پنجم ، شماره 1264 مه 1997 ، سال خرداد 1376 ، 26 دوشنبه 5
|
|
دست از را خلاقيت و جسارت ترسو ، كودكان
ميدهند
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(بخش آخرين) برهانيم اضطراب دام از را كودكان چگونه
و گفتوگوكنيم آنها با وتهديد ، جايارعاب به دارند دوست كودكان
باشيم داشته پرسشهايشان و خواستها از درستي درك
...ترس و كنجكاوي كودكان ،
فضايخانه در سكوت ايجاد و آرامسازيآنها قصد به كودكان ترساندن
را مرور ، بچهها به ميشود ، اعمال ومادران پدران از بسياري توسط كه
عصر بيماريهاي رايجترين از يكي كه بهبيمارياضطراب شدن مبتلا براي
.ميسازد مستعد ماست ،
ميشود ، محسوب زيستي تعادل و امنيت اهرمهايمهم از يكي كه طبيعي ترس
برق ، جريان آتش ، از ترس مثل دارد ، وجود غريزي صورت به انساني هر در
حفظ را آدمي زندگي بهنوعي واقع در كه...غيره و خطرناك حيوانات
افراد از بعضي در كه افراطي بهگونه تاريكي از ترس اما ميكند
ترسهايدوران در ريشه نميكند ، رارها آنها هم بزرگسالي تا و ديدهميشود
از بهپرتاب تهديد را ، خود فرزندان بهغلط كه مادرانيدارد كودكي
آنها ضمير در را ارتفاع از ترس هميشه براي ميكنند ، بالكن يا و پنجره
هواپيما ، به شدن سوار از بزرگسالي در افرادي چنين ميگذارند ، باقي
.ميشوند هراس دچار بام به رفتن و كوهنوردي
اظهارات از ديگري بخشهاي كودكان ، بهترس مربوط گزارش پاياني بخش در
:ميخوانيم همشهري با گفتوگو در را كارشناسان و مردم
از استفاده:ميگويد روان ، و اعصاب بيماريهاي متخصص الهي دكتر
يكياز يعني كودكان آرامسازي زيانباربراي اما سهل شيوههاي
نظير ميشود گرفته كار به خانوادهها در كه موجود روشهاي رايجترين
اتاق در آنان كردن حبس يا خيالي ، و موهوم موجودات از بچهها ترساندن
و گوش مثل اندامها كردن قطع و بريدن نظير تهديدهايي يا و تاريك
ابتكار ، حس.ميآورد بار كار محافظه بسيار و ترسو را بچهها...غيره
اما ميسازد ضعيف آنان در را حوادث با رويارويي براي جسارت و نوآوري
قبيل اين در اضطراب بيماري بروز بچهها ، ترساندن مشخصه ، مهمترين
درمانگاههاي و درماني مراكز به مراجعان از بسياري امروزهاست افراد
ريشه خودشان آنها.ميدهند تشكيل اضطراب به مبتلايان را روان و اعصاب
ترس اصلي عامل مرور به زيرا.نميدانند را خود واقعي غير ترسهاي اصلي
ايام در فردي اگر مثال عنوان به.است داده چهره تغيير آنها در
اضطراب دچار تاريك ، اتاق در شدن حبس و مكرر تهديدهاي علت به كودكي ،
با تنگينفس يا و هيستريك حملههاي دچار ، بزرگسالي در اكنون است ، شده
از يا و مينالد بيخوابي و پيدرپي كابوسهاي اواز.ميباشد عصبي منشا
او در را ترس اين نزديكان و بستگان درگذشت خبر شنيدن و ميهراسد مرگ
دارد ريشه كودكي دوران ترس همان در نهايت در اينها همه.ميكند تشديد
و پدران بنابراين ، .است شده اعمال مدرسه در يا خانواده طرف از يا كه
كه روشهايي از نبايد كودكان مجازات هنگام آموزشي مربيان و مادران
بعضي برخلاف كنند ، استفاده ميآورد ، بار بيمار و ترسو را آنها
و ميدهند را لازم بهاي اقناعي وشيوههاي استدلال به كودكان پندارها ،
.شود برخورد آنها با مناسب ، روشهاي به بايد
اضطراب صورت به افراد در امروز كه دورانكودكي ترسهاي:ميافزايد وي
و تظاهرات يعني است ، همراه روانتني بيماريهاي با گاهي ميكند ، بروز
مثل بيماري آن بيآنكه ميشود ، ديده فرد در واقعي بيماري يك نشانههاي
قبيل اين دليل همين به.باشد داشته عضوي منشا نفس ، تنگي يا معده درد
و قلب يا جهازهاضمه متخصص پزشكان به زياد مراجعات از پس بيماران
ريشه واقع در يا و عصبي منشا آنها بيماري كه ميشوند واقف تازه ريه ،
كمحوصله مربيان و مادران و پدر ترتيب ، اين به و دارد آنها اضطراب در
خود كودكان مجابكردن و راهنمايي براي زمانيكافي نيستند ، حاضر كه
دوران همان ويژه راكه آنها طبيعي شتاب و شور ياتحمل و كنند صرف
.ميزنند رقم خود برايعزيزان را تلخي آينده چه استندارند ، سني
