پنجم ، شماره 1270 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 2 دوشنبه 12
|
|
نيست مرد و زن بين تفاوتي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
نخست بخش (ره)خميني امام حضرت ديدگاه از مرد و زن اختيارات حدود
دو هر كه زيرا نيست مرد و زن بين تفاوتي انساني ، حقوق نظر از
در بله.دارد مرد همچون را خويش سرنوشت در دخالت حق زن و انسانند
انساني حيثيت به كه دارد وجود مرد و زن بين تفاوتهايي موارد از بعضي
آزاد ندارد زن شرافت حيثيت با منافات كه مسائلي.ندارد ارتباط آنها
.است
.است محبت ابراز تكليف و حق زوجين مشترك تكليف و حقوق ديگر از
رشد گرو در انسان تكامل و است انسان واقعي نياز يك محبوبيت و محبت
اوست وجود در محبت اين
يك كه است متنوعي مقررات و قوانين حاوي شرع شجاعياحكام زهرا
دارد نياز بشر چه هر حقوقي نظام اين در.ميسازد را اجتماعي كلي نظام
و قوم و عشيره و اولاد و همسايه با معاشرت طرز از است ، آمده فراهم
مربوط مقررات تا گرفته زناشويي زندگي و خصوصي امور و همشهري و خويش
تجارت حقوق تا جزايي قوانين از ملل ، ساير با مراوده و صلح و جنگ به
قانون نطفه ، انعقاد و نكاح انجام از قبل براي.كشاورزي و صنعت و
آن در انسان خوراك و بگيرد صورت چگونه نكاح كه ميدهد دستور و دارد
وظايفي چه شيرخوارگي دوره در باشد ، چه نطفه انعقاد موقع يا هنگام
زن و مرد سلوك و شود تربيت بايد چگونه بچه و است مادر و پدر عهده بر
و دستور مراحل اين همه براي.باشد چگونه ن فرزندا با و همديگر با
.كند تربيت را انسان تا دارد قانون
بشري حيات در را جديدي فصل تابناكش انديشههاي كه (ره) خميني امام
ارائه با و نمود ، زائل را فرهنگي استضعاف و جهل و ظلمت و گشود ،
براي كبري ، غيبت عصر در سنت و قرآن برپايه حكومت از جديدي الگوي
و نمونه تاكنون كه نمود ، مستقر جهان در را ديني حكومت بار اولين
صفحه فقيه ولايت كتاب در را سخنان اين يافت ، نميتوان آن براي بديلي
.ميفرمايد 121
كه آنوقت تا است ريخته را فردي حيات شالوده انسان تولد از قبل اسلام
تكليف و است ريخته را عائلهاي اجتماع شالوده ميكند زندگي عائله در
كه وقت آن تا.ميشود وارد تعليم در كه وقت آن تا است ، فرموده معين
ملل ساير و دول ساير با روابط كه وقت آن تا.ميشود وارد اجتماع در
شرع در دارد تكليف اينها تمام دارد ، برنامه اينها تمام هست ،
(1).مطهر
و فرهنگي -اجتماعي -سياسي مختلف عرصات در زيادي تحولات رهگذر اين در
.شد مطرح...زن -خانواده انسان ، از جديدي تعاريف و داد رخ فقهي
بلندپايه اسلام در بانوان.هستند عاليمرتبه. والاست زن مقام
(2).هستند
زن ، به نسبت له معظم نگرش انقلاب كبير رهبر ممتاز ويژگيهاي از
ارائه و است جامعه و خانواده چارچوب در زن حقوق و نقش جايگاه ،
مطرح زنان با رابطه در مكان و زمان مقتضاي به كه فقهي جديد نظريات
.است نظام اين بركات از گرديده
توده زنان:كه سوال اين به پاسخ در مطبوعاتي مصاحبه در امام حضرت
زن براي شما حقي چه و نقشي چه ميدهند ، تشكيل را مسلمانان از عظيمي
در ايران مسلمان زنان هماكنون:ميفرمايند هستيد؟ قائل اسلامي نظام در
دادهاند اطلاع من به.دارند شركت شاه برضد تظاهرات و سياسي مبارزات
همان زن اسلامي نظام در.دارند سياسي جلسات زنان ايران شهرهاي در كه
راي ، حق مالكيت ، حق كار ، حق تحصيل ، حق دارد ، مرد كه دارد را حقوقي
هم ليكن دارد حق هم زن دارد ، حق مرد كه جهاتي تمام در.گرفتن راي حق
است حرام او بر مفاسد پيدايش دليل به چيزهايي كه است مواردي مرد در
.است حرام ميآفريند مفسده اينكه دليل به كه هست مواردي زن در هم و
