پنجم ، شماره 1270 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 2 دوشنبه 12
|
|
نوين شهرهاي پايه كار ;آموزش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
شهري دهنده آموزش شهر (بارسلونا اعلاميه) دهنده آموزش شهرهاي منشور
تعاريف كه خود خاص پيچيده سيستم با پيگيرانه تكامل حال در است
دارد فراوان
يك و هدف عنوانيك به را تعليم و بايدآموزش دهنده آموزش شهر
از ساكنانخود همه براي را پيشرفت و توسعه امكانات و مسئوليتبشناسد
آورد فراهم ونوجواني كودكي آغاز همان
براي بيشمار بزرگفرصتهاي و كوچك گذشته ، شهرهاي از بيشتر و امروزه
باشد كه وضعيتي و شكل هر به ديگر ، عبارت به.آوردهاند فراهم آموزش
هماهنگ و منسجم آموزش يك براي حياتي عوامل و عناصر بردارنده در شهر
.است
است جزئي حال درعين و خود ويژه شخصيت استبا شهري آموزشدهنده شهر
خودش كشور احوال و اوضاع با شهري هر شاخص بنابراين ;خود ملت از
با جدي ارتباطي بلكه نيست مستقل شهري آموزشدهنده ، شهر.دارد ارتباط
اين از هدف.دارد كشور از خارج و درداخل خود اطراف مناطق و محيط
زندگياهالي سطح بردن بالا بهمنظور دانائي و تجربهها ارتباطات ، مبادله
آموزش شهرهاي منشور پيرامون بارسلونا اعلاميه جستاره اين در.است
.ميگذرد نگاه دهندهاز
پيچيده باسيستم پيگيرانه تكامل حال استدر شهري آموزشدهنده شهر
به را اولويت و ارجحيت شهري چنين.دارد كهتعاريففراوان خود خاص
.ميدهد اختصاص العمر مادام آموزشي و فرهنگي سرمايهگذاري
و بشناسد را وظائفآموزش كه ميشود دهندهشناخته آموزش وقتي شهر يك
سياسي و اقتصادي اجتماعي ، ضمنسنتهاي در ;كند عمل آن برايتوسعه
را تعليم و آموزش بايد دهنده آموزش شهر.كند رعايت را آن به مربوط
را پيشرفت و توسعه امكانات و بشناسد مسئوليت يك و هدف يك بهعنوان
دلايل.آورد فراهم نوجواني و كودكي آغاز همان از خود ساكنان همه براي
بالاتر و سياسي اجتماعي ، اقتصادي ، هدفهاي در را وظيفهتازه اين توجيه
.يافت بايد آموزشي و فرهنگي هدفهاي در همه از
هر فردي برايآموزش خاطرسرمايهگذاري بزرگبه كشمكش سال سال 2000
خود انساني شهروندانبتوانندقابليتهاي كه بهگونهاي.است شهروند
حال عين در و دهند افزايش مسئوليت و خلاقيت توليد ، زمينههاي در را
همكاري و ومقابله مذاكره نظر ، اظهار حق جامعه عضو بهعنوان.بتوانند
.باشند داشته را
آموزشدهنده شهر ويژگيهاي
خود وقابليتهاي امكانات همه كهسخاوتمندانه است آموزشدهنده وقتي شهر
شد روشن آن برايساكنان موضوع اين اگر و كند اهاليعرضه براي را
.بياموزد خود جوانان و بهكودكان را آن فراگيري و راههايدرك
-بارسلونا كهدر آموزشي شهرهاي دركنگرهبينالمللي كه شهرهايي
تحركات شكلگيري رابراي اصولي كردند شركت شد نوامبر 1990تشكيل
دوره و كودكان رشد موضوع ديگر زمانيكه در آنهمكردند آموزشيپيشنهاد
واگذار بياعتنايي و سهلانگاري به نميشود را نوجوانان بلوغ سنين
.كرد
است آموزشي پردامنه ابتكارهاي سلسله يك بردارنده در آموزشدهنده شهر
از.است متفاوت و متنوع آن مسئوليتهاي و اهداف دلايل ، آن ، ريشههاي كه
