پنجم ، شماره 1260 مه 1997 ، سال ارديبهشت 1376 ، 21 چهارشنبه 31
|
|
عاميانه قصه يك
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
نمايشراز كارگردان و نويسنده فتحعليبيگي ، داود با كوتاه گفتوگويي
عروسك
شهر تئاتر سالنچهارسوي تازگيدر به عروسك نمايشراز:اشاره
ايننمايش كارگردان و نويسنده مهدادسخندانيبا.است شده اجرا
:ميخوانيد كه دادهاست ، انجام گفتوگويي
بگوئيد؟ برايما عروسك راز داستان از
قصههايعاميانه در البته خواندم ، طوطينامه در را داستان اين اصل
در دارد ، تفاوتهايي داستان اين با كه هست اين به شبيه داستاني هم
.دادهام قصه در تغييراتي ولي نيست ، خودم از قصه مجموع
انتخابكرديد؟ را موضوعي چنين چرا
زمينه اين در و دارم خاصي كهنعلاقه و عاميانه قصههاي به اصولا
و حكمت يك اساس بر قديمي متون اين بر اضافه داشتهام مطالعاتي
دارد فلسفي و عرفاني بار چون هم قصه اين و است شده طراحي فلسفهاي
داشتم را آن نمايش وسوسه پيش سال چند از البته بود ، جذاب من براي
.دهم ارائه زنانه نمايش يك قالب در را كار اين كه نميكردم تصور ولي
كرديد؟ چطورانتخاب را خود بازيگران
دوره كلاسهايآزاد از يكي در بود ، خودآنها تمايل آنها انتخاب اساس
وقتي جهت همين به شدند معرفي گروه اعضاي از توسطيكي و بودند ديده
.كرديم شروع را تمرين كردند تمايل ابراز
شديد؟ روبهرو مشكلخاصي با متن تصويب براي آيا
.تصويبشد بهراحتي متن خير ،
كرديد؟ تمرين مدت چه
.تمرينداشتيم ماه سه به نزديك
روبهروبوديد؟ مشكلاتي چه با اجرا و تمرين شكلگيري ، مراحل در
شروع را امكاناتتمرين همين به توجه وبا است زياد امكانات كمبود
.بود تمرين سرمايسالن ما عمده مشكلات از البتهيكي كرديم ،
چيست؟ تئاتر هنرمند يك بهعنوان شما مشكل مهمترين
يك مستمراست ، فعاليت براي كمبودامكانات مشكل ، مهمترين مجموع در
و اجرا و مكانتمرين قبيل از امكاناتي به براياجرا نمايشي گروه
سهنمايش سال در لااقل بايد هرگروه دارد ، نياز بودجهحمايتكننده
اين كمبود با نمايشي فضاي با ارتباط در مثال براي ببرد ، صحنه روي را
در دانشكده سه شامل متقاضيان هستيم ، روبهرو تقاضا بودن زياد و فضاها
يك اجراي حداقل براي كه هستند حرفهاي گروههاي و آزاد كلاسهاي تهران ،
امكانات و دارند نياز اجرا و تمرين براي مناسب فضاي به سال در كار
شهر تئاتر مثال براي.نيست كافي نياز اين به پاسخگويي براي موجود
الي 20 به 15 ميتواند حداكثر سال در جشنواره چند برگزاري بر علاوه
.دهد اجرا امكان نمايش
.كنيد ذكر را بازيگران زياد تعداد و نقال انتخاب 4 علت لطفا
بالطبع و بودند عروسك مدعي سازندهو بازيگران از تعدادي
مسالهغير همين به توجه با بازيكنند ، را دومي نقش نميتوانستند
واگذار را نقش سه يا دو ايفاي بقيه ، نمايشبه اصلي شخصيتهاي از
كه صحنههايي شكلگيري براي افراد تعداد كه كار نوع اين براي كرديم ،
آنها حضور را فضاها از خيلي و دارند همسرايي يا است فرم صورت به
.كنيم پيشبيني ميتوانستيم كه بود نفراتي حداقل اين ميسازد ،
نظرم مد بيشتر نمايش نوشتن موقع در من نقال ، چهار تعداد مورد در اما
اينكه بهدليل متاسفانه بود ، نقالي صورت به اجرا و كار اول بخش
خيلي بودند ، بيگانه نقالي با و داشتند را تجربهاول اغلب بازيگران
وهم كنند روايت هم يعني بكنند ، را نقال يك كار بتوانند كه بود سخت
به را شخصيتي هر روايت كه شدم مجبور دليل همين به كنند ، نقش ايفاي
.كنم واگذار ديگري فرد
كرديد؟ استفاده شيوهفاصلهگذاري از نمايش در چرا
ميآيد پيش برايش سوال اين خود به خود ميخواند ، را قصه اين كه كسي هر
تا را قصه جاها بعضي در و است كسي چه به متعلق دختر راستي به كه
ميخواستم من ميشود ، تمام معما يك صورت به قصه و كردهاند نقل جا همين
.باشم داشته تاكيد سوال اين روي كه
است؟ بوده چه زن بازيگران انتخاب علت
آن به داريمكه سنتي نمايشهاي درفرهنگ طولاني نسبتا تجربه يك ما
در و بود مرسوم سالگذشته الي 40 تا 30 و زنانهميگفتند نمايشهاي
آقايان ازچشم دور مناسبتهايمختلف به خانمها ايننمايشها
اجرا خانوادگي مسائل و انتقاد فكاهي ، طنز ، قالب در نمايشهايي
كار اين روي تجربهاي خواستم نمايشي سنت اين ادامه در من ميكردند ،
را كلي ساختار و (تئاتر) امروزي و مدون صورت به منتهي باشم ، داشته
هم را مردها نقش نمايشها اينگونه در چون و گرفتم نمايشها نوع اين از
از زنها چون داديم ، زنها به را مردها نقش هم ما ميكردند بازي زنها
ماسك طريق از را خلاء اين بپوشند مردانه لباس نميتوانستند شرعي لحاظ
باطن ضمير جاي به ماسك از اوقات بازيگرانگاهي بعلاوه كرديم ، پر
.ميشدند همصحبت ماسك با و ميكردند استفاده