پنجم ، شماره 1283 ژوئن 1997 ، سال خرداد 1376 ، 19 پنجشنبه 29
|
|
الهي كلام تدوين و ضبط
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) قرآن شناخت در بحثهايي
داد دستور قرآن حفظ بهمنظور (ص)اسلام براينباورندكهرسول عدهاي
.نمايند ضبط و بنويسند حضرت آن خود زمان در را قرآن آيات كه
زمان در كنوني ، نظم و كيفيت با و بهصورت قرآن نظريه اين براساس
شخص كه بودهاست چنين تنظيم شيوه شدهاست تدوين و تنظيم (ص)رسولخدا
عدهاي به بازميخواند ، مومنان براي و آيهاينازلميشد هرگاه پيامبر
در را آيه اين كه دستورميداد بودند آنها ضبط و نوشتنآيات مسئول كه
.نمايند آيهثبت فلان از بعد يا قبل سورهو فلان
ميشوند ناميده بودند ، كتابوحي آيات ونوشتن ضبط مسئول كه گروهي
.است شده دانسته تن پنج و چهل يا و سه و چهل حدود تعدادآنها و
مجموعهقوانين قرآن كه ميكند راتائيد نظريه اين شواهدي و قرائن
در را آن وعظيم حساس نقش خود (ص)پيامبر استو اسلام اصولي و اساسي
آن به پيامبر وآگاهي قرآن نقش واهميت بشرميشناخته آينده تاريخ
را سعي نهايت آن از نگاهباني و حفظ در (ص)خدا رسول كه است ميطلبيده
و گيرد درنظر تحريف از آن حفظ براي را مختلف راههاي و دارد مبذول
هدفي چنين تامين و تحقق بهمنظور كار لازمترين كه است بديهي.بپيمايد
پذيرفت نميتوان جهت بدين.است بوده قرآن آيات ضبط و تحرير و تنظيم
مسلمانان ميان در متفرق و پراكنده بهصورت را قرآن آيات (ص)پيامبر كه
.باشد نينديشيده آن جمعآوري و حفظ به و باشد كرده رها
و(ع)ابيطالب عليبن كه ميكند رياحنقل عليبن از مناقب ، در خوارزمي
.كردند گردآوري (ص)رسولخدا زمان در را قرآن ابيبنكعب
امام از ابراهيم عليبن كه آمدهاست زنجاني اثر قرآن تاريخ در
:است كرده نقل (ع)صادق
قطعههاي در قرآن كه فرمود(ع)عليبنابيطالب به (ص)اكرم رسول حضرت
و كن جمعآوري را آن تو و است پراكنده پوست و كاغذ و حرير
پارچهزردرنگي در را قرآن و كرد بدينمنظورتلاش (ع)عليبنابيطالب
(48).زد آنمهر بر و نمود گردآوري
روايات براساس كه است آمده چنين دكترصبور نوشته القرآن تاريخ در
نخست مرحله در بود موفق وحي نگارش امر در ديگران از بيشتر كه كسي
(49).بودند ثابت زيدبن سپس و عليبنابيطالب
(ص)خدمتپيامبر در ما:ميكند ثابتنقل زيدبن از مستدرك در حاكم
راهنمايي طبق را هركدام و ميكرديم جمعآوري پراكنده قطعات در را قرآن
نوشته اين حال اين با ولي ميداديم ، قرار خود مناسب جاي در او
و كند يكجاجمع را آن كه داد دستور (ع)علي به (ص)پيامبر بود ، پراكنده
.ميداشت آنبرحذر ساختن ضايع از را ما
آيات فرود حسب به را قرآن بهعقيدهشيعه (ع)علي امام هرحال به
از نزولقسمي شان به اشاره با و گردآوريكرد (ص)رسولالله زيرنظر
به اگر:ابنسيرينميگويد.نمود تفسير را آياتمشكل از برخي آيات ،
.مييافتم را علم همه ميكردم دسترسيپيدا كتاب آن
همت قرآن جمعآوري به نيز (ص)خدا رسول اصحاب از ديگر گروهي
جمعآوري آنچه و نكردند گردآوري نزول حسب به را آن ليكن گماشتند ،
.نداشت را(ع)علي حضرت كار ويژگيهاي از هيچيك بودند ، نموده
امام او پساز كه داد تضمين (ص)بهپيامبر خداوند:ميگويد عباس ابن
قرارداد (ع)قلبعلي در را قرآن رو اين از جمعكند ، را قرآن (ع)علي
نمود گردآوري را قرآن بهلقاءالله (ص)خدا رسول ازپيوستن پس او و
.قرارداد اسلام پيروان دسترس در و
