پنجم ، شماره 1233 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 17 پنجشنبه 28
|
|
فرهنگي معضلات و ناكارآمد قوانين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(اول نشست پاياني بخش) كشور فرهيختگان وضعيت بررسي
غيرقابل فرهيختگان وضعيت بهبود در اداري مقررات و قوانين نقش
وضعيت وجودآورنده به قوانين كه دارد وجود پرسش اين امااست انكار
در شركتكنندگان ديگرهستند؟ فرهنگي مشكلات از تابعي خود يا هستند فعلي
بدهند پاسخيمناسب پرسش اين به دارند سعي ميزگرد
مختلفنگاه جوانب از اگر شده وضع قوانين مجموع در:صالحي دكتر
بنابه باشد ، شده وضع خلاء در قوانين كه نيست جور اين ميبينيم كنيم ،
ديگري خواسته يك با متعارض است ممكن اما شده ، وضع قانوني ضرورتي
و مواضع تمام پاسخگوي قانوني كه ميآيد پيش كمتر بگيرد ، قرار
سر چيز همه كه ميبينيد پيشرفته كشورهاي در اينكهباشد خاستگاهها
رشد طبيعي صورت به چيز همه كه است آن دليل به دارد قرار خودش جاي
.است كرده
دنياي به هنوز كه ما كشور خود اصلا و جديد دنياي:منصوري دكتر
متفكر مغزهاي جز كه دارد پيچيدگي قدري به نشده ، ملحق پيشرفته
مديريت بخشهاي تمام در نتوانيم ما اگر.كنند ادارهاش نميتوانند
كنيم جذب كشور داخل در بعدي ، نسلهاي در حتي را ، متفكر مغزهاي جامعه ،
وقت آن و كنيم هدايت را كشور بتوانيم آينده سال در 20 ندارد امكان
خودشان كه ميبرند طرفي آن را ما كه ديگراني.آمد خواهند ديگران
.ميخواهند
لحاظ به پرورش و آموزش محدوديتهاي مهمترين از يكي:راد سپهري دكتر.
نهايتا كه را افراد همه عمومي پرورش امكان ما كه است اين قانوني ،
سرمايه قطعا و نداريم ميآيند ، بيرون آنها ميان از فرهيختگان اين
ميدهد پرورش كه راهم عدهاي آن كه چرا.ميرود هدر نظر اين از مملكت
افرادي آينده در آموزش ، تربيتو مناسب روشهاي كارگيري به عدم خاطر به
.نيستند كارآفرين
موازات به اما بدهد ، خود به حركتي بايد دانشگاه:توكل دكتر.
و واضح خيلي دانشگاه از را خود انتظار بايد هم جامعه امر اين
صورت به بايد اجتماعي مديريت و جامعه.باشد كرده مشخصتعيين
هنوز جامعه.باشند كرده معين دانشگاه از را عيني ، انتظارشان
كه بطوري.ميخواهيم چه براي ما را دانشگاه اين كه بدرستينميداند
كه پشتسرگذاشت را بحراني نقطه جايي آن وسطي ، قرون علم ، تحول درتاريخ
از چيزي نيستچه معلوم هنوز ما.شد عوض دانشگاه و علم از انتظار
.ميكنيم طلب دانشگاه
طي هفتهقبل فرهيختگان وضعيت بررسي اول نشست از نخست بخش:اشاره.
