پنجم ، شماره 1282 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 18 چهارشنبه 28
|
|
جايگاه در تاملي و دانشآموزي گروههاي
آنها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
نتايج و دانشآموزي كارهاي در كننده تعيين مثبت عوامل پيرامون بحثي
آن از ناشي
تفاهم و همكاري:دخالتدارند گروه يك كيفيت در اساسي و مهم عامل دو
اين دوي هر دانشآموزان ، ميان اتحاد نيز و گروه يك دانشآموزان ميان
بالقوه قدرت و نيروميشود گروه براي جديد فرهنگي ساخت موجب موارد
يك فرهنگي و ساخته وابسته هم به بيشتر را آنها جمعدانشآموزي ، يك
فرهنگيچنين با دانشآموزي تيم يك.ميدهد رشد ميانآنها در را پارچه
غرور گروه ، هدفمندي:همراهدارد به خود با را زيادي مثبت نكات قوي ،
از ناشي لذت و هيجان يكديگر ، به واعتماد ايمان محكم ، اراده و
جمعي كارهاي اطمينانبه جمعي ، كار از خاطر رضايت شدن ، قوي كارگروهي ،
.بودن يكديگر سپاسگزار ممنونو و بودن يكي احساس بالاخره و
دانش ، و متشكلترساخته را آنها گروههاي دانشآموزان ، ميان اتحاد
به حال ، هر به كه اهدافشان به برايدستيابي را آنها انرژي و مهارت
مهم ، اين.ميدهد افزايش ميكند ، كمك نيز آنها بهدانشاندوزي نوعي
در را دانشپروري و دانشدوستي روح و ساخته نزديكتر هدفشان به را آنها
از فرآيندرا اين ميتوانند گروه ، يك دانشآموزان.ميدهد افزايش آنها
آينده هدف و قصد وبدينوسيله ، كرده آغاز مدرسه به ورود روز اولين
.بيشتريببخشند ارزش را خود
رهبري موسسه وهمكاريها ، ارتباطات اين به بيشتر بخشيدن ارزش براي
:قرارداد بررسي مورد و پيشنهاد را نكاتزير سال 1994 در آموزشي
صحبت براي زمانيخاصي محدودهء مدارس ، پرورشي برنامههاي در بايد
كه باشند داشته ياد به كه معني بدين شود ، ارائه دانشآموزان به كردن ،
به و بوده نظر اظهار به مايل كه هستند آنها گروه در نيز ديگراني
.ميگردند خويش عقايد ابراز براي فرصتي دنبال
سخنان به بلكه نكرده ، قطع را ديگران صحبت كه داد ياد آنها به بايد
به سكوت در كه دهند اجازه نيز ديگران به دادهو گوش كافي دقت با آنها
عقايد وابراز پرسش اظهارنظر ، اجازه البته و داده گوش سخنانآنها
بر بخواهند كه آنچه از بيش كه بگيرند ياد بايد.باشند داشته را خويش
انتقادهاي با و كرده تشويق را آنها باشند ، داشته تسلط ديگران
.كنند راهنمايي را آنها سازنده ،
پذيرا نيستند ، آنموافق با اگر حتي را ديگران عقايد كنند سعي بايد
حمايت ميگيرند ، قرار حمله مورد غيرمنصفانه كه دوستاني از و بوده
.كنند
اطمينان بياهميت ، ميتوان ظاهر به و ريز نكات اين از استفاده با
براي هميشه و نكرده ناراحتي احساس گروه يك در دانشآموزان كه داشت
.ميشوند پيشقدم...و ديني ورزشي ، درسي ، از گروهها ، اعم تشكيل
برعهده كه را وظيفهاي و دانشآموز هر نقش ابتدا بايد مواردي چنين در
بسته تيم اساسي مراحل كمكم كه است صورت اين در چون كرد ، مشخص دارد ،
عمل مرحله به و رفته جلو ترتيب به شخص ، هر مسئوليتهاي و وظايف به
.ميرسد
سوي به گروه پيشبردسريع مراحل از ديگر يكي كلامي و ارتباطي مهارتهاي
باعث احتمالا و گرفته ياد گروه اعضاي مسايليكه از يكي.است غايي هدف
اثرات كه ميانبچههاست رقابت ميشود ، آموزشي مديران حتي و تعجبآنها
تكتك يادگيري سطح رفتن بالا موجب رقابت.دارد سازندهاي و مثبت بسيار
.ميشود افرادگروه
سازندهء و مثبت نكات از ، گروههايمختلف ميان سازنده رقابتي ايجاد پس
.ميرود شمار دانشآموزيبه كار
The OECD OBSERVER:منبع
SEP/.
زماني سهيلا:ترجمه