پنجم ، شماره 1283 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 19 پنجشنبه 29
|
|
جوانان آسيبشناسي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و جوان نسل آرمانهاي ميان روز هر جوامع ، روبهرشد سرعت بهدليل:اشاره
ايجاد شكاف و فاصله هستند گذشته نسل به متعلق آنانكه والدين
.ميشود
تنهايي به والدين روبهرشد ، جوامع در كه است كرده ثابت تجربه
.كنند ايجاد تعامل و هماهنگي فرزندانشان و خود اهداف ميان نميتوانند
و بيهويتي وضع يك در نتيجه در و شده تنش دچار جوان وضعي چنين در
.زد خواهد پا و دست سردرگمي
از بيش مددكار ، و مشاور روانشناس ، متخصصان از گروهي وجود اينجا در
و دانش از بهرهگيري با بتوانند كه افرادي.ميشود احساس ضروري پيش
جامعه در را تنش سطح ممكن حد تا و بپردازند مهم اين به خود مهارت
.سازند كمرنگ بيشتر هرچه را مشكلات و داده كاهش
و خانوادهها ميان همياري و تعامل هماهنگي ، ايجاد منظور به پس ،
.مينمايد اجتنابناپذير امري مشاورهاي ، مراكز تاسيس فرزندانشان ،
مانند مختلف امور در را جوانان گوناگون طرق به بتوانند كه مراكزي
و رسانند مدد..و كاريابي ازدواج ، تحصيلي رشته انتخاب خودشناسي ،
.دهند افزايش بيشتر هرچه جامعه و خانواده در را آنان تعامل سطح
در و جوانان عالي شوراي از مجوز اخذ با خصوصي مركز چند تازگي به
.نمودهاند مشاوره مراكز برپايي به اقدام شورا سياستهاياين راستاي
مراكز اين از يكي مسئول با را ماگفتوگويي گزارشگر مناسبت همين به
كه است داده انجام آن وفعاليتهاي تشكيل نحوه ضرورت ، باره در مشاوره
.ميگذرد نظرتان از آن حاصل
چيست؟ شما ديدگاه از مشاورهاي كانونهاي تشكيل ضرورت
جوابگوي تنهايي به معلمان و والدين امروزه ميدانيم ، كه همانطور
عبارت به.نيستند جوانان و نوجوانان رواني و روحي نيازهاي و مشكلات
.نميباشند جوانان مشكلات تشخيص به قادر حتي آنان مواردي در صحيحتر ،
با غلط برخوردي سبب اشتباه تشخيص يك مواقعي در كه است حالي در اين
.ميكند پيچيدهتر را او مشكل و شده جوان
تربيتي ، مسايل زمينههاي در چون معلمان ، مواقع از برخي در و والدين
رفتار خطا و آزمون طريق از نوجوانان و جوانان با آموزشنديدهاند ،
در كه شد خواهد روحي مضاعف آسيبهاي دچار حسابجوان اين با.ميكنند
.است جبران غيرقابل مواردي
كه مييابد در ميكند ، مراجعه مراكز اين به كه جواني ديگر طرف از
دست او مشكل با او همسالان از بسياري و نيست فرد به منحصر او مساله
همراه به موضوع اين دريافتن.ميكنند تجربه را آن و گريبانند به
را اميدواري سطح اول دردرجه ميشود ، داده شخص به كه لازمي آموزشهاي
كه كانونهايمشاورهاي اهداف از يكي واقع در.ميدهد افزايش جوان در
آشناييفرد است ، گروهي و تيمي صورت به مختلف زمينههاي در فعاليتشان
با تا دارند سعي مراكز قبيل اين.اوست اجتماعي و فردي حقوق به نسبت
از را وي تواناييهايش با او آشنايي و جوان در خودباوري ايجاد