زينتبخش امروز از اول نشست دوم بخش رسيد ، خوانندگان نظر به شماره دو
در كه چنان ميزگرد در شركتكنندگان.بود خواهد فرهنگي علمي صفحه
برنامهريزي معاون سپهريراد دكتر آقايان شدهاند معرفي قبلي شمارههاي
آموزش و فرهنگ وزارت آموزشي معاون صالحي دكتر پرورش ، و آموزش وزارت
نشست گزارش.هستند دانشگاه اساتيد از منصوري دكتر و توكل دكتر عالي ،
.شد خواهد منتشر آينده هفتههاي طي نيز دوم
اين بر جهت اين از ما.هست طبيعي بطور هم ديگري لايههاي قانون از غير
است چيزي ماقانون مثل رشدي حال در كشورهاي در كه ميكنيم تكيه نكته
به قانونگذاري دربخش ما كه گفت مثلا و كرد استناد آن به ميشود كه
اين در موجود ضعفهاي لذا.نكردهايم عمل جامعه به نسبت خود تعهدات
.كرد برطرف را سريعترآنها و برشمرد ميتوان بهتر را زمينه
قسمتها ملموسترين از يكي كردند ، اشاره دوستان كه همانطور:توكل دكتر
.است ما بودجهگزاري نظام يكي است ، تغيير قابل هم راحتي به كه
وبرنامهريزي مادي اولويت لحاظ به علم كه جايگاهي مورد در مسلما
و معقول زمينه اين در آيا اينكه و دارد ، ما بودجهگزاري نظام در
.دارد وجود شك خير ، يا ميشود عمل منطقي
ياد به را انسان دقيقا عبدالسلام ، پروفسور سرنوشت به نگاهي
جهان در نخبگان ديگر از بسياري مثل هم او كه مياندازد مصيبت اين
اينكه از بعد خود ، وطنپرستي حس ايفاي در اسلامي كشورهاي و سوم
سازمان هيچ ميبيند ، برميگردد ، خود كشور به و ميگيرد را مدارجعاليه
و ندارد وجود كند استفاده او دانش و تجربيات از بتواند كه وچارچوبي
در را علميصلاح و انساني وظيفه يك عنوان به حتي ميرود ، هرز درواقع
پيش سال سه دردو ، هاشمي آقاي كه نكتهاي.كند مهاجرت كه ميبيند اين
انگشت آن روي (كشورهاياسلامي در تكنولوژي و علوم پيشبرد كنگره در)
غيرمليترين حتي در وطنموجود حب از بايد ما كه بود اين گذاشتند ،
براي شرايطي بايد عقل حكم كارمطابق اين براي و كنيم استفاده افراد ،
و جدي بهطور امر اين متاسفانه كه.فراهمكنيم دانشمندان از بهرهگيري
حداقلها حتي موجود شرايط كه است اين وواقعيت نكرده پيدا تحقق مناسب
مشكلات به برميگردد تاحدي اين و نميكند افرادتامين اين براي را
به كه امكاناتي بعد دو هر در درنتيجهمسايلبودجهاي و قانونگذاري
.بزند بالا آستين و كند كمك ميتواند مقننه قوه دادهميشود ، عالم و علم
به حتي خود ، منفي نكات همه با استالين ، رهبري با كشوركمونيستي
يك حد در استادان امتيازات و حقوق افزايش با غربي ، نوشتهمورخين
آن شوروي در علم توسعه در چشمگيري اثر مسلما كمونيست ، عضوحزب
.روزگذاشت
مقننه قوه مسلما قوي ، اجرايي ضوابط و مناسب قوانين تصويب با لذا
.باشد نقش صاحب وضع تغيير در ميتواند
قضيهنگاه به جامعهشناختي ديد يك از توكل دكتر آقاي:منصوري دكتر
به شخصا امامن ، .است من قبول مورد ايشان تحليل قطعا البتهميكنند
ميكند ، احساس ازنزديك را درد و است قضيه اين درگير كه كسي عنوان
كنيم ، ايجاد حاضر درشرايط تغييري واقعا بخواهيم اگر ما كه معتقدم
به بعد و دهد انجام را كارخود زيرين لايه اول كه كنيم صبر نميتوانيم
.بپردازيم ديگر لايههاي
و بخورد دست بايد لايهها تمامي شود ، انجام بايد كه كارهايي در لذا
ايران درداخل كه من خود فرض به.باشد فراگير حركت و كند پيدا تغيير
طوري همكاران كمكديگر با كه ميكنم كوشش هستم ، كارها نوع همين مشغول
