پنجم ، شماره 1235 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 20 يكشنبه 31
|
|
نام به عارضهاي و برتر نگاه به دستيابي
فرهنگي التقاط
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
سينما چشم از همانديشيدين دومين به نگاهي
در فروردين 1376 شنبه 23 روز سينما نگاه از دين همانديشي دومين
نسبت تعيين هدف با اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه انديشه تالار
زمينه اين در موجود ابهامات به پاسخگويي و سينما و دين وارتباط
.كرد آغاز را كارخود
و تعيين هدف با كه است گردهمايي سومين اين تاكنون گذشته سال يك ظرف
.ميكند آغاز را خود كار سينما و دين ميان ارتباط بازگويي
گروه دو سخنگويي براي جايگاهي سينما چشم از دين اولينهمانديشي
طرف به توجه بدون را خود توقعات يك هر كه بود سينماگر نظريهپردازو
وجود اين با.پرداختند مسائل عمق به وكمتر كردند مقابلبازگو
تبادلنظر و بحث براي آغازي كه شد مطرح انديشي هم اين در مسائلجديدي
كه دينيبوديم سينماي در جستاري گردهمايي برپايي شاهد سپس.بود بيشتر
از گروهي جستارنيز اين در.شد برگزار فارابي سينمايي همكاريبنياد با
عمل در و قضيهپرداختند تئوريك جنبههاي به نظريهپردازان و استادان
دو اين از يك اينكههر ضمن نشد ، ارائه زمينه اين در مشخصي حل راه
به ديگري نظرات تجربياتو از استفاده بدون و مستقل شكل به گردهمايي
از استفاده هماهنگيو كهايجاد ميرسد نظر به.پرداختند مسئله طرح
ميتواند بودهاندحداقل پيشقدم راه اين در كه كساني تجربيات و نظريات
عين در.كوتاهترنمايد را مسير و بكاهد دوبارهگوييها و بازگوييها از
شكل اين هستندبه علاقهمند كه كساني سوي از موضوع كردن دنبال حال
اين مادر قصد.مينمايد آسانتر را نتيجهگيري و بود خواهد جذابتر
تنهابراي بلكه نبود..همانديشي دومين گزارشي و خبري پوشش شماره
همانديشيبهچاپ در شده مطرح فيلمهاي درباره را مطالبي خوانندگان اطلاع
.رسانديم
از دين همانديشي دومين عنوان تحت نوع اين از گردهمايي سومين در
از دين همانديشي دائمي دبيرخانه دبير افصحي حجتالاسلام سينما ، چشم
.داد را گردهمايي اين در شركتكنندگان براي هدايايي نويد چشمسينما
پايهگذاران و بزرگ استادان از بار اولين براي ما:ويگفت
ما جمع در كه كردهايم دعوت مشهد و قم بزرگ حوزههاي در جريانهايديني
ما هديه.هستند سينما دوستداران از عزيزان اين همگيحضوريابند
سينما و دين غربت سال هجده از پس كه اينست برادران و بهخواهران
ابتذال به را سينما و كردهاند تصوير برعكس را كهدين
.بپردازيم سينما مقدس ساحت از دفاع به روز پنج كشيدهاند ، ميخواهيم
انتها تا اميدواريم كه ميدهد ما به را نو كاري نويد سخن اين
ديگر يكي.شود حاصل شده انجام بحثهاي از قبول قابل نتيجهاي نيز
كه است سينمايي ارزشمند فيلم نمايش 5 امسال توجه مورد موارد از
سخنراني جلسات سپس و آغاز آنها از يكي نمايش با روز هر برنامه
.شد وبحثبرگزار
انديشيحجتالاسلام هم اين سخنران اولين:سخنرانيها از گوشههايي
مدرس و خراسان اسلامياستان تبليغات دفتر صالحيمسئول والمسلمين
در فرهنگها تلاقي عنوان تحت مقالهاي در مشهد ، دانشگاه و حوزهعلميه
در ما:گفت سينما عرصه در فرهنگي التقاط عارضه به اشاره ضمن سينما
توجه بدون فرهنگ سينماي.هستيم ارزشها درهمريختگي گرفتار خود سينماي
عرصه به را خود فرهنگي وفاق توانسته نه يا ميزند درستي حرف اينكه به
كه حالي در بپردازد سينما به خويش فرهنگ با وهمگام بكشاند سينما
.بپردازد كاري چنين به نتوانسته سوم جهان سينماي
هنر ، دين ، اساطير ، .دارد عناصرمتعددي دين و فرهنگ:افزود وي
از گريزي آنها بررسي در كه هستند فرهنگ اصلي عناصر علم و فلسفه
تجربههاي:است متعدد ساحتهاي داراي هم دين اما.ندارد وجود تبادل
قدرت كه است آن قوي فرهنگ ويژگي.ديني موسسات و مناسك آداب ، شخصي ،
.باشد داشته را ديگر فرهنگهاي مثبت نكات هاضمه و جذب
