پنجم ، شماره 1256 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 15 پنجشنبه 25
|
|
بدني درست حركتهاي در علمي ورزش نقش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(پاياني بخش) - است؟ چقدر علمي ورزش از ما سهم
سازمانهاي بيننيست معلوم آن راهبردهاي كه است سردرگمي كلاف ورزش
تربيت دانشكدههاي كار ، وزارت ارتش ، پرورش ، و آموزش و بدني تربيت
موازي حركتها بيشترندارد وجود منطقي ارتباط علمي مراكز و بدني
.ميگيرد صورت
داشتن به مختص تنها علمي ورزش:ميگويد بدني تربيت رئيس هاشميطباء
.نيست دانشگاهها فارغالتحصيل وافراد دانشكدهها و انستيتو لابراتوار ،
شماره اين ودر خوانديم را ورزش دستاندركاران نظرات پيشين شماره در
هدف اين به دستيابي براي ممكن راههاي ورزش شدن علمي بحث درادامهء
اين بر بدني تربيت امور دستاندكاران و كارشناسان است بررسيشده
براي لذا و است ايران در ورزش شدن علمي مانع سنتي كهساختار باورند
.نگريست علمي نگاه با آن به بايد ورزش گسترش و توسعه
موجب ورزش به نگري علمي ميدهد نشان امر اين در پيشرو كشورهاي تجربه
بايد ورزش امر دستاندكاران راستا اين در.است شده ورزش رشدمنطقي
سياستهاي تدوين به روز علمي يافتههاي و اطلاعات از برخورداري با
.مبادرتورزند ورزشي
فلسفه بايد ما:ميگويد ملي تيم پزشكي اعضاي عضو محبوبي صادق دكتر
اطلاعات فقر.كنيم تدوين را آن آرمانهاي و اهداف و اساس وجوديورزش ،
كردن علمي به بعد و برده بين رااز (مربيان ورزشي ، وسايل)امكانات و
.بپردازيم ورزش
كردن علمي:ميگويد گيلان بدني تربيت رئيس و دانشگاه استاد ابراهيمي
دنيا تمام در.دارد استعدادها و نيازها هدفها ، جداسازي به نياز ورزش
اين و ميكنند شروع زيربنايي طور وبه پايين مقاطع از را علمي ورزش
دارد وجود مدرسه هم نيز ما كشور در.است همراه آگاهي باايجاد حركتها
.داد تعميم را علمي ورزش امكانات ، ميتوانبااين هم و
نكرده طي را خود تكاملي سير ما كشور در ورزش:ميگويد فائقي مهندس
اصل در و گرفت شكل نياز احساس علت به آمد بوجود كه هم سازمانهااست
به ورزش مديريت و است نگرفته شكل آن براي پيوسته و اصولي برنامه يك
.است بوده نشيب و فراز دچار هميشه سياسي اقتصادي ، خاطرمسايل
سنتي ورزشهاي برپايه ورزشي فعاليتهاي از بسياري:ميگويد كاشف دكتر
خود ورزشكاران به صورت همان به ديدهاند كه آموزشهايي مربيان.است
گفت نميتوان فكري ساختار اين و مربيگري ساختار اين ميدهند ، با تعليم
در بايد ورزش ساختن علمي در را متعددي عوامل البته.است علمي ورزش كه
به.دارد گسترده همكاري و همفكري يك به نياز اينعوامل كه بگيريم نظر
از خالي كشور ورزش متولي عنوان به تربيتبدني سازمان مثال طور
آموزش فني زمينه در كه مهندسان بسيارياز و است بدني تربيت متخصصين
ميبينيم ساده بررسي يك با هستندو كار مشغول سازمان اين در ديدهاند
داراي هم برخي و پاييناست بسيار بدني تربيت تحصيلكردههاي آمار كه
زبده ورزشكاران و ملي تيمهاي حاضر حال در.هستند ديپلم زير مدرك
