پنجم ، شماره 1252 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 11 يكشنبه 21
|
|
!نميكنند درك را ما بزرگترها :جوانان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايران ، كشور سه جوانان و نوجوانان روي كه بررسي و تحقيق بنابر
توسط كه داشتند اظهار جوانان نوجوانانو گرفت ، صورت آلمان و فرانسه
نميشوند درك بزرگسالان كليجامعه طور به و والدين
واختلالاتي بحران با همراه نوجوانان براي بلوغ دوران آغاز:اشاره
در روحي و فيزيكي وتحول تغيير زاييده گذرا ، اختلالات اين كه است
.است نوجوانان
بلوغ ، از پيش تا.است بزرگسالي به ورود و كودكي از گذار دوره جواني
و اشياء احساس طريق از تنها او و ندارد اساسي چهارچوب فرد تفكر
شخصي ازبلوغ ، پس اما.ميبرد آنها وجودوماهيت به پي پديدهها
قضايايمختلف ، و امور درباره ميشود قادر و شده فكري داراينظام
عمل ، به زمينههاي از بهتدريج منطقي عملكردهاي يعني.كند نظريهپردازي
دامنه زمان ، اين در همچنين.ميشود افكارمنتقل و انديشه گستره
.مييابد گسترش اجتماعي ، روابط زمينه در ادراكاتفرد
همايش در كه نادرياست..عزتا مقالهدكتر از قسمتي فوق ، مطالب
توسط سال 75 اسفندماه و 14 كهدر 13 جوانان مسئوليتهاي و حقوق
به همچنين مقاله اين.گرديد ارايه شد ، برگزار عاليجوانان شوراي
و نوجوانان نگرشهاي و ادراكات مطالعه و بررسي به كه مطالعه سه نتايج
هم با.دارد اشاره است ، پرداخته مختلف امور به نسبت جوانان
سالگي تا 15 حدود 12 در ذهن ، كيفي سازمان و ساختها رشد.ميخوانيم
لازم و اساسي پايههاي سنين ، اين در ديگر ، عبارت به يا ميپذيرد ، پايان
پس ، اين از كمي نظر از اما.ميگيرد شكل مجرد و انتزاعي تفكر براي
.ميشوند شكوفا يافته ، گسترش سازمانها و ساختها اين
تفكر باسازمان كيفي و كمي لحاظ به انسانها ادراك و تفكر سازمان
بنيادي ساخت كيفيت در سالگي ، تغييري از 15 بعد.دارد تفاوت بزرگسالان
نوجوانان وادراك تفكر نحوه بين مشهود تفاوت وتنها نميگيرد صورت ذهن
كمبود درقالب كه است كمي تفاوتهاي همانا بزرگسالان ، با وجوانان
.ميشود تلقي تجربهها
و تعادلها عدم برخي شاهد ما بلوغ ، شروع با كه هستيم مطلع همه
زودگذر اختلالها اين كه توجهداريم ولي.هستيم نوجوانان در بحرانها
از پارهاي موجب طبيعتا كه است دورهانتقالي يك از ناشي و
.ميشود بيثباتيهايموقتي
تعادلي -نوجواني دوره بويژه -دوران اين دستاوردهاي ظاهر ، برخلاف اما
فرد تفكر كلي طور به و عاطفه ادراك ، براي را ثباتتر با و پايدارتر
تا 12 سنين 7 در كودكي دوم دوران از عاليتر مراتب به كه ميكند تضمين
اين و ميشود چندينبرابر فرد ، تواناييهاي بلوغ ، ظهور با.است سالگي
كلي طور به و عاطفه ادراك ، ميزانزيادي به ابتدا در چشمگير افزايش
ثباتي و تعادل سبب تدريج به ولي ميسازد رامتلاطم فرد تفكر نحوه
.ميشود او در پايدار
چنين نوجوانان ، و جوانان تفكر چگونگي با كودكان تفكر نحوه مقايسه از
درباره قادرند و هستند فكري نظام داراي جوانان ، و نوجوانان برميآيد
.عاجزند مهمي چنين انجام از كودكان آنكه حال.كنند نظريهپردازي امور
امور و اشياء احساس طريق از صرفا و ندارد اساسي چارچوبي آنان تفكر
به.است موجود عيني محدوده آنها تفكر برد و پيميبرند آنها وجود به
به عمومي نظريههاي طريق از را راهحلهايش نيست قادر كودك كه معني اين
مسايل و حال زمان درگير معمولا كودك ديگر ، سخن به.كند منتقل ديگري
آنهايي چه -غيرحاضر مسايل به جوان و نوجوان كه حالي در ;است اكنون
در رخدادها تصور صورت به كه آنهايي چه و افتاده دور گذشته در كه
و پرورش سهولت واقع در.ميكند پيدا رغبت و ميانديشد -باشد آينده
