پنجم ، شماره 1273 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 8 يكشنبه 18
|
|
نظام به كودكان ورود راه تنها دبستان ،
نيست آموزشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
;كشور مدارس در ابتدايي اول پايه نوآموزان ثبتنام آغاز حاشيه در
(اول بخش)
ماه ارديبهشت هشتم از ابتدايي ، اول پايه نوآموزان ثبتنام;اشاره
.داشت خواهد ادامه ماه خرداد آخر تا و است شده آغاز جاري
تابعه وروستاهاي شهر در 145 كودكان كليه بار ، نخستين براي امسال
و ميگيرند قرار جسمي سلامت و بينايي ، شنوايي هوش ، ارزيابي مورد آنها ،
.ميشود تكميل آنها ثبتنام مربوطه دريافتگواهي از پس
متولدين از جملهثبتنام از مرزبندي ، نوع هر دادن قرار با است بديهي
سن حتي و نيستند شرايط حائز كه ازكودكان تعدادي سال 70 ، اول نيمه
اول بهكلاس توانست نخواهند است ، كمتر مقرر حد از روز ياچند دو آنان
كودكان ورود راه تنها معتقدنددبستان ، برخي.كنند پيدا راه ابتدايي
اين تبيين آمد خواهد مقاله اين در آنچه نيستو آموزشي نظام به
علميبينالمللي همكاريهاي دفتر كارشناسان از يكي توسط كه ديدگاهاست
.است شده تدوين پرورش و آموزش وزارت
به بتوان كه ديگري نام هر و آمادگي كلاس پيشدبستاني ، واحد كودكستان ،
به كودكان ورود راههاي از يكيديگر كرد ، اطلاق دبستان از قبل دوره
آناست كودكستان آموزشي اهداف از يكي.است كشور وپرورش آموزش سامانه
غايي هدف تنها اين ، گرچه;سازد مستعد و آماده مدرسه براي را كودك كه
را خود مسئوليت نميتواند كودكستان بنابراين.نيست كودكستان نهايي و
دانشآموز عنوان به زندگياش بعدي بخش براي كودك آمادهسازي مورد در
براي كودك آمادهسازي هميشه مربيان بنابراين ، .انگارد ناديده مدرسه
مسئول آن قبال در را خود و دارند مدنظر خود وظيفه عنوان به را مدرسه
.ميدانند
!است شده آماده مدرسه براي كه كودكي
آزمايشي طرحهاي متعدد نتايج و معلمان ، و مربيان تجربيات كه همانگونه
و روشها به بستگي دبستان ، به كودكستان از گذر سهولت ميدهند ، نشان
از بيشتر بايد مورد ، اين در كودك بلكه ندارد ، آموزشي مطالب
براي كه گونهاي به جويد ، بهره انگيزشي و اجتماعي مسائلروانشناسي
با عمدهاي ، مشكل بيهيچ خودرا باشد قادر و داده نشان شوق و ذوق مدرسه
.دهد تطبيق آن شرايط
نميشود ، درسيميسر برنامههاي طريق از تنها هدف ، اين به دستيابي
كودكستان در كه است افرادي تنگاتنگ همكاري طريق از روش ، بهترين بلكه
ميشود امكانپذير طريق بدين امر اين.ميكنند كار كودكان با دبستان و
ارتباط كودكان با آينده در كه شخصي عنوان به معلم بخصوص مدرسه كه
.كند پيدا آشنايي كودكستان كار با داشت ، خواهد
از دربسياري كه آنچه همانند -دوستانهاي همكاري چنين طريق از
مييابد افزايش مدرسه كودكانبراي شوق -است شده بسته كار به مكانها
آسانتر مراتب به برايشان مدرسه شروع و بينرفته از آنان اضطراب و
.ميشود
گذر تسهيل همكاري ، اين عالي هدف دبستان و كودكستان بين همكاري هدف
بايد كه مطلبياست كودكان براي مدرسه آغاز و دبستان به كودكستان از
نحو بهترين به بايد كودك طرف ، يك از كه است آن گيرد ، قرار مدنظر
سطح و كودك از بايد مدرسه ديگر طرف از و گردد آماده مدرسه براي
.باشد مطلع وي پيشرفت
:است مطرح ميان اين در عمده هدف دو
عملي زير ششروش طريق از كه;مدرسه براي كودك آمادهسازي (الف.
