پنجم ، شماره 1234 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 19 شنبه 30
|
|
بكنند؟ بايد چه امتحانات فصل در والدين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
امتحانات ايام در والدين نگرانيهاي كاهش راههاي
تعارضات ، ناراحتيها ، روابط ، شدن تيره توافقها ، عدم ميزان بيشترين
.است امتحانات درزمان فرزندان و والدين گرفتن فاصله و شدن دور
و والدين آناز در كه است نتايجپرسشنامهاي استخراج حاصل ايننتيجه ،
چه:دهند پاسخ اينسوال به بود شده آنهادرخواست فرزندان
ميكند؟ شمابروز بين اختلافات مواقعيبيشترين
زمان:بود يكسان سوال اين به فرزندان والدينو پاسخ آنكه جالب
ما راهنماييهاي و فرزندانحرفها:ميگفتند والدين ، امتحانات
آنان حرفهاي ما ميكنند تصور والدين:ميگفتند فرزندان و رانميشنوند ،
خوب نمره ميكنند ، درسبخوان ، تكرار مدام و نشنيدهايم اول دربار را
... و ميخواهيم ، را تو صلاح و خير ما نيستي ، خودت فكر به چرا بگير ،
.حرفها اين از است پر ما گوشهاي
دغدغهها اينونگرانيهاست دغدغهها يادآور امتحانات فصل ترديد بدون
خانواده و خانه فضاي بلكه ;نميشود بهدانشآموز محدود ونگرانيها
!دارند امتحان خانواده اعضاي و والدين گويي.برميگيرد در نيز را
روي بيشتر مطالعه به گاه دغدغهها ، اين از رهايي براي دانشآموز
برابر در و نهاده كناري به را كتاب و درس گاه و ميآورد ،
.رفتارهاميپردازد اين دوي هر گاهبه و !ميآورد فرود دغدغههاسرتسليم
در را چارهجوييهايي گاه دغدغهها ازاين رهايي براي نيز والدين
درسها بهخواندن را دانشآموز تذكراتمداوم با گاه و پيشميگيرند ،
.ميكنند توصيه مطالعهبيشتر و
شروعفصل در آنها وظيفه كه والديناست از بسياري سوال اين
مسائل درگير خودشانرا (والدين) است آياضروري چيست؟ امتحانات
بياعتناوبيتفاوت است بهتر كنند؟آيا فرزندشان وامتحاني درسي
كنند؟ رها خود بهحال را فرزندشان
:است سوال يك به پاسخگويي حاضر نوشته از هدف
چيست؟ فصلامتحانات شروع در والدين وظيفه
سادهو نثري با توضيحاتمفصل ، از بدور دارد سعي نوشته اين
نمايد ، برطرف امتحانات زمان در نگرانيهايوالدينرا و روان ، دغدغهها
امتحانيبپردازد ، دشوار موقعيت دراين فرزندان و والدين تحكيمروابط به
روابط در هم و درسي فعاليتهاي در هم موفقيتآميز نتيجهاي نهايت در و
.نمايد دو هر فرزنداننصيب و بينوالدين
بيافرينيد اطمينانبخش و شورآفرين آرامبخش ، فضاي.10
و فرحبخش ، دلگرمكننده ، صميمي ، فضايي والدين وظيفه اصليترين قطعا
و دغدغهها خانواده ، و خانه محيط درون فضايي چنين.است شورآفرين
را استعدادها بروز امكان ميرساند ، حداقل به را نگرانيها
و گسترشميدهد ، را فرزندان وعاطفي تواناييهايهوشي ميسازد ، ميسر
.ميآورد بار خود به متكي مسئولو را فرزندان
امتحانات ايام در اقتصادي مشكلات مسائلو به بخشيدن سامان.20
فرزندان وموفقيت تحصيلي نمرات در مالينقشي مسائل ترديد بدون
وظيفهاي امتحانات ، زمان در مالي مسائل به بخشيدن سامان.ميكنند ايفا
.بگيرند جدي را آنها والدين بايد كه است مهم
.ميسازد والدينتنگ بر را عرصه گاه مسائلمالي كه است آن واقعيت