سينماي نمونههاي را تاركوفسكي و برگمان فليني ، آثار صالحي حجتالاسلام
در دين.ميشود بيان ناقص چيز همه ما سينماي در:گفت و خواند ديني
مدرنيته و عتيقهجات حضور حد در مليت اسلامي ، شعائر نمايش و شعار حد
ببينيم بايد ما.ميآيد در نمايش به محتوا و فرم در محض تقليد درحد
چيست؟ ميشود خوانده غرب فرهنگ آنچه بيان زمينه در غرب توفيق ريشه
عضو و كارگردانسينما رئيسيان گردهماييعليرضا اين سخنران ديگر
دربارهسينماي كه بود ايران سينماي كارگردانان مركزيكانون شوراي
سينمايي:گفت وي.پرداخت سخناني ايراد به ديني سينماي مقدمه عرفاني
.شود ساطع است متدين كه كسي از تفكر اين كه است ديني تفكر تاثير تحت
حافظ اگر:افزود ديني سينماي به رسيدن مقدمات طي به بااشاره وي
پيشين هنرهاي وجوه همه سينما زيرا باشد سينماگر بايد آيد امروزبوجود
نور سينما پيدايش اساس.است گرفته كار به باقوت را آنها و دارد را
بنابراين است ، نور با نيز سينما در اثر هر پايان و شروع.است مجازي
.بياورد بوجود را حقيقي نور آن از تعبيري خودش دل در بايد
درروشهاي كاوش عنوان تحت درمقالهاي فيلمساز اصلاني محمدرضا آقاي
دين و سينما كه مسئله اين طرح ضمن دومينهمانديشي و اولين اجرايي
راهگشا ميتواند فقه:گفت شوند يكديگرنزديك ميتوانندبه چگونه
.كنند كشف را يكديگر بايد سينما و دينبندان راه نه باشد
تحت خود درمقاله سينما رشته وفارغالتحصيل فيلمبردار ستاره حسين
هنر در آن تجلي راه شناختهزار:الهيگفت هنر عنوانمقدمهايبر
.نيست مطلق امر اين اما است ، ممكن
هنر و هنراست تجلي براي وسيلهاي نيستبلكه هنر خود بطن در سينما
بسط و انگاري رايج ، مطلق خطاي.باشد ابزار كهعين است آن از فراتر
خود به را پيام رسانهظرف اينكه به اشاره با وي.است كلهنر به آن
يعني ميشوند ، انگاشته يكي دو اين انگارهاي چنين در:گفت ميگيرد
گذاشته قضاوت به فيلم برابر ، ودر ميشود تصور مستقل ذات در سينما
.بدگمانيهاست توي هزار قضاوتي چنين رهيافت كه است بديهي.ميشود
عنوان تحت مقالهاي در قم علميه حوزه مدرس و محقق ايدرم حسن حجتالاسلام
شر و خير نبرد كه نكته اين ذكر با شرپرداز سينماي الگوي چند بررسي
گوياي مائده ، سوره تا 31 آيات 27:گفت است حق حضرت خشم و مهر نمود
و دقت به درآن بشري جنايت نخستين كه استچرا خداوند سينماگري فن
حقيقت كه ميدهد ايننشان و است شده تصوير فيلميسينمايي ظرافت
بخش با سپس ايدرم حجتالاسلام.دارد تناسب ديني باسينماي سينما
وجوه شخصيتپردازيآن ، بررسي و صحنههايگوناگون به داستان بندي
بيضايي بهرام نوشته به نگاهي با وي.كرد مشخص را سينمايياش كار مشخص
تصويرگر و معنوي مفاهيم داراي را سينما اين هيچكاك ، سينماي درخصوص
.خواند الهي آيههاي
سخنرانيخود در همانديشي ازسخنرانان ديگر يكي ابراهيمي نادر
ما كنار در هميشه خداوند:كرد آغاز چنين جنائي سينماي پيرامون
آن ما كه است آسان كاري كردن مسلماني.است ناظر و حاضر ساده بسيار
آسان بسيار مادربزرگهايمان و پدربزرگها و مادران و پدران از را
... و كرديم باز افطار نشستيم ، سحريه سرسفره.آموختيم
نوع اساسااين:وگفت پرداخت سينمايجنايي پيرامون بحث به سپس وي
و مافيا ازسوي كند ، تظاهر دينداري بهرعايت اگر حتي سينما
گام آنان اهداف درراه و ميشود هدايت آنان ونوكران خشونتسازان
.برميدارد
سخنرانيخود در مشهد دانشگاه استادفلسفه عظيمي جواد محمد دكتر
تولد به ضمناشاره سينما به ديني نزديكيانديشه عنوانچگونگي تحت
هنر ابتداي آثار در:گفت تاريخ اول روزهاي هنردر و دين همزمان
از قبل خلقت داستان.كرد جدا يكديگر از را هنر و دين نميتوان بشري
وي.است شده نقل يونان قديم اسطورههاي در بيايد مقدس كتب در اينكه
مخاطب دنبال به دو هر دين و هنر:افزود سخنانش از ديگري بخش در
بايد ديني انديشمندان.است گروندگانشان در آنها همه قدرت و هستند
.ميروند را خودشان راه وهنر سينما الا و بروند هنر و سينما بطرف
دارد شربيانيادامه شهرزاد:از گزارش