پنجم ، شماره 1256 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 15 پنجشنبه 25
|
|
عاشورا قيام اجتماعي علل روز يادداشت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و ساخت ويران را پيامبر ساخته جامعه كه اسبابي و علل از دسته آن
ميبايد همواره كرد بدل يزيدي اموي بربريت به را اسلامي محمدي مدنيت
طرف از خاصه و شيعيان جانب از بويژهگيرد قرار مسلمانان توجه مورد
خاندان به التجاي و توحيدي سنت از دفاع در همواره كه ايرانيان ،
كه است رسالتي اين.بودهاند مفتخر و پيشتاز كريم قرآن و پيامبر
تا نهاده ايران ملت دوش بر آن در مضمر سنن و تاريخ واسطه با خداوند
و باشد دين حقيقي موجوديت حفظ براي امكاني و مسلمانان همه بر تذكري
...گيرد قرار بشريت دسترس در همواره الهي راستين آموزههاي
فلسفه ملت ، ميتواند يك تاريخي يعنيرسالت مسئله ، اين به انديشيدن
را بشر حيات رونداستكمالي در الهي ماهيتقانونمنديهاي و تاريخ
توجه و عنايت مورد كمتر قانونمنديهاكه اين از يكي.روشنسازد
.الخيرميباشد الي يدعون وامه وجودامتوسط است ، قرارگرفته
بود ، مدينه امت و اسلام ملت بر شاهدي و نمونه پيامبر ، همچنانكه
ملل ميان از قومي كه ميكند ايجاب نيز بشر اجتماعي حيات مقتضاي
ابنا همه به آنرا و گيرد عهده بر را نمونهسازي و شهادت رسالت اسلامي ،
علي دارد ، قرار قوم اين عهده بر كه رسالتي.نمايد ابلاغ بشري آحاد و
جميع و باشد بوده اجتماعي و اخلاقي كمالات متضمن ميبايد القاعده
.نمايد هدايت اجتماعي و عملي توحيد مرتبه به راهيابي در را انسانها
متصاعد حركت اين از پله نخستين دين ، پرتو در انسان متعالي مرتبه درك
.است اجتماعي - معنوي
كه جامعهاسلامي راشدين ، خلفاي عصر وپايان اسلام پيامبر رحلت از پس
استحالهاي درمسير بود گرفته نضج وشاگردانش (ص)رسول مساعي با
جاهلي و عصبي دليلسنتهاي به استحاله اين جريان.افتاد تاريخي
معمار آموزشهاي و ومساعي فعاليت حاصل كه يافت چنانشدتي عربي
و رجالگي و شد ويران سال چند طي(ص)ختميمرتبت حضرت بزرگبشريت ،
فضايل جانشين سفلگيها و انواععداوتها و نژادپرستي و اشرافيت
را ما روزگار ، آن شرايط به نگاهي.گرديد نبوي عصر معنوي و متعالي
.داد خواهد ياري بيشتر انحراف ، اين اسباب و علل درك در
ومشرق مغرب سوي به اسلام حركتمتكامل پيامبر ، دوران اواخر در
آغاز بزرگ ، امپراتوريهاي فتح بر مبني وعدههايخداوند براساس عالم ،
و شام و شد نورديده در اسلام سپاه توسط ايران امپراتوري.بود شده
راه طلايي ، دروازههاي اين گشايش.گرديد مفتوح الله نام به بيتالمقدس
از شدن سرازير براي غرب در و چين و هند سوي به حركت براي شرق در را
اين اماكرد باز نصراني اروپاي به نفوذ و اندلس فتح و پيرنه كوههاي
تبعات بزودي بلكه نميافزود ، حكومت عظمت و وسعت بر فقط بزرگ ، فتوحات
راهبراني وجود با فقط كه داشت دنبال به عظيمي و دامنهدار داخلي
.ميگرديد ميسر آن مهار امكان متقي و خردمند
خويش ، خلافت عهد در داشت اشتهار شدتعدالت به كه (ع)علي اميرالمومنين
قوانين از سلسلهاي ايجاد و عمل شدت با و شد اوضاع متوجهغرابت كماكان
با وينمود نيروها تربيت در سعي دشوار ، سياسي شرايط و بازدارنده
حدودي تا را دشوار آزمون اين حكام ، سياسي رفتارهاي و عمل بر نظارت
آشوبهاي اماستاند نامتقيان قدرت از را تحرك اجازه و كرد مهار
شهادت به كه ،(ع)علي امام عصر در داخلي جنگهاي و عثمان خلافت پايان
افقهاي به را سياسي و اجتماعي اصلاحات چشمانداز انجاميد ، ابرمرد آن
پس اين از.ساخت متبدل و متحول بنيعباس و بنياميه اسلامي ضد و متلون
و اتقيكم عندالله اكرمكم وان تفلحوا الله الا لااله قولوا:شعارهاي
در قومي فضايل و عربي برتري و رفت يادها از اخوه المومنون انما
.شد داده قرار مفتوح سرزمينهاي و تابعه ملل برابر
از برايرهايي اسلامي ، مودت و وبرابري توحيد عشق به كه ايرانيان
چنگال اسير آوردهبودند ، پناه اسلام آغوش ساسانيانبه طبقاتي ستم
دو شيعه ، و شعوبيه.شدند بنيوسف وحجاج مسلم بن خونريزقتيبه
.بود اموي ستم رفع براي ملت اين ديني درون و ديني برون عكسالعمل
رشد صورتاغراقآميزي به كه اموي جائرانهحكومت مخارج زمان ، اين در