اسلام.باشد محفوظ انسانيشان حيثيت مرد و زن كه است خواسته اسلام
منعكس خارج در اينكه.نباشد مرد دست ملعبه زن كه است خواسته
است غيرصحيحي امر ميشود ، رفتار خشونت با زنها با اسلام در كه كردهاند
دوشان هر زن و مرد الا و شده حاصل مغرضين از كه است باطلي تبليغات و
آن و هست دو هر براي هست اختلافاتي اگر.دارند اختيارات اسلام در
(3).است آنان طبيعت به مربوط
اسلامي انقلاب پيروزي از قبل ماه دو سال 57 ، آذرماه در كلام اين
در زن جايگاه و حقوق از روشني تصوير كه ميشود مطرح شرايطي ايران ، در
وجود ايران مسلمان مردم حتي و جهان عمومي افكار در اسلامي ، نظام
آن با امام مخالفت و ولايتي -ايالتي انجمنهاي قضيه به توجه با.ندارد
پيشرفته كشورهاي حتي كشورها ، ساير در زنان حقوقي نظام به عنايت با و
غيره و مالكيت حق و اقتصادي استقلال مثل انساني حقوق از برخي از كه
وجوه بر ابتدا كه امام حضرت روشن پاسخ و گرديد مطرح هستند محروم
و سوء تبليغات علت و دارند تكيه (انساني حقوق)مرد و زن حقوق اشتراك
اختلافات علت سپس و ميفرمايند بيان را غربي گروهي رسانههاي منفي
از برخاسته اسلام در زن حقوق كه چرا.ميشمارند دو آن طبيعت را حقوقي
شريعت و است انسان مقتضيات و فطرت به مطلق عالم خداوند و است وحي
.ميكند وضع فطرت با هماهنگ مقررات و دين اسلام
بين و.است متعادل تكليفشان و وظايف اندازه به اسلام در زنان حقوق
قرآني قطعي اصل يك تعبير اين و دارد وجود نسبتي آنها تكاليف حقوقو
در متعادل حقوق و اجتماعي سهم از برخورداري لحاظ از زن كهحقوق است
.است استوار عادلانهاي اصول بر جامعه و خانواده
و انسانند دو هر كه زيرا نيست مرد و زن بين تفاوتي انساني ، حقوق از
از بعضي در بله.دارد مرد همچون را خويش سرنوشت در دخالت زنحق
آنها انساني حيثيت به كه دارد وجود مرد و زن مواردتفاوتهاييبين
آزاد ندارد زن شرافت و حيثيت با منافات كه مسائلي.ندارد ارتباط
(4).است
جامعه بنيادين واحد كه خانواده چهارچوب در مرد و زن تكاليف و حقوق
رفع براي كه است جهاني و عمومي نظامهاي نخستين از استو
از و دارد تام ضرورت جامعه بقاي و انسان عاطفي و حياتي نيازمنديهاي
كه است مواردي جمله از است ، خوديتر و طبيعيتر اجتماعي نهادهاي همه
اسلام ، بخش حيات مكتب در.بود امام حضرت نظر و تاكيد مورد همواره
به كه عقدي از عبارتست نكاح عقد.ميگردد تشكيل نكاح عقد با خانواده
.ميآيد بوجود زوجين بين مخصوصي حقوقي وضعيت آن وسيله
دارد ، طرح او ، انسانيت ابعاد حسب به ميكنيد ملاحظه را اسلام وقتي شما
اينكه از قبل بيايد دنيا اين به انسان اينكه از قبل از.دارد قانون
خوب را بند اين اينكه براي دارد طرح كند ، ازدواج انسان مادر و پدر
جور چه را شوهر.كنيد انتخاب جور چه را زن اسلام دارد طرح كند ، تربيت
آداب چه با باشد وضع چه ميكنيد ازدواج كه وقتي در كنيد ، انتخاب
يك مثل باشد ، آداب چه حمل وقت در باشد ، آداب چه لقاح وقت در باشد ،
باشد ، خوب زمين كه ميكند مواظبت و ميكارد را زراعت تخم يك كه زارعي
باشد نباتي تربيتهاي تربيتها ساير برسد ، موقع به باشد ، سالم آب آب ،
مادر و پدر ازدواج قبل از انسان تربيت براي اسلام.شود تربيت درست كه
يك را زوج باشد ، ميخواهد مطهر سالم زمين يك را زمين.است كرده شروع
كه وقتي تا ديگر آداب هم بعد.بكند انتخاب صفت انسان صحيح سالم زوج
و مادر دامان در تربيت و رضاع و حمل آداب و رضاع آداب و ميشود متولد
از يك هيچ.ميآيد اين دنبال كه بعدي تربيتهاي و پدر پيش در تربيت
(5).انبياست قوانين مختص امر اين ندارد ، را امر اين تكفل بشر قوانين