تعيين پيش اهدافاز با غيررسمي آموزشي ، روشهاي رسمي مراكز جمله
راه از يا تصادفي بهطور كه مردم زندگي تجربههاي يا پيشنهادها شده ،
ممكن گاه تجربهها يا اينپيشنهادها چند هر ميشوند ظاهر موقعيتبازار
پسند مورد روش و راه يك هميشه خود بهخودي ولي رسند نظر به متضاد است
اوضاع تا ميسازد فراهم را فرصتهايي و ميدهد ارائه جديد زبان با را
.شود مستغنيتر اجتماعي و شخصي زندگي و شود فهميده بهتر جهاني
تبادل درزمينه چندجانبه يا چهبهطوردوجانبه آموزشدهنده شهرهاي
طرحهايمطالعاتي در را ميكنند ، همديگر همكاري بايكديگر تجربهها
خواهند ياري بينالمللي طريقسازمانهاي از يا مستقيم چه سرمايهگذاري و
.داد
زندگي يكعاملغيرمتحركدر ونوجوانان كودكان ديگر اينكه ، مهمتر
مللمتحد سازمان نوامبر 1989 كنفرانس20 در.نيستند واجتماع شهر
كامل حقوق به راجع كودك شهروندان جهاني دراعلاميه كه اصولي بر
بنابراين آورد ، عمل به جدي تاكيد داشت وجود اطفال مدني و سياسي
شعور سطح با متناسب كه مسائلي در وهمكاري شركت حقوق از آنهاميتوانند
ديگرمانند جوانان از حمايت ديگر ، بهعبارت.برخوردارشوند باشد آنها
موقعيتمناسب يك كردن پيدا در بلكه نيست آنها كردن بزرگ در فقط سابق
.است ديگر ونسلهاي بزرگتران بين در
آن و شدهاست برقرار (مدني) تازهشهروندي حقوق يك اينكه نتيجه
است تعهداتي تاييد اولينقدم ، .است دهنده شهرآموزش به مربوط حقوق
و 30سپتامبر در 29 كودكان كهدرباره كنفرانسيوني از كه شهر مربوطبه
.ميگيرد ريشه شد نيويوركبرگزار در 1990
در دارند حق شهر يك نوجوانان و كودكان آموزشدهندههمه شهر اصول
شهر آن كه فردي فرصتهاي و فراغت آموزش ، امكانات از برابري و آزادي
انواع با كودكان همه زمينه اين در.شوند برخوردار ميكند ارائه
.شوند گرفته نظر در بايد نيازهايشان
همكاري و تفاهم بينالمللي ، صلح براي كه اجتماعياست فهم يك آموزش
ديگر و فرهنگ و جنسيت و نژاد و رنگ هر با شهروندي هيچ و ميشود تشويق
برنامههاي در.بود نخواهد مستثني امر اين ويژگيها ، از
محدوديت باعث كه نوعموانعي هر رفع براي لازم شهرسازيودولتياقدامهاي
شهرداريها عهده بر هم كار اين و عملآيد به بايد ميشود برابري حقوقو
شهر اهالي.است موثرند شهري كارهاي در كه حكومتي موسسههاي ديگر هم و
هستند وابسته آن به كه مجامعي راه از هم و انفرادي بهطور هم نيز
.وظيفهاند اين انجام به متعهد
آموزشي و مسئوليتهايفرهنگي بايد شهرداريهاشهرداريها مسئوليت
رسمي آموزشي سيستمهاي اينكه از اعم:كنند اعمال بهطورجدي را
منابع بايد مختلفباشد ، فرهنگي ياسياستهاي غيررسمي ، يا باشد
باز شهر آن در موجود واقعيتهاي به وصول مختلف راههاي و فراگيري
.باشد
از قانوني اختياراتوتصميمهاي بايددريافت هم شهرداريها ، نقش
سياستهايمحلي كردن برقرار وهم باشد ناحيهاي دستگاه حكومتيا
نهادهاي راه از همگاني تلاش و همگاني مشاركت ترغيب بر مبتني عمل قابل
.داوطلب سازمانهاي و مردمي و اجتماعي مختلف
آموزشي امكانات به جامعنسبت ديد يك بايد جامعشهر نگرش
