پنجم ، شماره 1245 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 3 شنبه 13
|
|
دادن ياد بيپايان شوق و آموزگاري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
معلم روز ارديبهشت ، انگيزه 12 به
انجام براي را مناسبي زمينه ميتوان معلمان اساسي نيازهاي تامين با
كرد فراهم جامعه در حساس و مهم وظيفه اين
تازهترين در و معلم روز آستانه در امسال...پردامنه بحث يك
دريافت از آموزگاران است ، شده ابلاغ مدارس مديران به كه بخشنامهاي
مديران به و شدهاند منع دانشآموزان خانواده سوي از مادي هداياي
قدر به مبادا تا كنند ، بسنده گلي شاخه به هديهدهندگان كه شده توصيه
كيف و كم ايامي ، چنين در سال هر.شود وارد خدشهاي آموزگاران منزلت و
همچون و ميشود مطرح پردامنه بحثهاي صورت به معلم مقام از قدرداني
وزارت بلندپايه مقامات سوي از را بخشنامهاي صدور نهايت در و امسال
آموزگار يك منزلت و مقام راستي ، به امادارد پي در پرورش و آموزش
نيازهاي از فارغ بايد معلم يك كه است بديهي داشت؟ پاس بايد چگونه را
نوع هر خستگي ، عصبيت ، برساند انجام به را وحساس دشوار وظيفه اين مادي
آموزگاران حساس و دشوار شديدوظيفه افت باعث ميزان هر به افسردگي
ومديران پرورش و آموزش ادارات سوي از معلمان وشخصيت حرمت حفظ.ميشود
نسلجوان پرورشدهندگان شخصيتياين ثبات و روحي تعادل به شاياني كمك
پرورش ، و آموزش وزارت در بايد نخست مقاممعلم پاسداشت پس.ميشود
هم بخصوصي روز منحصربه و شود تبيين مدارس مديران و مناطق كل ادارات
و متوسط زندگي يك دستكم كه صورتي به معلم يك نيازهاي تامين.نباشد
گراميداشت در اساسي ركن يك نيز باشد ، داشته مالي دغدغههاي از فارغ
مسكن تهيه خم و چم در بيمسكن معلمان گرفتاري.ميشود محسوب معلم مقام
خود اين و كرد برطرف ممكن و موثر روشهاي گرفتن پيش در با بايد را
تعاوني فروشگاههاي ايجاد.باشد ميتواند معلم روز هديه بزرگترين
خانوادههاي و عزيزان اين نياز تامين براي ويژه تسهيلات با را معلمان
بر مقدم اما و گيرد قرار مسئول دستگاههاي برنامههاي درصدر بايد آنان
برگزيده مستعد و علاقهمند افراد ميان از بايد معلمان اقدامات ، اين
افراد جذب موجب كه روابطي هرگونه بر بايد ضوابط مورد اين در و شوند
نكته.يابد برتري ميشود ، حساس حرفه اين به لازم مهارتهاي فاقد و ضعيف
جهان كشورهاي بيشتر در.است آموزگاران جايگاه و موقعيت ديگر مهم
زمره در حرفه اين و است شده منظور ويژهاي امتيازات معلمان براي
براي را لازم كارهاي و ساز ميتوانميشود محسوب جامعه شغلهاي مهمترين
صورت آن در و گرفت كار به جامعه در معلمان منزلت و جايگاه تبيين
و متعهد معلمان از بسياري براي كه چرا نبود ، معلم روز هديه نگران
هديهاي هر از آنها روزافزون توفيق و دانشآموزان وبالندگي رشد دلسوز ،
.است ارضاءكنندهتر و ارزشمندتر
عنوان با است مطهري استاد شهادت سالروز با مقارن كه ماه ارديبهشت 12
از.شنيدهايم و گفتهايم بارها معلم ازاست شده نامگذاري معلم روز
يك خصوصيات از آمده ، ميان به زيادي سخنان معلمي ونبايدهاي بايدها
توقعات از و دانشآموزان به نسبت رفتارش چگونگي از نمونه ، معلم
و شنيدن كه است ناشدني تمام قصه معلم حديث اما معلم ، از دانشآموزان
شاگردش رابا كهمعلم زماني مگرنميطلبد را خاصي مكان و زمان گفتنآن
