پنجم ، شماره 1270 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 2 دوشنبه 12
|
|
داريم كم سينما جمعيت افزايش نسبت به
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فيلمدخترلر ، (2)امروز تا آغاز از سينما سالنهاي و سينما صنعت
بود ايران در سالم و ملي سينماي ايجاد براي تلاش نخستين
زماني آزادي مجهز سينماي در آتشسوزي مبتذلوقوع سينماي از فارغ
جدي كمبود با هنوز ايران جوان باجمعيت مقايسه در كه است داده رخ
.هستيم روبهرو كشور در سينما سالن
انقلاب ، از بعد سالهاي در ايران مستقل سينماي بالندگي و رشد و پيدايش
مردم زيرا آورد ، پديد سينما به مردم رويآوري براي تازهاي جاذبههاي
خوب آثار از شماري استثناي به -انقلاب از پيش مبتذل ازسينماي فارغ
كرده آشتي سالم سينماي يك با -شد ساخته متعهد سينماگران توسط كه
.بودند
سينما پيدايش پيشينه درباره را مطالبي گزارش اين نخست بخش در
سينما سالنهاي نخستين احداث چگونگي و هفتم هنر تحولات سير ايران ، در
سينمائي ، تيپهاي نخستين پيرامون گزارشي دوم بخش در خوانديد ، را
از پيش سينماي در ابتذال رشد و راهيابي چگونگي و فيلمها و سالنها
پيروزي از پس سالهاي در سالم سينماي بالندگي و رشد و انقلاب دوران
.ميگذرد نظرتان از اسلامي انقلاب
از بار كهنخستين سينما سالنهاي ساخت مسئله...سينما سالنهاي
مطرح ايراني جامعه پولسازدر و فراگير شغلي شد ، بعنوان آغاز تهران
نشان را اصلي حركت نخستينسينماها ساخت تاريخچه به نگاهي.شد
.ميدهد
سالن نخستين.است خورده گره فيلم و سينما با لالهزار سرنوشت و سرگذشت
فيلمي نمايش با گرفت شكل لالهزار در ساختمان يك بالاي طبقه در سينما
را خود نام سينما اين باني روسيخان جنگ ، درباره تبليغاتي تقريبا
شد ، روبرو هم فراوان مخالفتهاي با البته كه.گذاشت سينما اين بر نيز
در بود ارمني تجار از قبلا نامآقايوفكه به هم ديگري شخص مقابل در
در دو اين مجادلههاي و برخوردها كه كرد پهن را بساطش قهوهخانه يك
در واقعي نخستينسينماي اما.بود عام و خاص زبانزد مشتري جلب امر
داير فردوسي خيابان در قاجاريه دوره دراواخر سينما اندازههاي و شكل
نيز را ديگران توجه امر همين و يافت شهرت خان اردشير سالن به كه شد
رونق پرمشتري ونقاط ارزان زمينهاي در سينماها ساخت و كرد جلب بخود
تعمير به نسبت توانستند درآغاز كه كساني و فني طبقه گرفت ،
امر خودجوشدر بطور كنند ، اقدام سيمكشيهايلازم و اوليه آپاراتهاي
بوجود كنارسينما در را جديدي شغل وسايلنمايش تعمير و ساخت
فيلمهاي ساخت فيلمبرداري ، دستگاههاي ورود با همينزمان در آوردند
و بابامعتضدي چونخان مشتاقاني توسط نيز داستاني بعدها و مستند
.شد آغاز ديگران
از تازهاي نوع بهتر امكانات با شد ذكر قبلا كه لر فيلمدختر نمايش
شده ساخته فيلمهاي جهت همين به و كرد مطرح مردم براي را قصه و فيلم
لر ، دختر فيلمهاي تهيه.شدند موجود قواعد رعايت به ناچار بعدي
ساخته هندوستان در سپنتا عبدالحسين توسط كه فرهاد و وشيرين فردوسي
اين ، از غير سپنتا.بود ايران در فيلمسازي آينده راه فرا چراغ شد ،