مغزهايمان هست ، ما يدقدرت در كه آنجا تا كه كنيم ، عمل و برنامهريزي
قانونگذاري مسايل ميبينيم كه واينجاست بمانند داخل در و نكنند فرار
.پيداميكند زيادي اهميت كشور در
كه كنيم شرايطيفراهم امروزمان ، جامعه از بخشي در توانستيم اگر ما
.نروند كشور خارج به كنيم ، تا حفظ را مغزها و نخبگان از درصدي
نظير ديگر ، لايههاي و علمي ديگر بخشهاي گذاشتبر خواهيم زيادي تاثير
.فرهنگي لايههاي
را مغزها ميخواهيم دليلي چه به اصلا كه شود روشن بايد ابتدا البته
و عادي مردم بين در كه ديدهايم كرات به.كنيم حفظ كشور داخل در
نخبه فرد يك كه وقتي معتقدند ، كه هستند كساني ما ، جامعه مديران
و ندارد ووطن دين حب آنقدر كه كسي برود ، بگذاريد برود ، ميخواهد
اولا ميكنم ، فكر منبماند داخل در چرا برود ، خارج به كه است راحتتر
كل به بحث (پيش سال تا 120) ما جامعه برخلاف امروزي ، مدرن جامعه در
و خود جامعه ماهيت بتوانيم ما كه ندارد امكان يعني.است متفاوت
جامعه مديريت با كنيم مقايسه آن ، بخش هر در را فعليمان جامعه مديريت
دنياي اينكه ، ديگر نكته.پيش سال حتي 200 هشتم ، و هفتم قرن مثلا در
به پيشرفته دنياي به نشده ملحق هنوز كه ما كشور خود اصلا و جديد
و.كنند ادارهاش نميتوانند متفكر مغزهاي جز كه دارد پيچيدگي قدري
كه معني اين بهاست روشن روز مثل همكاران از خيلي و من براي اين
حتي را ، متفكر مغزهاي جامعه مديريت بخشهاي تمام در نتوانيم ما اگر
سال در 20 ندارد امكان كنيم ، جذب كشور داخل در بعدي ، نسلهاي در
.آمد خواهند ديگران وقت آن و كنيم هدايت را كشور بتوانيم آينده
خودشان كه ميبرند طرفي آن را ما و هستند ما كشور از غير كه ديگراني
ما براي متفكر مغزهاي حفظ كه ميگيرم نتيجه فرض اين با حالا.ميخواهند
ميكنيم كار داريم نمونه براي فيزيك ، بخش در الان ما.است حياتي چقدر
كشيده رشته اين طرف به مختلف طرق از كه جواني نسل به برميخوريم و
در را اينها كه ميكنيم كوشش ما خب.آمدهاند دانشگاه به و شدهاند
نوع يك كه بخشنامههايي و قوانين گاهي كه ميبينيم اما كنيم ، حفظ داخل
اين طاقتفرساي زحمات كه پاگيرند ، و دست قدري به هستند ، داخلي قانون
بين از و ميشود خنثي كاملا بكنند ، كاري يك ميتوانند كه اندكي عده
موثري خيلي نقش ميتواند قانونگذاري ميكنم فكر من اينجا و ميرود
زمينه همه در بتوانيم ما كه دارد اهميت بسيار ما براي.باشد داشته
از يعني.كنيم حفظ سال در را جوان مغزهاي اين از نفر يك فقط علمي ،
از نفر دو يا يك ميشود ، جامعه وارد كه جديدي نسل نفر ميليون يك هر
زيادي خيلي رقم اين و بود خواهند آينده در ما نخبگان كه هستند نوعي
.نفر ميليون ، 60 براي 60 يعني.است
البته دهيم انجام ميتوانيم سادهاي خيلي كار ما اينها ، حفظ براي حالا
ما كه جواني يك.نميآيد ميبينيم گاهي كه بيايد ، ما كمك به قانون اگر
دوره به وحتي آمده دانشگاه به ديپلم ، از داشتيم ، نگهش ايران در
بسيار وطن حب اينالاننرسيده سال به 24 سنش هم هنوز و رسيده دكترا
ايستاده ، هروسوسهاي مقابل در تحصيلي سال طول تمام در.دارد
ايران در و نرفته دادهاند ، ولي بورس او به دنيا مختلف دانشگاههاي
ميگيرد ، قرار شرايطي دريك جوان اين خب كه ميبينيم عمل در مانده
تحمل هم را اين ميكند ، همپيدا معيشتي مشكل و ميدهد خانواده تشكيل
در ميبينيم كه كند ، پيدا ميايستد ، پرورش شرايط بدترين در و ميكند
