پنجم ، شماره 1283 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 19 پنجشنبه 29
|
|
علمي بينش عمود و عمومي آموزش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
وظايف القاي چارچوب از باشد ، خودجوش كه است بينشي پويا علمي بينش
را علمي جوشي خود و خلاقيت از نوعي و رفته فراتر علمي تكاليف براي
.كند ايجاد
و محققان مدرسان ، مديران ، ميان در همواره عمومي گرايش اين:اشاره
براي را سودمندي و مناسب محيط مدرسهبايد كه ، هست و بوده سياستگزاران
كهموضوع آنگاه اين وجود با.كند فراهم دانشآموزان بينشعلمي تقويت
توافق اين ميشود واقع سوال آن ، مورد تقويت چگونگي و علمي بينش تعريف
از هم اينمناقشه حل براي ما كشور در.ميگيرد قرار موردمناقشه عمومي
برداشته مهمي گام دارد ، جريان درعمل كه آنچه لحاظ از هم و نظري لحاظ
و آموزش دستگاه رادر علمي بينش نابسامان وضع حالت ، اين استو نشده
بيش دانشگاهي پژوهش يك نتايج براساسآوردهاست ارمغان ، به پرورش
و بيگانهاند علمي باروش دانشآموزان ، درصد و 99 معلمان درصد از95
رادر روش اين از استفاده علمي ، روش با عدمآشنايي اين كه است طبيعي
درسي برنامههاي درمحتواي ديگر سوي از.ميدهد قرار الشعاع تحت عمل
فعل به قوه از براي تجربي فرصتهاي از مجموعهاي عنوان به آن وسودمندي
و خلاقيت هنوز دارد ، وجود جديتر بطور دانشآموزان استعدادهاي درآوردن
و تقويت به آموزشي وسازمانهاي مدارس كاركنان معلمان ، در خودباوري
و علمي بينش كردن ، عمل علمي و انديشيدن علمي و دارد نياز پرورش
بينش بحران هنوز و..ميخورد چشم به كمتر آموزشي مديريت در نوآوري
.است افكنده سايه كشور رسمي آموزش نظام بر علمي
پرورش براي مناسب راهكارهاي به پرداختن از است؟پيش كدام علمي بينش
تشريح و تعريف ارائه درصدد زمينه اين در موجود كاستيهاي و علمي بينش
كيست عالم چيست؟ علم از منظور برميآييم ، (علمي بينش) نظر مورد مفهوم
است؟ كدام علمي بينش و
آنها اكتشافات و دانشمندان انديشههاي عنوان به علمي احكام انتقال
...و آموزشي تكنولوژي بكارگيري و كتابها بوسيله پرورش و آموزش در
و است شده تبديل اطلاعاتي دهكده يك به دنيا امروز.ميپذيرد صورت
حال.است حالتوليد در دائما مختلفدنيا نقاط در علمي فعاليتهاي
علم ، واز داريم سهمي چه اينتوليد در كه بپرسيم خود بايداز ما
ما توليدميكنيم؟ را چيزي علميچه مدلهاي و تئوريها ، نظريهها
و داشتيم بزرگي علميدانشمندان عرصههاي در و پيشروبوديم زماني
داريم قرار پاييني سطح در علمي توليدات در حالا چرا كه است اين سوال
وابستهايم؟ جهت اين از و هستيم علمي توليدات اين كننده وارد و
و كرده نقل كلام درمقدمه روانپزشك حسنعشايري دكتر را مطالب اين
رعايت با اگر دانش انتقال:ميگويد چنين علمي بينش و علم درتعريف
را انسان بايستي الزاما مدتي از بعد بگيرد ، صورت آن كميت و كيفيت
قدر هر كه نوري.است نور واقع در علم.كند مجهز خاص جهانبيني يك به
مشاهده را بيشتري چيزهاي ميزان همان به باشيم ، بهرهمند بيشتر آن از
.كرد خواهيم
و دانشها ازمجموعه شده سازي درون يكسيستم حقيقت در بينش
هستند ، مجهز بهآن كه گروهي يا شخص كهبه است علمي مهارتهاي
خود و وآينده گذشته هستي ، پديدههاي به خاصي نحو به اجازهميدهد
.كنند نگاه
بنابراين.ميشود شروع چرا با عالم براي چيز همه.نيست دنبالهرو عالم