.ميشوند آشنا مدرسه با كودكان:ميشود
.ميشوند آشنا خود آينده معلم با كودكان
.ميشوند آشنا خود آينده همشاگرديهاي با كودكان
.مييابد افزايش مدرسه براي كودكان شوق
.آمادهميشوند مدرسه ، به خود كودك ورود براي والدين
.ميشوند آشنا درس آغاز و مدرسه شروع وضعيت با مربيان
هدف و روش شش آنهم براي كه.;كودكستاني /كودك به مدرسه معرفي (ب.
:كردهاند پيشنهاد عملي
اولياء و دبستان كودكستان ، بين دوستانه ارتباط
.ميشوند خودآشنا دانشآموزان با مدرسه شروع از پيش معلمان
كلاسي ، آموزش:عنوانمثال به آموزشي مستدل تصميمات مورد در توافق
به مقرر زمان از پيش مدرسه به بعد ، ورود به وظايف بعضي كردن موكول
.ميآيد عمل
مطلع كودكستان مواددرسي و محيط نظم كار ، نحوه از ميتواند دبستان
.گردد
هماهنگ يكديگر با حتيالمقدور را خود كار محتواي معلمان و مربيان
.ميسازند
.ميشوند آشنا كودكستان كار با معلمان
مدرسه براي آمادگي اصطلاح كه آنجا دبستاناز براي كودك آمادگي
در آموزشي فعاليتهاي همه بنابراين ميآيد ، نظر گستردهبه بسيار
با.ميباشد هدف اين خدمت در غيرمستقيم يا مستقيم طور به كودكستان
از دسته آن كه است بهتر دبستان ، به كودكستان از گذر تسهيل به توجه
و اضطراب از كودك رهايي و اطمينان انگيزش اطلاع ، موجب كه فعاليتها
امر اين.شوند گرفته كار به مدرسه از بازديد هنگام در ميگردند دغدغه
:ميگردد امكانپذير طريق دو به
كودكان كه باشد يافعاليتهايي و داستان بازي ، موضوع عنوان به مدرسه
آندارند از مثبتي تجربه
معلم يا قبليكودكستان كودكان مثل مدرسه افراد با ميتوانند كودكان
داشته وجود گذشته در ارتباطي يااگر و كنند ايجاد ارتباط خود آينده
.حفظنمايند را آن
قالب در اما است ، كودكستان كاري محدوده در نخست ، وهله در وظايف اين
تحقق مييابند راه آن به زيادي كودكان كه دبستان با خوب همكاري يك
.مييابد
مدرسه مورد در را خود والدين نظر كودكان ، از بسياري كه آنجا از
هنگام در بخصوص و مورد اين در مربيان و اولياء همكاري ميپذيرند ،
.ميباشد اهميت با بسيار ناامني بروز
مواد مدرسه ، معلم ، با مدرسه به ورود از پيش بتوانند كودكان اگر
نسبت آنان اطمينان عدم شوند ، آشنا خود آينده همشاگرديهاي و آموزشي
كه صورتي در و نميشود ايجاد آنان در اضطراب و يافته كاهش مدرسه به
مدرسه از بازديد با عوض در ميگردد ، برطرف تدريج به باشد ، ايجادشده
و مطلوب بسيار كه مييابد افزايش كودك در شادي به آميخته انتظار حالت
.ميآيد نظر به خوشايند
براي موضوعي عنوان با مدرسه.ميشوند آشنا مدرسه با كودكان
طريق به ميتواند مدرسه با آشنايي كودك شده فعاليتهايتنظيم و بازي
هستند كودكاني همواره (نمايش) آزاد بازيهاي حين.پذيرد صورت مختلف
طرز به غالبا و ميپذيرند نقش عنوان به را دانشآموز موضوع كه
هنگامي بازي ، اينميكنند بازي متفاوت و باپشتكار شگفتانگيزي
مدرسه ، ساك كيفو چون آن ، به مربوط وسايل كه شود شيرينتر ميتواند
.شود داده قرار كودكان اختيار در دفتر و كتاب قلمدان ،