و ناخودآگاه ما يعني.ميگيرند را پيشرفتاو جلوي قوانين موارد بعضي
با كهميگيريم را خودمان متفكر مغزهاي جلويپيشرفت خودآگاه هم گاهي
اين حضور عدم يا حضور چون بسنجيم ، را آن مبلغينميتوانيم و پول هيچ
بدهيم اجازه شخص اين به ما اگر فرض به.ميزند رقم را آيندهكشور شخص
بيايد ، و خارج برود ماه سه سالي مثلا خارجي ، كنفرانسهاي در كه
درنظام كه است كسي شخص اين كه بدانند ديگران و بشناساند را فقطخود
.كلدنيا در است علمي نخبه همچنين يك و شده تربيت اسلامي جمهوري
او رابه اجازه اين قوانين چون برود ، نميتواند كه ميبينيم عمل در اما
يعني.اجازهنميدهند بالفعل دهند ، اجازه هم صوري بطور اگر نميدهند ،
فرارسيده او وقتبهرهوري و رسيده عالي مراتب به شخصي كه زماني درست
اينجا لذا.دهيم انجام را كار اين نميتوانيم كه ميبينيم است ،
فوقالعاده جامعه مديريت وكمكهاي دارد عمدهاي نقش بسيار قانونگذار
.است مهم
افراد نوع اين خاطر به شود ، مجبور ما جامعه اگر است ، غلط بسيار يعني
آنجا به مساله حل و برود پيش جمهوري رياست و رهبري مقام تا مثلا
را مساله بتواننداين بايد ما مجريان و مقننه قوه و قوانين كل.بكشد
راههاي تمام درمقابل و است بسته راهش اين كه كنند ، حل راحتي به
در زحمت به كه درحالي يعنياست باز شخصي چنين روي به بينالمللي
با خارجي كشورهاي در بهراحتي ميتواند الان همين ميكند ، زندگي ايران
.كند كار بالا امكانات
كرد تعبير اينطور بتوان شايد را توكل دكتر صحبتهاي:سپهريراد دكتر
لذا.است فرهنگي مسايل حقوقي و قانوني مناسب مقررات زمينهساز كه
برقرار ارتباط منصوري و توكل دكتر صحبتهاي بين بتوان نوعي به شايد
.است فرهنگي كنيم ، زمينه ايجاد بايد ما كه زمينهاي مشكل البته.كرد
توكل دكتر كه لايههاييرا من كه كنم اضافه نكته يك:منصوري دكتر
لايه يك كنيم ، صبر ما كه نيست ايندرست ولي ميكنم ، تاييد برشمردند ،
انجام هم با را كارها بايدبرسيم ديگر بخشهاي به وبعد شود درست
به كه اموري براي را اداري روابط بتوانيم ما اگر من عقيده به.داد
تغيير به باشيم ، داشته آنرا متناسب قوانين و كنيم سهل كردم اشاره آن
.رسيد خواهيم هم فرهنگي
چند اين منتهيكوشيد فرهنگي زمينه در بايد قطعا حال عين در
.شوند انجام هم موازات به كاربايد
كاملا دادن قرار توجه مورد تجريدي صورت به را مسايل اين:صالحي دكتر
هم ، جامعه موجود قيدهاي و واقعيتها قالب در بايد اما است ، درست
ميرسيم ، بحثقانونگذاري به كه وقتيداد قرار ارزيابي مورد را موضوع
جوانب از اگر شده وضع مجموعهقوانين در.هست تعارضات اين كه ميبينيم
شده وضع خلاء در قوانين كه جورنيست اين ميبينيم كنيم ، نگاه مختلف
يك با متعارض است ممكن اما وضعشده ، قانوني ضرورتي ، به بنا باشد ،
تمام پاسخگوي قانوني كه ميآيد كمترپيش.بگيرد قرار ديگر خواسته
يك كه ميبينيد پيشرفته كشورهاي در اينكه.باشد خاستگاهها و مواضع
به است ، گرفته قرار خود جاي سر بر چيز وهمه دارد وجود منظمي شبكه
.است كرده پيدا ظهور و رشد طبيعي صورت به همهچيز كه است دليل اين
قرن چندين يافتههاي بر مبتني تكنولوژي نظر از قرن اين ابتداي تا ما
آنگونه تحولات سير اينكه تا.بود حل هم مشكلاتمان البته و بوديم قبل
.تكنولوژي و علم كردن وارد و غرب طرف به رفتيم ناگزير كه شد
