پنجم ، شماره 1265 مه 1997 ، سال خرداد 1376 ، 27 سهشنبه 6
|
|
كنيم؟ كمك فرزندمان امتحانات به چگونه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عزيز والدين پس.نيست مطالعه صحيح روشهاي آموزش زمان امتحان ، شب
صداي با يا كند ، مطالعه قدمزدن با ميخواهد اگر فرزندشان بدهند اجازه
به را مطالعه روش مناسب ، فرصت در...انشاءا.باشد آزاد بخواند ، بلند
او مورد ، اين در مناست كتابهاي خريدن با يا و داد خواهيد آموزش او
.كرد خواهيد ياري را
از قسمتي او كه نمايي درك كه ايجابميكند تو به نسبت فرزندت حق
تو با او بدي و خوبي جهان اين در.توست هستي درخت از جزيي و وجود ،
شدهاي مسئوليتپذير او به نسبت آنچه درباره تو و ميكند پيدا ارتباط
گرفت خواهي قرار سوال مورد
(ع)سجاد امام
امر در است ممكن طريقي و چهصورت به نميدانند اغلب مادرها و پدر
كه اتفاقميافتد بسيار.كنند كمك فرزندانشان به دروس يادگيري و آموزش
بهدلايلي ولي كنند ياري منزل در را زمينهبچهها اين در ميخواهد دلشان
اين.نميكنند است ، پيچيده و مشكل كهبهنظر مسائل اين درگير را خود
ياخواستههاي و وقت نداشتن درس ، ازموضوع بياطلاعي است ممكن دلايل
به خود ، زندگيتحصيلي در شما فرزند ليكن.فرزندانباشد از هريك متفاوت
نقش خود تحصيليفرزند زندگي در شما كه ودرصورتي است وابسته شما
و ميشود اولذتبخشتر براي آموزش و بهعهدهبگيريد ، يادگيري فعالتري
.ميكند پيدا اعتمادبهنفسبيشتري
تذكرات تكرار ميان ، اين در خودرا وظيفه تنها مادرها ، و پدر برخي
و ميدانند...و كن تلاش رابخوان ، هميشگيدرست عبارت بيان مكررو
همگام امتحان و مطالعه راه در خود فرزند با عملي بهطور هيچگاه
را فرزندشان تحصيلي زندگي در شركت نيز والدين از ديگر برخي.نميشوند
:از است عبارت آنان دلايل از برخي ;ميدانند مشكل
و قضاوت نوع اين:بهمبارزهپرداخت سرنوشت و تقدير با نميتوان -1
دارند را نظر اين كه كساني.نيست بيش بهانهاي و عذر برداشت ،
و تقدير گردن بر را تقصيرها تمام سادهانديشي ، با بدينوسيله ميخواهند
ياري جهت ديگر راهحلهاي كردن پيدا جستجوي در و انداخته سرنوشت
.برنيايند فرزندانشان به رساندن
خود فرزند بر را اثر بيشترين شما:ندارد نيازي كمك به من فرزند -2
و خانه در شما راهنمايي و ازحمايت شما فرزند رو اين از ;داريد
.نيست بينياز مدرسه
كاري براي هركس دانست بايد اما:ندارد كافي استعداد من فرزند -3
و خشك چهارچوب داراي مدرسه چون و دارد استعداد و مهارت خاص
ارائه خاصي روش دانشآموز ، هر براي نميتواند و است انعطافناپذيري
والدين بنابرايننقش.نكند بروز استعدادها از خيلي است ممكن دهد ،
انعطافپذيري و نرمش به احتياج موفقيت براي.است تعيينكننده بسيار
و پدر هردانشآموزتوسط استعداد و نيرو شناخت با هم آن كه است بيشتري
.است امكانپذير مادرش
انرژي و وقت نداشتن -4
.است متخصصين منحصراكار تربيت و تعليم -5
.كنم ايجادمزاحمت آموزگار براي نميخواهم -6
ناراحتي و خجالت احساس ومدير آموزگار با ملاقات هنگام در -7
ميكنم
در موثر و مفيد بهصورت بتوانيد ميكندتا كمك شما به زير پيشنهادات
.شويد واقع موثر فرزندانتان تحصيلي مسائل پيشبرد
برقرار واقعي تربيتي گفتگويآموزشي و مكالمه فرزندانتان با -1
جمع هم دور همه وقتي ياشب و برميگردد مدرسه از او وقتي;كنيد
جزئيات تمام با مدرسهاشرا روزانه برنامه بخواهيد ازاو هستيد ،
كاملا حالتي با بلكه بيتفاوت ، حالتي با نه البتهكند تعريف برايتان
