پنجم ، شماره 1274 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 9 دوشنبه 19
|
|
فرآيند به ورود براي كودكان آمادهسازي
يادگيري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(پاياني بخش) نيست آموزشي نظام به كودكان ورود راه تنها دبستان
نظام به كودكان ورود راه تنها مقالهدبستان نخست بخش:اشاره
مقاله ، مولف آن طي كه رسيد چاپ به صفحه همين در ديروز نيست آموزشي
.بود كرده بررسي را دبستان به ورود شرف در نوآموزان آمادگي چگونگي
براي كودكان ، آمادهسازي در ديگري روشهاي مقاله ، پاياني بخش در اكنون
.است گرفته قرار بررسي مورد يادگيري فرآيند به ورود
زيست محيط
ميتوانند مدرسه ، كودكان از بازديد دومين محيطزيستدر از حفاظت
از كرده نگاه را وسايلكمكآموزشي و شوند آشنا كلاسدرس با كاملا
را تفريح يكزنگ احتمالا حتي ، و بازديدنمايند تدريس حين وسايل
فعاليتهاي بازديدهابراي ساير از.كنند دبستانيهاتجربه همراه
.ميشود استفاده درس دركلاسهاي شركت و دبستان و بينكودكستان مشترك
ديواري تزئينات تصاوير ، ميتوانند كودكان مدرسه ، از بازديد درآخرين
همراه كودكستان از آيندهخود كلاس براي را مشابه اشياء ساير يا و
ميشود توافق بهگونهاي پيش ، از معلم و مربي بين اينتبادلات.بياورند
.باشد مفيد شركتكنندگان همه براي كه
با آشنايي بلكه مكانها ، با آشنايي نهتنها بازديدها ، اينگونه در
و معلم علاوهبر كودكان ، .است مهم نيز مدرسه در شاغل افراد
از پس كه معلمان ساير و ناظم مدرسه ، سرايدار ، مدير با دانشآموزان ،
براي.ميگردند آشنا ديد ، خواهند را آنها غالبا مدرسه ، به ورود
هضم بهتر مدرسه با برخورد در را تصوراتشان بتوانند آنكه ، كودكان
برايشان مسئله اين مورد در پيشآمادگي امكان كودكستان در بايد كنند ،
.باشد داشته وجود
ميشوند آشنا خود آينده معلم با كودكان
مثبتفردي رابطه است ، شده مسئلهتاكيد اين به مكرر كه همانگونه
مرحله از تسهيلگذر در را مهمي نقش آغازمدرسه ، در معلم با كودك
از پيش آزمايشي طرح در كودكانيكه.ميكند بازي بهدبستان كودكستان
هنگام كردهاند ، ايجاد خود معلم با صميمي رابطهاي مدرسه به ورود
را كمتري ترس و بيشتر اعتمادبهنفس و دارند اطمينانخاطر مدرسه شروع
اين.ميكنند برقرار ارتباط خود معلم با سريعتر و ميدهند نشان خود از
آسان برايآنان را مدرسه در جديد موضوعاتدرس و مقررات كسب مسئله
عاملي يعني راميداند ، دانشآموزان اكثر پيشاپيشنام معلم.ميسازد
بهتر و داده قرار موردخطاب آسانتر را كودكان تا موجبميشود كه
آغاز در بخصوص معلم كه است مهمترينوظيفهاي مطلب ، اين.بپذيرد
.دارد بهعهده مدرسه
مورد مكان در كه است بهتر كودكان ، به خود معرفي بهمنظور معلم ،
سر بر مانع دو.برود آنان بهديدن كودكستان يعني كودكان اعتماد
صورتميگيرد ، مدرسه مثل مكانهايعمومي در كه آشناييهايي چنين
بهموقع معرفي (1):شوند حل مدرسه ازجانب بايد دو هر داردكه وجود
بهغيراز معلم كه را زماني (2) و آتي تحصيلي سال براي اول كلاس معلم
.دارد دراختيار مدرسه از بازديدهايي چنين براي بعدازظهر
هنگام دارندكه را امكان اين اول معلمانكلاس كشورها ، از برخي در
جهت درسآزاد براي را ساعتهايي سالتحصيلي ، اولين در كلاس شروع
از بازديد زمانبراي مناسبترين.دهند كودكستاناختصاص با همكاري
اكثر هنگاميكه يعني.ميباشد يازده تا هشتونيم ساعتبين كودكستان
مشاور يك بتواند معلم هنگام اين در اگر.دارند حضور كلاس در كودكان
مشكلي هيچگونه بروز بدون ديدارها اين بگيرد ، بهكار را آموزشي امور
.بود خواهند امكانپذير