حرف بقوليالدرس و پايانيباشد را معلم از گفتن سخن و نباشد حرفي
و پاك ضميري با كه انسانهايي انسانهاست ، معمارروح معلم.والتكرارالف
در و پيريزيكند را بنا اين بايد كه اوست و فراگيرياند ذهنيآماده
خودسازي.ميشود منتقل نسلهايآينده به كه اوست كار و فكر محصول واقع
يك زيرا باشد داشته توجه آن به بايد يكمعلم كه است اصلي مهمترين
سازندگيخويش مرحله از كه بپردازد ديگران ساختن به زمانيميتواند معلم
امروزه.باشد راه دراين اهتمام حال در حداقل اينكه يا و باشد گذشته
بشري دانش متفاوت شاخههاي و گرايشها و مختلف فنون و علوم گسترش با
.برد پي جامعه در معلم اجتماعي پايگاه و نقش به ميتوان بيشتر هرچه
به جامعه هر ارزش نيست ، تصور قابل معلم منهاي جامعه كه همچنان
تمامي.است وابسته آن كمال صاحب و دانشمند فرهيخته ، شمارانسانهاي
اكتشاف و اختراع نوشتهاند ، كتابها بلندشان ، همت بر تكيه با كه كساني
تحت روزي رسيدهاند ، گوناگون علوم در عالي مدارج به يا و كردهاند
كلام از زيباتر سخني چه ميان اين در و بودهاند معلماني يا معلم تعليم
تا مرا بياموزد كلمهاي من به هركس:كهميفرمايد (ع)علي متقيان مولاي
.است كرده خود بنده آخرعمر
ارتباط در ميدهد ترجيح علوم روششناسي كارشناس مرديها سيدمرتضي دكتر
آغاز خود ابتدايي تحصيلات دوران از خاطرهاي با را حرفهايش معلم با
سال اولين كه زماني درست پيش سال موردميگويد30 اين در وي.كند
كلاس زمامامور واقع در كه شدم روبرو معلمي با كردم شروع را تحصيليخود
با كلاس در معلم اين چگونگيرفتار و برخورد.بود گرفته دست در را ما
خاطره كلاس آن شاگردان از هيچيك كه ميكنم فكر كه بود گونهاي به بچهها
شايد كه زمان آن در نكنند فراموش عمر آخر تا را تحصيلي سال اين
و كم بسيار شهربودند يك در ليسانس فوق داراي كه كساني تعداد
كنند تدريس بالا مقاطع در ترجيحميدادند افراد بيشتر و بود انگشتشمار
نسبت او علاقه و عشق.بود برگزيده را ابتدايي كلاساول در تدريس وي
و تامل همهجاي او مردمي خوي و خلق و خاص حركات و رفتار بهبچهها ،
هر ميداد اجازه بچهها دقيقهبه يك او نمونه بهعنوان داشت ارزيابي
بيش كودكي كه من زمان آن در البته انجامدهند ميخواهد دلشان كاري
اما مخالفباشند رويه اين با بعضي شايد و نميشدم وي متوجهمنظور نبودم
دادن:ميگويد كه وجوددارد مورد اين در روانكاوي نگرشهاي از بعضي
يك اين در او و ميشود شخصي تصفيه باعث كودكان به فرصتهايي چنين
و.ببرد پي آنها روحي مشكلات به بچهها حركات ميتوانستهاز دقيقه
در اعتمادبهنفس و انگيزه ايجاد باعث صميمانه روابطي بابرقراري
آنها براي آوردند آنهابدست كه قلبي باور و اعتماد اين و آنهاميشد
.ماندنيشد كه بگويم بتوانم شايد
مشاغل از يكي آموزگاري:ميگويد آموزگاري حرفه مورد در همچنين وي
روحيات با روبرويي و دردها ازاضطرابها ، پارهاي جهت به كه است خاص
كسب معلم از دانشآموز كه آنچه.است تفكيكپذير مشاغل ازبقيه متفاوت
قابل هيچگاه ميگيرد سرمشق آن از زندگي در نمونه عنوان به و ميكند
.نيست دريافتها ديگر با مقايسه
صورت به است گرفته قرار آن در كه ويژهاي جايگاه بهدليل معلم
ارتباطي كه آنجا در چه ميآورد بوجود الگوپذيري شرايط ناخودآگاه
فيزيك همچون درسي كه آنزمان در چه و ميكند برقرار دانشآموز با صميمي
تصوري دانشآموزان كه ميشود ديده بيشتراوقات در.ميدهد تعليم را