تا نمايند ترغيب را او و ساخته دور كننده نااميد و ياسآور جريانات
.نمايد بهينه استفاده خود بالقوه تواناييهاي از
گرفت؟ شكل چگونه مشاوره كانونهاي تشكيل انگيزه
در.گرفت انجام تهران استان سطح در پرورش و آموزش توسط اقدام اولين
تربيتي ، مشكلات به رسيدگي مسووليت مدارس در تربيتي مربيان ابتدا
هسته سال 64 از.شدند عهدهدار را دانشآموزان عاطفي و رواني روحي ،
آن از.شد پايهريزي تهران تربيتياستان امور در تهران استان مشاوره
امور و دورههايروانشناسي كه تربيتي مربيان براي كاري دستور پس
در نوجوانان مسايل به رسيدگي آنان و شد تنظيم بودند ، ديده تربيتي
مانند عديدهاي مسووليتهاي دليل به اما.گرفتند عهده بر را مدارس
مربيان بردوش كه...و مدارس فرهنگي فعاليتهاي انجام مشاوره ، آموزش ،
.شوند موفق امر اين در بايد ، كه آنطور نتوانستند آنان بود ، تربيتي
تحت كه مشكلات بررسي شوراي پرورش ، و آموزش مناطق كليه در آن از پس
شورا اين.شد طرحريزي بود ، فعاليت به مشغول منطقه هر معاونتپرورشي
.ميداد ادامه كار به تهران استان مشاوره هسته هماهنگي با
از تربيتي مربيان به نسبت ميكردند ، فعاليت قسمت اين در كه افرادي
بسيار مسالهاي اگر حال اين با.بودند برخوردار تخصصبالاتري سطح
و مختلف مراجع به رسيدگي براي اطلاعاتي ، بانكهاي طريق از بود ، پيچيده
مشكل هم اقدام اين با وقتي اما.ميشد ارجاع تهران استان مشاوره هسته
تربيتي امور نظر زير -تهران شهر درمان و مشاوره كلينيك نشد ، حل
شهر گسترش علت به كه شد فعاليت به مشغول توحيد ميدان در تهران استان
روبرو مشكل با را خانوادهها اكثر كلينيك اين به مراجعه تهران ،
.كرد
مربيان و اولياء انجمن تاسيس شد ، شروع ميان اين در كه ديگري حركت
كه مراكز اين.بود تهران مختلف مناطق در پرورش و بهآموزش وابسته
و جوانان تربيتي مسايل به پرداختن كنار در شد ، تاسيس نيمهوقت شكل به
پيشگيري ازدواج ، از پيش مشاوره مانند خانوادهها مشكلات به نوجوانان ،
اين وليميكرد رسيدگي..و خانواده مشاوره ناموفق ، ازدواجهاي از
.نبود خانوادهها مشكلات جوابگوي نيز اقدام
به مشغول غيررسمي شكل به و خصوصي مراكزي شده ، اعلام مراكز كنار در
به كه را روشهايي يعني.نبودند صلاحيت صاحب آنها كهبرخي بودند كار
اعتقادات يا فرهنگ با سنخيتي ارايهميدادند ، درمان براي مراجعان
به مراكز اين از متعددي شكايات لحاظ همين به و نداشت ما مذهبي
.بود گرفته صورت دولتي مقامات
شوراي يادشده ، تخلفات از جلوگيري همچنين و خانوادهها مشكلات رفع براي
مشاورهاي خدمات هماهنگي عنوانشوراي تحت را كميتهاي عاليجوانان ،
.داد تشكيل
جرايد در كه اطلاعيهاي طريق از جوانان عالي شوراي سال 74 در
بخش خود فرهنگي فعاليتهاي توسعه براي رسيد ، چاپ به كثيرالانتشار
.طلبيد مدد به را خصوصي
خود ، مستمر و مرتب نظارتهاي با ميان اين در نيز جوانان عالي شوراي
را مراجعان رضايتمندي سطح و داشته نظر تحت دقيقا مراكزرا اين كار
.ميكند ارزيابي