امروزه صنعتگران براي حتي.جامعه با نامانوس تكنولوژي البته
راه كارخانهايرا و ميخريم و ميرويم چون جانيافتاده ، هنوز ماتكنولوژي
.مياندازيم
تايمز ، نيويورك در مقالهاي يك دانشجويي دوران در كه هست يادم من
امريكا به ازايران پزشك سال 701 آن در آن ، اطلاعات براساس كه خواندم
نفر سال 700 درهمان ما پزشكي فارغالتحصيلان كه حالي در بود ، آمده
.بود نفر يك منهاي آنمقاله براساس شده اضافه پزشكان تعداد و بوده
عبور مرحلهاي يك از ما داريم؟ پزشك مهاجرت اينطور ما آيا الان اما
آن از كهبايد هست بحراني خطوط يك و برزخيم در حاضر حال در و كرديم
مورد در مثلا.خطوطميرسيم آن به داريم امور از برخي در و كنيم عبور
خيلي قانون شايد و بحرانهستيم خط اين از عبور حال در ما پزشكي رشته
از بسياري در و مرحله اين قبلاز اما.باشد نداشته مورد اين در اثري
بحث نميشود خيلي لذا.باشد ميتوانداثرگذار خيلي قانون زمينهها ،
.درنظرگرفت موجود ، خواستههاي واقعيتهاو از منتزع را قانون
حاكم خاصي اجتماعي نظام و سيستم يك غرب در كه ، است اين ديگر نكته
كه است بحثاينجا حالا ميكند ، فرهنگ ايجاد و است فرهنگزا خود كه ، است
را فرهنگ اول كنيم ، يا ايجاد را فرهنگ بعد بگذاريم ، سيستم اول ما
.شود ناشي آن از سيستم بعد و كنيم ايجاد
از بايد ما و لازمهست ريشهاي فرهنگ داراي ما كشور ميكنم ، فكر من
در كه هست ، خاطرمكنيم بنا آن روي سيستم و كنيم استفاده فرهنگ اين
اخبار كه شب رفت ، برق ساعت سه دو اندازه به نيويورك ، در غروبي يك
بيبرقي ، ساعت سه اثر بر و بودند زده را مغازهها نصف تقريبا شد ، پخش
ويژهاي فرهنگ جامعه اين فرهنگ ميدهد ، نشان اين ريختو هم به چيز همه
.است كرده باز جا قوي سيستم يك بر مبتني كه است
رفتار مجموعه نيست ، اما قانونمند الان چيزها ، خيلي ما كشور در اما
اثر كه اينجاست دارد ، كنترلي خودشنقش كه است نحوي به ما اجتماعي
.است مطرح جامعنگر مرجع يك عنوان به قانونگذار
مواجه آن بخشيبا كمتر شايد و داريم عالي آموزش در ما كه مشكلي
.است عالي آموزش در مراجعتصميمگيري تشتت و تعدد مساله است ،
نقش چهمراجعي كه ببينيد شما عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت در
.دارند قانونگذاري و تاثيرگذاري
هيات فرهنگي ، انقلاب عالي شوراي اسلامي ، شوراي مجلس
اداري امور سازمان بهداشت ، وزارت علوم ، فرهنگستانهاي دولت ،
....و امنا هياتهاي بودجه ، و برنامه سازمان استخدامي ، و
شوراي.داريم عجيبي ساختارهاي ما اينها بر علاوه اينكه ، ضمن
فني آموزشهاي عالي شوراي كاربردي ، علمي شوراي عاليبرنامهريزي ،
جامعتكنولوژي ، دانشگاه دانشجو ، و استاد گزينش مركزي هيات وحرفهاي ،
...و رهبري معظم نمايندگانمقام دفتر تخصصي ، و دامپزشكي آموزش شوراي
.آيد بوجود مقرراتمتناقضي و قوانين كه ميشود باعث اينها و
رسميت به جايگاه علم ، حقوقي جايگاه كه ميدهد نشان اين:توكل دكتر
ماديت تا معنويت از مراجع ، از طيفي چنين كه چرا نيست ، شدهاي شناخته
كه ميدهد نشان باز واين ميدانند قدرت ذي مسير اين در را خود كامل ،
متاسفانه اين و دارد پدر صدتا كه است چيزهايي از ما جامعه در علم ،
.ميدهد رانشان خود سوء اثر نهايي ارزيابي در
ديد از من فرمودند ، پزشكي رشته مورد در دكتر آقاي كه مطلبي مورد در
بيش حتي سايررشتهها با مقايسه در پزشكي جايگاه.ميدانم موجه ديگري
