پنجم ، شماره 1258 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 19 دوشنبه 29
|
|
ما خلاق گوناگوني
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
1996- جهان فرهنگي وضعيت از يونسكو گزارش
سليمزاده سوسن:مترجم
(33)
در مثال ، براي) طاقتفرسا اقليمي شرايط موارد ، از پارهاي در
شيوههاي توسعه سبب (استراليا صحراي در يا گرينلند ناحيه استراليا ،
اين كه مصرفي جوامع اقليمي شرايط با كه است شده زندگي تخصصي بسيار
بومي مردم بيشتراوقات ، .ندارد سازگاري كردهاند ، احاطه را مردمان
گذشته در امر اين كه ميشوند خودرانده سرزمينهاي از فشار و زور با
برنامههاي راه از اكنون و ميگرفته صورت فتوحاتارضي راه از
و پروژههايهيدروالكتريك مانند است ، توسعه براي شده طرحريزي
خطوط ايجاد جادهسازي ، نظامي ، قرارگاههاي ايجاد معدن ، آبياري ،
براي ديدهايم ، حتي.شهري نواحي گسترش و پارك مذهبي ، بناهاي راهآهن ،
مستقيما كه موضوعاتي درباره سياسي نمايندگي از برخورداري حق آنان
.نميگيرند درنظر را ميشود مربوط ايشان به
كنار قبيلهاي ، و بومي مردم فرهنگهاي تدريج ، به تاريخ روند طول در
و خارجي سياسي نيروهاي با نابرابر نزاعي در كماكان و است شده گذاشته
كمبود بسياري ، موارد در.آمدهاند گرفتار قومي اقتصادي نيروهاي
.ميخورد چشم به درميآميزد ، آن با انسانها زندگي كه فرهنگي نمادهاي
در كه است آمده بوجود تازهتري فرهنگي نمادهاي كمبود ، اين جبران براي
و مصرفگرايي تبليغات ، تلويزيون ، مانند گريبانيم ، به دست آن با زندگي
بيش كه است داده شكل را ارزشها و معنا از ساختاري نمادها ، اين.غيره
.ميدهد كاهش را فرهنگي و اجتماعي امنيت پيش از
فرآورده فقط جمعيتهايمشخص مقام در بوميان نابودي اوقات ، بيشتر
نهان يا آشكار مشي خط يك از نيست ، بلكه توسعه تاسفبار و جانبي
فرهنگي ديگركشي يا قومي كشتار را روند اين نام.است برخاسته
.دربردارد را اقتصادي نيز و فرهنگي جنبههاي و گذاشتهاند
بايدكاپيتاليسم كه برميآيد اعتقاد اين از اقتصادي قومي كشتار
را دو اين از آميزهاي ويا دولتي سوسياليسم چندمليتي ، يا خصوصي
روندي فرهنگي قومي كشتار.كرد ساختاراقتصادي كهن شكلهاي جايگزين
و همانندسرزمين را خود هويت بارز ، فرهنگي با مردمي باآن ، كه است
و سياسي زبان ، نهادهاي همانند و گرديده فرسوده كه منابعشان
كه فرهنگيشان ارزشهاي و مذهبي هنري ، اعمال شكلهاي سنتها ، اجتماعي ،
خطمشي پيامد امر ، اين.ميدهند ازدست است ، شده محدود آنها كاربرد
نيز اقتصادي توسعه غيرشخصي فشارهاي علت به حتي و است دولت گونه نظام
.ميخورد چشم به قومي كشتار پيامدهاي
حركتهاي ازدياداخير و است تغيير حال در چيز همه ميآيد ، بنظر
جنبشها اين از بسياري.است گشته حاكم ممتاز طبقه شگفتي سبب بنيادي ،
يا اجتماعي رفاه خدمات كمبود يا منافع مادي توزيع به نسبت فقط
درباره حتي بلكه نميكنند ، اعتراض ظلم و تبعيض يا و متجاوز نظامهاي
به نيز اقتصادي توسعه برتر ارزشهاي و حاضر الگوهاي نمادين جنبههاي
موضوع بر فزايندهاي تاكيد همچنين جنبشها اين.ميپردازند جدل و بحث
است ، سرزمينهايشان به بوميان مستقيم وابستگي همانا كه ديگر اصلي
احترام ايشان فرهنگي نمود به هم بايد ما معتقدند ، يعني.ميگذارند
دستور در بنابراين ، .جوامع اين موجوديت مادي پايه به هم و بگذاريم
و بومي مردم سرزمينهاي استاينكه آمده كميسيون اين شماره 21 كار
زيست محيط نظر از كه فعاليتهايي برابر در بايد را ايشان جوامع
نامناسب فرهنگي و اجتماعي جنبه از را آنان و كرد حفظ هستند ناسازگار
.شناخت رسميت به بايد كه هستند موضوعاتي ندانيم ،