پنجم ، شماره 1249 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 7 چهارشنبه 17
|
|
صد :معلم مقام بزرگداشت هفته با همزمان
موفق تدريس يك در ظريف نكته
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
:اشاره
كلاسداري امر در فعال برايمعلمان است رهتوشهاي ميآيد ، پي در چه آن
دهها درميان كاوش با و معلم مقام بزرگداشت باهفته همزمان كه
-ياددهي راهبردهاي به مربوط ادبياتعلمي و تربيتي علوم معتبر منبع
بويژه همشهري ، تقديمخوانندگان فرصت ، اين در و آمده يادگيريفراهم
متن طولانيشدن از پرهيز دليل به است گفتني.گراميميشود معلمان
خودداري مقاله انتهاي در نكته صد از هريك منابع آوردن از مقاله ،
.است شده گردآوري سليقهدار ليلا خانم توسط نكته صد اين.كردهايم
برعهده را نوجوانان و كودكان پرورش والاي هدف كه معلم يك عنوان به من
:كه ميبندم عهد خود با گرفتهام ،
;كنم شروع را كلاس خدا نام و خدا بر توكل با -1
;رعايتكنم را تقوا و تدريس ، و عمل در اخلاص -2
زيادي يا كمي با تا داشتهباشم نظر در را تدريس جلسه هر زمان -3
;نشوم مواجه وقت
;نگذرانم كمفايده و بيهوده مطالب به را كلاس وقت -4
;ندهم تغيير را تدريس ساعت كنم سعي -5
;كنم حفظ خودرا عاطفي و روحي نشاط تدريس ، هنگام به -6
;باشم داشته چهرهبشاشي همواره و كرده تدريس خوشرويي با -7
;جريحهدارنكنم را شاگردان عواطف و احساسات -8
;آورم وجود به عاطفي فضايي كلاس در كنم تلاش -9
;دلسردننمايم درس و كلاس به نسبت را شاگردان -10
;كنم رفتار بهمهرباني شاگردان با و باشم داشته صدر سعه -11
;بپرهيزم فروشي فضل از -12
;نبرم ياد از را درتدريس تواضع و خوشقولي عهد ، به وفاي -13
;كنم حفظ را خود آرامش تدريس ، هنگام به -14
;كنم دانشآموزانپرهيز به نسبت ناصحيح قضاوت از -15
;كنم خودداري شاگردان تهديد و سرزنش از -16
;نكنم مجبور خود عذرخواهياز به را متخلف دانشآموزان هرگز -17
;نكنم توجيه را خود اشتباهات -18
;بپرهيزم بدني تنبيه از -19
;ببرم نام بااحترام اسلامي شخصيتهاي و بزرگان علما ، از -20
(خاص مواقع در حتي)نزاكت از خارج كلمات بردن كار به از -21
;بپرهيزم
;بشنوم ميتوانم كه بگويم آنقدر واقع در -22
;باشم فراگيران اسرار محرم و رازدار -23
;بپذيرم را شاگردان عذرخواهي -24
;بپرهيزم بيجا تعصب از -25
;باشم اندازهنداشته از بيش توقعات دانشآموزان ، از -26
;كنم رارعايت جملات و كلمات بودن روان و رسا -27
;كنم پرهيز كلام تكيه داشتن از -28
;برم كار به را سليقه و ذوق تدريس ، در -29
;كنم تدريس شمرده و آرام -30
فردا كه است بمبي تحقيرشده ، كودك قلب كه باشم داشته نظر در -31
;شد خواهد منفجر
;عميق اما كنم ، تدريس ساده -32
;بنگارم تابلو روي صحيح را كلمات و كنم دقت كلمات املاء در -33
;كنم شناسايي را شاگردان استعداد و ذوق -34
;نمايم مثبتايجاد و سالم رقابت دانشآموزان ، بين -35
;رعايتكنم را انصاف و عدل برخوردها در -36
;باشم داشته يكسان نگاه و توجه شاگردان به -37
;دانشآموزانبپرهيزم به زشت لقبهاي دادن از -38
;كنم همدردي شاگردان با -39
;نشوم غافل موقع به تشويق از -40
;نكنم قطع بيمورد را دانشآموزانم سخن -41
به و تقسيم بينشاگردان را كلاس به مربوط فعاليتهاي و كارها -42
;بدهم مسووليت آنها
;اصليبدانم مخاطب را خودم موعظه ، هنگام در -43
;نمايم بررسي را منفيشاگردان كردارهاي علت تنبيه ، از پيش -44
;بگذارم احترام بهآن و كنم رعايت را آموزشي محيط مقررات -45
;ندهم نشان خود از منفي رفتار و كردار كنم سعي -46
;نگيرم را تفريحدانشآموزان زنگ و استراحت اوقات -47
;نكنم وتمجيد تعريف شاگردانم از اندازه از بيش -48
بياطلاع خانوادگيدانشآموزان و اجتماعي فردي ، خصوصيات از -49
;نباشم
در درس ابتداي در دارم ، خود ظاهري وضعيت در غيرمعمول تغييري اگر -50