پرارزش و مهم كاملا شما براي مسائل اين حسكند او كه نوعي به و جدي
.است
فرزندانشان با لابهلايمكالماتيكه از كه است والدين وظيفه اين
انجام جهت را موردنياز لوازم و اطلاعات و احتياجات ميدهند ، انجام
صحيح شيوههاي و دهند قرار آنها دراختيار دروس يادگيري و تكاليف
ميرود ، بهتر دبستان به فرزندتان اگر.بياموزند آنها به را مطالعه
نيست لازم البته.كنيد صحبت درس و مدرسه درباره آنها با روز ، هر است
ميتوانيد است ، راهنمايي دوره در شما فرزند اگر.بكشد طول زيادي مدت
درسياش مشكلات و مسائل درباره او با هفته در دوبار و كرده برنامهريزي
ميگذراند را دبيرستان آخر سالهاي او چنانچه بالاخره ، و كنيد صحبت
طولانيتري مدت به ولي هفته ، در يكبار ميتواند تعليمي مكالمه
استقرار محل دريچه ميتواند كه است كليدي صحبتها ، اينگونه.صورتپذيرد
.بگشايد را دانشآموزان دروني و نيرويذهني
بهوسيلهشركت مدرسه كاركنان ساير مسئولانو مشاورها ، بامعلمان ، -2
واين كنيد برقرار ارتباط مراسم وساير مدرسه افتتاح مراسم در
تماس اين است ممكن.كنيد حفظ سال ، تمامطول در را تماس و ارتباط
ملاقات از پيش.باشد حضوري ملاقات يا و يادداشت نوشتن يا تلفن ازطريق
و سوال از تا كنيد صحبت خود فرزند با مدرسه ، مسئولان و معلم با حضوري
گفتگوها نتيجه جريان در را او ملاقاتهم بعداز.شويد آگاه هم عقيده
.دهيد قرار
وچگونگي مطالعه در تمركز و بههدف ، برنامه ، نقشتوجه راجع -3
به و بدهيد توضيحاتي بهفرزندتان مغز در اطلاعات نگهداري و ضبط
بوده اين فهميده خوب را مبحثجغرافي مثلا كه اين علت بفهمانيد او
كه انگليسي كلمات ليكن.است داشته را لازم تمركز و توجه آن به كه است
زنده را مقصودي و هيچهدف او براي چون شده ، نوشته تخته برروي
برايش مغز در نگهداري و ضبط براي انگيزهاي بدينوسيله تا نميكرده
.است نفهميده خوب آورد ، بهوجود
براي مناسبي زمان.كنيد يادگيريمناسب براي را خانه محيط -4
مزاحم عوامل تمام از مدت ، استفاده آن در.بگيريد درنظر مطالعه
خانواده افراد تمام براي را..و تلويزيون ازقبيلراديو ،
و نامه نوشتن مطالعه ، به مدت ، اين در هم شما.كنيد ممنوع حتيالمقدور
.بپردازيد...يا
كتاب) مرجع كتب و (...و كاغذيادداشت قلم ، مداد ، ) نياز مورد وسايل
مكان و دهيد قرار آنان دسترس در (..و دايرهالمعارف اطلس ، لغت ،
و خود مطالعه دارد ، براي كافي نور كه را خانه از مناسبي
.كنيد فرزندانتانانتخاب
دانشآموزان بخصوص) است انجامداده كه را تكاليفي و تمرينها -5
آمادگي با بعد روز تا كنيد بهاوكمك.كنيد مرور يكبار ،(ابتدايي
بخشهاي به را سنگين تكاليف بدهيد ياد او به.برود مدرسه به كامل
تكاليف دادن انجام از.دهد انجام يكييكي را آنها و كند تقسيم كوچكتر
.كنيد خودداري جدا او
سبب كار اين.باشيد انعطافپذير و صبور فرزندتان با برخورد در -6
.شود ايجاد همزيستي ، براي تازهاي نگرشهاي و عادتها او ، در كه ميشود
به او با پرسشها برخي پاسخ كردن پيدا براي.باشيد خود فرزند راهنماي
فعاليتهايتحصيلي ، در را شما فرزندتان بدهيد اجازه و برويد كتابخانه
.بداند خود ياور
كهمعمولا هستند آنهايي ندارند ، رادوست مدرسه كه دانشآموزاني -7
بامشكلاتي دانشآموزان نوع اين.شوند بتوانندموفق نميكنند تصور
تنبيه واز بوده روبهرو دوستان تمسخر يا و ازدرس عقبافتادن ;ازقبيل
با تا كرد كمك بايد كودكان نوع اين به.ميترسند غيره و والدين معلم ،
خود جلوي از را مشكلات بتوانند متناسب ذهني نيروي گرفتن بهكار