در بيماريها قبيل اين مناسببراي درماني شيوههاي البتهامروزه ،
ترساندن با چرا كه است اين اصلي پرسش اما است آمده بهوجود دنيا
ميكنيم؟ آن خطرناك پيامدهاي و اضطراب دچار را آنها خود ، كودكان
گاهيهمكاران:ميگويد تهران مدارسراهنمايي از يكي دبير م - خانم
دانشآموزان يادگيري و رشد براي كه را خودنمايي و تحرك هرگونه ما ،
پرسش در شركت جاي به دانشآموزان نتيجه در ميگيرند آنها از است ، لازم
ساكت خود ، معلم رضايت جلب براي ميدهند ترجيح گفتوگو ، و بحث و پاسخ و
كلاس در اجباري سكوت اين !باشند عاقلي شنونده معروف قول به و بنشينند
به نه ميكند ، تحميل دانشآموزان به متكلموحده صورت به را معلم كه درس
و كودكان.كشور فرداي و جامعه سود به نه و است دانشآموزان آن سود
پاسخ و پرسش گفتوشنود ، فضاي با سني دوره اين در بايد ما نوجوانان
و بگيرند فرا را اجتماعي مشاركتهاي و فعاليت شيوههاي و شوند آشنا
مفيد و موثر ديگران و خود زندگي شرايط بهبود در آينده در بتوانند
روشهاي و خشك انضباط در بايد را كودكان ترس از بخشي من بنظر.باشند
كودكان به اگر ماكرد جستجو مدارس از بعضي سركوبگرانه حتي و تحميلي
جامعهاي آينده در بدهيم ، را گفتوشنود و بحث در شركت فرصت نوجوانان و
.داشت خواهيم يافته رشد و آگاه
مرور ، به كه دليل اين به كودكي ، ترسهايدوران روانشناسان ، گفته به
با طبيعي بهطور نميتوانند آنها و ميكند تعادل عدم دچار را افراد
و ابزارها به بهناچار كنند ، برقرار را لازم انطباق خود زندگي محيط
افراد از گروه اين كه واسطهاي خطرناكترين و ميبرند پناه واسطهها
انواع است موادمخدر ميكنند ، انتخاب زندگي محيط با انطباق براي
مركزي سلسله واكنشهاي و دريافتها و حساسيتها موقت بهطور موادمخدر ،
محصول كه درون هيولاهاي بيامان هجوم از را فرد و ميدهد كاهش را اعصاب
تاثير گرفتن پايان امابا ميرهاند ، است ، كودكي دوران ترس و اضطراب
با دوباره فرد تجاوزنميكند ، ساعت چند از معمولا مخدركه ماده
استفاده است ، ناچار و روبروميشود عصبي و رواني واسترسهاي فشارها
.اعتيادميافتد دام به ترتيب بههمين و كند تجديد را ازموادمخدر
در را آنها كودكان ، آرامسازي در نادرست روشهاي از استفاده بنابراين
.ميدهد قرار نيز موادمخدر به اعتياد معرض در بعد سالهاي
بار كهيك من فرزندان از يكي:تهرانميگويد ساكن م - صفورا خانم
كرده لباس كمد در حبس به تهديد را او ازحد بيش لجبازي دليل به
كه بود يافته شدت آنقدر ترس اين و بود شده تاريكي از ترس دچار بودم
از.بخوابد من از دور نميتوانست نيز شبها ديگرم ، فرزند دو برخلاف
با شب ، چندين پزشكان ، از يكي و مدرسه بهداشت مربي با مشاوره طريق
او به بود ، شده توصيه كه ديگري روشهاي و چراغ كردن روشن و خاموش
به پسرم.شود ترسيدن موجب تا ندارد تفاوتي روز با شب كه كردم ثابت
بود غيرمنطقي عمل يك نظرم به كه او ، ترساندن اما يافت بهبودي زودي
ميآزارد مرا تلخ خاطره يك صورت به همواره
آنها.زياديدارند كنجكاوي و تحرك سنيخود ، نيازهاي براساس كودكان
روبرو خود جهانپيرامون در تازهاي باناشناختههاي لحظه به لحظه
اين.است مثبت يا و هيجانهايمنفي از سرشار آنان كهبراي ميشوند ،
از كه كودكي و ميشود تلقي عامهشيطنت اصطلاح در كودكي شور و تحرك
در.دارد قرار بيشتري اتهام معرض در است برخوردار بيشتري تحرك و شور
بازدارنده عوامل و مجازاتها انواع يعني رايج تدبيرهاي كه اينجاست
بهكارگرفته بزرگترها توسط هيجانكودكان و تحرك كردن متوقف براي
در ناچار ترسمكرر و تهديدها اثر بر و صورتشرطي ، به كودك و ميشود
ريشه سرآغاز اين ميكندو اختيار انزوا و وگوشهگيري ميرود فرو خود
زيادي آسيب شخصيتكودك به بعدها ، كه است ترسشديدي دوانيدن
بازي كودكان ، پرسشهاي به حوصله سر از و مناسب پاسخگويي.ميرساند
ترس از فارغ بچهها بالندگي و رشد به ميتواند گفتوگو و آنها با كردن
.كند كمك سركوب و هراس و