پنجم ، شماره 1256 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 15 پنجشنبه 25
|
|
آنها پيدايش علل و ما مشكلات
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
نشده منتشر سند يك
هاشمي آقاي قلم به) ارديبهشت 1338 مكتبتشيع شماره نخستين سرمقاله
(رفسنجاني
:اشاره
سال در نوشتهشده تشيع نشريه شماره نخستين سرمقاله شده ، تقديم متن
سرمقاله اين اثناي كهدر بهگونهاي رفسنجاني هاشمي آقاي است ، 1338
جهان شكوفايي و رشد موانع عواملو و تنگناها مسائل ، بر پيداست ،
را كاستيها اساسيترين اين از پيش چنددهه و داشته كامل اشراف اسلام
ملل به زمين مغرب تمدن رسوخ هشدار ضمن هاشمي آقاي.است كرده اعلام
آن امروزعواقب كه ميكند هوشيار ماجرايي به را اسلامي شرقيكشورهاي
نجات راهكارهاي آنروزگار ، وضعيت تحليل با او.است شده روشن بيشتر
.ميكند تشريح را شده عارض بيماريهاي از اسلام جهان
سبيلا ربه الي يتخذ ان شاء اجرالامن من عليه اسئلكم ما قل
آهسته و بتدريج طولاني مدت اين در واو گذشت ، بشر برعمر سال هزارها
انقلاب تابالاخره ميپيمود ، را خود مادي تكامل و علمي ترقي مراحل آهسته
ناگهان و كرد ، ايجاد بشر مادي تكاملي سير در جهشي اروپا صنعتي
موقعيت انقلاب ، اين مقارن آمد ، بهوجود تحولي زندگي شئون درتمام
جمع گردآنها روز آن تا كه مردم ، زيرا شد ، اروپامتزلزل ديني رهبران
آنها از وطبعا گشته تحول اين متوجهپديدآورندگان بودند ،
شده تحريف كتابهاي كليساومحتويات عقايد طرفي از كنارهگيريكردند ،
رومبارزه اين از.نبود سازگار تازهعلمي نظريههاي با آنها ، ديني
دانشمندان و ديني رهبران بين شكافي رفته رفته و شد آغاز طرفين از
همه مبارزه واين آمد وجود به جديد تمدن و دين بين نتيجه در و جديد ،
شئون از يكي عملا بالاخره و ميرفت جلو مادي پيشرفتهاي بدوش دوش جا
.شد تمدن
با وكشورهاياسلامي شد ، سرازير ممالكشرقي به زمين مغرب تمدن سيل
وترقي باتكامل مسلمين روحاني رهبران روبروشدند ، تازهاي ماجراي
ايجاد براي اسلام دستوراتدين كه رو آن از مخالفنبودند ، مادي
اصول با كه تحولي هرگونه وبا آمده وجود به بشر ومعنوي سعادتمادي
كردند ملاحظه ولي است ، موافق باشد ، نداشته منافات واخلاق دين ومعارف
از و است ، فكري و اخلاقي انحرافات نوع يك با آميخته جديد ، تمدن كه
با خيلي داشتند ميل آنها است ، درخطر مسلمان ملل استقلال و آزادي طرفي
درعين و شود ، استفاده زمين مغرب مفيد علمي نتايج از اصولي و احتياط
اين پديدآورندگان نزنند مسلمين سيادت و استقلال به لطمه بيگانگان حال
استعمار را شرق ملل خود تمدن آثار حربه با ميخواستند كه هم تمدن
روحانيت با دهند ، گسترش جا همه را خود وشوكت قدرت دامنه و كرده
اصول با مبارزه غرب ، تحفههاي با وهمراه كردند آغاز را مبارزه
روح كم كم...شد سرازير منطقه اين به وعفت اخلاق ومظاهر خداپرستي
محدود آنها قدرت و شده تضعيف هم ديني رهبران و شد ضعيف مردم در ديني
