پنجم ، شماره 1252 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 11 يكشنبه 21
|
|
نامشخص نقشهاي و مقررات
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(دوم قسمت) بخش 3 فرهيختگان وضعيت بررسي ميزگرد
راههاي انتخاب طرف رابه تصميمگيران جامعه ، در موجود شتابزدگي
ميدهد سادهترسوق و سريعتر
;اشاره
ديروز را فرهيختگان وضعيت بررسي ميزگرد سوم بخش از قسمت نخستين
و قانون جايگاه محور بر كه بحث درادامه اينك كرديم ، تقديم
مرور ضمن ميزگرد ، كوشيدهاند در شركتكنندگان است ، استوار اجتماع
را مطلوب راهكارهاي بحث ، اين به مربوط مقررات و قوانين كنوني وضعيت
.دهند پيشنهاد و ارائه
.است قانونگذار بينش و ديد نوع مشكل ، كه ميرسد بهنظر
از ناشي ومقررات قوانين اين از منيكسري بهعقيده:توكل دكتر.
قانونگذار ميتواند كه اولويتهايياست يا ديد ونداشتن نسنجيدگي
بهحساب همميتوانيم را كار از بخش يك.بياندازد مسيري چنين در را
كه نميكنم ، فكر منقانونگذاربگذاريم و مجلس عملكردن سنجيده
به كهمكلف كساني كه بگذاريم اينحساب به بايد را موارد همه
دلايل يعني اول ، بخش مورد در.ميكنند عمل نسنجيده هستند ، قانونگذاري
كندي باعث عمل در كه ميشود قوانين وضع منجربه كه نسنجيدهاي عوامل و
به اينكه براي.است علم براي غيرشايسته اولويت همان يكي ميشود ، علم
خود مناسب جايگاه در را علم قانونگذار كه دارد امكان مختلف دلايل
سياستزدگي مثل مختلفي دلايل البتهنشناسد رسميت به و نبيند
آن ، نظير دلايل و قانونگذاري اقتصادزدگي و عوامزدگي قانونگذاري ،
كه است اين فرايندها اين همه حاصل.باشد وضعيت اين عامل ميتواند
كشور در را معنادار توسعه كه آن ، از حاصل تكنولوژي و علم اولويت
قرار پايين درجات در ميكند ، ازخارج بينياز را ما و ميبخشد تحقق
را ما عملا كه امكاندارد حتي و ميشود پژمرده و ميشود رها و ميگيرد
و خارجي منابع بهسوي و كند نيازمند داريم ، كه هدفي و شعار عليه
.بكشاند بيگانگان
ديگر ، وعامل است علم به پايين دادناولويت عامل ، يك درنتيجه
واقعا كه دارد يعنيامكان علم ، تقويت راههاي فنيبه ديد نداشتن
و مطالعات براساس ولي باشيم ، داشته را جايگاه به نسبت مناسب اولويت
.نكنيم سياستگذاري ديگران و خود تجربيات
دسته نتيجهاين ما قانونگذاري مشكلاتمحصولات از زيادي بخش مسلما
.است عوامل از
علم به نسبت پوشيده و پنهان خصومت داشتننوعي هم ، عوامل ديگر دسته
عليرغم ن ، آ بردن سوال زير به و (تكنولوژيكي محصولات معناي به نه)
و علمي فرهنگ علمي ، مشي.است آن ترغيب و علم نفع به شعار دادن
علمي محصولات و علم از تعريف شعار ثبت كه دارد امكان علم ارزشهاي
اين در محكم سدي بهعنوان عمل در و نباشد مقبول و تحمل قابل ما براي
.باشد سهيم امر اين در ميتواند هم قانونگذار كه كند ، عمل زمينه
صرفا ازقانونگذار منظور قاعدتا كه اضافهكنم ابتدا:سپهري دكتر
قانون ، عنوان تحت كه چيزي آن هر بنابراين مجلسنيست ، قوانين