كرده حس را اهميتش اينكه بهخاطر دارد ، مقبوليت جامعه ، در مهندسي از
موفق طبابت قسمت در كه ميبينيم لذا استو استثناء يك لذا و است ،
نگر ، قشري فرهنگي ديد همين خاطر به پزشكي بخشتحقيقات در اما بوديم ،
.محتاجيم نظر اين از و پايينيهستيم سطح در
يا و گروهي كسي ، توسط جامعهاي نياز وقتي طبيعي بطور:صالحي دكتر
منزلتي داراي كس آن يا و گروه پديده ، آن ميشود ، تامين پديدهاي
رشته در چه و رشتهپزشكي در چه درمجموع.ميشوند مقدس و ميشوند
.داريم راه خيلي آرماني بهوضعيت نسبت اما است ، چشمگير تحول مهندسي ،
هم ما كه ميگيرد قرار دارد دروضعيتي ما عالي آموزش ميكنم فكر من
.بدانيم معطوف مساله بهاين نسبت را جامع حساسيت
بخشصنعت با قرارداد تومان ميليارد ما 5 دانشگاههاي حالحاضر در
اين و است قابلملاحظهاي رقم پيش سال مثلا 5 با مقايسه در واين بستند
خود به فزايندهاي وشتاب ميشود بحراني مافوق شود ، آغاز وقتي جهش
.ميگيرد
مورد در يكي كه كنم ، راميخواستماضافه نكته دو:منصوري دكتر
كشور در كه است بينالمللي مقالات تعداد شاخصها ، از يكي كه است ، پزشكي
كه است ، قانوني مسايل و فرهنگ داستان دوم مساله اما.است نداشته رشد
اين در.پزشكيميروند بهرشته ما خوب دانشجويان كه شد تكرار جا چند
تمايل اين كه كشيدند خيليزحمت عمدتا فيزيك جامعه گذشته سال 15
پزشكي مهندسيو رشتههاي به ما نخبگانجوان كه برگردانند ، را
محصول فرهنگي ، كار عنوانيك به درست پيش سهسال از اين و نروند
گاهي كه برگردانده ، حد آن تا را جوانان نظر و داده خيليعمدهاي
رشته به رشتهپزشكي ، جاي به و ميكنند رفتار مادر و پدر ميل مخالف
.ميآيند فيزيك
موج اين دفعه كهيك هستيم ، نگرانش مابسيار كه است موهبت يك اين
اين نتوانيم ما و باشند مانع اينجا ما قوانين اگر يعني.برگردد
خارجي دانشگاههاي طرف به را آنها خودمان دست با كنيم ، جذب را جوانان
بخشنامهاي ، يا و قانوني مسايل حاضر حال در متاسفانه.كردهايم هدايت
شروع جديدي موج يك كه گذاشته ، جريان اين روي به معكوسي تاثير آنچنان
اي ، .آرجي و تافل امتحان تا ميروند ، تركيه به دارند بچههاشده
رشتهپزشكي به پيش سال سه مادرشان ، و پدر ميل برخلاف كه كساني.بدهند
!ما جامعه براي است خطري زنگ اين و فيزيك به آمدند و نرفتند
ولي دارد ، را خود همنقش كميت كه دارم ، راقبول صالحي دكتر حرف من
كيفي نتوانيممقياسهاي ما اگر.ميزند بهما هنگفتي ضرر كميت صرف
و يكميليون به فقط و كنيم ايجاد(ايران جامعه با متناسب)را لازم
خيل يك يعني كرديم ، خراب را جامعه بدهيم ، مدرك دانشجو سيصدهزار
.شد خواهند كشور توسعه هرگونه مانع كه ميكنيم توليد را بيكار عظيمي
و علم از جامعه كه تصويري به برميگردد بيشتر من بحث:غفراني دكتر
.است قايل آنها براي كه منزلتي و قدر و دارد عالم
عاليمشغولند ، آموزش در ما فرهيختگان از عمدهاي بخش اينكه خاطر به
و ميكنم استفاده بحثم در عالي آموزش از فرهيختگان جاي به عمدا من
.ميگيرم يكي هم با را جامعه دو اين
و جامعهعلمي خود مسئوليت شود ، اشاره آن به حتما بايد كه نكتهاي يك
.خودشاناست به نسبت محيطي فرهنگ اين تحول در فرهيختگان ،
كه آموزش ، بينالمللي كميسيون توسط شده تهيه گزارش اطلاعات براساس
حاضر عصر بنيادي دگرگونيهاي به توجه با را قرن 21 در آموزش كلي خطوط
.است كرده ترسيم را