از جداي چيزي را او كه گفت بتوان شايد و دارند معلمخود از ماورايي
ميان رااز سد اين كه است معلم بردوش وظيفه اين و ميدانند اينجامعه
.بوجودآورد خود متعلمين براي را تبعيت امكان و بردارد
با تفاوتهايي مختلف تحصيلي مقاطع در دانشآموزان كه است اين قدرمسلم
ابتدايي دوران دانشآموز آموزش نحوه نميتوان هيچگاه و دارند يكديگر
است نكاتي از يكي مسئله اين.يكسانپنداشت دبيرستان و راهنمايي با را
سوم يك به نزديك امروزه.باشد داشته نظر بايددر آموزگاران كه
اينجمعيت.ميدهند تشكيل دانشآموزان و آموزگاران را ما جمعيتكشور
تربيت در نيكو و شايسته بسيار تدبير با كه ميكند اقتضا فرهنگي بزرگ
اگر ماست امروز فعاليت منتظر كشور اين فرداي زيرا بكوشيم دانشآموزان
را دانشگاهها و دهيم پرورش متفكر و سالم و خوب نيروهاي نتوانيم ما
دهيم پرورش استعدادي با دانشجويان و برسانيم خوبي سطح به نتوانيم
يكي معلم سمناني خانم.ميشود آينده نسلهاي متوجه توجهي قابل زيانهاي
خويش وظايف معلم:ميگويد چنين معلم مورد در مردمي نمونه مدارس از
و نونهالان تربيت و تعليم و ميدهد انجام كوشش و تلاش با پيوسته را
.است داده قرار خود كار سرلوحه اصلي هدف يك عنوان به را دانشآموزان
ميان ارتباط برقراري جهت در موجود مشكلات به توجه با ديگر سوي از
به.گيرد صورت بيشتري همكاري مورد اين در بايد معلمان و اولياء
با معلم گاهي و نيست چشمگير مدارس در اولياء حضور مثال عنوان
.ميباشد دانشآموزان والدين با ملاقات خواهان خويش مكرر تقاضاهاي
همچنين و معلم با دانشآموزان و اولياء ديدارهاي و معلم روز نامگذاري
فعاليتهاي ادامه و معلم تشويق باعث معلم روز بزرگداشت مراسم برگزاري
.ميكند ترغيب معلم مقام و شغل از پاسداشت براي را جامعه و ميباشد او
همايش گشايش مراسم در دانشگاه و حوزه مدرس جعفري تقي محمد استاد
:ميگويد چنين ابتدايي آموزش دوره معلمان سراسري
:ميگويد همچنين وي.افراداست شخصيت اصلي بنيانگذاران از آموزگار
اين ميدهند انجام ابتدايي دوران در بخصوص آموزگاران كه كاري مهمترين
مفاهيم با را ماديات عالم سربرآوردهاز تازه موجود اين كودك كه است
معلمان.ميسازد آماده آينده براي را او و ميكند آشنا زندگي اساسي
دانشآموزان تا دهند پرورش احساساتشان با همگام را كودكان خرد بايد
نيز فنآوري و علم پيشرفت به نيرومند اعتقادي مباني از برخورداري ضمن
.كنند كمك
دانشگاه پژوهشي معاون معلمو تربيت دانشكده رئيس خاتمي احمد دكتر
از است قرار اگر:ميگويد معلم مقام از موردقدرداني در اسلامي آزاد
ميدهد انجام او كه كاري سطح در تجليل اين بايد شود قدرداني معلم
وقتي كرد ، ارزيابي نميشود مادي كالاي دادن با را معلم قدر زيرا باشد
معلم روز عنوان به مطهري استاد همچون بزرگواري شخصيت شهادت روز
.است معلم مقام اهميت و ارزش دهنده نشان است شده نامگذاري
وقار با ميشناسمكه را كساني همكاران بين در البته كه:ميافزايد وي
.كنند حفظ را خود واقعي و اصلي شان توانستهاند طبع مناعت و
نمونه معلمين ويژگيهاي
روز با وهمزمان هرسال كه است مثبتي بسيار اقدام نمونه معلم انتخاب
نظر به اما است شايستهاي پسنديدهو عمل كار نفس و ميشود انجام معلم
بسيار نمونه معلم يك براي لازم انتخابويژگيهاي در بايد كه ميآيد
.شود پختهعمل و سنجيده
و خصوصيات درمورد بهشتي شهيد دانشگاه علمي هيات عضو خاتمي احمد دكتر