روابط.شد واقع صحت طور به نكاح كه همين مدني قانون ماده 1102 طبق
همديگر مقابل در زوجين تكاليف و حقوق و موجود طرفين زوجيتبين
.ميشود برقرار
:نمود تقسيم بخش دو به ميتوان را يكديگر به نسبت زوجين تكاليف
، يكديگر به نسب زوجين معاشرت حسن قبيل از:مشترك تكاليف و حقوق 1ـ
اولاد ، تربيت در زوجين معاضدت خانواده ، مباني تشديد در زوجين معاضدت
.محبت ابراز و معنوي رشد و تكميل حق سقف ، يك زير سكونت
زندگي پيمان كه يافتند را اين توفيق كه كساني اتفاق به قريب اكثر
حضرت آن تاكيدات و توصيهها كنند آغاز خدا روح قدسي انفاس رابا خود
.دارند خاطر به معاشرت حسن و سازش در بهزوجين را
پيامي در خميني امام حضرت اولاد ، تربيت در زوجين معاضدت زمينه در
ص 161 -جلد 15 نور صحيفه در كه تحصيلي 6160 سال آغاز مناسبت به
در پدر و نونهالان در مادر خصوص و خانواده نقش:ميفرمايند است آمده
پدران حمايت و مادران دامن در فرزندان اگر و است بسيارحساس نوجوانان
فرستاده مدارس به و شده تربيت صحيح آموزش با و طورشايسته به متعهد
پاك دامان از تربيت اساسا.بود خواهد آسانتر نيز كارمعلمان شوند
و استقلال آنان صحيح و اسلامي تربيت با و ميشود شروع جوارپدر و مادر
(6).ميشود پايهريزي كشور مصالح تعهدبه و آزادي
همواره مشترك مسئوليت يك عنوان به فرزند تربيت در مادر و پدر نقش
.است بوده امام حضرت نظر مورد
.ميگذرد چه و ميكنند چه كه را بچههايشان.كنند توجه مادرها و پدر
بيچاره پسر اين بيفتد ، اينها دام در كه نگذارند را بيچاره دختر اين
واگر كنند نصيحت را آنها خودشان بيفتد ، اينها دام در كه نگذارند را
(7).كنند معرفي نيستند پذير نصيحت
مراقبت سخت فرزندانشان آمدهاي و رفت از متعهد پدران و مادران
منافقان صيد نكرده خداي تا بگيرند نظر زير را آنان و نمايند
چرا كنند ، دنبال را آنان درسي وضع و نگردند روسي منحرفان و آمريكايي
دبيرستان و دبستان سنين در فرزندانشان حفظ در پدران و مادران نقش كه
(8).است ارزشمند و مهم بسيار
كتابجلوههاي در كه احمدآقا حاج مرحوم به خود نامه وصيت در و
:ميفرمايد شد ، چاپ رحماني
از و كند تربيت خوب را خود فرزندان كه است آن احمد به وصيتم آخرين
(9).كند آشنا عزيز اسلام با كودكي
را مهربانشان مادرمحترم و:ميفرمايد معاشرت حسن زمينه در و
.كند مراعات
محبت.است محبت ابراز وتكليف حق زوجين مشترك تكليف و حقوق ديگر از
رشد گرو در انسان تكامل و است انسان واقعي نياز مجبوبيتيك و
مودت ميرسد ، عمل صحنه به محبت اين زمانيكه.اوست وجود در محبت اين
ومن.است رحمه و مودت ، نكاح ثمره و فلسفهزوجيت كه ميگيرد نام
موده بينكم جعل و اليها لتسكنوا ازواجا انفسكم من لكم خلق ان آياته
(10)...رحمه و
قلبها من يذهب لا احبك اني للهراه الرجل قول:فرمودند (ص)اكرم رسول
(11).ابدا
اين در ايشان موكد توصيههاي و محبت درابراز امام حضرت عملي سيره
از كه خانواده تشييدمباني و خانواده بنيان استحكام در رابطه
رحماني جلوههاي كتاب دردارد موثري نقش است ، مرد و زن مشترك وظايف
:ميفرمايند خود فرزند به خطاب ايشان
خاص ويژگيهاي از آنان لكنبعض نمونهاند ، همه گرچه مادران
از كه خاطراتي و تو محترم مادر با زندگي طول مندر و برخوردارند
او دارم - نيز روزها در و ميگذراند خود اطفال با كه شبهائي در -او
(12)...يافتم ويژگيها اين داراي را
جمله از همسر به نسبت قلبي محبت وپرورش عملي ، و لفظي محبت ابراز
و مودت و صفا و مهر پر كانون ايجاد آن نتيجه كه است همسران وظايف
در و شده محبت زلال چشمه سر از سيراب انسانها آن در كه است رحمتي
.نمود خواهد ايجاد معتدل انسانهاي و متعادل جامعهاي نتيجه