جواني و نوجواني دوره ويژگيهاي از انتزاعي مجردو نظريههاي توليد
.است
و آزادي مجرايانديشه در تدريج به فرد ادراك و تفكر دوران اين در
.قرارميگيرد عيني و محسوس شرايط از بينياز
يا ساده دربارهفرضيههاي شود ، خواسته سالهاي تا 12 كودك 7 از هرگاه
به دوباره او كند ، استدلال ميشود ، مطرح ذهني صورت به كه مسايلي
براي.ميكند بازگشت سال زير 7 خردسال كودكان منطق بدون نظري ادراكات
به -را مختلف اندازههاي به اشياء ميتوانند ، سال بالاي 9 كودكان مثال
همين اماكنند درجهبندي و رديف تفكيك ، به -گوناگون رنگهاي با ويژه
نيست مقدور برايشان و مواجهند مشكل با ساده ذهني مسايل حل در كودكان
.دهند ارايه منطقي دلايل يا كرده ، اظهارنظر آنها باب در كه
نحوه كه چنينبرميآيد گرفته ، انجام زمينه اين در كه بررسيهايي از
كودكان همانند ذهني ، مساله يك درباره سال ، تا 10 كودكان 9 استدلال
اشيايي درباره ميتوانند ، سال تا 12 كودكان 7 بنابراين.است ساله 65
اما.دهند انجام معقول استدلالي است ، دستكاري قابل و محسوس عيني ، كه
مطرح ذهني صورت به مساله و باشد نداشته عيني وجود اشياء كه زماني
در آنان تفكر و ادراك زيرا.ميشود مشكل برايشان استدلال عملا شود ،
.است محسوس و عيني واقعيات بر متكي دوره اين
از انتزاعي و تفكرمجرد توان فرد ، تفكر و ادراك بعد به سالگي از 12
زمينههاي از تدريج به منطقي عملكردهاي كه معني بدين.مييابد را امور
.ميشود منتقل افكار و انديشه گستره به عمل ،
يا آن مفاهيم زبانو توسط جوانان و نوجوانان افكار و انديشه دنياي
براساس ديگر امور ادراك و بنيانمييابد آن مانند و رياضي نهادهاي
ذهني فرضيات برمبناي و مجرد عالم در بلكه نيست ، محض حسي تجربههاي
عملكردهاي نوجواني ، و جواني دوره در ديگر عبارت بهميشود مقدور
كه گونهاي به.ميبخشند ادراك ، و تفكر به جديدي توان ذهني ، و مجرد
انديشه آزادسازي اين.ميسازد رها مكان در زمان ماده ، قيد از را آنها
فقر ، عدالت ، خدا ، چون مفاهيمي درك به تا ميكند ياري را فرد ادراك ، و
.يابد دست...و وجدان عشق ، آزادي ، مسئوليت ، ظلم ،
تصور قدرت انسانيبا مانند را خدا سال ، زير 7 خردسالان مثال براي
نظر در خاص جاي خدا ، براي يعنياست آسمان در او جاي كه ميكنند
مادهاي اما.است ماده خدا نيز ، ساله تا 12 كودكان 7 براي.ميگيرند
مجهز فرد كه بعد به سالگي از 12 (نور مثل) نامرييتر و ظريفتر بسيار
و نشانهها طريق از غيرمادي خداي درك ميشود ، مجرد ادراك و انديشه به
تحقيق و مطالعه حاصل مطالب اين).ميشود امكانپذير غيرمستقيم آثار
رسيده نيز چاپ به مذكور تحقيق حاصل كه است ايراني كودكان روي
.(است
چنين شده ، ياد مفاهيم درباره مختلف ، سنين در افراد پاسخهاي بررسي از
سن افزايش با اجتماعي روابط زمينه در فرد ، ادراكات دامنه كه برميآيد
.مييابد گسترش بزرگسالي ، به كودكي از
چون مفاهيمي درباره -زير 12سال -كودكان و خردسالان پاسخ مثال ، براي
در را مفاهيم اين آنان يا است ، مبهم يا اغلب...و عدالت فقر ، ظلم ،
در.ميكنند توجيه و تعريف محدود ، موفقيتهاي يا خود با ارتباط
مشاهده نيز وسيعتر اجتماعي تظاهرات سال ، بالاي 12 افراد پاسخهاي
نيز ديگر مردم به كه ظلمي از جوانان و نوجوانان كه طوري بهميشود
كودكان از ما وقتي سالگي ، از 12 قبل يعني.ميگويند سخن ميشود ،
يا خود مورد در را فقر آنها ميكرديم ، سوال ظلم يا فقر درباره
سالگي ، از 12 پس نوجوانان با وقتي اما.ميدادند توضيح نزديكانشان
مردم به كه ظلمي از حتي آنان گذاشتيم ، ميان در را پرسشها اين
