پنجم ، شماره 1241 آوريل 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 28 دوشنبه 8
|
|
است جوانان نخست آماج دانشگاه هنوز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
داوطلب توان اضطراب ، صورت به سراسري كنكور در شدن مردود از ترس
كرد مهار را ترس اين بايد ميكند ، محدود را دانشگاه به ورود
براي اصلي جاذبه هنوز دانشگاهها ، سراسري آزمون..ثروت و سواد
محسوب بهتر حرفه آوردن كف به و تحصيلي بالاتر مدارج به يافتن راه
دانشگاهي تحصيلات از كه محدود عدهاي دست در ثروت انباشت گرچه ، ميشود ،
شيوههاي يا و دلالي مدد به و نبردهاند بهرهاي هم دبيرستاني حتي و
را معيارها كردهاند ، طي را شدن ثروتمند پلههاي عادلانه غير تجاري
دوستداركسب كه پژوهان دانش اكثريت اما است كرده دگرگون برخي براي
دانشگاهي تحصيلات هنوز ميباشند ، ومملكت مردم به خدمت و كافي معلومات
كه دارند وجود هم استعدادي با افراد ميان ، اين در و ميدهند راترجيح
موفقيت به راه اين در و ميآموزند حرفه دانشگاهي ازتحصيلات فارغ
.ميآورند دست به را خود استعداد و تلاش و حاصلكار واقع در و ميرسند
اصل اين بر دانشگاهها ، سراسري آزمون به مربوط گزارش از بخش دومين در
افتادن از اجتناب و دروس معين ، پيگيري برنامه داشتن كه است شده تاكيد
.كند هموار را كنكور موفقيتدر راه ميتواند دلهره و اضطراب ورطه در
و آموزش وبرنامهريزي پژوهش دفتر وزارتي كل مدير ملكي دكتر گفته به
توجه آن به بايد سراسري كنكور داوطلبان كه مهمي نكات از پرورش ،
.است زمان از درست بهرهگيري و تدريجي صورت درسهابه فراگيري كنند ،
كردن برطرف براي تقويت و تلاش و خود ضعفهاي از داوطلبان آگاهي همچنين
وي.ميكند هموار را سراسري آزمون در موفقيت راه ضعفها اين
از نيز را سراسري كنكور در آمادگي براي انتخابهدف و برنامهريزي
زمان از كنكور داوطلب كه است اين ميگويد ، مهم و ميداند موفقيت رازهاي
عمل منظم و دقيق برنامه يك براساس و بگيرد بهره صحيح و اصولي طور به
.كند
از كنكور كلاسهاي بعضي در:ميگويد كنكور كلاسهاي مورد در ملكي دكتر
صورت به آزمونها.دارد وجود استفاده سوء براي زمينه نوعآزمون جهت
موفقيت چهارجوابي پاسخهاي فنون با آشنايي و سرعتعمل و است تستي
سوء براي است بابي مجتمعها اين از برخي و ميكند بيشتر را فرد
در چون.نميباشد موفقيت اصلي شرط كلاسها از دوره اين در حضور استفاده
داوطلبان نيست امكانات اينگونه كه كوچك شهرهاي و بخشها روستاها ،
ودر مطالعه در تمركز و كهپيگيري چرا ميكنند كسب بالايي امتيازات
كنكور داوطلبان موفقيت در بسزايي نقش ميتواند برنامهريزي نهايت
.باشد داشته
در شدن قبول كه اهميتي و كنكور خاص وضعيت علت كنكوربه اضطراب
دچار داوطلبان از برخي دارد خانوادهها و جوانان بين در دانشگاه
تشويش و اضطراب كه است يادآوري به لازم البته ميشوند دلهره و اضطراب
را آن نيز روانشناسان و ميرسد نظر به طبيعي تاحدودي كنكور و امتحان
بر كه است شديدي اضطراب كنكور دلهره از منظور اما ميكنند تاييد
.ميگيرد را آنها كارآيي و توان و ميشود مستولي داوطلبان از عدهاي
رواج ،(جامعه دوستان ، خانواده ، ) از اعم اجتماعي فشارهاي شديد ، رقابت
عوامل از نيز اجتماعي سمت و شغل انتخاب با آن رابطه و مدركگرايي
را خود وقت تمام ماهها داوطلب لذا.ميباشد اضطراب و دلهره مهمايجاد
.بگذرد سد اين از تا ميكند مطالب خواندن صرفدوباره
بين در تشويش و اضطراب بروز:ميگويد كنكور داوطلب صادقي سميرا
را درسها ماه حداقل 6 آموز دانش ميليونها.است دانشآموزانطبيعي
درس ساعت حداقل 8 روزي و ميروند كنكور كلاسهاي به ميكنند ، دوره
دانشگاه به يافتن راه براي كه شديدي رقابت به توجه با و ميخوانند
.باشند داشته اضطراب هم بايد دارد وجود
دربين كنكور اضطراب:ميگويد حسابداري اول سال دانشجوي صابري بهرام