بودن دارا ضمن بايد معلمنمونه يك:ميگويد نمونه معلم ويژگيهاي
نيز خلق حسن و پسنديده اخلاق از مقدساتديني به نسبت قلبي باورهاي
ما آموزگاران اغلب در خصوصيات اين بهاينكه اماباتوجه باشد برخوردار
در بويژه وشاخص برجسته كارهاي انجام با نمونه معلمان وجوددارد ،
ايجاد با بتوانند كه معلماني.ميشوند شناخته تربيت و تعليم زمينه
و شنود و گفت براي صميمانه فضاي يك به را درس كلاس محيط لازم جاذبههاي
فراگيري براي را مناسبي زمينه و كنند تبديل دانستهها تبادل
زيرا ميباشند ، قدرداني و تجليل شايسته بياورند ، وجود به دانشآموزان
و ميشود منتقل آتي نسلهاي به خردمندانه كوششهاي قبيل اين ثمرات
به معلمان توجه ميزان.ميآورد پديد ما كشور براي را بهتري آينده
.است آنان مسئوليتپذيري و توان كننده نيزمشخص آموزشي كمك وسايل
بيت يك گاهي و نميشود محدود خاص وسايل يكسري به آموزشي كمك وسيله
استفاده مورد آموزشي كمك وسيله عنوان به حديث يك يا روايت يك شعر ،
نمونه معلم كه گفت ميتوان اجمالاميكند انگيزه ايجاد و ميگيرد قرار
بلكه كند منتقل دانشآموز به را خود معلومات صرفا كه نيست معلمي
بدهد تشخيص را كلاس نيازهاي بتواند كه است نمونه معلمي كه گفت ميتوان
اينكه با ميگويد ميداند كه را چيزي معلم اينكه دارد تفاوت اين و
به نميداند اگر و بگويد دارند نياز دانشآموزان كه را چيزي معلم
همانطور.ميدهد ارائه خود شاگردان به و ميكند تهيه ميرود ، آن دنبال
.بود قايل زيادي ارزش ذهني مفاهيم انتقال براي مطهري شهيد استاد كه
دليل همين به.است بوده اجتماعي نيازهاي رفع مطهري شهيد قصد واقع در
مسائل ريزترين در مقتدر استاد يك و روحاني يك عنوان به مطهري شهيد
.ميكرد شركت گشادهرويي با بحثي هر در و ميشد وارد
آموزشي اهداف پيشبرد جهت توصيههايي
آنها تا شود كاملاروشن دانشآموزان براي بايد درس هر آموزشي اهداف
محيط آن در بياموزند قراراست كه چيزي به نسبت آگاهي با بتوانند
استفاده پيشداوري از نبايد آموزش درمورد معلمينگيرند قرار آموزشي
براي و.شوند پنداشته يكسان اول وهله در همهدانشآموزان.كنند
بيشتر و استفادهشود دقيق صورت به رقابتي زمينههاي از مطالب دركبهتر
رفتار و باشد داشته دانشآموزتوجه تحصيلي پيشرفت به شدن ازبرنده
.ندهد ناموفقنشان دانشآموز با نامناسبي
بتوانند بياموزندو درس كلاسهاي در را اعتمادبهنفس دانشآموز بايد
داشته دقت بايد معلمين.بدهند ارائه گوناگون خلاقيتهاي و نوين ايدههاي
ديگر درسي موضوعات آميختن از موضوعخاص آموزش هنگام در كه باشند
نتيجه در و ميرود بين از طريق اين از بحث زيراانسجام كنند خودداري
در ميتوانند معلمين كه ديگري نكته.شد نخواهد پديدار آموزشي آثارمثبت
ويژه تكاليف دادن دهند ، قرار بررسي مورد كمپيشرفت دانشآموزان مورد
كار اين كهاستمرار است دانشآموزان از گروه اين توانمندي برايافزايش
.شد كلاسخواهد يك آموزشي سطح شدن يكسان به منجر
كننده برآورده هدفهاي با آموزشي موضوعات چنانچه اينكه ديگر نكته
آسانتر دانشآموزان براي مطالب تفهيم شوند تلفيق دانشآموزان نيازهاي
.كرد خواهند پيدا كاربرديتري جنبه دروس و بود خواهد
تشنه ونوجوانان كودكان كه شد غافل مسئله اين از نبايد نهايت در
چگونه را نياز اين كه معلماناست برعهده مهم امر اين و هستند فراگيري
.سازند برطرف