را خود آداب و شئون تمام باخته ، خود و مرعوب هم ، مسلمان مردم.گشت
.شد فراموش ديني آداب و معارف و گذاردند ، ديگران اختيار در بست در
براي شديد رقابتهاي و كرد خود متوجه را همه مادي برقهاي و زرق
وآزهاوكينهها حرصها درنتيجه ايجادشد ، تمدن مظاهر از استفاده
شد ، داده زندگيتوسعه شئون تمام در چون ازطرفي آمد ، پديد وحسدها
به تئاتر و رقص و موسيقي.كرد پيدا مختلفي شعب صناعاتهم و علوم
زندگي مهم شئون از يكي و كرد ترقي رفته رفته و عنوانهنرخودنمايي
آزادي.شد متزلزل جامعه واخلاق عفت پايههاي نتيجه در و داد تشكيل را
با كه داد اجازه زنها به است تمدن اين آثار از كه شرطي و بيقيد
از كه داد ، اجازه آنها به مردها شهواني تمايلات و كنند آميزش مردها
.كنند پشتيباني آميزش و آزادي اين
و رايجشد نامشروع روابط و شد وحجابشكسته عفت مرزهاي نتيجه در
وتمايلات اشباعغرايز براي كوششها بيشتر شدهبود ، ضعيف ديني حس چون
و قمار و شراب از فجور و فسق انواع درنتيجه و كناررفت به حيواني
.گشت متداول غيره و فحشاء
دسته بود ، هر شده ايجاد سياستها وافكارو موسسات بين كه رقابتي با
روانشناسي استفادهكردند ، تبليغي وسايل ازانحاء خود پيشرفت براي
ابزارهاي و كرد كشف را بصري و سمعي تبليغات راههايمختلف هم
تئاتر و تلويزيون و راديو در تبليغات اختيار در هم صنعتي گوناگون
و است ، موثرتر كند ، توجه جلب بيشتر چه هر تبليغات -افتاد بكار..و
توجه جلب زيادتر كند ، ارضا را بشر تمايلات بتواند بيشتر كه چيزي هر
شد ، غيره و موسيقي و شهوات ميدان تبليغي وسائل رو اين از -ميكند
بالا براي و ميدهند تشكيل را... !مشروطيت چهارم ركن كه هم جرايد
و شهوت و عشق از صحنههايي آمدهاند ، بهوجود جامعه افكار سطح بردن
و كرده پيدا مشتري بتواند بيشتر چه هر خلاصه و.. بازي و شعر و رمان
.آوردند وجود به ببرد ، بالا را تيراژ
طبعادستگاههاي برد پيش كه هرسياست و آمد ، پديد متضاد سياستهاي
در گرفت ، قرار حمله مورد رقبا سياست و افتاد اوبكار نفع به تبليغي
بين از.شد رايج...و خلافگويي پردهپوشي ، تملق ، حقكشي ، نتيجه
ديگران با خود موقعيت حفظ براي كه شدند پيدا كساني هم زمامداران
حقوقهاي و عناوين مناصب ، روز هر داخلي متنفذين اسكات براي و ساخته
پر ملت بودجه از مختلف عناوين به آن و اين وجيب دادند ، ترتيب تازهاي
.آمد بهوجود عميق طبقاتي اختلاف و نرسيد حق اهل به حق نتيجه در شد ،
پيدا تشكيلاتي و اقتصادي شديد مرج و هرج و شده گمارده بكار نالايقها
.شدند ناراضي هم زيادي عده شد ،
حسكنجكاوي شد ، پيدا تازهاي بحثهاي تحقيقاتو علوم ، شعب ازدياد با
و آورد پيش را وشبهاتي سوالات ومذاهب ، آميزشافكار و فكري تحول و
و جلوه جا همه ظاهري برق و وزرق قوي تبليغي وسايل با اينشبهات
اختيار در نافذي تبليغي تجهيزات هم دهندگان جواب...كرد نفوذ
ايستادگي اعتراضات و شبهات سيل مقابل در بتوانند تا نداشتند ،