و ساخت زيادي زحمات با نيز را مجنون و ليلي و سياه چشمان فيلمهاي
نگاه مدد به تازهكار كارگردانان بعدها كرد ، تقويت را فيلمسازي صنعت
حاليكه در.بردند دوربين جلوي را جديدي آثار فيلم ، و قصه به سپنتا
بدون و خوب قصه با خوب فيلم ميخواست كه بود كارگرداني تنها سپنتا
صنعت كه بود چنين.بسازد را مضحك و مبتذل صحنههاي از استفاده
آمدن با و رسانيد بعد دهههاي به را خود خيزان و افتان فيلمسازي
ولي افتاد تازهاي اتفاقات ميكردند فكر گيشه به كمتر كه كارگرداناني
كشيدن نفس براي جايي نبودن و خارجي فيلمهاي حضور خاطر به اصل در
پنجاه دههء از سالهايي و چهل دهه اواخر در فيلمسازي ايراني ، فيلمهاي
چون فيلمهايي ميان اين در گرچه.كرد پيدا بحراني وضعيت
(كيميايي مسعود) غزل (حاتمي علي) دلان سوته (بهرامبيضايي)رگبار
گزارش (مقدم جلال)تله (كيمياوي پرويز)مغولها(مهرجويي داريوش)گاو
ايران سينماي در را اميدواركنندهاي و حركتتازه...و (كيارستمي عباس)
.شدند باعث
سينما سالنهاي نخستين سالهاي در آغازگرچه از سينما سالنهاي
شدن آرام با ولي نشد احداث جمعيتي احتياج اساس بر تهران در بويژه
حركت جهاني ، جنگ پايان و بيست شهريور از بعد بويژه و اجتماعي وضعيت
سال 1356 تا حال هر به و گرفت بيشتري شدت و قوت سينما سالنهاي ساخت
در و بود برخوردار سينما سالنمناسب از آن جمعيت تناسب به تهران
سينمادر ساخت براي بهرهايكه كم وام به توجه با نيز ديگر شهرهاي
چون و شد سالنهاافزوده تعداد بر بروز روز بود ، شده گرفته نظر
قرار استقبالجوانان مورد بويژه تفريح ارزانترين عنوان سينمابه
ممتاز ، درجات به سينماها.شد روبهرو چشمگيري استقبال با بود ، گرفته
سينماهاي ونيز سه درجه دو ، درجه يك ، درجه ستاره ، پنج چهارستاره ،
به.بود متفاوت نيز بليتها بهاي نسبت همين به كه شد تقسيم تابستاني
از قبل سال تا سالهاي 131541 در سينما سالن ساخت آغاز از حال هر
از.بود مختلف درجههاي با سينما داراي 109 تهران اسلامي انقلاب
و لالهزار در سينماهايي تا ميدادند نشان همزمان فيلمهاي كه سينماهايي
ميكردند بعد به سوم اكران فيلمهاي نمايش به اقدام كه پائينتر مناطق
.ميدادند نشان فيلم دو بليت هر با و
مترو همچون خارجي كمپانيهاي حريص دست اسلامي انقلاب پيروزي از پس
بازار از يونيورسال و فوكس پارامونت وارنر ، كلمبيا ، ماير ، گلدين
ايران اسلامي برقراريجمهوري از پس و شد كوتاه سينمايايران
مهمترين آمد ، بوجود سينما و فيلم كار در وسيعي و شگرف تغييرات
هم كسي خواب به آن از قبل تا كه است فيلمهايي تهيه و ساخت دگرگوني
شكل تغيير رنگي به سفيد و سياه از فيلمها بيشتر اينكه نخست نميآمد ،
اينكه مهمتر.رسيد تازهاي والايي و ارزش به قصهها و سوژه بعد و دادند
و قصه و طرح بودن نجيب و تازه بكرو سوژههاي خاطر به ايران سينماي
و جشنوارهها از توجهبسياري و يافت راه جهاني بازارهاي به بازي
باراهاندازي ديگر ازسوي كردو جلب خود به را جهاني فستيوالهاي
و حركت راه در ديگري مهم گام فجر فيلم بينالمللي جشنواره
.شد برداشته ايراني شناختفيلمهاي
