پنجم ، شماره 1257 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 18 يكشنبه 28
|
|
ـ 2 عاشورا قيام اجتماعي علل
در:بوديم نوشته عاشورا قيام اجتماعي علل بيان در گذشته شماره در
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كه داد رخ چندي وقايع عاشورا ، قيام تا (ع)مجتبي امام شهادت فاصله
خشونت با قيام اين.يارانشبود و عدي آنهاقيامحجربن اهم
و يعنيحجر قيام ، رهبران.شد سركوب(سميه زيادبن) ابيه زيادبن
عذرا مرج در حجر.شدند اعزام شام به و يارانشدستگير از تن دوازده
...رسيد شهادت به و شد زنداني (دمشق حوالي توابعقراء از)
:كهميخوانيم است پيشين نوشتهشماره ادامه ميآيد پي در آنچه
دوم ، مجال امام فقدان به توجه با جنايتو اين از پس سميه ، زيادبن
معروف ازرجال هيچيك به فعاليت و اجازهاقامت اونداد دست از را
بن سمره يعني وي ، جانشين زمينه ، اين در و نداد را عراق در شيعه
ابناثير.رساند قتل به كوتاهي مدت طي را نفر هزار هشتاد حداقل جندب ،
از نفر بامداد 47 يك در سمره:گويد عدوي ابوسوار:كه است نوشته
ص ج 3 ، كامل ، ).بودند قرآن حافظ همگي كه حالي در كشت ، را ما اقوام
.(463
آيين به وفادار نيروهاي تشتت ركودو به چه اگر فشارها ، اين اما
سختو شرايط در بازانديشي انجاميد ، موجب مردم عامه و محمدي
اقوام بزرگان و رجال از بسياري.نيزشد بود آمده پديد كه ناگواري
در بويژه.ميگزيدند دندان به تحسر انگشت و ميخوردند تاسف گذشتهها بر
و ميگرفت شكل شدت به اعتراض نطفههاي بصره ، و كوفه در خاصه و عراق ،
.بود نيز ايراني اسيران و مهاجران مركز شهر دو اينمييافت گسترش
و رفيعترين كه شد آغاز اموي ضد مبارزات از سلسلهاي پس اين از
هجري سال 52 در.بود (ع)حسيني انقلاب آنها ، موثرترين و بزرگترين
انقلاب طايي معاذ سال همين در.كردند قيام يارانش و عجلي خراش زيادبن
فرماندار زياد بن ربيع هجري سال 53 در.داد انجام ناموفقي نظامي
از حركتها اين و.برداشت شورش به سر عدي حجربن خونخواهي به خراسان
خوارج از زيادي گروه هجري سال 58 در حتي.داشت ادامه همچنان سوي هر
خروج معاويه بر سلمي ظبيان بن حيان سرپرستي به آمدندو ستوه به نيز
كه نبود چنان حركتها اين اصلاحي دامنه و اجتماعي تاثير اما.كردند
.گرداند باز جوي به را اسلام رفته آب بتواند
رامجددا محمدي دين بقاي و توانستدوام كه حركتي و جريان آن
و بود ، هجري و 61 سال 60 در حسيني بزرگ وخيزش انقلاب كند ، تضمين
و بيكفايت پسر جلوس و ابيسفيان بن معاويه مرگ با بود مقارن زمان اين
.سلطنت مسند بر يزيد فاسدش
بايد ميدانستكه اندازه اين اما بيخردبود ، فردي آنكه عليرغم يزيد
در كه ارزشمندي رجال ساير و (ع)علي بن جانبحسين از را خود خيال
وليدبن به او سبب بدينسازد آسوده بودند مكرم و بزرگ مردم چشم
و گيرد بيعت او از تا نكند رها را حسين كه نوشت مدينه والي عتبه ،
بن عبدالله ،(ع)حسين كنار در.بفرستد شام به را سرش نكرد بيعت اگر
بيافريند ميتوانست حسين كه را مخاطرهاي وسعت او اما بود ، نيز زبير
پسر همچون مردم چشم در عمر عبداللهبن همچنانكه.نميكرد ايجاد
براي مدينه والي پاسخ در صراحتا امام.نبود مكرم و معزز (س)فاطمه
شايسته و است فاسق و شرابخواره مردي يزيد:فرمود يزيد با بيعت
.نيست مسلمانان بر حكومت
همه ماجراييكه.شد آغاز قيام وماجراي كرد حج قصد آشكارا سپس
درظلمانيترين محمدي دين حقايق احياي گواهبر و روشن آن جزئيات
نامهنگاري با الهي ، قيام اين فصل آخرين.است اسلامبوده تاريخ عهود
.رسيد اوج به يزيد ضد بر قيام و خلافت به وي دعوت و امام به عراقيان
عازم خود و فرستاد كوفه به خود از نيابت به را عقيل بن مسلم امام
كشتار و تعقيب و كوفه به زياد بن عبيدالله ورود با اما.شد عراق
ميانه در (ع)حسين و برگشت ورق هاني ، و مسلم جمله از ،(ع)حسين پيروان
كثرت و كوفيان پيمانشكني.درآمد يزيد سپاه محاصره به عراق و مكه راه
حركتش در تجديدنظر سوي به را امام ميتوانست ابنزياد ، سپاهيان عدد
ميكند ممتاز تاريخ قيامهاي همه از را حسيني انقلاب آنچه اما دهد ، سوق
.پيوست وقوع به تصميم همين در
نام كهكربلا سرزميني در خويش واهلبيت خاص اصحاب با (ع)حسين امام
به رياستعمربنسعدبنابيوقاص به لشكري حاكمكوفه ، .آمد فرود داشت
خود اهداف (ع)حسين اما بگيرند ، بيعت او از تا فرستاد (ع)حسين پيشواز
ولو منكر ، از نهي و معروف به امر و (ص)محمد دين احياي بر ناظر كه را
.شد جنگ آماده و فرمود بيان بود خاندانش و خود شدن كشته قيمت به
و مردان.داد رخ هجري محرم 61 دهم روز در ساعتي چند نهايي جنگ
اسارت به (ع)حسين كاروان كودكان و زنان و شدند كشته جنگاور جوانان
.گرديدند اعزام شام به
نهضتهاياصلاحي همه.بود اسلام دگرگونيهايتاريخ بزرگترين آغاز اين
قيام از.پناهبردند بدان بزرگ و كوچك و سيرابشدند سرچشمه اين از
سرنوشت عاشورا ، وانقلاب (ع)حسين عمل و نام اينزمان ، تا توابين
شيعيان ، ايران در بويژهكردهاست تعيين را اسلام دين وجهتنهايي
و كشيده دوش بر ابدي بيرقي راهمچون نهضت اين از پيروي رسالت
....ميكشند