كار اين البتهپيشرفتنمايند دانشآموزان ساير با هماهنگ و برداشته
خود عقبماندگيهاي توانست نخواهند آنها و داد نخواهد نتيجه فوريت به
انديشيدن با دانشآموزان تا كرد كمك بايد.كنند جبران روز يك در را
براي شدن آماده جهت مكاني بهعنوان را مدرسه تدريجا موفقيت ، به
.بروند مدرسه به طيبخاطر با و گرفته درنظر آينده
پرورش او رادر اعتمادبهنفس و كنيد فرزندتانقدرداني تلاشهاي از -8
نيست توخوب مانندرياضيات اظهاراتدلسردكنندهاي از.دهيد
از كه كنيد ابراز بهطريقي او ، به نسبت را علاقهخود.كنيد خودداري
و خواهر بهويژه بچهها ، ساير با او مقايسه ازشود مطمئن شما حمايت
.كنيد خودداري برادرهايش
بياموزيد مطالبي حافظه تقويت و مطالعه گوناگون شيوههاي پيرامون -9
موارد اين در و (نوشتهشدهاند رابطهها اين در كه مفيد كتابهاي از)
.دهيد ارائه فرزندتان براي رهنمودهايمناسب
.بخواهيد راهنمايي نيز معلمان از خود ، فرزند به كمك براي
.باشيد داشته واقعبينانهاي هدفهاي خود فرزند پيشرفت براي -10
فرزند كه نكنيد فراموش.برنامهريزيكنيد هدفها اين رسيدنبه براي
انتظار او از دارد ، كه ازتواني بيشتر نبايد و دارد محدودي شماتوان
.داشتهباشيد
اوهمراه با و دهيد اختصاص بهفرزندتان را خود وقت از بخشي -11
او براي شما ، با همراه..و موزه از بازديد گردش ، پيادهروي ، .باشيد
شيرين نكات.كنيد صحبت مثبت بهطور مدرسه از او با هميشه.است لذتبخش
مدرسه به را او و كنيد تعريف او براي را خود تحصيلي دوران مثبت و
.سازيد علاقهمند
شناخت است ، فرزندانشان تحصيلي پيشرفت آنها هدف كه والديني براي-12
درواقع ذهني كشش شناخت زيرا.است ضروري و مهم بسيار آنان ذهني كشش
بسيار نقش نيز ذهن حضور آمادگي و است آنان ذهن حضور كردن آماده
ذهني كشش نوع تشخيص براي.دارد يادگيري فرايند در مهمي و ارزنده
را جمع 2435 حاصل بنويسد ، اينكه بخواهيدبدون او از فرزندتان
نحوه فقط و نيست مهم غلط يا درست پاسخ كه باشيد داشته توجه بگويد؟
هنگام فرزندتان كه كنيد توجه بايد يعني.دارد اهميت او ذهني عملكرد
را يكان بعد و نوشته هم زير ذهني تابلوي در را عدد دو اين كردن ، جمع
بهطور را عدد دو يا است كرده جمع دهگان با را دهگان سپس و يكان با
بعد ميشود 39 35بهاضافه 4;است گفته خود با و داده قرار كنارهم افقي
بهطريق اگر.است آورده رابهدست جمع 59 حاصل و زده جمع با20 را 39
طريقه به اگر و دارد نگرشذهنيبصري است ، آورده بهدست را اولجمع
.دارد كششسمعي است كرده دومعمل
بهراحتي دوباره بتواند تا علائميدارد به كودكبصرياحتياج يك
.ميكنند زياد كمكهاي مورد دراين مختلف رنگهاي.آورد بهخاطر اشكالرا
مطالب و تحريك را خود ميتواندحضورذهن بصري علائم سپردن بهخاطر اوبا
ضبط و شنيده كه صداهايي نيز كودكسمعي يك.نگهدارد حافظه در را
كلمات و صدا با يا و گفته او به كه كسي آن كلمات و صدا با) است كرده
.كند بيان دوباره و آورده بهخاطر را پيام ميتواند (خود
را فرزندمان سمعي بصريو حضورذهن سعيكنيم كه ماست وظيفه بنابراين
و است بصري كه كودكي مثال براي.اندازيم بهكار مطالب يادگيري در
ادراك فقط انگليسي زبان لغات آموختن جهت ولي دارد ، بصري ادراك هميشه
را آن ميكند سعي (سمعي) لغات تكرار با و انداخته بهكار را خود سمعي
لغات معاني بصري ، تصاوير كمك به تا دهيم قرار مسيري در بگيرد ، ياد
را لغات بيشتري سهولت با ميتواند او صورت اين در.شود مجسم درنظرش
مسئله اين نيز است سمعي كه كودكي مورد در.بسپارد بهخاطر و فراگرفته