با عبارتي به يا و ميشوند آزمايشگاهيانتخاب و علمي روشهاي بدون
از ورزشكاران هراس و ناآشناهستند آزمايشگاهي تحقيقاتي ، علمي روشهاي
يك با را اعتقادات واينگونه است مطلب اين نشانگر آزمايش نوع هر
.داد تغيير نميتوان بخشنامه ،
هر.نيست مشخص اهداف ورزش در:ميگويد باره دراين خبيري مهدي محمد
ورزشي ، طرحهاي براي دنيا در ميدهد ، انجام را خود كار سازماني
و ميشود گرفته نظر در چيز همه زمانبندي اين در و دارد وجود زمانبندي
بين هم تنگاتنگي ارتباط و ميشود منطبق روز تحولات با اهداف چنين هم
و هدايت باعث كه دارد وجود كارها مصدر با علمي مراكز و دانشگاهها
حداقل ورزش يك براي مثال عنوان به ميشود طرحها و اهداف ثبات و تقويت
ورزش به توجه ايران در كه حالي در بدهد نتيجه تا ميشود كار سال 25
است دورهاي
در علمي ورزش ماندن ناكام در عامل اصليترين و مهمترين:ميگويد سرحدي
ورزش از مشخص تعريف يك كشورمان در ما.است برنامه نبود ما كشور
ورزشي اهداف تجهيز و تدارك در هميشه نتيجه در نيست مشخص هدف.نداريم
سليقهاي يا وميباشد اولويتها اساس بر اهداف بيشتر.هستيم ناتوان
پرداختن در صحيح روشهاي اجراي و مناسب طراحي و دقيق برنامهريزي.است
مسير در ورزش كه ميشود باعث خردسال و نونهال نسل از خصوصا ورزش به
.گيرد قرار خود اصلي
ورزش ما كشور در.نيست قهرماني ورزش تنها ورزش:ميگويد كنگراني رضا
و برق و پرزرق نشريه چندين.دارد قهرماني ورزش به اختصاص تنها
ميكند پخش ورزش خود برنامه ساعات تمامي در سوم شبكه رسانهايمثل
قهرماني ورزش مسابقات برنامههاي پخش تنها آن اهمبرنامههاي ولي
كنند؟ كار بايد قهرماني سطح در و هستند قهرمان همهمردم آيااست
طبقه يا قشر به مختص ورزش كه بدانند بايد ورزش مسئولين حال هر به
آن فوايد از همه تا باشد مردم عموم شامل بايد ورزش بلكه نيست ، خاصي
.شوند بهرهمند
مشكلات وجود ورزش ، امور در ناصحيح تبليغ:ميافزايد ادامه در وي
كه است شده ورزش از مردم استقبال باعث روحي و اقتصادي و اجتماعي
كردن ورزش يعني اول گام شوند بهرهمند سلامتي نعمت از تاحدودي بتوانند
شده آن فوايد از بيش صدمات ورزش ناصحيح روند علت به اما شده انجام
ورزشي مكانهاي و باشگاهها در كه ورزشي تعليمات آن بارز نمونه.است
.نيست آن بر هم نظارتي گونه هيچ كه ميشود داده
سازمانهاي بيننيست معلوم آن راهبردهاي كه است سردرگمي كلاف ورزش
تربيت دانشكدههاي كار ، وزارت ارتش ، پرورش ، و آموزش و بدني تربيت
موازي حركتها بيشترندارد وجود منطقي ارتباط علمي مراكز و بدني
را بدني تربيت بدني ، تربيت آموزشي مسئولين و دانشكدههاميگيرد صورت
برقرار مراكز اين با ارتباط كمتر نيز بدني تربيت و ندارند قبول
از ناشي اين وندارد ورزش علمي روشهاي به اعتقادي زيرا.ميكند
غيراستاندارد ورزشي ، فضاهاي سرانه سطح كمبود.است ورزش سنتي ساختار
صحيح ارائه عدم نياز ، مورد ورزشي وسايل و ورزشي امكانات بودن
و مدون برنامه نبود و زيربنايي سرمايهگذاري عدم شده ، ارائه ورزشهاي