چيست؟ كانون اين جمله از مشاورهاي كانونهاي فعاليتهاي حوزه
-است10 ضروري فعاليت نوع انجام 6 مشاورهاي مراكز اين تمام در
-و4000 خانوادگي تربيتي ، مشاوره -باليني 3 روانشناس-روانپزشكي 2
مددكاري -روانسنجي 6 -روحاني 5 مشاوره
به مشغول مددكار و مشاور عنوان به كانون اين در كه افرادي همه
مركز اين منشي مثال براي.هستند تحصيلي مداركعالي داراي كارند ،
تشخيص مراجع يك با اول دربرخورد او.است باليني روانشناس خود
يا روانشناسي مددكاري ، مشاوره ، -بخش كدام به را وي بايد كه ميدهد
.ميدهد را اوليه تشخيص حداقل فرد اين يعني.كند راهنمايي -روانپزشكي
تبحر خود تخصص زمينههاي در كه است كارشناساني با بعدي پيگيريهاي اما
.دارند
دارو طريق از تنها مشكلشان و باشند مرضي ناراحتيهاي دچار كه افرادي
.مينمايند مراجعه روانپزشك به باشد ، علاج قابل
رواني و خلقي عاطفي ، مشكلات به عمدتا مراكز اين باليني روانشناسان
داشته مرضي حالت كه -بزرگسالان و جوانان و نوجوانان اعماز -مراجعان
.ميكنند رسيدگي شود ، درمان دارو بدون اما باشد
ميدهند دست از را چيزي مثلا.ميشوند بحران دچار كه افرادي مثال براي
خود ناراحتي و بيماري بر نيز خود و ميشوند افسردگي نتيجهدچار در و
مراجعه باليني روانشناسي به آننيستند ، حل به قادر اما واقفند ،
.ميشوند معالجه رواندرماني جلسات طريق از و ميكنند
و خانمها براي مشاورهاي فعاليتهاي كانونها اين فعاليتهاي از قسمتي
تربيتي ، مسايل زمينه در مشاورهها اين.است -مجزا بهطور -آقايان
عاطفي ، ارتباطي ، مشاورههاي بلوغ ، دوران مشاوره خانوادگي ، تحصيلي ،
.است...و طلاق از قبل مشاوره ازدواج ، شغلي ،
در نوجوانان كه مسايلي خصوص به مذهبي و ديني مسايل به ديني مشاوره
بدين.ميپردازد ميشوند ، مذهبي ترديدهاي و شك آنهادچار با برخورد
ابهامات رفع به ميتوانند ديني مشاوران با مشورت با جوانان كه ترتيب
.بپردازند خود ذهني
دليل به كه ميدهند تشكيل دانشآموزان را ما مراجعان از گروهي طرفي از
دانشآموزان اين.ميشوند معرفي ما به مدارس طرف از مشكلاتيادگيري
عمل به هوش تست آنان از و ميشوند معرفي بخشروانسنجي به ابتدا
داده تذكر وي والدين به دانشآموز هوش بودن پايين صورت در.ميآيد
از نبايد مثلا بياورند پايين وي به نسبت را خود توقع سطح كه ميشود
تلاش با وي كه صورتي در بلكه.داشت بالا معدل انتظار دانشآموزي چنين
تشويق و حمايت مورد را او بايد نمايد ، كسب هم را متوسطي نمره توانست
مشكلات به مربوط دانشآموز يادگيري مشكلات كه است ممكن اما.داد قرار
نتيجه در و يادگيري اختلالات سبب امر همين و.باشد او روحي و عاطفي
تاحد ميكنيم سعي مددكاران كمك با اينجا در.باشد شده او تحصيلي افت
.بپردازيم معضل آن رفع به ممكن
عاطفي مشكلات كه هستند جواناني و نوجوانان ما مراجعان از ديگري دسته
بازي روش از ميشود سعي عده اين مشكل حل براي.ارتباطيدارند و
.شود استفاده درماني
.است مشكل حل هدف هرحال به