.است نظر مورد هست منظور اينها همه و اداري نظام ضوابط ، مقررات ،
كه ايناست داريم ، را شرايطي چنين كهما دلايلي از يكي من نظر به
احساس يعني.درستينداريم تصور آينده در نقشعلم از مجموع در ما
.كرد اداره ميشود قبلي روشهاي همان به هم را آينده كه است اين ما
و كنيم تكيه قبل سال مثل 20 ، 30 جغرافيمان موقعيت روي است ممكن مثلا
به آينده جغرافياي و تاريخ در است ممكن كه ديگر عوامل از بعضي روي
داشته ، اهميت ما ذهن در كه چيزهايي خيلي است ممكن يا و كند فرق كلي
.هستيم غافل آنها ماهيت از ما كه بدهند ديگري چيزهاي به را خود جاي
شوند ، تلقي افزار نرم يك ميتوانند كه بينالمللي مقررات مثلا
اين از ما اگر و كنند ايجاد مشكل آينده در ما براي شدت به ميتوانند
بينالمللي مقررات تدوين در مشخصي نقش نتوانيم و نباشيم مجهز طريق
فشرده بسيار مقررات اين تحتتاثير آينده در است ممكن كنيم ، ايفا
آميز مخاطره ما براي نظامي حمله يك از بيش ميتواند اين و.شويم
اداره در موثر عوامل مورد در سادهانگاري دچار ما اگر لذا.باشد
قايل اهميتي چندان علم نقش درباره طبيعي بطور شويم ، آينده در جامعه
.است مطرح اولويتها برنامهريزيها در كه ، اين ديگر مطلب.شد نخواهيم
وجود آرمانها تمام به رسيدن براي لازم امكانات و منابع هيچگاه و
به.است ضروري جامعه برنامهريزيهاي براي اولويت داشتن لذا.ندارد
رابراي لازم شهامت و شجاعت ما برنامهريزي نظام حاضر حال در من اعتقاد
و بكند رنگ كم را بعضي بگذارد ، كنار را فعاليتها از بعضي كه اين
به مربوط صرفا اين و.ندارد برجسته ، و پررنگ را ديگر بعضي
را كششي چنين كلي بطور جامعه بلكه.نيست مسئولان و قانونگذاران
.ندارد
و مختلف تقاضاهاي بين تعادل و براساسايجاد ما برنامهريزي نظام
پنج برنامهريزيهاي فصول در و بودجه فصول در يعني.است مختلف فشارهاي
كلان از جداي را ملاحظهاي قابل سهم يك ميكند سعي دستگاهي هر ساله ،
دستگاههاي در بخشنگري خصلت عمدتا كندو تامين خود براي نگري
.نميشود مشخص اصلا اولويتها بنابراين و دارد وجود ما تصميمگيري
و آموزش در ابتدايي آموزش دوره وضعيت زمينه اين در مثال بهترين
كه است آموزشي دورههاي مهمترين از دوره اين كه ميدانيماست پرورش
دوره همين در آنها وذهني فرهنگي شكلگيري درآينده ، افراد سرشت
دليلديدهاي به ايناهميتمتاسفانه با دورهاي اما.شكلميگيرد
برخوردار سيستمبرنامهريزي در اهميت ازكمترين غيرعلمي و نامناسب
دوره ، اين آموزشي روشهاي و وامكانات مدارس ، معلمان ، يعني.است
و موفق تجربيات تمام كه اين وجود با يعني.است فقيرترين تقريبا
نبايد ما كه است امر اين مويد جهان ، در تربيت و تعليم نظريات تمام
از كه فشارهايي دليل به معالوصف كنيم ، رها اينطور را ابتدايي دوره
آموزش سهم ميشود ، وارد برنامهريزي هنگام در مختلف جناحهاي سوي
.نيست اين از بيشتر عمل در ابتدايي
كه ميرسيد مسلم نتيجه اين به كنيد ، محاسبه كه رقمي و عدد هر با شما
در بيكاري بحران كشور ، در شغل ظرفيتايجاد و امكان فعلي باوضعيت