نجومي ارقامي همچون واليانآنها ، كتاب و بيحساب وخرجهاي بود كرده
ايجاب را كمرشكني مالياتهاي و گرفته قرار مردم توده دربرابر
بر را تصور قابل غير فشاري بيحسابوكتاب ، پولهاي اين پرداختن.ميكرد
مامورين حصر و بيحد مظالم موجب و ميكرد وارد رعايا و محروم طبقات
.ميگرديد خلق بيشتر چه هر استثمار بر اموي شداد و غلاظ
دونمونه به نيست بد اموي ، ظلمواليان شدت از اطلاع براي اينجا در
از پس عدالت با را نمونهها اين اگرآگاهان وكنيم نظر تاريخ از
(ع)علي امام درعهد عدالت شدت و دقت ويژه به و (ص)اكرم رسول رحلت
نخواهد تاريخي استحاله اين تحليل به نيازي هيچ ديگر كنند ، مقايسه
.بود
ضمن كتابخود ، در بخارا النرشخي ، صاحبتاريخ جعفر محمدبن ابوبكر
هجرت سال 53 در ماوراءالنهر به زياد لشكركشيعبيداللهبن شرح
را وديهها كندند ، را تادرختان عبيداللهفرمود كه آوردهاست
حاكم تاخاتون ، كردند ، خشك را وقنوات كاريزها و كردند ، ويران
بفرستاد مال درم باهزار بار هزار و شد حاضر بهمصالحه بخارا ، شهر
باخويش برده هزار چهار و وبازگشت بگرفت مال آن وعبيدالله
با شود مقايسه قول نقل اين.(ص 46 چاپ 1317 ، بخارا ، تاريخ).برد
دشمن روي به را آب نه كه صفين و جمل در (ع)علي اميرالمومنين كردار
تعقيب اجازه حتي نه و افراد ، و املاك به تعرض اجازه نه و ميبست
.ميفرمود را جنگ تاركان
بيروني ، ابوريحان كمنظير الباقيهاثر ازآثار دوم قول نقل
فاتحخوارزم كردار درباره وي.ايراناست ممتاز و بيغرض دانشمند
دم از خوارزميميدانست خط كه را كسي مسلمهر بن قتيبه:مينويسد
اخبار اين و بودند آگاه خوارزميان اخبار از وآنانكه گذرانيد شمشير
.ساخت ملحق پيشين دسته به نيز ميكردند تدريس خود ميان را اطلاعات و
از نيست ممكن اسلام از پس كه ماند پوشيده طوري خوارزم اخبار سبب بدين
.(ص 59 داناسرشت ، اكبر چاپ - الباقيه آثار)آورد دست به اطلاعي آن
آنجا تا روزگار آن مدني فرهنگهاي به (ص)پيامبر كه بود حالي در اين
جويندگان را ايرانيان و مينهاد حرمت نبود ، اسلام بنيادهاي مخالف كه
اعياد از را نوروز عيد (ع)علي امام و ميدانست چين و ثريا تا علم
.ميخواند مكرم و برتر
امپراتورياسلام قلب به ميتوان اوضاعي ، اكنون چنين گرفتن نظر در با
مورد را اسلام بهحقيقت وفاداران و عصمت عكسالعملاهلبيت و بازگشت
.قرارداد بررسي
خوارج از متحجري احمق ناجوانمرد دست كهبه (ع)علي امام شهادت از پس
امام سياسي و اجتماعي شخصيت با مبارزه راههاي معاويه افتاد ، اتفاق
شخصيت بردن ميان از براي معاويه توطئه در.گرفت پيش در را (ع)مجتبي
نقشي مدينه ، فرماندار حكم بن مروان ،(ع)حسن امام همچون بلندمرتبهاي
مسموميت در تا خواست او از محرمانه نامهاي طي معاويه.كرد ايفا ويژه
امام همسر جعده ماموريت اين براي.دهد خرج به عمل سرعت حضرت آن
قرار فعل آلت بود شده فريفته دلايلي و وعدهها و رشوتها به كه (ع)حسن
يزيد ، با ازدواج و بود پول درم هزار يكصد وعدهها ، اين جمله از.گرفت
معاويه اما پرداختند ، او به را پول ماموريت انجام از پسمعاويه پسر
زندگي و حيات به علاقه چون:نوشت وي به عاقلانه و طنزآلود پيامي در
المعارف دائره) !!كند ازدواج تو با نميگذارم دارم ، يزيد فرزندم
(ص 400 ج 7 ، اسلاميه ،
پسرشيزيد براي خواست معاويه چون:ابيالحديد ابن قول به رو هر به
زيرامعاويه.كرد اقدام (ع)مجتبي كردنامام مسموم به گيرد ، بيعت
بزرگتر مانعي كردنحكومتش موروثي و پسرش بهسود بيعت ستاندن براي
را حضرت آن كرد ، توطئه معاويه پس.نميديد (ع)علي بن حسن از قويتر و
.(ص 49 ج 16 ، نهجالبلاغه ، ابنابيالحديد ، ).شد مرگش سبب و نمود مسموم
معاويه دوم ، امام فقدان با.رخداد هجري پنجاه سال در واقعه اين
راه اين در و كرد آغاز اهلبيت پيروان بر را عظيمي فشار و سختگيري
و شمرده مجاز وي پيروان به اتهام هرگونه و (ع)علي امام به اهانت
.شد رايج
رخداد چندي وقايع عاشورا ، قيام تا(ع)مجتبي امام شهادت فاصله در
خشونت با قيام اين.بود يارانش و حجربنعدي قيام آنها اهم كه
و حجر يعني قيام ، رهبران.شد سركوب (سميه زيادبن يا) زيادبنابيه ،
عذرا ، مرج در حجر.شدند اعزام شام به و دستگير يارانش از نفر دوازده
.رسيد شهادت به و شد زنداني دمشق ، حوالي قراء از
دارد ادامه