نقش تصوير بهكارگيري كه دروسي در تا كرد كمك او به بايد و است ، صادق
كند سعي زياد كوشش و تمرين با زيستشناسي ، فيزيك ، مثل دارد مهمتري
.گيرد بهكار آموزش جهت نيز را تصاوير صدا ، علاوهبر
پسوالدين.نيست مطالعه صحيح آموزشروشهاي زمان امتحان ، شب -13
يا كند ، قدمزدنمطالعه با ميخواهد اگر بدهندفرزندشان اجازه عزيز
روش مناسب ، فرصت در..انشاءا.باشد آزاد بلندبخواند ، صداي با
در مناسب كتابهاي خريدن با يا و داد خواهيد آموزش او به مطالعهرا
.كرد خواهيد ياري را او مورد ، اين
درس بخوان ، چرا تيرهايزهرآگيندرس هرگز محترم والدين -14
ميشويومگر تجديد فردانيستي ، فردا امتحان فكر نميخواني ، به
امتحان شب در كه نكنند شليك دانشآموز مغز به را نداري امتحان فردا
.نيستند سازنده نهيبهايي پندو چنين اصلا
يا روز از معيني ساعات در هرشخص كه است شده معلوم تجربه به -15
و صبح كار از عدهاي كه بدينصورت.ميدهد انجام بهتر را ذهني كار شب
والدين بنابراين.ميگيرند بهتري نتيجه شب يا بعدازظهر كار از برخي
مناسب وقت خود او كه بدهند فرزندشان به را اختيار و آزادي اين بايد
است بهتر كه كنيم توصيه او به ميتوانيم ولي.كند انتخاب را يادگيريش
ساعات در دارند بيشتري ذهني تمركز و دقت توجه ، به احتياج كه درسهايي
خواب از قبل را سخت و استدلالي دروس و كند مطالعه (صبح) روز اول
.بخواند
از بهتر كافي فاصله با يادگيري كه نكته اين گرفتن بادرنظر -16
پشت ساعتها نكنيم مجبور را فرزندمان كنيم تلاش است ، فشرده يادگيري
كار يك مطالعه ، و درسي تكاليف انجام.كند مطالعه و بنشيند كارش ميز
بهطريق ميتواند استراحت اين كه دارد استراحت به احتياج و است فكري
.باشد...و ورزش ادبي ، قطعات خواندن قدمزدن ، و برخاستن
موردعلاقه متفرقه نكات ازطرح افرادخانواده امتحانات فصل در -17
فيلمسينمايي ديدن از امتحان شب كنند ، مثلا خودداري جدا دانشآموز
مطالعه حواسپرتي بدون را درسي مطالب بتواند او تا كنند ، چشمپوشي
اگر البته.خواهدكرد تقويت او در را همكاري حس برخورد اين.كند
براي مزاحمتي و باشد امكانپذير ديگر اتاقهاي در تلويزيون از استفاده
.ندارد مانعي نكند ، ايجاد دانشآموز
كردن مايوس از و باشند ، فراگير مشوق بايد امتحان شب در اطرافيان
.كنند خودداري او
همواره كه باشند داشته مدنظر موضوعرا اين بايد محترم والدين -18
تعاليم نظر از.است تنبيه ازاثرات كارامدتر تشويق ، تربيتي اثرات
آنها با مداراي و نوجوان و كودك به مهر و ترحم و محبت تشويق ، اسلامي ،
شهيد.است شده معرفي تربيتي عامل موثرترين و سازندهترين بهعنوان
و نشاط موجب كه است اين تشويق ميفرمايدفايده مورد اين در ثاني
در بيشتر چه هر كه ميگردد باعث و ميشود تحصيل امر در شاگرد شادابي
.باشد كوشا خويش وظايف انجام
كه كودكاني در يادگيري ميدهدرشد نشان آمده بهعمل تحقيقات -19
مقايسه در ميگيرند ، قرار خود والدين علاقه و لطف و توجه بيشترمورد
هستند ، آنها فيزيكي نيازهاي تامين فكر به فقط والدين كه كودكاني با
.است سريع بسيار
از او زيرا ببيند ، مطالعه حين رادر شما فرزندتان كه كنيد كاري -20
آمادگي بچهها.باشد شما مثل درست ميخواهد او.ميكند شماتقليد
آن نه و ميدهند انجام والدين كه بكنند را كارهايي همان دارند
را مطالعه فرزندت ميخواهي اگر.ميآورند برزبان فقط كه را چيزهايي
مهم را آن هم تو كند احساس كه كني كاري بايد كند ، تلقي مهمي امر
.ميشماري
فراهاني فرمهيني محسن
آموزشي برنامهريزي فوقليسانس