قطعا ، راهها از يكي و است جدي بحراني جمعيت ، جواني خاطر به آينده ،
آموزش كار اين مراحل از يكي در كه.بود خواهد كارآفرين افراد آموزش
ميبينيم كنيم ، آيندهنگري قدري اگر خب.دارد نقشمهمي حرفهاي و فني
اينها و باشد نبايد اين مختلف دستگاههاي در مهارتي آموزشهاي سهم كه
از و جدينيست چندان ما برنامههاي در اولويتگذاري كه ميدهد نشان همه
نظام اساس من نظر به كه ، اين ديگر مطلب.نميآيد بر مختلف فشارهاي پس
.اعتماد نه و است ترديد و شك بر اداريما
افراد از مداركيكه كه ديد خواهيد راهيبرويد ، هر و جا هر در شما
است اين از حاكي ميكنند ، همه كارها از كه ضبطي ثبتو و ميخواهند
مقررات نظامي چنين در كه طبيعياست خب.بشود ميخه شش همهچيز كه
عالم نه و قلم نه اصولا و بود نخواهد عالم و علم كار تسهيل جهت در
.كنند عبور نميتوانند باريك راه و تنگ دريچه اين از
مراتب هزينههاييبه ديديم ، لطمه مواردخلاف از ما كه اين دليل به
آنها جلوي تا ميكنيم ، تحميل اداري نظام به را مواردخلاف آن از بيش
سعي همواره و ندارد سنديت افراد اظهارات نظام اين در.بگيريم را
كه است طبيعي نظامي چنين در و نرود كاري هيچ درز مولاي كه ميشود
.بشود خلافي مبادا تا است ، ممانعت و جلوگيري جهت در شده تدوين مقررات
كهنه هم مقررات اگر حتي فرمودند ، منصوري دكتر كه همانطور يعني
.است وفرسوده كهنه مقررات اين بر حاكم ديد نيست ، كه نباشد ،
و علم بهرهگيرياز اصولا كه است كنم ، اين عرض بايد كه ديگري نكته
طرف يك از ما.ميبرد زمان ثمردهي تا و است درخت يك كاشتن مثل عالمان
ديگر طرف از و قرارداريم جهان عالمان و علم فريبنده محصولات برابر در
خودمان كشور در بخواهيم اگر كه هستيم روبرو مساله اين با
دست به خودمان عالمان مغز محصولياز چنين تا كنيم سرمايهگذاري
همه بودن نامشخص دليل به.داريم زيادياحتياج زمان به بياوريم ،
مشخصي تعريف به دستيابي بمنظور گذشته در جدي تلاش عدم و لازم زواياي
كردنبراي صبر و سرمايهگذاري تحمل فرهنگي ، مقولات از بخش هر از
آماده محصول اين خريد كه درحالي ندارد ، وجود محصولي چنين به دستيابي
ميكنند دستاندركارانفكر و سياستمداران يعني.انجامميشود راحت خيلي
علم از حاصل داخلي محصول رشد رابراي سرمايهها اين بخواهيم ما اگر كه
كه اطمينانندارند هم خيلي تازه و كشيد خواهد طول كنيم ، سالها صرف
.خير يا بود مطلوبخواهد كاملا سرمايهگذاري نتيجه
بهطرف را تصميمگيران جامعه موجوددر شتابزدگي ديگر طرف از
از كه بادرامدي تا ميدهد ، سوق سادهتر سريعترو راههاي انتخاب
جامعه در كه اين علت.واردكنند را محصولات اين شده ، كسب ديگر راههاي
به ما كه ، است اين دارد ، رونق علوم رشتههاي برابر در مهندسي رشتههاي
گردانندگان به نياز اول درجه در خارجي ، محصولات كردن وارد ضرورت دليل
مهندس دليل همين به و.اينها خالقان تا داريم اينمحصولات توليد منابع
در وفور به دارد ، را محصولات اين از استفاده توانايي كه كسي عنوان به
.ميشود معزز و نياز مورد جامعه
دارد ادامه