آموزشي ، مسائل مورد در قدرت اعمال وسيعترينزمينه در باشد ، داشته
امكانات بردن بالا اجتماعيو عدالت كودكان ، زندگي سطح كيفيت
.پذيرد صورت برايجوانان
توسعه مشوق بايد شهرداري مسئوليتها چوب چهار پرورشدر و آموزش
در آموزشي برنامههاي و اهداف در كه باشد وتحولاتي ابتكارها و آموزش
رخ خصوصي يا و همگاني ملي ، ناحيهاي ، از اعم فرهنگي مختلف مراكز
قرار راهي در جوانان و كودكان پرورش و آموزش كه گونهاي به ميدهند
.بيايد بار خوب شهروند يك كه گيرد
مسائل كه ازتاثيراتي بايد شهرداري تبليغاتي فرهنگي ، تفريحي ، مسائل
و باشد داشته برآورد ميگذارد كودكان روي تبليغاتي و تفريحي فرهنگي ،
با نباشد مناسب كودكان براي تبليغات بويژه برنامهها اين از بخشي اگر
تعادلي بايد زمينهشهرداري اين در كند ، راتوجيه آنها خاصي روشهاي
.كند آنانبرقرار از حمايت و خودمختاري به كودكان نياز ميان ظريف
وبرنامههائي جوانان بين نظر تبادل و بحث براي مجامعي بايد شهرداري
تغييراتناشي آنها براي تا سازد فراهم شهرها ديگر با مبادلات مانند
.باشد پذيرش قابل شهري زيست محيط از
نيازهاي برآوردن نوجوانانبراي و كودكان زندگي به توجه
بايد همشهريان ، شهرداري ديگر با همراه جوانان و نوجوانان كودكان ،
اجتماعيفراهم و اخلاقي فرهنگي ، زمينههاي در تسهيلات و مناسب فضاهاي
جوانان و كودكان زندگي به تصميمگيريهايش در بايد شهرداري يعني.آورد
.باشد داشته كامل توجه خود
در والدين كوشش و تلاش در بايد آموزشيشهر زمينههاي در همياري
داشته آموزشي زمينه در تشريكمساعي نوعي خود فرزندان كردن بزرگ
ترتيب همين به.آيد وجود به آنها در متقابل اقدام روحيه يك تا باشد
با كه كساني و آموزگاران همه براي لازم برنامههاي و طرحها بايد
در كه كساني شامل موضوع اين آيد ، فراهم دارند سروكار كودكان تعليمات
.بشود نيز ميكنند كار شهرداري نظر زير بخشي نجات و رفاهي خدمت
را خردسالان و بزرگسالان بايد خردسالانشهر و بزرگسالان به مساعدت
بايد آورند دست به درجامعه را خود موقعيت تا كند مساعدت و مجهز
آنان براي شغلي و شخصي مسائل مورد در را لازم اندرزهاي و توصيهها
فعاليتهاي گسترده ، و گوناگون سطوح در شوند قادر آنها تا سازد فراهم
.باشند داشته شركت اجتماعي
نيازهاي آموزشي ، برنامههاي است ضروري كار به مربوط تعاليم مورد در
بايد كه حال عين در آموزشي سياست و بگيرد نظر در را بازاركار
بازرگاني و كارگري اتحاديههاي با بايد باشد جامعه نيازهاي پاسخگوي
نظر در را بازاركار موقعيت و داشته مشاغلهمكاري توليد زمينه در نيز
.باشند داشته
حاشيهنشيني ، به مربوط جريانهاي از بايد حاشيهنشينيشهر به توجه
آگاه ميگذارد حاشيهنشينها گوناگون شئون در كه تاثيراتي و محروميتها
خاص توجه بايد.كند مقابله آن با بخش رضايت نحو به بتواند تا باشد
(پناهنده يا باشند مهاجر اينكه از اعم)وارد تازه جوانان و كودكان به
.كنند حس خود شهر در را وخود نكنند غربت احساس آنها تا شود مبذول
كند تشويق را باشگاههائي و مجامع بايد تصميمگيريشهر آموختن