علم در اصل اساسيترين شايد و است پذيري تغيير همين در علم پويايي
.است پذيري تغيير اصل همين
كهنگي رنگ امروز ديروز علم است ممكن كه رادارد نظر اين دائما علم
جاودانهتر اوقات خيلي كه هنر مثل پديدهها برخي برخلاف بگيرد ، خود به
.است علم از
و انگيزهها كدام نيازهاو كدام با كه هميناست در علم پويايي لذا
كردن ، مونتاژ و انتقالدانش.ميافتد علمياتفاق صحنه در تغييرات
گل وقتي شما.چيدنگل مثل عينا.مانميدهد به را پويايي اين
اين ولي قشنگاست ، خيلي ميزميگذاريد ، روي و ميچينيد آلبالورا
داد خواهد موقعيميوه و.رفت بينخواهد از روز چند از وپس است
بايد ماريشهدارد و دارد تاريخ علم.باشد ارتباط در باريشه كه
مغز ، در انباشتناطلاعات.نكنيم فقطجمع و كنيم تقويت ريشهرا اين
و باشد بايستيپويا اطلاعات ومراكز كتابخانه در انباشتناطلاعات
پويايي جنبههاي بايستي ما.بگيرد صورت جامعه رفعنيازهاي جهت در
در آن نتايج و آثار در بلكه ندانيم ، علم خود رشد در فقط را علم
.بدانيم هم جامعه
كثيري عده نيازهايضروري رفع براي.هدفمندباشد بايستي علم يعني
.محدود عدهاي يك نه و ازانسانها ،
نيز تهران دانشگاه واستاد تربيتي علوم كارشناس كاردان محمد علي دكتر
:ميگويد چنين
ديگر تكنولوژي و فنآوري بر آن بودن مقدم حتي و علم اهميت در امروز
داشتن هم صنعتي و فني امور در موفقيت شرط و ندارد وجود ترديدي
معناي به علم يعني;ميگويند پايه علوم آن بر كه است علومي بر تسلط
.كلمه اعم
ميپردازند ، علمي كار به كسانيكه روحيه از است عبارت علمي بينش
دانشمندان يعني
خلاق كه دستهاي:ميكند تقسيم گروه دو به را دانشمندان و عالمان وي
عالمرا پديدههاي ميان روابط و هستند علمي قوانين كاشف يا علمي امور
به كه ديگر دسته و شاملميشوند را تاريخ بزرگ علماي كه ميدارند ، بيان
و نسلجوان براي را بشري دانش پيچيدگيهاي و كمكميكنند علم ترويج
كار به را عدهاي علم اشاعه با و ميكنند تشريح آن به نيازمند مردمان
نوع هر از است عبارت كلمه وسيع معناي به علم.ميكنند تشويق علمي
و كم معنا اين به ما همه كه خود ، و اطراف جهان از ما آگاهي و اطلاع
علم داراي كه است كسي كلمه اخص معناي به دانشمند اما.دانشمنديم بيش
بر حاكم قوانين يافتن و مجهول كشف براي يعني باشد ، آن دقيق معناي به
.دهد انجام روشمند و منظم فعاليت زندگي و جهان گوناگون پديدههاي
دو به روش صاحبنظران ازديدگاه.است روشمند و منظم علمي فعاليت
سلسله يك داشتن مستلزم كه تجربه ، و مشاهده) تجربي دستهروشهاي
براي انسان كه روشهايي و (است تحقيق فنون كاربرد و تحقيقي عادات
ميدهد انجام ذهني بطور برعكس و كلي به جزئي امور از رفتن يعني تعقل
آشنا روشها اين با مجهولات كشف براي كه است كسي عالم اساس اين بر و
خردورزي و تفكر تعقل ، براي يعنيدارد تفكر براي آماده ذهن و است
.است يافته پرورش
علامه دانشگاه علمي هيات عضو و روانشناس دولتآبادي شيوا دكتر خانم
:كه است باور اين بر طباطبايي
چارچوب از كه بينشي.باشد جوش خود كه است بينشي پويا علمي بينش
و خلاقيت از نوعي و رفته فراتر تكاليفعلمي براي وظايف القاي
توجه اساسا اينبحث طرح از هدف بنابراين.كند ايجاد را خودجوشيعلمي
كه است ، مختلف سطوح در دردانشآموزان توانايي اين خالي جاي به
خود بصورت ارزشيابي ، ونظام نمره به وابستگي بدون بتوانند دانشآموزان
