پنجم ، شماره 1268 مه 1997 ، سال خرداد 1376 ، 31 شنبه 10
|
|
ادبي آثار و پزشكي آموزههاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دانش كردن اجتماعي مسير در
تاكنون پيش از 15سال پزشكي ، آموزش و پزشكي در ادبيات نقش:اشاره
.است گرفته قرار نويسندگان اديبانو پزشكان ، توجه مورد خاص طور به
براي حتي كه است بوده چشمگير چنان ادبيات و پزشكي ارتباط به توجه
مطرح را موضوع اين به توجه لزوم پيش ، سال كه 15 نويسندگاني و پزشكان
در پس اين از كه مقالاتي مجموعه در.نبود پيشبيني قابل نيز كردند
موضوع اين به گسترده طور به آمد ، خواهد ادبيات و پزشكي ارتباط مورد
و شكلگيري زمينههاي مقالات ، مجموعه اين نخست بخش در.ميشود پرداخته
پي در استكه گرفته قرار بحث مورد ادبيات و پزشكي ارتباط توجهبه
:ميآيد
امريكا در آموزشپزشكي زمينه در دهه 1960 در كه تغييراتي دنبال به
جنبههاي از ادبيات ، و پزشكي ميان ارتباط دهه 1980 ، در شد ، پديدار
تدريس آغاز با.گرفت قرار نويسندگان و پزشكان توجه مورد گوناگون
پزشكي دانشكده در ادبيات و پزشكي رشته دو در استاد اولين همزمان
.داد اختصاص خود به پزشكي آموزش در را ويژهاي جايگاه ادبيات امريكا ،
پزشكي دانشجويان امريكا ، پزشكي دانشكدههاي از بسياري در آن از پس
.گيرند فرا نيز را ادبيات دروس شدند موظف
زيرا ;بودهاست چشمگير پزشكي ، آموزش در ادبيات به توجه نتايج
پزشكي دانشجويان ميشود موجب ادبيات ، پيچيده متون ادبي تحليل توانايي
كسب پزشكي مسائل انتقال و بيان درك ، در را بيشتري توانايي پزشكان ، و
رشته در ادبيات آموزش بر واخلاقي نگرشزيباشناختي دو تاكنون.كنند
تاكيد و دارد تاكيد شكل بر نگرشزيباشناختي.است بوده حاكم پزشكي
طرفداران از يكي روانشناس ، كولز رابرتاست محتوي بر نگرشاخلاقي
در ادبيات آموزش اصلي هدف وي اعتقاد به زيرا ;است نگرشاخلاقي جدي
.است پزشكي اخلاق تحقيق به كمك پزشكي ، دانشكدههاي
و پزشكي رشته ادبياتدر تدريس لزوم و ادبيات و پزشكي ارتباط بر تاكيد
نيست ، ذهن از دور چندان پزشكي ادبياتو ميان اشتراك وجوه طرح همچنين
است ، ميشده تاكيد ارتباط اين از جنبههايي بر باستاننيز زمان از زيرا
وشعر پزشكي خداي را باستان ، آپولو يونان در نمونه ، بهعنوان
و پزشكان.تلفيقميكردند بدينگونه را ادبيات و پزشكي و ميناميدند
سويه دو را ادبيات و ارتباطپزشكي گذشته ، زمان از نيز اديبان
نيز بسياري شهرت و آورده روي نويسندگي كهبه پزشكاني شمار.ميدانستند
شهرت كه پزشكاننويسندهاي از برخي اسامي.است توجه قابل كسبكردهاند ،
، اوليور(تا 1771 1721) اسمولت جورج:است قرار اين از دارند ، جهاني
، سرآرتوركانن(تا1821 1795) كيتز ، جان(تا 1774 1730)گلداسميت
سامرست ، ويليام(تا1904 1860) چخوف ، آنتوان(تا 1930 1859) دويل
، اج(تا 1963 1883) ويليامز ، ، ويليامكارلوس(تا 1965 1874) موام
مايهبيماري ، درون.(تا 1990 1916) وواكرپرسي (1896تا 1981) كرونين
بيانگر نيز وزندگينامهها كوتاه داستانهاي بلند ، داستانهاي در جراحت
جادويي ، قبيلكوه از داستانهايي ;ادبياتاست و پزشكي تفكيكناپذيري
و مانندبيماري مايههايي درون از زرد ديواري وكاغذ ايوانايليچ مرگ
.برخوردارند جراحت
خاصيت بويژهشعر ادبيات ، نگارش همچنين و مطالعه كه ايده اين
از برخي.بازميگردد ارسطو و باستان زمان به دارد التيامبخشي
از شمايي با را خوانندگان و ميپردازند پزشكي تاريخ ترسيم داستانهابه
گواه نويسنده ، پزشكان آثار.ميسازند آشنا پزشكان و پزشكي توسعه روند
چرا.دانست مجزا يكديگر از نميتوان را رشته دو اين كه است مطلب اين
درون عنوان به را بيماري درطاعون ، مانندكامو نويسندگان از برخي
تازهاي پرسشهاي اخير ، ادبي نظريههاي ميكنند؟ مطرح داستان غالب مايه
.كردهاند طرح قديمي داستانهاي مايه درون مورد در را
درسي ادبياتبهعنوان امريكا ، پزشكي دانشكدههاي سوم يك در اكنون
تفسير توانايي پزشكي ، ادبياتدانشكدههاي كلاسهاي در.است مطرح اساسي
دانشجويان حتي و ميخورد گره هم به پزشكي كارتحليلي با متون ادبي
به را مطالبي بيماران ديدگاه از بيماريها ، از برخي مورد موظفنددر
پزشكي دانشجويان به را توانايي اين ادبيات فراگيري.درآورند نگارش
.باشند داشته بيماران زندگي به نسبت وسيعتري ديد تا ميبخشد
به آنان تانگرش ميشود موجب پزشكي دانشجويان توسط ادبيات مطالعه
و بيماران زندگي ترسيم.شود كشانده تحليلي به توصيفي از مسائل
ارتباط مواجهايم ، آن با ادبي داستانهاي در كه همانگونه پزشكان ،
دو اين ميان ناگسستني پيوندي و ساخته مستحكمتر را ادبيات و پزشكي
.ميسازد برقرار مرتبه بلند و غني رشته
لنست:منبع
تاجفر مريم:مترجم