فقر تنها اينگروه براي يعني.ميكردند صحبت نيز ميرفت ، آفريقايي
.نبود لمس قابل و مطرح خودشان
قادرند ، ذهني نظر از افراد بعد ، به نوجواني دوران از كلي ، طور به
امور و رخدادها اينكه يا.كنند درك را پيش سال هزاران حوادث و وقايع
برايادراك شخص پس اين از زيرا.نمايند پيشبيني درآينده را احتمالي
.نيست ومكان زمان به محدود آنها به انديشيدن و امور
نسبت جوانان نوجوانانو نگرشهاي و ادراكات مطالعه و بررسي
آنان مشكلات و مسايل شناخت شيوههاي مناسبترين از يكي مختلف ، امور به
به دستيابي منظور به كه مطالعه سه نتايج به نگاهي رو اين از.است
و كشورايران ، آلمان سه در جوانان و نوجوانان نگرشهاي و ادراكات
را ما اندازهاي تا ميتواند گرفت ، صورت (1994) سال 1373 در فرانسه
.سازد آشنا جوانان و نوجوانان دنياي با
:از عبارتبودند مطالعه سه اين در ارايه قابل نتايج اهم
والدين به را خود علاقه و اعتماد كشور ، سه هر جوانان و نوجوانان -1
سياستمداران پزشكان ، قضات ، پرسشمعلمان ، مورد گروههاي ساير از بيش
.ابزارداشتند...و
و ارزشي تغييرات جواني ، و نوجواني دوران شناختي تغييرات براساس -2
بزرگسالان جامعه نزد آنچه برخلاف و ميشود حادث آنان در نيز اعتقادي
باري و بيبند دوره را جواني و نوجواني دوره بهغلط كه -است رايج
صرف ونوجوانان جوانان اخلاقي ارزشهاي و مذهب به گرايش -تلقيميكنند
اكثر كه طوري به.مييابد اجتماع ، افزايش ارزشي ضد تهاجمات از نظر
صيانت ستيزي ، ظلم عدالت ، نظم ، نوجوانان ، طرفدار و جوانان
.هستند مذهبي ارزشهاي حفظ و دوستي خانواده ، ميهن
سينما به رفتن بهراديو ، دادن گوش تلويزيون ، تماشاي مطالعه ، اگر -3
و دوستان با معاشرت ورزش ، اما منفعل ، تفريحات نوع از را تئاتر و
در دختران فعاليتهاي اغلب كنيم ، تلقي فعال تفريحات نوع از را مسافرت
پسران فراغت اوقات گذران وبرعكس منفعل تفريحات نوع از فراغت ، اوقات
كشور سه هر در ضمنااست فعال تفريحات ازمقوله جوان ، و نوجوان
بيش -ورزش بويژه-فعال تفريحات گسترش براي سرمايهگذاري موردمطالعه ،
.است زمينههايتفريحي ساير در سرمايهگذاري از
ساير با مقايسه جواناندر و نوجوانان زمينهالگوپذيري ، در -4
.ميپذيرند والدين جانب از را بيشترينتاثير اجتماعي ، الگوهاي
به و والدين توسط كه داشتند ابراز كشور ، سه هر جوانان و نوجوانان -5
فيلم ، روزنامه ، كتاب ، بنابراين.نميشوند درك بزرگسالان جامعه كلي طور
وميل سليقه با مطابق هست ، هرچه خلاصه و احزاب نمايشگاه ، پارك ،
و نوجوانان ويژگيهايعاطفي و ذهني ذائقه متناسب كمتر و بزرگترها
چيز همه جامعه در جوانان و نظرنوجوانان از كه مساله اين.است جوانان
و ازمطالعات يكي اساسي محور است ، بزرگسالان ذائقه و باسليقه متناسب
هفتهنامهاشپيگل ، بهسفارش (1373) سال 1994 در كه است نظرسنجياي
در آلماني جوان و نوجوان و 34 هزار تحقيقاتيروي 2 موسسه يك توسط
.بودهاست سوال بر 119 مشتمل و گرفته انجام سال تا 29 سنين 14
:از است عبارت تحقيق اين يافتههاي اهم
.اعتمادندارند مسئولان ، و دولت احزاب ، به نسل اين -
توقعي هيچ وكارفرمايان روزنامهنگاران پليس ، سياستمداران ، از -
.ندارند
و حقيقت دنبالاخلاق ، به شده ، ياد گروههاي در جوانان و نوجوانان -
.نميگردند عدالت
.هستند مايوس آينده به نسبت آنان درصد 46-
تقليل سوم يك به بزرگ احزاب در عضو جوانان تعداد گذشته ، سال ده در -
.است يافته
.است آمده پايين بسيار انتخابات ، در جوانان شركت ميزان -
آويزان رانسل نسل اين آلماني ، بزرگسالان جامعه يافتهها ، اين براساس
.ناميدهاند (نامريي نسل) ،(x)نسل يا و بلاتكليف نسل يا
دارد ادامه