كه است مسجل نكته اين عالي ، آموزش اخير سال ده ادبيات در حال هر در
اجتماعي عنوانالتزام تحت اصطلاحا را عالي آموزش مهم رسالتهاي
و پژوهش و آموزش مثل سنتي رسالتهاي تاكنون عالي آموزش.ميشمارند
آن توجه و عالي آموزش التزام امروزاز كه آنچه اما.است داشته خدمات
اساسا امروزه و دارد گستردهتري ابعادبسيار ميشود ، استنباط جامعه به
آينده قرن در خود حيات به بتواند عالي كهآموزش نميدانند تصور قابل
آموزش نبودن منزوي يعني اين و جامعه به توجه بدوناين دهد ، ادامه
يك امروزه ميگويد ، كه شده برده كار به گزارش اين اصطلاحيدر عالي ،
و عالي آموزش بين (اجتماعي التزام) اخلاقي تعهد و نوعقرارداد
آموزش جامعه كه كند احساس بايد جامعه يعني.دارد جامعهوجود
و حل وبه ميآيد ميدان به فعالانه و است حساس جامعه مسائل عالينسبتبه
به جامعه برفرهنگ تاثيرگذاري جمله از.ميپردازد اجتماعي معضلات فصل
كتبي فرهنگ نظماجتماعي ، خلاقيت ، علمي ، فرهنگ مثلا كه آن ، عام معناي
رفتن با بلكه ، كردن بانظاره نه يعني.بدهد گسترش جامعه در را...و
را قدرتمند بسيار ابزار آموزشعاليدو و دانشگاه چون.ميدان ميانه به
اين درواقع آنهاست ، علمي عمل وآزادي استقلال همان كه دارند دراختيار
با و باشد جامعه امين و ناصح تا ميدهد عالياجازه آموزش به عامل دو
.درگيرشود جامعه مسايل
دارد وضع اين تغيير در را مسووليت اولين علمي جامعه خود لذا
از بعد كم دست ما علمي جامعه كه بگويم ميخواهم متاسفانه و
آن به نه و كرده پيدا آگاهي مسووليت اين به نسبت نه ، اصلا انقلاب ،
خودو فارغالتحصيلان به نسبت بايد عالي آموزش مثال عنوان به.كرده عمل
.باشد حساس كار بازار در آنها سرنوشت
ليست يك امروزهبود انساني نيروي تربيت فقط قبلا عالي آموزش وظيفه
آموزش كهدانشآموختگان جديدي قابليتهاي از دارد ، وجود بالايي بلند
با است متفاوت كاملا باشندكه دارا يكم و بيست قرن در بايد عالي ،
.ميداديم ياد دانشجو دانشگاهبه در قبلا ما كه اندوختههايي
تحليلگر ذهني بايد اطلاعات ، از انباشته ذهني جاي به امروز ، دانشجوي
آنها باشد ، حساس محيطي شديد تغييرات به نسبت بتواند تا باشد ، داشته
.نشاندهد عكسالعمل آنها به نسبت و كند درك را
وقابليتهاي باشد داشته را جهاني جامعه اين در مذاكره قدرت بايد
داشته محيط با تطبيق و انعطاف قابليتهاي بايد.كند پيدا بينالمللي
.باشد
است عبارت امروز جامعه در مهندسان ويژگي چند مثال عنوان به
اخلاقبراي علم درك خلاقيت ، يافته ، تعميم قابليتهاي انعطافپذيري ، :از
قوي مهارتهايارتباطي و بينالمللي جامعه در انساني ارتباطات برقراري
دانشگاه دانشآموخته يك استكه قابليتهايي ليست اين بينالمللي ، سطح در
يعني اين و.باشد برخوردار آنها از خود ، تخصصي رشته بر علاوه بايد
بايد ميشود ، جامعه وارد كه دانشآموختهاي.كارجويي جاي به كارآفريني
به پا و تربيت نويني انسانهاي كه ميكند ايجاب توسعه.باشد كارآفرين
اين به نسبت ما ، عالي آموزش متاسفانه حاضر حال در.بگذارند جامعه
افتادن اتفاق حال در بينالمللي سطح در عالي آموزش در كه اساسي تحولات
از وزارتخانه ، اين تصميمگيري مراجع از بسياري.است بيگانه هنوز است ،
تحولات اين به نسبت گويي اصلا ولي هستند ، دانشگاهها علمي هيات اعضاي
.غفلتند خواب در
بازنگري مورد مستمر ، بايدبطور عالي آموزش برنامهريزيهاي اين بنابر
