پنجم ، شماره 1241 آوريل 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 28 دوشنبه 8
|
|
شويم؟ موفق سوم ثلث امتحانات در چگونه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
;ميكشند زيادي زحمت و ميكنند زيادي تلاش دانشآموزان از برخي
دسترس از گاهدور و چندقدمي در گاهموفقيت.نميشوند موفق اماچندان
آنهاست
.است آن ازدانستن مهمتر ساده راهحلهاي روشهاو اين به كردن عمل
اندازد كار رابه حلها راه و روشها مداوماين و پيوسته بايد آموز دانش
اين باافزايش ميكنيد ، پيدا مهارتبيشتري نمائيد ، عمل چهبيشتر هر.
ميشود لحظهنزديكتر به لحظه موفقيت مهارتهاستكه
مناسبي زمان مدت روز باقيست300 فصلامتحانات شروع تا ماه يك
براي را ميتوانيدخود و داريد فرصت شما پس.درسي آمادگي براي است
.كنيد امتحاناتآماده
به ساده باروشيكنيد شروع اكنون هم لحظهو همين و حالا همين از
فراهم را خاطرشما رضايت خوب ، كسبنمرههاي.برويد خوب استقبالنمرههاي
والدين وخشنودي احترام همچنين ميافزايد ، نفستان به براعتماد ميسازد ،
.همراهميآورد به را
اما ;ميكشند زحمتزيادي و ميكنند زيادي تلاش دانشآموزان از برخي
دسترس از گاهدور و چندقدمي در گاهموفقيت.نميشوند چندانموفق
.آنهاست
بهثمر دانشآموز تلاش كهچرا است اين از ووالدين دانشآموز تعجب
از اشكال نميكند؟ راتضمين او موفقيت وي چرازحمات نمينشيند؟
چيست؟ در مشكل و كجاست
آموزشگاهي وروانشناسي مدرسه زمينهروانشناسي در برجسته استادان
افتاده ، پا و وپيش ساده مسائل از بسياري:معتقدند اينباره در
موفقيتوي عدم به ساده مسائل همين و ميشود دانشآموز مانعموفقيت
.شدهاست منجر
ميشود ، ارزش متوجه را مسائلساده همين وقتيدانشآموز كه آن جالب
وآن دارد ويژگي يك اينمسائل چون.نيست آنقائل براي چنداني
!است بودن ساده
موفقيت به برايدستيابي سادهاي راهحلهاي برجسته استادان اين
نميكاهد آنها ازارزش چيزي راهحلها ، بودناين ساده.كردهاند ارائه
.ميسازد راامكانپذير دانشآموز وموفقيت
.است آن دانستن از مهمتر ساده وراهحلهاي روشها اين به كردن عمل
رابه حلها راه روشهاو اين مداوم بايدپيوستهو دانشآموز
با پيداميكنيد ، مهارتبيشتري عملنمائيد ، بيشتر چه هركاراندازد
استمرار.ميشود لحظهنزديكتر لحظهبه كهموفقيت اينمهارتهاست افزايش
.اساسياست و عامليجدي اينفعاليتها درانجام
قرار شمادانشآموز اختيار در روان و بانثريساده روشها اين شده سعي
خيلي را ، پاافتاده و پيش و ساده اينمسائل ميشود تاكيد بارديگر.گيرد
.جديبگيريد
.كنيد راروخواني جديد درس يكبار كلاس ، در حضور از قبل.1
چه.ميگيرد را وقتشما از دقيقه تا 15 حداكثر10 درس هر روخواني
و زيست رياضيو يا و باشد جغرافياوفارسي و تاريخ ايندرس ،
از كتابرا نوشتههاي و تماميكلمات چشمانتان سعيكنيد.فيزيك
روخواني ، مطالب بايكبار مطمئنا.ببيند انتهايدرس تا ابتدا
خواهد شما به كمكزيادي روش ، اين قطعا ولي.گرفت نخواهيد ياد زيادي
ياد ازديگران زودتر را مطالب دركلاس ، حضور هنگام به شماكرد
.ميگيريد
.نكنيد رونويسي دركلاس ، حضور هنگام به.2
.ننويسيد را صحبتها و حرفها همان معلم ، عينا توضيحات شنيدن با
سعي.نكنيد يادداشت دفتر در مينويسد ، سياه تخته روي بر معلم آنچه
.بنويسيد خود عبارات و كلمات با را معلم توضيحات كنيد
.نگذريد بهسادگي مطالب ، كنار از3
متوجه كه را هرمطلبي.است ساده مطالب امتحاني ، همين سوالات از بسياري
كتاب مناسب درفرصت.بزنيد (؟)سوالي كتابعلامت يا و دفتر كنار نشديددر