به را فشارهايي و كرده راسرريز آنان صبر مشكلات تحملاين طبعا
.زياد وي حساسيت استو محدود دانشآموز ميكندظرفيت منتقل دانشآموزان
موفقيت بهعدم منجر غالبا مالي ، ومشكلات مسائل گسترش كه نتيجهآن
.فرزندانميشود تحصيلي
بيشترين امتحانات ، زمان در بويژه و طولسال در اقتصادي برنامهريزي
و درسي مسائل به آسودگيخاطر با تا است بهدانشآموز كمك
.تحصيليبپردازد
دارند ، وجود هميشه نشيبهامشكلات و يافتهفراز تعديل انعكاس.30
مشكلي ميكنند سعي انسانها باشند ، وجودنداشته مشكلات هميشه اگر حتي
درگيريهاي خانوادگي ، اختلافات مالي ، مشكلات از اعم آورند ، بهوجود
مهم نباشند ، مهم خود بخودي و تنهايي به مشكلات شايد... و فاميلي ،
.است مشكلات اين با مواجهه چگونگي
خود فرزندان به را مشكلات همه حتيالامكان امتحانات ايام در كنيد سعي
و نگرانكننده زواياي و ابعاد همه با را مشكلات كنيد تلاش.نكنيد منتقل
.نكنيد بازگو آنان به طاقتفرسا
فرزندان حضور در اختلافاتخانوادگي از پرهيز.40
سعي.ميشوند آگاه همسرتان و شما اختلافات از ناخواه خواه شما فرزندان
و اختلافات بيان.نزنيد دامن آنها حضور در را اختلافات اين كنيد
را فرزندتان روح و جسم تحقيرآميز ، القاب همراه به آنها مجدد بازگويي
مجالي فرزندتان ، روح و جسم فرسودگي و خاطر آزردگي.ميسازد فرسوده
.داد نخواهد آنها به دروس يادگيري براي
والدين نهوظيفه است دانشآموز دانشآموز ، وظيفه امتحان.50
را خودش دانشآموزمسئوليتهاي و دارند را خودشان مسئوليتهاي والدين
فرزند وظيفه اين.آموزاست دانش جزومسئوليتهاي امتحان.(دارد)
امتحان براي خودرا كند ، حل تمرين درسبخواند ، موقع به كه شماست
بهتر ديگريداريد ، وظايف شما.آمادهكند سوم ثلث وامتحان كلاسي
.كنيد عمل خودتان وظايف به شما.بپردازد خودش وظايف هركسيبه است
مربيان و انجمناوليا و معلمان ، بامدرسه ، را خود ارتباط.60
كنيد بيشتر
شد ، باعثخواهد معلمان و مدرسه شمابا بيشتر چه هر ارتباط
معلمان با ملاقات در كند ، دنبال را درسها بيشتري بادلگرمي فرزندتان
.ببريد را استفاده حداكثر آنها توصيههاي و راهنماييها از مشاوران و
.كنيد عمل راهنماييها و توصيهها اين به
شما.داشتهباشيد مداوم شركت ومربيان اوليا انجمن جمع در
راهنماييهايي آنها از.شويد آشنا والدين ساير با نزديك از ميتوانيد
چه مييابيد اطلاع.بردهاند بكار فرزندشان مورد در كه بشنويد را
ساير تجارب.است بينتيجه كارهايي چه و است فرزندان سود به كارهايي
شما به كه.است ارزشمندي راهنمايي قبالفرزندانشان ، در والدين
.است مطلوب شما فرزند چيزبراي چه آموخت خواهد
و رفتن ميهماني كنيدبه محدود خانوادگيرا آمدهاي و رفت.70
گرفت ، بدون خواهد فرزندانتان و شما از زيادي وقت زياد ميهمانيدادن
امتحانات ، درزمان.ندارد چنداني ارزش خانوادگي ، زندگي آمدهاي و رفت
.كنيد كم را آمدها رفتو ميزان
نمائيد سايرفعاليتها جايگزين را برنامهريزيشده تفريحات.80
چند هر تفريح.نيست فرزندتان سود به وخستهكننده طولاني خواندن درس
فيلم ، تماشاي رفتن ، پارك كوه ، آزاد ، فضاي در گردش نظير ساده تفريحات