كند ديدن كودكاني از بايد تنها دركودكستان معلم هر امكانات ، بنابر
اما.آيد بهنظر ناممكن مسئله اين شايد.شد خواهند وي شاگرد بعدها كه
آنجا در و بيايد كودكستان در معلمي اگر كه ميدهند نشان تجربهها
.خواهدگرفت خوبي نتيجه كند ، معرفي كودكان به را مدرسه
رفتار محتاطانه معلم كه است بهتر كودكستان ، از بههنگامبازديد
نحوه كودكان به او.كند اجتناب گروه در اختلال بروز از تا نمايد
را مربيشان رفتار همچنين فضاها ، درسي ، مواد مختلف ، فعاليتهاي
.ميگويد
او و ميكنند صحبت وي با ميشوند ، نزديك خود معلم به كودكان بهتدريج
بهتدريج صحبتها ، و مشاهدات به باتوجه.ميدهند شركت بازيهايشان در را
آنان از تصويري ميتواند و ميشود آشنا خود آينده دانشآموزان با معلم
كند معرفي كودكان به بهگونهاي را خود بايد معلمباشد داشته ذهن در
برقرار اعتماد با توام و صميمانه رابطهاي وي با بتوانند آنان كه
ميتواند معلم كه است آن دربردارد كار اين كه نتيجهاي.سازند
كودكستان براي كه باشد داشته تربيت و تعليم زمينه در پيشنهادهايي
يك يا و كند صحبت خود شاگردان براي ميتواند معلم همچنين.باشد مفيد
آن با كودكان كه بدهد اجازه و بياورد بههمراه خود با را مدرسه كيف
كودكاني تنها گروه ، بين از كه دارد وجود نيز امكان اين.كنند بازي
گروههاي از آينده مبتدي دانشآموزان يا است بيشتر آنان سن كه را
از عدهاي با كودكان ترتيب ، اين به.نمايد جمع را كودكستاني مختلف
.ميشوند آشنا بهتر خود آينده همشاگرديهاي
ميشوند آشنا آيندهخود همشاگرديهاي با كودكان
كودكدر كه ميباشند افرادي نيزدرزمره همشاگرديها معلم ، علاوهبر
كه ميآيد بهندرتپيش.خواهدداشت آنانارتباط با جديد آموزشي محيط
تشكيل ديگر آزاد يابچههاي كودكستان يك ازكودكان تنها كلاس ، يك
محلات و مكانها و كودكستانها از مختلف گروههاي از معمولا گردد ، بلكه
حوصله در كلاس در آموزش مورد در مختلف ديدگاههاي.ميشود تشكيل مختلف
از مربيان و والدين جانب از ميتواند مدرسه مدير و نميباشد بحث اين
.گردد مطلع موجود دوستيهاي
تشكيل كودكستان يك كودكان از را كلاسها هربار حتيالامكان است بهتر
كه بايستي شدهاند ، گرفته درنظر مدرسه به ورود براي كه كودكاني.داد
بهصورت هم و هستند ، آن در مختلف سنين با كودكان كه گروهي داخل در هم
كودكان موارد ، از برخي در.گيرند قرار تشويق و صحبت طرف جداگانه
و كمسن كودكان به نسبت كودكستان درباره بيشتر تجربهاي با بزرگتر
از پيش دوران اينرو ، از.دارند ترغيب و تشويق به بيشتري نياز سالتر
و مشخص بازيهاي برخياز براي كودكان اين گروهبندي جهت مدرسه شروع
فعاليتها يا بازيها بااينگونه كه ميشود توصيه سايرفعاليتها
كمالآرامش در را خود پشتكار و تواناييها ، تمركز ميتوانند كودكان
مدارس ، معلماناز بازديدهاي از پارهاي همچنيندر.دهند افزايش
كوچك ، گروهي كارهاي اين.ميشود پيشنهاد كوچك گروهي كارهاي اينگونه
خود تجربيات دانشآموزان كه زيرا.دارند جمع بر مثبتي تاثيرات عموما
بهترويج ازاينطريق ، و ميگذارند كودكان دراختيار ميل كمال با را
كاري اينكه دادن نشان كردن ، كمك مانند گروه در اجتماعي رفتارهاي
فعاليتها اين بهعلاوه ، .ميكند كمك غيره و توضيح و ميشود ، انجام چگونه
فعاليتهاي ميتوان بعدها.است مناسب بسيار گروهي كارهاي ايجاد براي
با صحبت يا مدرسه ساك سرهمكردن چون مدرسه با درارتباط بيشتري
نيز ، گروههايمتعدد از آينده گردآوريدانشآموزان.داد انجام معلم
كرد اشاره آن ميتوانبه كه ديگري امكانات ازباشد مفيد ميتواند
تاكنون كه پذيرفت دانشآموزانآينده جمع در را كهكودكاني آناست
