پنجم ، شماره 1239 آوريل 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 24 پنجشنبه 4
|
|
چشم از دين همانديشي دومين به نگاهي
(آخر بخش) سينما
داريوش حضور با چشمسينما از دين همانديشي دومين بحثهاي از ديگر يكي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
افضحي حجتالاسلام و فريد مهرداد ستاره ، حسين ايدرم ، حجتالاسلام ارجمند ،
نشان حد و الهي هنر در شر نگاه نمايش بحث اين اصلي پرسش.شد برگزار
سه به قرآن در:گفت سوال اين به پاسخ در ستاره حسين.بود آن دادن
دارد ايماني تقدم صالحه اعمال.ميشود تقسيم سيئه و حسنه صالحه ، دسته
از بايد سينما در اماباشد نداشته ايماني تقدم ميتواند حسنه عمل و
چگونگي و بدهيم نشان را سيئه يك تا كنيم صالحه بهرهبرداري حسنه عمل
:گفت آن دادن نشان حد مورد در وي.دارد اهميت نيز آن دادن نشان
و امكانات مجموعه اگر و ميآيد سينما به كردن باور براي بيننده
.برويم ميتوانيم بخواهيم كه كجا هر تا باشد ، مشخص ما براي محروميتها
براي قرآن اظهارداشت كه فريد سخن به پاسخ در ايدرم حجتالاسلام
تصوير زمينه در من:گفت آموختنتكنيك ، براي نه آمده راهنمايي
بايد بلكه كند ، خدايي نبايد سينماگر كه ميدانم فقط هستم ابتدايي
به قائل اگر و بگيريم جدي را خدا سينماگري مباحث بايد ما.كند بندگي
دارم قصد سخنانم با من.بجوئيم خداوند در آنرا هستيم ، كمالي وجود
.بگذارم بدعتي سينما با شدن روبرو براي
حضور با سينما چشم ديناز همانديشي دومين بحث جلسات از ديگر يكي
نادر افضحي ، حجتالاسلام ارجمند ، عظيمي ، داريوش جواد محمد دكتر
پيوند زمينه در كه شد پيشنهادشد تشكيل تميمداري دكتر و ابراهيمي
در عظيمي دكتر.شود صحبت دو اين ازجدايي پس هنر و دين مجدد خوردن
بزرگ بناهاي وجوددارد زمينه اين در كه خوبي نمونه:گفت اينبارهچنين
قبل ديني نگاه تجسم كه هنر با مسيحيتابتدا.است مسيحي مذهبي
از بزرگ كليساهايي ميآميزدو هم به هنر با بعدها اما ميكرد بودمخالفت
و مساجد كليساها ، دنيا هنري آثار تمام در.ميشود ساخته معماري هنر
.داشتهاند تماشاگر همه از بيش معابدبزرگ
در دين و هنر آشتي:افزود كليساها به اشاره ضمن ابراهيمي نادر
و وحدت اين به آن در نيز ما و دارد نيزوجود ما شده كاشيكاري مساجد
بافت نوعي معناگرايمذهبي ويژه نوع در كاشيكاري.رسيدهايم غريب وصل
آسمان در و ميبرد بالا به پايه از را كهانسان دارد اوج به رو مذهبي
.رهاميكند
:گفت و كرد اشاره غنيايران ادبيات به زمينه اين در تميمداري دكتر
هنر بين زبان تصوير ، تصور ، هنر ، پيوند چرا كه دارد وجود سوال اين
در اما داشته وجود بشدت گذشته در عرفاني و ديني اعتقادات و ادبي
معاصر هنرهاي به نسبت ما و آمده بوجود كمتري ارتباط هنرها ساير مورد
متضاد گروه دو وجود دليل به من نظر بهنداشتهايم مناسبي عكسالعمل
آمد پديد مسلمانان ميان هنر به نسبت منفي اعتقادات مسلمانان بين در
مسائل از بسياري بنابرايننگرفت قرار تجديدنظر مورد نيز بعدها كه
علماي اگرماند باقي ادبيات در ميشد جلوهگر هنرها ساير در بايد كه
فرق مسائل ميشدند وارد بود مطرح مسائل اين كه محيطهايي در ديني
.ماست ديني عالمان بودن منفعل از اشكال ميكنم فكر و ميكرد
باعث تاريخي اشتباه:گفت نظر اين به پاسخ در افضحي حجتالاسلام
بوجود كساني غفلت اثر در واقع در اين و است شده علما تحميلي انفعال
انتقال آنرا اما كردند پيدا جدي حضور هنر ديگر زمينههاي در كه آمده
نيز علما به بايد ديديم را جديد عصر و بچه پسر فيلم كه ما.ندادند
رودررويي فرصت سينما متعالي بسيار بخش اين با علما.ميداديم نشان
در راكه توئيستر يا اليوراستون بالفطره قاتلين كه ما.نداشتهاند
نيز انديشمند بهعالمان بايد ديديم ميگيرد جاي ديني سينماي طبقهبندي
.نداشت سينما ايران كاش اي.راببينند آنها كه ميداديم فرصت