مناسبي شغل فرد دانشگاه در شدن قبول با كه است اين از ناشي داوطلبان
تشويش و دلهره:ميگويد روانشناس گنجوي مهدي.باشد داشته ميتواند را
در.است گوناگون علتهاي از ناشي دانشگاه به ورود داوطلبان بين در
كنكور در چيز همه كه بدهيم اطمينان جوانان اين به بايد باره اين
وضعيتي واقعي رفتاري با بايد جامعه دوستان ، خانواده ، نميشود خلاصه
اين در و است چيز همه كنكور كه نكند احساس داوطلب تا آورند بوجود را
ورود به علاقهمندان بيشتر آمادگي براي.است حساستر خانواده نقش باره
:ميكنم يادآوري را نكاتي دانشگاهها به
با -كنيم20 ايجاد جوانان آرامش براي خانه در را مناسبي وضعيت -1
.نمائيم كمك او به ضعفها رفع در درسي كمك كتابهاي از استفاده
.كنند تلاش بايد كه كنيم ايجاد را بينش اين داوطلبان در بايد -3
استعداد تمدن ، و فرهنگ كه كنيم ايجاد را نگرشي اذهان در بايد -4
در تلاش و سعي با و نيست دانشگاهي مدارك دريافت به وتوانائيمنحصر
.شد موفقي فرد مختلفميتوان زمينههاي
اساس بر نه شود انجام استعدادها اساس بر بايد رشتهها انتخاب -5
.آن اهميت
آرامش به را داوطلبان امتحان برگزاري زمان در ويژه به وقت همه در -6
.دعوتكنيم
تا گهواره از دانش و علم فراگيري به تاكيد اسلام مبين دين اگرچه
مدارك گرفتن و دانشگاه به يافتن راه به تاكيد اين گورداردولي
غيردانشگاهي مشاغل ايجاد در بايد امر لذامسئولين.نيست دانشگاهي
كنكور پشت جوانان از عظيمي شغل ، خيل يافتن براي تا كنند تلاش
...و مانندبيكاري ، افسردگي معضلاتي آنها براي قبولي وعدم.نمانند
كه جديدي موج:ميگويد جامعهشناسي رشته در فارغالتحصيلي.نكند ايجاد
به رفتن به گرايش شده ايجاد توسعه حال در كشورهاي در جوانان بين در
نياز خود علمي و فني كادر تكميل براي كشورها اين زيرا.است دانشگاه
را كار توان و علم تجربه ، كه دارند مديراني مهندسان ، كارشناسان ، به
همين و.است برخوردار بيشتري اهميت از پزشكي رشتههاي و باشند داشته
و پولساز رشتههاي رشتهدانشگاهي انتخاب در جوان كه ميشود باعث امر
دست به را پستمناسبي ميان اين در بتواند تا كند انتخاب را مطرح
مثل گونهكشورها اين هم طرفي از و ميشود پر دانشگاهها ظرفيت پس.آورد
استقبال ميزان افزايش و دانشگاهها محدود ظرفيت داراي ما كشور
باعث و شده ايجاد بيمارگونهاي شديد رقابت پس.است ازدانشگاهها
به بايد ميان اين در وميشود جوانان انحراف و سردرگمي ، گمراهي
.ميشود تكميل ظرفيتها حال هر به كه كنيم راتفهيم بينش اين جوانان
اساس بر دانشگاه در انتخابي هر كه نيازاست پس ميگردد مرتفع نيازها
داشته جوامع گونه اين در را بيشترينكارايي بتواند تا باشد استعدادها
كارفرما ، مدير ، معلم ، هم مهندس ، هم پزشك ، به هم ما جامعه زيرا باشد
اجتماعي زندگي حيات چرخههاي تا دارد نياز..تاجر ، كاسب ، و مستخدم
در و جزم را عزم زمينههايمختلف در وقت كردن تلف جاي به پس.بچرخد
داشته را كارايي تابيشترين باشيم داشته فعاليت خود علاقه مورد رشته
به بايد ما ، تمدناسلامي و فرهنگ در علم فراگيري ضرورت و اصل با.باشد
كه است آناين و داشت توجه ميشود جوانان انحراف باعث كه مهمي نكات
ظرفيتدانشگاههاي كه است اين حقيقت آن و پذيرفت را حقيقتها بايد اول
طرفي از و بروند دانشگاه به جوانان تمام كه نيست اندازهاي به ما
اساس بر بايد انتخابها كه ميباشد محدود نيز رشتهها ظرفيت دردانشگاه
مراتب سلسله در ما ازطرفي تبليغي ، و سليقهاي نه بگيرد استعدادهاصورت
آن دهد ادامه را خود حركت جامعه تا داريم مشاغل بهتمام نياز اجتماعي
با بايد اشتغال و آموزشي مسئولين باره اين در.منسجم صورت به هم
دانشگاهها ورودي و خروجي بين تا آورند بوجود را وضعيتي هم هماهنگي
رتبه و درامد نظر از ديگر مشاغل بايد همچنين و باشد برقرار تناسب
و ايجادنگردد تضاد جوانان بين در تا باشد مشاغل حد در اجتماعي
.نيايد وجود به مدركگرايي براي انگيزهاي