از متشكل كوچك كهگروهي باشد كودك مشوق و محرك ميتواند هنگامي بازي
اطلاعات ترتيب بدين و شوند داده بازيشركت در هم دبستاني كودكان
هنوز كه را كودكاني بايد موارد گونه اين در.نمايند كسب را نظر مورد
مدنظر نديدهاند ، آموزش همسايه كودكان يا برادران و خواهران توسط
آن مورد در و شده بدل و رد مدرسه ، از كودكان تصور صحبتها درداشت
.ميشود تصحيح احتياط با لازم ، موارد در و ميشود صحبت
و ميباشد ، غيررسمي كه نخستين مدرسهمرحله درباره اطلاع كسب
در دومي اطلاع منبع عنوان به ميتواند است ، موضوعمدرسه آن موضوع
مشخصتري شكل مدرسهبه سوم ، مرحله در آنكه از پيش باشد ، مدرسه مورد
.گردد تجربه
معلم يا توسطمربي كه مناسب مصور كتب از بعضي منظور ، اين براي
.باشند مفيد بسيار است ميشود ، ممكن داده توضيح كودكان به مشتركا
مدرسه از كه تصاويري داشت توجه نكته اين به انتخاب ، بايد هنگام به
ضمنا بوده ، مشوق و مثبت بايد ميشود ، داده قرار كودك اختيار در
.باشند واقعيات نشانگر
كودكستان به دبستان دانشآموزان از دعوت اطلاعات ، كسب براي ديگر طريقه
را كودكستان از كودكي ميتوان مثال ، عنوان به ترتيب اين به.ميباشد
مدرسهاش كيف با دارد ، آشنايي بچهها با و ميرود ، اول كلاس به اكنون كه
به) را وي وسايل ساير كتابچههاو و كتابها و كرد دعوت كودكستان به
همچنين.كرد تعريف آنان براي ازمدرسه و داد نشان (كودكستانيها
ازوي و كرده دعوت را اول كلاس معلمين از يكي ميتواند كودكستان
كودكستان به دانشآموزان از برخي همراه يا تنهايي به كه بخواهند
تا داد ترتيب برنامهاي ميتوان امكاني ، وجودچنين عدم صورت در.بيايند
داشته ، حرفهاشتغال اين به قبلا يا است ، معلم حاضر حال در مادريكه
كلاس يك و كودكستانيها از گروه يك.دهد قرار كودكان اختيار در اطلاعاتي
يكديگرارتباط با ميتوانند نيز ، ديگر طريق به دانشآموزاندبستاني از
.مبادلهنمايند متقابلا را اطلاعات و باشند داشته
مثالدانشآموزان عنوان به:كاست نوار ضبط و نامه طريق از.
ديگر و نمايند تهيه مدرسه از بزرگي دستهجمعي عكس ميتوانند دبستاني
مشخصات و بكشد نقاشي جداگانه ميتواند دبستاني دانشآموز هر آنكه
به و كرده متصل مصوري كتاب به را آن و نوشته آن روي را (نقاشي)
.كند هديه كودكستانيها
تمام دبستاني دانشآموزان براي ميتوانند نيز كودكستانيها متقابلا
نوار روي بر فراگرفتهاند ، كودكستان در كه را نمايشهايي يا و ترانهها
.كنند هديه آنان به و كرده ضبط كاستي
هر در مدارس از ميكنندديدار ديدن مدرسه از كودكستانيها
امكانات از غالبا اما.ميباشد استاندارد برنامههاي جزء كودكستان
درست كودكان ، از بعضي در زيرا نميشود ، كامل استفاده بازديدي چنين
.آيد پديد ميتواند است ، مطلوب كه آنچه مخالف اثري
بازديدهاي با كودكانبتوانند كه است اجتنابپذير صورتي در مسئله اين
بازديدهايي چنين در.شوند آشنا آن با تدريج به مدرسه ، از مختلف
وارد مدرسه به ميخواهند تازه كه نمايند شركت كودكاني تنها ميبايستي
.باشد كودك دوازده تا ده شامل حداكثر بايد گروه اين.شوند