پنجم ، شماره 1232 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 16 چهارشنبه 27
|
|
قتاله آلت به سنگين نقليه وسايل چرا
شدهاند؟ تبديل
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و راه وزارت گزارش و قانوني پزشكي طرف از منتشره آمارهاي اساس بر
مرگوميرهاي از قابلتوجي درصد رانندگي حوادث از ناشي تلفات ترابري
و شهري درون تصادفات آمار و است داده اختصاص خود به را غيرطبيعي
.است افزايش حال در چشمگيري طور به هم شهري برون
نوروزي گذراندنتعطيلات جهت كه سال 1375هنگامي فروردين روز 5 در
و برادرم رانندگي به بينسواري خونين تصادف يك در شيرازبوديم عازم
نفر هفت(كارشناس افسر نظر اظهار طبق)غيرفني پيچ يك در ولوو يككاميون
دادم دست از حضورداشتم صحنه در خودم كه درحالي را عزيزانم از
برادرمهمراه مادرم ، سالهام ، پسر18 سالهام ، بيست دختر فرزندانجوانم ، )
.(سالهخالهام نوجوان 17 و ازفرزندانش يكي و همسر با
غير سرعت با معتاد ، ظاهرا بود 24ساله ، جواني كاميون راننده
تا برد خود با متر پنجاه حدود و گرفت زير را برادرم سواري مطمئنه
.شد كاميون ترمز باعث برادرم سواري آهنپارههاي اينكه
شاهد روزه همه و است عمومي جراحي كه خودم تخصصي رشته به توجه با
تختهاي درصد حدود 50 متاسفانه ميباشم ، تصادفي بيماران از مورد چندين
طرفي از و كردهاند تصادفياشغال مجروحين را بيمارستاني جراحي بخش
به كهمنجر متعدد تصادفهاي از روزنامههاخبر حوادث صفحه در همهروزه
.هستم ميشود بيگناه ازهموطنان زيادي تعداد فوت
تعداد خاطرافزايش به مطمئنا افزايشيافته؟ تصادفات تعداد چرا
روز روزبه كه حالي در كشورهايپيشرفته در چون نيست وترافيك ماشين
كمتر تصادفات تعداد اما ميشود افزوده مسافرتها و ماشينها تعداد بر
كه دارند دخالت تصادف يك ايجاد در مختلفي عوامل چيست؟ علت پس است ،
:از عبارتند آنها اهم
رانندگي و راهنمايي قوانين رعايت عدم -1
غيره و لاستيكها صافي و خودروها فني نقص -2
جادهها فني نقص -3
ترافيك برسيستم نظارت و كنترل عدم -4
رانندهها بيماري و خستگي -5
مخدر مواد و الكل مصرف -6
ترميم وعدم غيره و يخبندانها هوايي ، بارندگي ، و آب جوي عوامل -7
ترابري و راه مسئولان طرف از جادهها موقع به
درروزنامه خصوص به زيادي وبحثهاي مقالات فوق عوامل مورد در
رواني و بيماريهايروحي و خستگي مورد امادر شده نوشته همشهري
صحيح نظارت و كنترلدقيق وجود عدم و سنگين وسائلنقليه رانندگان
اصولا.است شده بحث كمتر شهري جادههايبين در خصوص به راه پليس طرف از
به ميتوانند هدايتكنند ، را نقليه وسيله احتياطكامل با رانندگان اگر
كنند صافعبور لاستيك با حتي و ترافيكسنگين با غيرفني ازجادههاي سلامت
كه بياحتياطي اكثرتصادفات در متاسفانه ولي اتفاقنيفتد تصادفي و
حوادثدلخراش باعث ميباشد ، نقليهسنگين وسايل رانندگان طرف بيشتراز
و راننده صحيح ترافيك فرهنگ فقدان به مسئلهبرميگردد اين چرا؟.ميشود
به اصولا آيا.بگيرد يك پايه گواهينامه توانسته فرد اين كه نحوهاي
پايه متقاضي فرد اينكه يا شود؟ داده يك پايه گواهينامه بايد كس همه
يك كه اين به توجه با اين بنابر باشد؟ دارا را خاصي شرايط بايد يك
شرايط بايد شود ، تبديل قتاله آلت به ميتواند سادگي به نقليه وسيله
گرفته نظر در يك پايه گواهينامه مخصوص گواهينامه دريافت جهت خاصي
:از عبارتند آنها اهم كه شود
رانندگيبدون سال چند سابقه و بالاي 25سال حداقل سني شرايط -1
نقليهسبك وسايل شخصي باگواهينامه عمده تخلفات
مواد اعتيادبه عدم رواني ، و روحي ازنظر مخصوصا مزاج صحت گواهي -2
روان و اعصاب پزشكمتخصص از الكل و مخدر
يكديگرند ، وملزوم لازم تخصص و تعهد رشتهحساس هر در كه همانطور -3
با بايد.نيست كافي تنهايي به فني مهارت داشتن موردهم اين در
سپساز و شود طراحي سوالهايي يكسري روان و اعصاب متخصص استفادهاز
كافي ازتعهد فرد اين آيا كه دريافت پايهيك متقاضي فرد پاسخ نحوه
خير؟ يا است برخوردار سلامتيمردم حفظ و ترافيك رعايتفرهنگ به نسبت
.شود تكرار و تاييد سالانه بايد حداقل سلامتي صحت گواهي -4
از بايد ثابتشده ، او تخلف و ميشود ومير مرگ باعث كه رانندهاي -5
خيلي ديه بيمه باداشتن رانندگان روزها اين) ;محرومشود رانندگي
ديه بيمه و دارم بيمه وميگويند ميشوند مير و مرگ راحتباعث
.(!چرا؟ ميكنند ، پيدا رانندگي حق مجددا و ميشود پرداخت
از صحيح نظارت و كنترل نبود تصادف ، ايجاد در مهم عوامل از ديگر يكي
و كنترلي مداوم و دقيق سيستم اگر حرفهاي هر دراست راه پليس طرف
سيستم.ميشود ضايعاتسنگيني و باري و بيبند موجب نباشد نظارتي
.باشد تصادفات از وپيشگيري كنترلي نقش بايد راه نظارتيپليس
به سابق ، ايران شوروي كشور فروپاشي اينكهبا به توجه با حال هر به
روز به روز سنگين نقليه وسايل ترافيك و درآمده ترانزيتي كشوري صورت
تصادفات از فكرپيشگيري به بايد امر مسئولين و افزايشاست روبه
بودجهسال در كه شد اعلام درمصاحبهاي پيش روز چند تاسف باكمال برآيند ،
چرا؟.نشده گرفته نظر در رقمي آزادراهها توسعه مورد در 1375
سال دليجانچندين تا قم فاصله هفتادكيلومتر حدود اصفهان تا تهران از
پاسگاه سه كم اينفاصله در.شود آزادراه به شدهتبديل قرار كه است
تعداد شاهد پاسگاهها محوطهاين در.دارد وجود نيرويانتظامي
ايناتومبيلها تركيب روزه هر ميشويدكه سنگين و سبك زياديماشينهاي
اصفهان تا ازدليجان و قم تا تهران فاصله در حاليكه در ميكند ، تغيير
خلوت پاسگاهها محوطه و نيست خونين و مهم تصادف از خبري خوشبختانه
پي جادهها فني نقص و آزادراهها اهميت به ميشود مثال اين بااست
.برد
شاهرخي فرامرز دكتر