خطابه ديدم را (ع)علي كه نقلميكند ابوطفيل از عبدالله معمربن
هرچهپرسش از قسم خدا به.منبپرسيد از:ميفرمود و ميخواند
آيهاي هر خداسوگند بپرسيد ، به الهي ازكتاب ميگويم ، پاسخ نمايي
.صحرا در يا كوه در و روز در يا و شده نازل شب در كه ميدانم را
بر كهقرآن است كرده روايت ازابومسعود حليهالاولياء در ابونعيم
هر باطن و وظاهر دارد باطن و ظاهر حرفش كههر آمد فرود حرف هفت
.است (ع)علي نزد آيه
سوگند بهخدا:فرمود (ع)علي كه شد عباسنقل ابوبكربن ازطريق نيز و
.ميدانم را محلنزولش و نزول شان آنكه مگر نازلنشده آيهاي هيچ
.است فرموده پرسانموهبت زباني و انديشمند قلبي بهمن پروردگار
-شافعي مذهب پيشواي -شافعي ادريس محمدبن:ميگويد (50)ابوزهره محمد
عشق حضرت آن به و داشت ارادت سنت ائمه از بيش (ع)ابيطالب عليبن به
اختصاص قرآن علم به را (ع)علي (ص)پيامبر:ميگويد آنكه تا...ميورزيد
مردم بين تا نمود امر وي به و خواند را آن (ص)پيامبر زيرا داد ،
(ع)علي:ميگفت نيز شافعي و نمود امضا را او گفتههاي و كند داوري
.باطل و ناحق معاويه و بود برحق
حضرت كه است اين ميآيد دست به شيعي مصادر از آنچه نيز و
خود خط به را آن بار نمودچندين جمعآوري را قرآن آنكه بعداز (ع)علي
مطلبرا اين خود ارزشمند كتاب اميندر محسن سيد شيعه بزرگ علامه.نوشت
.(51)مينمايد تائيد
كه ميآيد بهدست يادشد قرآن دربارهگردآوري كه نظرهايي مجموعه از
و راهندارد قرآن در تحريف هيچگونه وسني شيعه ازنظر اخير نظريه بنابر
قرآن كاستيدر و زيادي هيچگونه شيعه همازنظر باز نخست نظريه بنابر
.نميرود احتمال
جمعميان بلكه ندارد ، تناقض هم پنجگانهبا نظريات كه است گفتني
درچندين مرتبه چندين قرآن كه بعديندارد هيچ و است ممكن آنها
(ع)علي اگر زيرا;باشد شده گردآوري افرادمختلف دست به مرحله ،
زمان در را آنها وباطن ظاهر و تفسير و تاويل شاننزولو و آيات
با ندارد منافاتي ضبطمينموده ، هيچ و ثبت و حفظ (ص)رسولخدا
ثبت پيامبر دستور به را آيات نيز وحي بهنامكتاب ديگري گروه اينكه
كه مسلمين از ديگر برخي اينكه با ندارد منافات اين باز و باشند كرده
امر همين و باشند كرده ضبط را آيات برخي خود ميل به ميدانستند نوشتن
اختلاف موجب -عثمان زمان بخصوص -بعد دورانهاي در و (ص)خدا رسول از پس
را مطمئن نسخههاي و مستند نوشتههاي زمان آن در و باشد شده قرائتها
برده ازبين شاذرا و پراكنده نوشتههاي و قرائتها و كرده استنساخ
.بماند باقي خود اصلي بهصورت آيات و رود ازميان اختلاف تا باشند ،
به سورهها و آيات تنظيم قرآنو جمعآوري درهرحال گفت بنابراينميتوان
است بوده ايشان زمان هماننوشتههاي و بازميگردد (ص)رسولخدا زمانخود
همين وبراساس گرفته قرار ديگر ميزاننوشتههاي و ملاك بعد ادوار كهدر
.است محوگرديده ناصحيح و غلط كهنوشتههاي بوده مقايسه
نيز و ص 164 ، القرآن ، تاريخ -49;ص 24 قرآن ، تاريخ -پانوشت48
م) محاسبي اسد ابوعبداللهحارثبن السنن ، فهم :نك بيشتر تحقيق براي
ج 1 ، زركشي ، عبدالله علامهمحمدبن القرآن ، علوم في البرهان و (243
موقفالقرآنمن و ص 53 ج 1 ، علامهقسطلاني ، الاشارات ، لطائف و.ص238
الشيعه ، ج 1 ، اعيان -ص 25251 كتابابوزهره ، -ص 5450 بمكه ، المشركين
الانوار ، مجلسي ، بحار به ميتوانيد باره دراين بيشتر آگاهي براي و ص 89
;كنيد مراجعه ج 92