نيز تفريحات گرچه.دارد فرزندتان براي بيشتري فوايد رفتن ، تئاتر به
تفريحات اين اندك هزينههاي با ميتوان اما ;بردارد در مالي هزينههاي
يك با مقايسه در را كمتري هزينههاي تفريحات ، اين غالب.داد انجام را
.ميگذارند شما دوش بر دادن ، ميهماني يا و رفتن ميهماني
داشته نظارت اما;نكنيد دخالت درسيفرزندتان برنامههاي در.90
باشيد
مدرسه ومدير مشاوران ، معلمان ، بارهااز و بارها شما فرزندان
را حرفها همان هم شما قراراست اگر.شنيدهاند توضيحاتفراواني
بيش تاكيدهاي.ندارد سودي آنان ملالبراي و خستگي جز كنيد ، تكرار
موقعيت اين در شما نابجاي و بجا دستورات مكرر ، امرونهيهاي حد ، از
اگر.ميشود تلقي دخالت عنوان به فرزندتان سوي از امتحاني ، دشوار
با مطمئنا كند ، مطالعه اندكي ميزان به بود گرفته تصميم فرزندتان
.داد نخواهد انجام نيز را مطالعه اندك ميزان همين شما ، نهي و امر
سود به نه كار اين.ميافزاييد وي لجاجت بر خودتان دخالت با شما
.فرزندتان بسود نه و شماست
تشويقكنيد و تاييد را مناسب ، فرزندتان فرصتهاي در.100
احساس او.ميكند رشد وي عجيبيدر حس فرزندتان ، تاييد و تشويق با
كند ، مطالعه بيشتر قادراست.است كرده پيدا قدرتعجيبي كه ميكند
.شد شورانگيزخواهد و جالب يادگيريبرايش.بگيرد ياد تمرينكند ،
لحظهاي در شدهاست ، مسئلهاي حل به كهموفق لحظهاي در ميتوانيد شما
به كه لحظهاي در ميشويد ، وارد در از شما و است مطالعه حال در كه
نظم با را كتابهايش كه لحظهاي حتي و ميپردازد ، درسي مطالب پاكنويس
حال در و ريخته بيرون را كيف محتويات يا و ميكند ، جور و جمع خاصي
كوتاه جمله يك.كنيد تحسين را او است ، كتابش و دفتر به دادن نظم
ديدم دادهاي ، وقتي سروسامان وكتابهايت دفتر به است ، ميبينم ، كافي
پاكنويس داري حوصله و صبر با چقدرشدم خوشحال ميكني ، مطالعه داري
.ميافزايد صدچندان تشويق و تاييد بر شما ، صميمي و گرم لحن.ميكني
.نماييد بازگو او به را خودتان احساس كنيد سعي
بپرهيزيد جدا زدن طعنه و نمودن سركوب تحقير ، از110
كننده ، وريشخند طعنهآميز كلماتناراحتكننده ، ترديدي هيچ بدون
خودتان شما آيا.ميكند سلب فرزندتان از را مفيد فعاليتهاي اجازه
كاري اين ، وجود با و بشنويد تحقيرآميز كلمات نيشخند ، طعن ، حاضريد
باعث تحقيرآميز ، و منفي كلمات كاهش !دهيد انجام سازنده و مثبت
.شد فرزندتانخواهد موفقيت افزايش
باشيد فرزندتان حرفهاوشكايتهاي صميمي شنونده.120
دارد ، تنفر ازدرسي دانشآموز گاه.مرادنيست بروفق اوضاع هميشه
يادگيريدرسي از يا و اعتراضدارد ، معلمي ، رفتار نسبتبه گاه
او.نميخواهد شمارا راهنمايي فرزندتان ، اينمواقع بيشتر در.است عاجز
.رابشنود حرفهايش كسي كه آناست بدنبال.است شنوايي دنبالگوش به
خواهد سبكي احساس كردن درددل با اونكند وقضاوت بشنود را حرفهايش
درباره كردن قضاوت از.استقبالشبرويد به موقعيتهايي چنين در كرد ،
به وظيفهشما.ورزيد اجتناب توصيهكردن از.بپرهيزيد حرفهايشجدا
احساس كنيد سعي.رابپذيريد حرفهايش.است فقطشنيدن والدين ، عنوان
.خواهدگذشت خوشي و خير به همهچيز باشيد مطمئن.كنيد درك اورا
آخوندي احمد