يكبار تنها را امكان اين يا نكردهاند ، بازديد كودكستان از هرگز
كودكستان به جداگانه سازمانهاي از ميتوان را كودكان اين.داشتهاند
هنگام يا كودكستانيها از معلم بازديد هنگام مثال ، بهعنوان.كرد دعوت
چنين ازطريق.كرد معرفي سايرين به را آنان دستهجمعي ، بازيهاي
كودكستان در درصورتيكه مدرسه ، شروع با همزمان كودكان دعوتهايي ،
.ميشوند آشنا سايرين با نبودهاند
ميشوند آماده مدرسه خودبه كودك ورود براي والدين
براي بلكه كودكان ، براي نهتنها مدرسه ، به ورود براي كامل آمادگي
و معلم ازجانب كودكان پذيرش.است ضروري نيز آنان مربيان و والدين
بين فاصله ايجاد از ميتواند و است مهم بسيار آنان والدين و مربي
كه است لازم.كند جلوگيري زيادي بهميزان مدرسه و كودكستان خانواده ،
آمادگي براي تربيتي فعاليتهاي اهميت از ابتدا ، همان از والدين
يك توقعات بهاينترتيب ، .شوند مطلع مدرسه به ورود براي كودكانشان
.ميشود تصحيح پيشدبستاني آموزش از آنان اشتباه تصور و والدين جانبه
به كودك ورود مسئله مورد در سال ، درطول ميبايستي مدرسه و خانه انجمن
اين در موثر فعاليتهاي از.كند كار دبستان از پيش آمادگي و مدرسه
سوالات اكثر پاسخگوي ميتواند كه است مدرسه معلمان از يكي دعوت زمينه ،
ميتواند معلم نيز ، فردي مشكلات مورد در صحبت برايباشد والدين
از بسياري در.بدهد قرار كودكان و والدين اختيار در مشاوره ساعتهاي
درنظر والدينشان و كودكستانيها براي درباز بهنامروز را روزي مدارس
را اطلاعات مدتيكهمعلمان طول در كودكان روز اين در كه گرفتهاند
در.ميپردازند بازي به يكديگر با ميدهند ، قرار والدينشان دراختيار
اينگونه.ميشود انجام همزمان مدرسه معرفي با اينكار مدارس ، از برخي
به ورود كه مواردي در بخصوص معلمان و مربيان والدين ، بين مذاكرات
باارزش بسيار است ، سوالبرانگيز دانشآموزان توانايي به باتوجه مدرسه
انجام معلم و مربي بين مفصل ، بهصورت بايد گفتگوها ، اين.ميآيد بهنظر
كه ازفعاليتهايي بسياري در ميتوانند والدين اينصورت ، غير در.گيرد
با آشنايي دستهجمعي ، جشنها ، گردشهاي:مثل يادشده آنان از قبلا
زندگي براي خود آمادهسازيكودك و كمكآموزشي ووسايل مدرسه
شامل ميتواند مثال فعاليتهابهعنوان اين.كنند دانشآموزيشركت
ساير و بازيها از استفاده و آمادگي و درس كلاسهاي تشكيل و تقسيم
با لازم همكاري با والدين ترتيب اين به.باشند كمكآموزشي وسايل
كمك مبتديان همه به بلكه خود فرزندان به نهتنها دبستان و كودكستان
.ميكنند
ميكنند تجربه كودكان راهمراه مدرسه آغاز نيز مربيان
ميشود مربيانفراهم براي امكان اين بادبستان ، تنگاتنگ همكاري ضمن
ضمن.كنند آنانتجربه همراه را خود كلاس مدرسهكودكان آغاز كه
كودكان ، پيشرفتهاي از وينهتنها مدرسه ، آغاز هفته دراولين تحصيل
را مسائل اين آموزگار.مطلعميشود نيز آنان خواستههاي از بلكه
مهمترين.ميكند تجربه دركودكستان خود كار براي نتيجهاي بهعنوان
تحصيلي ، تسهيل سال اولين در ازمدارس مربيان بازديد براي انگيزه
پشتيباني و ياري ازطريق كودكان براي بهدبستان كودكستان از گذر
مدرسه شروع هنگام به كودكان از برخي تجربيات ، برطبق.ميباشد آنان
.دارند ديگر كمكافراد و حمايت و آشنا شخصي حضور به نياز موقت بهطور
از بلكه ميكند ، كمك دانشآموز به نهتنها وظايف اينگونه پذيرش با مربي
مانند فعاليتها از برخي با.ميكاهد زيادي حد تا معلم كاري فشار
متخصصان تا ميشوند انجام كمكمربيان با بيشتر كه گروهي مختلف كارهاي
از ميتوان دبستان و كودكستان بين فعال همكاري ازطريق تربيت ، و تعليم
.كرد جلوگيري مدرسه به ورود از پس كودكان بازماندن