پنجم ، شماره 1283 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 19 پنجشنبه 29
|
|
اميدها و بيمها گانه سه مدارس
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مردمي نمونه مدارس آزمون حاشيه در
دارد وظيفه دولت ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون اصل 30 اساس بر o
همه براي متوسطه دوره پايان تا را لازمالتعليم افراد وپرورش آموزش
.كند فراهم لازم امكانات با رايگان طور به ملت افراد
كه دارد تاكيد نكته اين بر ايران اسلامي جمهوري اسلامي قانون سوم اصل
فراهم سطوح تمام در و همه براي رايگان بدني تربيت و وپرورش آموزش
و آموزش دارد وظيفه دولت اساسي ، قانون اصل 30 براساس همچنين.شود
ملت افراد همه براي متوسطه دوره پايان تا را لازمالتعليم افراد پرورش
اين بر مردم عموم پندار.سازد فراهم كافي امكانات با رايگان طور به
ارائه به نسبت مصوب قانوني وظايف به باتوجه آموزشي نهادهاي كه است
مردمي نمونه غيرانتفاعي ، مدارس شرايط گرفتن نظر در بدون خود ، خدمات
مسائل زمينه در اخير سالهاي تجربه آورند ، عمل به جدي اقدام دولتي و
نابرابري و مدارس تفكيك زمينه در مردم بيشتر كه داده نشان آموزشي
مسئله اين اگر بيترديد دادهاند ، نشان واكنش خود از آموزشي امكانات
نگيرد ، قرار آموزشي مسئولين سوي از تعديل و جرح مورد منطقي صورتي به
.زند دامن آموزشي نهادهاي درسطح را نارساييهايي ميتواند آينده در
و ماليات پرداخت به توجه با است اين مردم انتظار ديگر عبارت به
و آموزش زمينه در همساني امكانات از دولت آموزشي و خدماتي وظايف
.شوند برخوردار پرورش
و مدارس تفكيك به نسبت مثبت و منفي نگرههاي ارزيابي گزارش اين هدف
دولتي و مردمي نمونه مدارس آيا.است آموزشي نهادهاي ناهمگوني ايجاد
نابساماني دچار اينگونه چرا دولتي مدارس دارند؟ تفاوت هم با
شدهاند؟
به مدارس ، جداسازي دلايل به پرداختن بدون:كادرآموزشي ميليون يك
را آموزشي كارشناسان و مردم انتقادي نظرات سقم و صحت نميتوان درستي
.سنجيد خرد محك در
كسري تومان ميليارد هزار يك قريب پرورش و آموزش وزارت گذشته سال در
مسئله اين بودجه و برنامه سازمان موقع به اقدام با كه بودجهداشت
.شد حل باشد آفرين مشكل ميرفت خوشايندكه صورتي به
تربيت و تعليم آموزشي ، كادر ميليون يك باداشتن پرورش و آموزش وزارت
براي است ، عهدهدار تنهايي به را دانشآموز هزار و 300 18ميليون
بودجه درصد ايران ، تنها 20 جمعيت سوم يك تربيت تعليمو و آموزش
دانشآموزان از يك هر كارشناسي نظر يك اساس بر ميشود ، صرف كشور عمومي
كه ميكنند تحميل كشور عمومي درامدهاي بر سال طول در ريال هزار 800
كه گفت ميتوان شتابزده ارزيابي يك در كشور دانشآموزان كل احتساب با
.است شده آنان آموزش صرف فقط تومان ميليارد حدود 732 سال 75 طي
منظور آموزشي نهادهاي جاري و عمراني هزينههاي محاسبه ، اين در البته
مردم مشاركت بدون كه ميدهد نشان گذشته سالهاي تجربهاست نشده
.برآمد آموزشي سرسامآور هزينههاي تمامي عهده از نميتوان
وزارت مردمي مشاركتهاي معاون زرهاني احمد سيد:موفقيت اصل مشاركت
آموزشي هزينههاي زمينه در مردم همياري بر تاكيد ضمن پرورش و آموزش
كودكان جذب در پرورش و آموزش شوراهاي كه:است باور اين بر
ساختوساز و فرهنگيان معيشت بهبود و آموزشي افت كاهش واجبالتعليم ،
.دارند اساسي نقش مدارس
واجبالتعليم كودكان از درصد اسلامي 76 انقلاب از قبل تا:ميافزايد وي
امسال.است رسيده درصد به 97 اكنون رقم اين كه ميشدند واردمدارس
همچنين و پرورش و آموزش بخششوراهاي در مردمي مشاركتهاي رهگذر از