برطرف را خود ايراد همكلاسيها ، و معلم از لزوم صورت در و بخوانيد را
.كنيد
.كنيد مطالعه را فرصت ، هماندرس اولين در.4
هنگام به يا و مدرسه در.است فرصت اولين يادگيري ، براي زمان بهترين
درس قبلا شما.بخوانيد را درس همان فرصت اولين در مدرسه ، از بازگشت
دقت با بايد حالا داديد ، معلمگوش توضيحات به روخوانيكرديد ، را
.كنيد مطالعه را درس همان بيشتري
.كنيد خودتان ، علامتگذاري علامتهاياختصاصي با را كتاب.5
.ميكنند علامتگذاري مهمرا مطالب ماژيك ، برخيبا و x علامت با برخي
بار هر آينده در اگرشما.كرد خواهد كمكشاياني شما به كار اين
بيشتري بادقت را مطالبي چه ميدانيد كنيد ، ملاحظه را همانصفحه
.بخوانيد
.كنيد خلاصهبرداري خواندن موقع.6
عين به تكيه بدون.ميكنيد فراموش زودتر را مطالب برداري خلاصه بدون
و زبان با گرفتيد ، فرا كه مطالبي.كنيد خلاصهبرداري كتاب ، كلمات
.بنويسيد خودتان عبارات
.كنيد سوالاتيمطرح درس ، كوچك هربخش مطالعه از پس.7
از پساست شده تشكيل تيترهايمتفاوت يا و بخشكوچك چند از درس هر
را اينسوالات است بهتر.مطرحكنيد خودتان سوالاترا بخشها ، اين مطالعه
سوالات از فهرستي بتدريج ترتيبشما بدين.بنويسيد صفحهكتاب همان در
.داشت خواهيد
.كنيد تهيه درس برايهر را سوالات بانك.8
صورت دو به را سوالات اين.كنيد تهيه درسها ، سوالاتي مطالعه با شما
تعريفها ، جزيي ، سوالات.كلي سوالات و جزئي خيلي سوالات.كنيد تهيه
و مفصل كليتوضيحات سوالات.دربرميگيرد را مكانها و اشخاص اسامي
.طولانيدربرميگيرد
سالهاي يا و گذشته امتحانيسال سوالات ومعلمان ، دوستان كمك به.9
.نمائيد گردآوري را گذشته
اين به نگاهي استبا خوبي راهنماي سالهايگذشته امتحاني سوالات
چه و است امتحانارزشمند براي چهسوالي كه يافت سوالاتدرخواهيد
سوالات ، گردآوري كنيد سعي.ندارد امتحانضرورت براي چندان سوالي
.نگيرد شما از زيادي وقت
.امتحانبگيريد خودتان از هردرس ، مطالعه از پس.10
از بخواهيد فردديگري يا و خود همكلاسي دوستو از امكان صورت در
آمادگي.دهيد امتحان را درس يك بارفقط هر.بگيرد شماامتحان
به و درمييابيد را خود ضعفهايميكنيد ارزيابي امتحان اين با خودرا
.ميبريد پي تواناييهايخود
افزايش را خود تواناييهاي مرور به درسي ، فعاليت و كار شروع در11
.دهيد
در.دهيد قرار خود دستوركار در را درس الي3 حداكثر 2 برنامه در
.بالاببريد را فعاليتخود ظرفيت وبهتدريج آهسته بايد كار شروع
در.دهيد درساختصاص به را زمانبيشتري گام به گام و بهقدم قدم
مطالعه برساعات بتدريج و اندك اندك.نكنيد مطالعه زياد شروعكار ،
.نزدناست علامت بزرگ سنگبيفزائيد
.تشويقكنيد را خود واحدفعاليت ، هر پايان در.12
را خودتان كرديد ، خلاصهبرداري وقتي.كوچكنشماريد را كوچك كار هر
را خودتان كرديد ، طراحي درس ، هر براي را سوالات وقتي.كنيد تشويق
وتشويقهاي كوچك كارهاي شويد ، همين قائل ارزش برايخودتان.كنيد تاييد
.شد خواهد شما باعثدلگرمي متناوب
.بگيريد كمك خويشاوندان همكلاسيهاو و دوستان از13
برنامه از آنها.كرد خواهند شما به همكلاسيهاكمكهايشاياني و دوستان
ديگري اطلاعاتمفيد گاه.دارند درسياطلاع جزوات معلم ، نحوهتدريس كلاس ،
جمعآوريسوالات ، و تهيه در وميتوانند دارند درسي كمك قبيلكتابهاي از
توجه.كنند كمك بهشما فعاليتها ساير و شما گرفتناز امتحان در
درفرصتهاي بايد صرفا.باشيد متكي آنان به نبايد كه داشتهباشيد
.شويد بهرهمند كمكهايآنان از مناسب
آخوندي احمد