مشغول آن به تدريس طول در فراگير ذهن تا دهم مختصري توضيح آن ، باره
;نشود
;ندهم رادخالت خود شاگردان ، كار در اندازه از بيش -51
و وضعيت از اجمالي مدرسه ، شناختي مسوولان از تدريس ، از پيش -52
;آورم دست به شاگردان معلومات سطح و موقعيت
;داشتهباشم قلبي اعتقاد و ايمان خويش كار به -53
;نكنم سبك شاگردان راپيش خويش اجتماعي و علمي شخصيت كنم سعي -54
;دوركنم كلاس از را افراطي و خشك مقررات -55
;نباشم بيتفاوت و بيتوجه فراگيران فعاليت به نسبت -56
;كنم خطبازيخودداري و گرايي گروه از تدريس در -57
;باشم كافيداشته اطلاع آن از و تسلط درسي ، موضوع بر -58
;بكوشم خود ودرسي علمي محتواي و آگاهيها افزايش در -59
;دهم پاسخ مناسب و خوب لحن با شاگردان سئوالات به -60
;باشم داشته تدريس قبليجهت آمادگي و تدريس از پيش مطالعه -61
;باشم داشته درسي برنامهريزي -62
;استفادهكنم تدريس در خلاقيت و ابتكار از -63
;باشم آگاه آنها كارگيري به نحوه و تدريس روشهاي از -64
;باشم داشته درستوجه پايان و ادامه شروع ، كيفيت به -65
;نكنم رافراموش تنوع مطالب ، تدريس هنگام به -66
;كنم ديگراناستفاده تدريس و درسي تجربيات از -67
;بيانكنم تازهاي و نو مطالب درس هر در -68
;باشند داشته عملي فعاليت درس با ارتباط در شاگردان كنم سعي -69
;تشنهكنم درس يادگيري به نسبت را شاگردان -70
از كردم ، مشاهده چهرهشاگردان در خستگي احساس كه صورتي در -71
;كنم تدريسخودداري ادامه
;كنم رفع را خود تدريس اشكالات همواره كنم سعي -72
;كنم بازگو و مشخص ابتدايتدريس در را درس عنوان و موضوع -73
پريدن شاخه به شاخه واز كرده تدريس مرحله به مرحله را درس -74
;بپرهيزم
;نكنم نگاه درس يامتن كتاب جزوه ، به معمول اندازه از بيش -75
;بكوشم آن رفع در و شناخته را شاگردان تحصيلي افت عوامل -76
;جواببپرهيزم بدون اشكالات و شبهات طرح از -77
;فراموشنكنم انتها در را درس جمعبندي -78
;ثابتبپرهيزم صداي تن و يكنواخت لحني داشتن از -79
;نايستم ثابت مكان يك در تدريس ، هنگام در -80
تا بدهم جذاب و متنوع فعاليتزياد ، جوش ، و پرجنب شاگردان به -81
;باشند نداشته را كلاس زدننظم برهم فرصت
;شاگردانباشد توان حد در تكاليف كنم دقت -82
;كنم مرقوم را نظرم درپايان و كرده بررسي حتما را تكاليف -83
;كنم مثالاستفاده از حتيالامكان تدريس هنگام در -84
را بهره حداكثر امكاناتموجود و وسايل از تدريس هنگام در -85
;ببرم
;بخواهم نيز شاگردان واز بازگو تدريس انتهاي در را درس خلاصه -86
زيبايي ، كه بگيرم نظر در و باشم داشته منظم و آراسته ظاهري -87
;است سادگي
فراگيران براي الگوييمناسب تا باشم داشته نظم كارهايم در -88
;باشم
را قوت و ضعف تانقاط كنم بررسي را كلاسي امتحانات نتايج -89
;بيابم
;كنم غلبه خود عواطف و احساسات بر خشم ، هنگام در -90
;باشم برشداشته و قاطعيت خود ، كارهاي تمام در -91
;كنم ياري دانش و نردبانعلم از رفتن بالا در را دانشآموزان -92
جلب خود به را توجهشاگردان تمام كنم سعي تدريس هنگام در -93
;كنم
باشند ، رام و مطيع هميشه كه نياورم بار طوري را دانشآموزانم -94
;دادني نه است گرفتني حق كه بگيرند را خود حق بلكه
;شاگردانبدهم به را خود از انتقاد فرصت -95
به هراس نيستم ، قادر برخيسوالات به پاسخگويي به نسبت اينكه از -96
;نميدانم را آن پاسخ كه كنم اقرار راحتي به و ندهم راه خود
خدمات و تواناييها به باتوجه ناسازگار ، دانشآموز با ارتباط در -97
;كنم متوجه كلاس رابه او او ، خاص
;دهم قرار اختياردانشآموزان در را خودم تازه تجارب -98
پيش تنبيه حد تا مواقعي در واقع در و نبارم ، اما باشم ، ابر-99
;ندهم انجام نامناسب تنبيه اما بروم ،
با كه است كسي معلمهنرمند كه باشم داشته ياد به سرانجام ، و -100
ولي تدريسكند ، كمتر خود آموزشي ، مناسب وموقعيتهاي شرايط ايجاد
.بگيرند ياد بيشتر دانشآموزان