مطابقبا فارغالتحصيل يك ميتوانيم چطور مابدانيم تا بگيرد قرار
اينكه نه.كنيم تربيت خودمانرا جامعه و جهاني تحولات روز ، نياز
ميشود ، كار بازار وارد وقتي ما مكانيك مهندس يعني كنيم كپيكاري
مهندسي اطلاعات سري يك فقط كه است دبيرستاني بچه همان عين دقيقا
گم و گيج واقعا ميآيد اجتماع به وقتي فرد اين.دارد رااضافه مكانيك
قبل ما علمي جامعه مجموع در.دهد تطبيق محيط با را خود چطور كه است ،
خود در يعنيدارد مسووليت اجتماعي فرهنگ اين اصلاح در هركسي از
لازم التزام و شود ايجاد تحولي بايد علمي جامعه درون در و دانشگاه
رسالتهاي از يكي جامعه ، در علمي فرهنگ ارتقاء اين بنابر.آيد بوجود
كه ميشود گفته بينالمللي گزارشهاي در كه اين.است علمي جامعه خود
چه است ، به ملي امنيت اركان از يكي پژوهش و عالي آموزش آينده ، درقرن
است؟ دليل
دارد كليدي نقش توسعه در عالي آموزش كه فهماند جامعه به بايد را اين
و است جامعهدانشمدار آينده جامعه.دارد حتي را ملي امنيت نقش يك و
خود را پيام اين.باشند داشته را دانش كه داشت ، خواهند قدرت كساني
كه حالي در.كند منتقل جامعه به مختلف كانالهاي از بايد ، علمي جامعه
چطور هستند ، عقب بسيار تحولات اين به نسبت خودشان ما دانشگاههاي
.كنند آشنا آنها با را جامعه ميتوانند
.است بجايي و مهم موضوع فرمودند ، غفراني دكتر كه نكتهاي:توكل دكتر
جامعه امر اين موازات به اما.بدهد خود به حركتي بايد دانشگاه يعني
كرده مشخص ، تعيين و واضح خيلي دانشگاه از را خود انتظار بايد هم
از را عيني ، انتظارشان صورت به بايد اجتماعي مديريت و جامعه.باشد
اين كه درستينميداند به هنوز جامعه.باشند كرده معين دانشگاه
قرون علم ، تحول درتاريخ كه بطوري.ميخواهيم چه براي ما را دانشگاه
و علم از انتظار كه پشتسرگذاشت را بحراني نقطه جايي آن وسطي ،
طلب دانشگاه از را چيزي چه كه معلومنيست هنوز ما.شد عوض دانشگاه
.ميكنيم
ميبينيد؟ چطور را قانوني تنگناهاي شما حاضر حال در سپهري ، دكتر آقاي
به قانون كاريخودتان ، حيطه در فرهيختگان ، حفظ براي آيا شما نظر به
هستيد؟ زمينهمواجه اين در مشكلاتي با يا ميآيد ، شما كمك
به بيشتر كه دارد ، بيشتري گستردگي و شمول فرهيختگان مساله
آن اوليه زمينههاي البته.ميشود مربوط پرورش و آموزش از بيرون محيط
كهنصيب گرفتاريهايي بيشتر من نظر به.ميگيرد قرار بخش اين در
طور به پرورش آموزشو نقش.است پرورش و آموزش بيرون ميشود فرهيختگان
افراد تربيت و عمومي يعنيآموزش.است متفاوت دانشگاهها نقش با طبيعي
.است پرورش و آموزش وظيفهاصلي مناسب شهرونداني عنوان به
كليه زمينهساز كه معني بدينداريم قانوني مشكلات ديگري ديد از ما
سنيني در بتوانيم ما اگر يعني.است پرورش و آموزش در علمي حركتهاي
و بپردازيم استعدادها كشف به هستند ما اختيار در دانشآموزان كه
يقينا دهيم ، راپرورش آنها نوآوري و ابتكاري و خلاق روشهاي با همراه
خواهيم آينده در وفراگيرتري استوارتر بسيار پايه با علمي جامعه
.داشت
است اين قانوني ، لحاظ به پرورش و آموزش محدوديتهاي مهمترين از يكي
از فرهيختگان اين نهايتا كه را افراد همه عمومي پرورش امكان ما كه
اين از دارد سرمايههايمملكت قطعا و نداريم بيايند ، بيرون آنها ميان
عدم خاطر به ميدهد كهپرورش هم را عدهاي آن كه چرا ميرود هدر نظر
كارآفرين افرادي آينده در وآموزش ، تربيت مناسب روشهاي بكارگيري
.نيستند