زمينه در ريال ميليارد هزار يك بخشهاحدود ساير و غيرانتفاعي مدارس
.خواهدشد سرمايهگذاري تربيتي و آموزشي فعاليتهاي
از بيسوادي ميزان كه ميدهد نشان رسمي آمارهاي:بيسوادي كاهش
درسال نفر ميليون به 5/9 اسلامي انقلاب از پيش در نفر ميليون رقم 5/15
هزار قريب 21 سازندگي فقط 8سال آن بر علاوهاست يافته كاهش گذشته
هر ازاي به و ساختهشده استاندارد برابر درس كلاس هزار شامل 135 مدرسه
.است شده گرفته نظر در آموزشي فضاي مربع متر كلاس 137
طبق كه جامعهاي در مدارس تفكيك هم هنوز موثر ، تلاشهاي اين تمامي با
كاري ميداند رايگان را متوسطه دوره مقطع تا تحصيلات آن اساسي قانون
كه است براين مردم عموم تصور:ميگويد فرهنگي يك.بود خواهد دشوار
بپذيريم بايد كه حالي در است ومعلمان مدرسه برعهدهء فرزندان تربيت
بنابراين است اقتصادي مشكلات دچار جامعه اقشار ساير مانند نيز معلم
و چندپيشگي مشكلات باشد داشته تدريس براي فكري دغدغه آنكه از قبل
باز تربيتي وظايف از را او تورم از ناشي گراني آن از مهمتر
.ميدارد
اشاره با ميكند معرفي نفت صنايع كارشناس را خود كه ارمني هموطن يك
:ميگويد دانشآموزان تحصيلي افت در آن تاثير و دولتي مدارس تفكيك به
مدارس جداسازي به نيازي تنها نه نفت عظيم منابع داشتن با جامعه اين
اقشار همهء آموزشي هزينههاي تامين توان بلكه ندارد كنوني شكل به
.ميباشد دارا را دانشگاهي تحصيلات پايان تا جامعه
كردن اداره توان تنها بازنشستگي مستمري يك داشتن با:ميافزايد وي
به خاصي علاقه كه آنجا از اما دارم را نفري يكخانواده 4
بگذارم حراج به را داراييام و خانه حاضرم دارم جوان نسل سرمايهگذاري
.ببينم عاليه تحصيلي مقاطع در را فرزندانم اما
انتقاد ضمن بانك كارمند نجفي عليرضا:ضروري نياز مدارس ، تفكيك
اصل:ميگويد مردمي ونمونه غيرانتفاعي مدارس بالاي شهريههاي از
كه آنچه اما.شود ناشي شده حساب نياز يك از شايد مدارس تفكيك تفكر
اينگونه با آموزشي امكانات نابرابري ميدهد آزار را مردم ميان اين در
افت دچار دولتي مدارس دانشآموزان كه دارند اذعان والدين است ، مدارس
.شدهاند ملاحظهاي قابل تحصيلي
در تفاوتهايموجود به اشاره با پرورش و آموزش كارشناس مجيدي كريم
همه در مردمي نمونه مدارس:ميگويد دولتي و مردمي نمونه مدارس زمينه
از كه دولتي مدارس از بخش آن دارند ، وجود روستايي و شهري مناطق
مدارس به شدن تبديل با برخوردارند بالاتري وپرورشي آموزشي كيفيت
(تخفيف اعمال با البته و مصوب و مشخص)شهريه دريافت و مردمي نمونه
مدارس بيشتر.دارند پرورشيبيشتري و آموزشي خدمات ارائه در سعي
مدارس اما هستند مردمي نمونه كشور از خارج در ايران سرپرستيهاي
در نمونه عنوان به.دارند قرار كشور محروم مناطق در فقط دولتي نمونه
(منطقه 9) مهرآباد سرآسياب محله و تا 20 مناطق 15 فقط تهران شهر
.هستند دولتي نمونه مدارس داراي
كه مصوب شهريه از تركيبي مردمي نمونه مدارس بودجه:ميافزايد وي
هزينه دولت كه است دولتي سرانه نيز و ميشود پرداخت مردم توسط
از ميشود ، داده دولت توسط كه دولتي نمونه مدارس سرانه وليميكند
با ترتيب بديناست برابر ده حدود و بالاتر دولتي عادي مدارس سرانه
تقريبا جامعه در پرورش و آموزش كه داشت اذعان ميتوان مدارس تفكيك
.است گرفته خود به طبقاتي جنبه
جمعيت بودن جوان به توجه با:ناهمگون فرهنگ غيرانتفاعي ، مدارس
خدمات ارائه امكان آموزشي ، نهادهاي به آنان روزافزون نياز و ايران
مردم حضور بنابراين بود ، خواهد دشوار حدودي تا همسان آموزشي
آموزشي هزينههاي افزون به رو روند از خودبخود آموزشي درعرصههاي