.باشند مسايل حل جستجوي در دروني باانگيزههاي و خواسته
پرورش آموزشو كارگزاران در علمي بينش پرورش
آماده پرورش و آموزش اساسينظام وظايف از يكي كه است آن واقعيت
.است حقايق درك و زندگي مسايل حل انسانيبراي روح ساختن
و آموزش) نظام اين وظايف يكياز:ميگويد كاردان دكتر زمينه اين در
اين به رسيدن براي.است دانشآموزان در علمي روح ، پرورش(پرورش
مناسب و آماده تربيتي چنين براي مختلف جهات نظاماز كل بايد منظور
اختيار و قدرت صاحب آن مختلف بخشهاي امور اداره در كه افرادي و باشد
معتقد علمي ، روح و بينش يعنيپرورش مهم اصل اين به خود ميباشند
.كنند رعايت و دهند قرار سرمشق را آن تصميمگيريها در و باشند
واقعيت يك نيز را تربيت و تعليم بايد پرورش ، و آموزش مديران تمامي
تنها نه آنها.است ناشناخته ما براي غالبا كه واقعيتي كنند ، تلقي
داشته توجه آن پيچيدگيهاي به بايد بلكه بپذيرند را واقعيت اين بايد
چون مختلفي عوامل به دانشآموزان در علمي بينش ايجاد براي و باشند
داشته توجه آن نظاير و محيطي عوامل آنها ، تربيت نوع خانوادگي ، شرايط
.باشند
و تعليم با مربيان و نزديكترمعلمان رابطه به اشاره با كاردان دكتر
مروج بپردازد ، فعاليت به كه سطحي هر در معلم:ميدارد تربيتاذعان
و داشته سروكار علمي روش و علم با و است بشري معارف ناقل و علم
در را روش و روحيه همين آيا كه اينجاست در اصلي سوال اما.دارد
كار به نيز نوجوانان ، و كودكان پرورش و آموزش يعني خود ، وظيفه انجام
و روشها از بهرهگيري جاي به تربيت يا تعليم در كه اين يا ميبندد
ميكند؟ اكتفا قديمي و سنتي روشهاي و راه به پرورش و آموزش علمي اصول
ما معلمان كه باشد اين ما تربيتكنوني و تعليم مشكلات از يكي شايد
هر به و ميكنند اكتفا شاگرد به خود معلومات انتقال به وبيش كم
روح ايجاد كه پرورش ، و آموزش اصلي هدف تحقق به كمك جاي به دليلي ،
اوقات اكثر در است ، دانشآموز در مطالعه و تحقيق به علاقه و علمي
.ميكنند مشخص و شده تعيين پيش از مطالبي حفظ به موظف را دانشآموز
خود فعلي مسير مابايد پرورش و آموزش نظام:است معتقد كاردان دكتر
معلمان و دهد تغيير است ، مطالب معنايحفظ به صرف يادگيري كه را
ابعادمهم از يكي كه جديد تربيت براي را كنوني حتيمعلمان و آينده
به رسيدن براي.آمادهسازد است ، تحقيق به علاقه و علمي روح ايجاد آن
مسايل در پژوهش روش تدريس به تربيتآموزگاران ، در بايد منظور اين
علمي برايمطالعه نيز آموزگار بايد.شود داده اهميت وپرورش آموزش
بود ، خواهند آن تدريس كهمامور درسي كتابهاي ارزيابي و تدريس روشهاي
ابتدايي دوره معلمان تربيت رفته رفته كه لازمباشد شايد و شود آماده
صورت تربيتيمجهز علوم مراكز يا دانشكدهها وسيله به وراهنمايي
.گيرد
پژوهش به نسبت قبلا كه كساني ميان از مديران گزينش است ، معتقد وي
پرورش و آموزش كارگزاران پيگيريپيوسته دادهاند ، نشان خود از رغبتي
ساير و علمي محيطهاي با آنها وتماس علمي يافتههاي از
تدريسو روشهاي و برنامهها در اساسي دگرگوني پژوهشگران ، پديدآوري
با معلمان وآشنايي دانشگاهها ، و معلم تربيت مراكز در تحقيق روشهاي
و كارآموزي راه از آموزش حلمسايل در آن كاربرد در پژوهش روشهاي
آموزش كارگزاران در علمي بينش پرورش و درايجاد ميتواند بازآموزي
.باشد دانشآموزانموثر در علمي بينش ايجاد نتيجه در و وپرورش
دارد ادامه