براي بودند ، آمده وجود به خاص فلسفه براساس كه احزابي طرفي كنند ، از
اگر...كردند تزريق مردم به را خويش افكار شوم آثار خود ، پيشرفت
اصولي مبارزه ميگرفت را آنها عملي پيشرفت جلو هم مقابل سياست گاهي
با مردم ارواح نتيجه در و نبود كار در فكري انحرافات و شبهات با
.گرفت خو مانعي ، هيچگونه بدون شبهات و بحثها انواع
بعد ميشودكه ملاحظه اسلامي جامعه سوابقتاريخي به توجه با طرفي از
مردم از بيت نتيجهاهل در آمد وجود به اختلافاتي(ص)پيغمبر وفات از
حكومت مدتها شد ، قطع منابعوحي با مردم رابطه و كنارهگيريكردند
ديني معارف اغلب.ميشد اداره بنيالعباس و بنياميه سيطره تحت اسلام
فتوحات اثر در رفته رفته و شد بيان وارونه مردم براي نااهلان توسط
تازه مردم آمد ، وجود به مسلمين بين در جديدي آداب و افكار فراوان
و علوم در زيادي كتابهاي.كردند حفظ را خود ملي سنن هم مسلمان
و شد ترجمه عربي به سرياني و فارسي و رومي و يوناني از مختلف صناعات
اهل.گشت رايج مسلمين بين در فراواني خرافات و افكار مجرا اين از
از بودند خلق هدايت مشعلداران و باطل و حق تشخيص ملاك كه هم بيت
شد معرفي دنيا به نااهلان توسط اسلام فرهنگ بالاخره -بودند كنار اجتماع
و انحراف غالبا و نشده تاييد اسلام بنيانگذار طرف از آنها مباني و
.داشت آلودگي
نيز آنان قضاوتهاي نوشتند ، رسائلي اسلامكتابهاو درباره هم مستشرقين
معرفي دنيا به اسلام حقايق درنتيجه نبود ، شيعه صحيح مدارك به مستند
اسلام به منتسب را مذاهب و فرق بدعتهاي و ملي خرافات از بسياري و نشد
وحقيقت گشت روانه اسلام ملت سوي به اشكالات و اعتراضات سيل و دانستند
.ماند مخفي مقدس آئين اين
از گوشهاي خلاصه بهطور فوق قسمتهاي در !عزيز خوانندگان
دارد وجود اسلامي جامعه دربين كه انحرافاتي و مهمترينگرفتاريها
درچنين ما اينك و شد گوشزد است ، آنگشته پيدايش موجب كه وعللي
مفاسد انحرافات ، شبهات ، انواع ;آن در كه محيطي ميكنيم ، زندگي محيطي
ساير و روحانيت بين فاصله تشكيلاتي ، و طبقاتي مرجهاي و هرج اخلاقي ،
با همه نبايد آيا كرد بايد چه.دارد وجود ديگر بدبختي وهزاران طبقات
استعداد اندازه به كس هر كه نرسيده آن وقت آيا باشيم؟ علاج فكر در هم
براساس كه قوي تبليغاتي دستگاه يك نبايد آيا بردارد؟ اصلاحي قدم خود
جواب مسلما آيد؟ وجود به كند شروع را خود كار آسماني مقدس قانون
صدد در فوق مطالب به توجه با ما اينك و است مثبت سوالات اين تمام
ازنتايج كه مفيدي كتابهاي و كوشيده خود وسع اندازه به تا برآمدهايم
بگذاريم جامعه اختيار در شده تهيه مذهبي برجسته دانشمندان افكار
.ميكنيم تقديم بديع سبك با منظور بدين كه است كتابي اولين واين
ولي باشد بينقص كه داشت توقع نبايد و است ما كار ابتداي البته
اين توسعه و تكميل در رفته رفته پروردگار وعنايت لطف به اميدواريم
به اسلامي حقايق بيان تبليغيو نظر از بزرگي وزنه و بكوشيم نشريه
.آوريم وجود
(ارديبهشت 1338)