مدارس در كشور دانشآموزان كل درصد از 3 بيش فقط اينكه با.ميكاهد
مورد برنامههاي به دستيابي تا همچنان اما ميكنند تحصيل غيرانتفاعي
مردم.است پيش در دشواري راه غيرانتفاعي مدارس ايجاد زمينه در نظر
ندارد را دانشآموزان عظيم خيل هزينه تامين توان دولت اگر ميگويند
.نكاهد دولتي عادي مدارس در موجود آموزشي امكانات از دستكم
در سرمايهداري فرهنگ به اشاره با دولتي بخش كارمند شهابي محمد
در غيرانتفاعي مدارس متاسفانه:ميگويد غيرانتفاعي آموزشي نهادهاي
خودبخود بلكه نميكنند آموزشي ساختار به كمكي تنها نه كنوني شرايط
فرهنگيان از يكي پيش چنديميپرورانند خود بطن در را خطرناكي فرهنگ
برخورد غيرانتفاعي مدارس اغلب دانشآموزان كه ميكرد اظهار كوش سخت
به معلم به آنكه از بيش آنان دارند ، آموزشي كادرهاي به نسبت متفرعني
فرهنگيان به كارفرما ديد از صرفا كنند نگاه فرهنگساز يك عنوان
.مينگرند زحمتكش
با آموزشي كارشناس نيازي احمد:مردمي نمونه مدارس به ورود شرايط
گذشته سال:ميگويد مردمي نمونه مدارس به راهيابي شرايط به اشاره
و نشد برگزار دولتي و مردمي نمونه مدارس به راهيابي براي آزموني
،(نمره 20100200 = امتياز 200) معدل از تركيبي براساس صرفا
.شدند انتخاب برگزيده دانشآموزان...و بودن فرهنگي ايثارگري ، امتياز
امسال گزينشي ، شيوه اين به اولياء حد از بيش اعتراض دليل به ولي
پرورش ، و آموزش توسط علمي مدل ترتيب 8 و رايانهاي مدلسازي عليرغم
.شدند گزينش آزمون براساس انتخاب و آزمون برپايي شيوه
دانشآموزان گزينش شيوه به اشاره با تهران شهر پرورش و آموزش مديركل
نمونه مدرسه هر ظرفيت درصد ميگويد70 كشور مردمي مدارسنمونه در
اختصاص منطقه همان ساكن يا تحصيل به دانشآموزانشاغل به مردمي
مناطق ساير از ثبتنام داوطلب دانشآموزان به ديگر درصد و 30 مييابد
.گرفت خواهد تعلق
سكونت ديگري منطقه در و تحصيل به شاغل منطقه يك در كه دانشآموزاني
در درصد سهميه 70 از ميتوانند مبدا آموزشگاه تاييد درصورت دارند
.كنند استفاده تحصيل محل منطقه
به نسبت تحصيلي 7776 سال در مردمي نمونه مدارس شهريه:ميافزايد وي
دوره دانشآموزان از و داشت نخواهد افزايشي هيچگونه جاري سالتحصيلي
هزار تا 200 راهنمايي 100 دوره ريال ، هزار بين 50تا 150 ابتدايي
تهران شهر مختلف مناطق در ريال هزار تا 250 متوسطه 150 دوره و ريال
.شد خواهد دريافت شهريه
است دانشآموز فرزند دو صاحب كه بازنشسته فرهنگي احمدي نرگس خانم
انتظار اين مدرسه اولياي از هميشه نبايد:ميكند نكتهاشاره براين
يكجا را فرزندان تربيتپذيري مسئوليت تمامي كه باشيم داشته را
همگون فرهنگي تعامل يك مدرسه و خانه بين قبل سالهاي شوند ، عهدهدار
همه خانوادهها فراوان مشغله خاطر به اخير سالهاي در اما بود ، حاكم
در شوند عهدهدار نيز را وظيفه اين مدرسه اولياي كه دارند انتظار
.دارند جداگانه وظيفهاي آنان از هريك كه حالي
بالا درآمدهاي و سرمايه بر تكيه با صرفا كه خانوادههايي من بهنظر
راه بگذارند غيرانتفاعي مدارس دوش به را بچهها دارندتربيت قصد
انگيزه با درسخوان ، دانشآموز بتواند مدرسه كردهاند ، انتخاب را غلطي
ارمغان به غني فرهنگ او براي نميتواند اما كند تربيت سواد با و
.آورد
غرورآفرين نكته اين مدارس ، تفكيك در موجود نشيبهاي و فراز تمامي با
جمعيت درصد از 8/61 كشور باسواد افراد آمار گذشته سال طي5 كه است
دانشجويان شمار و است رسيده سال 75 در درصد به 5/79 سال 65 در ايران
يافته افزايش نفر هزار به 967 نفر هزار از 182 عالي آموزش دوره
.است