شهرهاي تهران در سينما ساخت با تهرانهمزمان از خارج در سينما
تهران ، از بعد ميگويند طوريكه به سينماشدند ، سالنهاي داراي نيز ديگر
كمي كه (1308)كردند داير را سينما سالنهاي اولين رشت سپس و تبريز
در شدند ، برخوردار نمايشفيلم امكان اين از نيز مشهد و شيراز بعد
حال در بودهاست سالن شهرستانها318 در داير سينماهاي تعداد مجموع
ندارد ، بسياري وجود لازم اندازه در سينما شهرها ، جمعيت به نسبت حاضر
موقعيت ، از استفاده با انقلاب نخستين سالهاي در سينماداران از
سرشار سودي كه كردند پاساژ و تجاري مكانهاي به تبديل را سينماها
داده شغل تغيير اجازه سينماداري هيچ به ديگر بعدها شدولي عايدشان
سينماداري كار امروزي بليتهاي با حتي معتقدند همهبسياري اين با.نشد
زمين ، قيمت به توجه با:ميگويد سينماها از مديريكي.نميكند صرف
مورد وسايل گران بهاي و تعميرات گاز ، برقو و آب پول گزاف ، مخارج
حتي اقدامات اگر و نيست سابق پردرامد شغل آن سينماداري ديگر نياز
...شد خواهد وضعچه نيست معلوم نباشد فعلي اندك
تهران در سينماها فعاليت دراز ساليان طي سوزيدر سينما
براي.است شده آتشسوزي دچار بارهاسينماها و بارها وشهرستانها ،
و بحث باعث كه شمسي سال 1309 در سينمايزنانه يك در آتشسوزي نمونه ،
سالهاي همان در سينماها از بعضي است مشخص طوريكه به شد فراواني جدل
در تماشاگري كه زماني در بيمه پول از استفاده خاطر به و 1320 1310
پس بيمه پول از استفاده با كه سينماداري يا.ميگيرد آتش نبوده سالن
اين پرونده بود ، كرده راهاندازي را بزرگ استوديو يك آتشسوزي ، از
موجود ايران بيمه شركت در هنوز افتاد اتفاق سال 1320 در آتشسوزي
در را زمين متر هزاران توانست كننده تهيه كه بود پول همين با.است
ديگر سينماهاي از.بسازد را استوديويبزرگي و بخرد كرج جاده اطراف
اشاره تهران روژ مولن آتشسوزيسينما به ميتوان شد آتشسوزي دچار كه
سعدي پاسيفيك ، چونزهره ، نيز ديگري سينماهاي سال 1357 از قبل كرد ،
جمله از.بود صدماتانساني بدون كه شدند آتشسوزي دچار جمشيد تخت و
جان كه كرد اشاره آبادان ركس سينما آتشسوزي به بايد آتشسوزيها اين
سينماآزادي اخير هفتههاي در ميدانيم كه همانگونه و گرفت را بسياري
دچار داشت قرار تهران پرمشتري و ممتاز سينماهاي جزو كه تهران
قدر آزاديهمين سينما اهميت.كشيد نيز سقف تخريب به كار و شد آتشسوزي
يا و پرفروش فيلمهاي جزو بشود ، اكران آن در ميتوانست فيلمي هر كه بس
.گرفت قرار ضرر بدون
شدن متضرر و فيلم ساخت گراني سينما ، فعلي اقتصاد به توجه با حالا و
شهر بالطبع و آزادي سينما شدن خارج با سينمائي ، پروژههاي از بسياي
ايران سينماي پيكر به ديگري ضربه تهران ، آزاد گروهسينماهاي از قصه
فيلمهاي سازندگان و كنندگان تهيه كه نباشد شايدبيدليل است ، شده وارد
مختصري تكان و سينما دو اين بازسازي ميكنندبراي شماري روز سينمايي
...ايران سينماي اقتصاد پيكر به
عرفينژاد محمدعلي
شهرها ساير و تهران در سينما سالنهاي از بسياري تاكنون:عكس شرح
.شدهاند خارج نمايش شبكه از و گوناگونمتروكه دلايل به