و استراتژي نبود و زمينه اين در سطحي گامهاي و نگاه ورزش ، در منسجم
شدن كمرنگ باعث..و ورزش در كارشناسشاغل كمبود ورزش ، در خاصي سياست
.است گرديده كشور زيربناييدر و علمي ورزش خصوصا ورزش
كشور در ورزش بودجههاي و هزينهها:ميگويد ملي تيمهاي از يكي مربي
فصل شروع با قهرماني ورزش زمينه در.است بوده هيجاني هميشه ما
و سفت طور به و ميشود مهيا امكانات ميشود شروع اردوها ورزشي مسابقات
كه كردند سوال خود از مسئولين آيا ولي هستند نظر تحت ورزشكاران سخت
بود خواهد بازده داراي دوره يك در محدود امكانات يا و اردوي 15روزه
ديدي با كه نيست نياز است؟ ورزشكار دوره اين در تنها ورزشكار آيا و
فكر ميخواهد دلسوز ورزش كهكنيم توجه نكات اين به موشكافانه و دقيق
تمامي بين نبايد آيا.ميطلبد فداكاري و استقامت و همت تلاش ، و
تا باشد داشته وجود نشستي ميكنند فعاليت ورزش زمينه در كه ارگانهايي
بودجه صرف از تجربيات از بهرهگيري با يا و سازند همسو را خود اهداف
شود؟ جلوگيري اضافي وقت و
داشتن به مختص تنها علمي ورزش:ميگويد بدني تربيت رئيس طباء هاشمي
.نيست دانشگاهها فارغالتحصيل افراد و دانشكدهها و انستيتو لابراتوار ،
فراموش نبايد ما كنند فروشي فخر ميخواهند تحصيلكردهها بعضيوقتها
طول در زيرا دارند مربيگري براي خاصي استعداد مربيان بعضياز كه كنيم
به.باشند موثر ميتوانند كه رسيدهاند شناختي و بهدرك ورزشي فعاليت
.باشيم داشته هم با را (دو هر)تجربه و علم تلفيقبين بايد ما حال هر
.كند استفاده ورزش علم از استعداددارد كه نيز تجربي مربي
ضعيف ورزش زمينه در ما مدارس چرا كه سوال اين به پاسخ در طباء هاشمي
مقاطع در كه طوري به است مربي و امكانات از ناشي ضعف اين و است
تكليف رفع براي تنها) ميشود استفاده ورزش زنگ در معلمين از ابتدايي
قهرمانيهاي علت به نوجوانان و كودكان كه است حالي در اين و (است
توپهاي با و روآوردهاند ورزش به ورزش نام به شبكهاي وجود و اخير
ورزش در شما نظر به آيا ميكنند بازي آسفالت زمين روي در پلاستيكي
:گفت كنيم؟ شروع پايين مقاطع از را سرمايهگذاري كه نيست نياز علمي
امر يك عنوان به ورزش به ما كه است اين پرورش و آموزش در اصلي مشكل
و بدني رشد براي ضروري امر يك عنوان حتيبه نميكنيم ، نگاه تربيتي
را آموزش كه هستيم اين دنبال ما.نداريم توجه بچهها ذاتي استعدادهاي
كلمات سري يك بردن كار به با پرورش در و كنيم حل كلاس ساختن با
عملكرد نوع اين دهيم ، انجام را پرورش كار سختگيريها و ودستورالعملها
مدرسهاي كه كنيم كاري ديگر كشورهاي مثل اگر ما شد ، خواهد نوسان باعث
.شد خواهد حل مشكل باشيم نداشته ورزشي امكانات بدون
و درآموزش ورزش در پايهاي حركتهاي براي الگو:ميافزايد ادامه در وي
مرجعي يك بايد منتهي داريم ورزش ملي سياست هم ما دارد وجود پرورش
آوردن دست به الگو كلي طور به ولي كند تصويب را آن باشد وجودداشته
ورزش ميشود باعث آن تكميل و موجود تجارب از استفاده نداردبا كاري
.آورد بهدست را خود جايگاه
جعفري زهرا