در بايد آنان فعاليتهاي.بياموزند تصميمگيريرا جا آن در جوانان تا
و جمعآوري آنان آرا و نظرات و شود ، اطلاعات راهنمائي جامعه به خدمت
توسعه و تشويق جوانان فرهنگي و اخلاقي اجتماعي ، حس تا شود منتشر سپس
.يابد
آموزش تعلم و تعليم با بايد دهنده آموزش آموزشيشهر اطلاعات
در طوري را ابزارهايش و وسايل داشتهباشد ، آموزشي اطلاعات دهد ،
اين و باشد يكسان و آسان همگان براي آن از استفاده كه بگذارد دسترس
.باشد مربوط گوناگون سنين در اهالي سطوح همه به واقع به اطلاعات
و همكاري و اطلاعات ارائه براي ويژه مراكزي بايد كند ايجاب ضرورت اگر
.شود تشكيل آنها مربيان و كودكان جهت فراگيري
خود هويت چگونه بفهمد بايد دهنده آموزش شهر شهريك هويت
ميسازد ممتاز را شهر كه است موضوع اين ارائهكند ، و حفظ راشناسائي ،
شهرها ديگر و خود اهالي با نظرسازنده تبادل براي حال عين ودر
بينالمللي روشهاي با بايد آن رسوم و آداب و سنتها.ميكند توانا
.باشد سازگار
به كه اين بدون دهند ارائه خود از جذاب و زيبا دورنماي يك بايد شهر
.بزنند لطمه خود زيست محيط و طبيعي منابع
بين هماهنگي با بايد شهر يك رشد و تكامل و شهرتحولات تكامل
از نشانهاي كه شهر قديمي بافت ساختمانهاو حفظ و تازه نيازهاي
محيط عظيم تاثير بايد شهري برنامهريزان.پذيرد صورت است گذشتهها
نظر در جوانان و كودكان افكار تكامل و توسعه در را شهري زيست
اجتماعي و شخصي آرمانهاي كه باشد طوري بايد برنامههايشان بگيرند ،
پرهيز نسلها تفكيك و كردن جدا از حال عين در و شود شامل را كودكان
نشان بايد شهري فضاهاي زمان.بياموزند همديگر از نسلها اين تا كنند
فراغت واوقات تفريحات زمينه در را جوانان و كودكان نيازهاي كه دهد
شهرها ديگر با ارتباط براي شهر آن درهاي بايداست وشناخته كرده درك
را متقابل برنامههاي و مبادلات حال عين در و باشد باز طبيعت همچنين و
.كند تشويق كشور نقاط باديگر
كه كند تضمين را زندگي كيفيت از نوعي بايد سالمشهر فضاي
استوار طبيعت تعادل و خوش چشمانداز و سالم فضاي و محيط برپايه
.باشد
كند ، تشويق وجوانان كودكان رابراي متنوع و طبيعي آزادي بايد شهر
نظرات و همگاني ابتكارهاي هرگونه و سازد فراهم آنها براي جالب مناطق
معيارهاي از ناشي ناهماهنگي كند كوشش و بگويد آمد خوش را پيشرفته
.سازد برطرف بازار خاص
آموزشي برنامهريزهاي و طراحي در كه دارند حق جوانان و كودكان
تا شود گذاشته آنها اختيار در وسايلي و يابد نظراتشانبازتاب
مسئولان كه بفهمند و دريابند را شهر اداره آموزشو اصلي برنامههاي
كه گوناگون برنامههاي و جشنها و فستيوالها زمينهها ، همه در شهر
.دارند نظر در را آنها ميكنند سازماندهي
نقطه فوق اصول.ندارد قبول را نسلها بين تفاوت دهنده آموزش شهر يك
شهروندان همه براي شهر آموزشي قابليت توسعه و تحرك براي است حركتي
بايد است نشده بيان هنوز كه مسائلي باوجود منشور اين رو اين از
.يابد توسعه
شهرداري فرهنگي و اجتماعي امور معاونت طرحهاي كنترل و ارزشيابي دفتر
تهران
صادقي ناصر دكتر:ترجمه