پنجم ، شماره 1235 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 20 يكشنبه 31
|
|
...ديد بايد ديگر جور شست بايد را چشمها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
نظر در امر جوانب تمامي نبايستي حكم يا اطلاعيه يك صدور براي آيا
شود؟ گرفته
كرد؟ ملغي نيز را آن ميتوان حكم صدور سادگي همان به آيا
موسسههاي):نام به آموزشي موسسات تاسيس از كه نيست ديرزماني
اين تاسيس با دولت موافقت از هدف.ميگذرد (غيرانتفاعي-آموزشعالي
كنكور سد پشت دلايلي به بنا كه جواناني جذب:مشخصبود موسسات گونه
.هستند تحصيل به علاقهمند همچنان ولي بودند مانده
از گروه اين آيا بود؟ اشتباه حركتي موسسات ، اين تاسيس با موافقت آيا
تكرار جز آنها ذكر كه دلايلي به بنا نميبايستي ما ، جوان جامعه افراد
مثبت حل راه يك ايجاد آيا ميدادند؟ ادامه خود تحصيل به نيست ، مكررات
فعلي جذاب و كاذب شغلهاي سمت به آنان ازگرايش بهتر موسسات همين جديد
و موجود ، بازار دلاله در آنها توان وقتو و ذهن كردن تلف و شدن حل و
دنبال به نيز را خروجسرمايه كه كشور از خارج به رفتشان احيانا يا
نبود؟ دارد ،
و علمي اعتلاي راستاي در امر مسئولان مثبت نظر به توجه با حال هر به
ايجاد مجوز دستاندركاران ، توسط لازم بررسيهاي از وپس كشور فرهنگي
بدو درشد صادر آنها ، توسط دانشجو وگزينش عالي آموزش موسسههاي
اينكه كما بودند ، !دوم نوع از اينموسسات اتفاق به قريب اكثر پذيرش
.است مجهول هنوز اينتقسيمبنديها چرايي ولي است ، اينگونه نيز اكنون
مدارك وضعيت با رابطه در مشكلاتي چه پذيرش ، از پس اوليه دانشجويان
از پس ولي شد ارزيابي سطح آنهادر مدارك ابتدا در.داشتند خود
سرانجام و يافت ارتقاء بهمعادل مدرك سراسري كنكور طريق از گزينش
اين تمامي اعلانات تابلو در كه عالي وآموزش فرهنگ وزارت اطلاعيه طي
واژه حذف رسيد ، دانشجويان بهرويت دلنشينمژده واژه زير موسسات
.شد نهايياعلام مدرك شدن سمي ور تحصيلي مدرك از معادل
دوباره كه بود نگذشته دانشجويان موقت خوشحالي و خبر اين از ماهي چند
سرانجام و زبانهاافتاد سر بر موسسات اين مدرك وضعيت درمورد شايعاتي
عالي آموزش و فرهنگ وزير آقاي ماه بهمن اول مورخهدوشنبه روزنامه در
اينكه يا شود تبديل اول نوع به بايد موسساتيا اين:كه داشتند اعلام
مربوطه واحدهاي وگذراندن لازمه دوره طي از پس دانشجويان به
.شد خواهد اعطا ذيربط موسسه به مربوط داخلي مدرك
شوراي اعضاي از موسسات اين از يكي در تحصيل به مشغول فردي عنوان به
ياحكم اطلاعيه يك صدور براي آيا دارم ، را سوال اين فرهنگ وزارت عالي
صدور سادگي همان به آيا شود؟ گرفته نظر در جوانبامر تمامي نبايستي
كرد؟ ملغي نيز را آن ميتوان !حكم
ما ، براي كه عالي شوراي محترم اعضاي عالي ، آموزش محترم وزير جناب از
چندين موقعيت به ميكنم خواهش ميگيرند ، تصميم ما سرنوشت و آينده براي
با هستند ، تحصيل به مشغول موسسات اينگونه در كهفعلا دانشجوئي هزار
كه همانگونه بينديشيد ، است مترقي و انسانهايمتعالي شايسته كه درايتي
.ميانديشيديد تاكنون
افزار ، نرم كامپيوتر رشته در هستم ، موسسات اين از يكي دانشجوي
و زمان و فكر از نيم و سال دو.رساندهام پايان به خودمرا ترم پنجمين
روشن ، فردايي در شايد بتوانم ، تا راهنهادهام اين در را سرمايهام
مدركم با و علمم با بتوانم جامعهامباشم ، براي مثبت و تحصيلكرده فردي
حرفهاي ميداند ، آگاهيمن و سواد بر دليل را آن جامعه متاسفانه كه
و محيطبازار بر حاكم كه ذهني هياهوي و تنش گونه هر از بدور و بيابم
نيست ، من سخن تنها اين.دهم ادامه خود زندگي به است آزاد شغلهاي
با مشابه ، شرايطي در قرارگرفتن با كه است جواناني از بسياري حرفدل
تحصيلاتشان ادامه در را خود راه هم باز فعلي فشاراقتصادي به توجه
...كرد؟ سد را جوانان اين حل آخرينراه اين بايد آيا.يافتهاند
بگويمسوء بهتر يا مسائل از ديگر يكي شده ، ذكر مسائل از گذشته
و دولتي دانشگاههاي دانشجويان يا مردم بين در بيش و كم كه تفاهمهايي
ناراحت مطلب اين ميشود بيان غيرانتفاعي موسسات با ارتباط در آزاد
به وابسته غيرانتفاعي موسسههاي اين دانشجويان همه:كه است كننده
قول به و بوده بالايي بسيار اقتصادي سطح در كه هستند ازجامعه قشري
اين به سري واقعا آيا دوستان ، ولي.هستند جامعه بيدردهاي از معروف
همين انعكاس شايد كردهايد؟ دل و درد دانشجويانش با و زدهايد موسسات
مورد در نقيض و ضد تصميمگيريهاي اين باعث كه است ناعادلانه قضاوتهاي
سنگين به اذعان خود البته كه موسسهها اين شهريهميشود موسسات اين
رشته در آزاد دانشگاه شهريه برابر ونيم يك حدودا داريم ، آن بودن
به فرزندانشان فرستادن جاي به خانوادهها از بسياري.ميباشد مربوط
هزينه تحصيل ، هزينه بر علاوه مجبورند كه شهرستانها ، آزاد دانشگاههاي
از هم كه البته و) ميدهند ترجيح شوند ، متحمل را غيره و زندگي سنگين
در را فرزندانشان (است صحيح نيز منطقي ديدگاه از هم و اقتصادي بعد
مشغول برخوردارند نيز بالايي بسيار آموزشي سطح از كه موسسات گونه اين
غيرانتفاعي موسسات به نسبت جهتگيري گونه اين لذا.تحصيلسازند به
نيك انسان هيچ شايسته و است كامل ناآگاهي و نوعيتعصب از ناشي واقعا
.نميباشد انديشي
با نوعي به همه كه زيادي مشكلات عليرغم كه ميشوم يادآور نهايت در و
اين تصميمگيران و مسئولان از درخواستمان تنها گريبانيم ، به دست آن
اين كه باشند جديدي حلهاي راه ايجاد و معضلات گشودن صدد در كه است
:كه راستي به آري ، نميشود حاصل ديگرگون ديدي و نو نگاهي با جز مهم
...ديد بايد ديگر جور شست ، بايد را چشمها
روحي حسين امير
ايران انفورماتيك عالي آموزش موسسه دانشجوي