پنجم ، شماره 1286 ژوئن 1997 ، سال تير 1376 ، 23 دوشنبه 2
|
|
مترو با شهري سفر ميليون 120
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
4-جهان شهرهاي در همگاني نقل و حمل
خود ترامواي سيستم هنگكنگ برقيو اتوبوس سامانههاي تهران و شانگهاي
توسعهميدهند را
جهان شهرهاي در همگاني نقل و حمل
4
آن نقل و حمل و است جمعيت نفر ميليون دو داراي تاشكندتاشكند
.ميشود انجام و متر و تراموا برقي ، اتوبوس اتوبوس ، توسط
به مسير از 167 مسيرها تعداد و است گسترش حال در سرويساتوبوسراني
افزايشپيدا كيلومتر به 2620 كيلومتر مسيرهااز 2150 طول و مسير 194
تعداد و دستگاه به 2074 از 2227دستگاه نقليه وسايل تعداد.است كرده
.است كاهشيافته نفر ميليون به 370 نفر ميليون از383 مسافران
طول مجموع و مسير به 22 مسير از 19 برقي اتوبوسهاي مسير تعداد
تعداد.است يافته افزايش كيلومتر به 263 كيلومتر از 214 مسيرها
تعداد اما كرد پيدا افزايش دستگاه به 482 دستگاه از 397 نقليه وسايل
نفر ميليون به 137 نفر ميليون از 141 و كرد پيدا تقليل كمي مسافران
.رسيد
طول به مسير اكنونداراي 23 و يافت كاهش كمي نيز تراموا سيستم
نيزاز مسافران تعداداست ترام دستگاه كيلومترو 500 مجموعا 290
.كاهشيافت نفر ميليون به 149 نفر ميليون 169
كيلومتر مجموعا 24 طول به دوخط اكنون و شد افتتاح سال 1997 در مترو
چهار دستگاه تعداد 34.هستند گسترش حال در خطوط.دارد ايستگاه و 19
.شد جابهجا مسافر ميليون تعداد 120 سال 1985 ، در و دارد وجود واگني
ميليون به 141 سال 1992 در و ميليون به 132 سال 1988 در تعداد اين
را ديگر وسايل با شهر نقل و حمل كاهش علت حدي تا كه يافت افزايش نفر
.ميسازد روشن
چند ازجمله و نفر ميليون درحدود 8/6 جمعيتي داراي تهرانتهران
ايجاد اواخر همين در را خود برقي اتوبوس سيستم كه است شهري
كيلومتر بهطولمجموعا 1700 مسير اتوبوسراني 150 واحد شركت.كردهاند
مسافران گزارشتعداد مورد درمدت.ميدهد پوشش دستگاهاتوبوس با 2000 را
اتوبوسبرقي.است يافته افزايش نفر يكميليارد به نفر ميليون از 670
شش درخلال.ميدهد پوشش با 35اتوبوس را كيلومتر هفت از بيش مسافتي
ميليون پنج ميشد مارس1993 به منتهي كه سيستم اين اولفعاليت ماهه
.جابهجاشدهاند مسافر
تعداد همين كه دارد وجود مينيبوس از گستردهاي سيستم همچنين تهران در
اما شده آغاز چندياست نيز مترو سيستم احداث.ميكنند راجابهجا مسافر
.معلومنيست آن تكميل زمان
ميليون درحدود 4/9 جمعيتي داراي شهريتيانجين تيانجينناحيه
مترو و برقي اتوبوس اتوبوسراني ، سرويس مختلفي شركتهاي.است نفر
مسير شامل 155 اتوبوسراني گزارشخطوط مورد مدت درخلال.دارند رابرعهده
كاهش حال در برقي شبكهاتوبوس.است بوده كيلومتر بهطولمجموعا 3000
برقي اتوبوس معموليجاي اتوبوس مسيرها از بعضي در كه نظراست در و است
به كيلومترمسافت جمعا 17 و مسير دو با اتوبوسبرقي سيستمبگيرد را
بهطور - هركدام اتوبوسها.است سال 1980رسيده در آن حجم درصد 20
مسافر ميليون وجمعا 600 ميكنند طي را كيلومتر هزار 50-متوسطسالانه
كيلومتر درحدود 32هزار مسافتي سال در برقي اتوبوس هر.ميكنند جابهجا
.ميكنند جابهجا را مسافر ميليون جمعا 20 حاضر درحال و ميپيمايد را
.است بوده ميليوننفر رقم 120 اين سال 1980 در درحاليكه
.شد راهاندازي كيلومتر هشت مسافت براي سال 1986 در مترو بخش نخستين
جمعا 10 بودو واگني سه دستگاه چهار داراي سيستم سال 1986اين در
.كرد حمل را مسافر ميليون
اتوبوسراني سرويس دو و جمعيت ميليون داراي 3/3 رانگونرانگون
سرويسراهآهن.اتوبوسراني خصوصي شركت و جادهاي نقل و حمل شركت:است
شركت.ميشود اداره راهآهنميانمار شركت توسط حومهاي سنگين
و 350 مجموعا 250كيلومتر بهطول مسير داراي 11 اتوبوسرانياولي
شركت.ميشوند جابهجا سالانه مسافر ميليون حدود100 در.است اتوبوس
و 350 كيلومتر مجموعا 92 مسيربهطول شش داراي اتوبوسراني خصوصي
.ميشوند سالانهجابهجا مسافر ميليون درحدود 70.اتوبوساست
مجموعا با كيلومتر مسافت 60 براي قطار سرويس ميانمار راهآهن شركت
نفر ميليون سال 1988بالغبر 29 در مسافر حمل.ميكند تامين واگن 120
به 21 وليمجددا يافت كاهش نفر ميليون به 12 سال1989 در اما كه بود
.كرد پيدا سال 1992افزايش در نفر ميليون
برنامهريزي مراحل در شهري همگاني ترابري سامانههاي
:عبارتنداز دهند توسعه را خود متروي شبكه دارند درنظر كه شهرهايي
كلكته ، پيونگيانگ ، هنگكنگ ، تيانجين ، شانگهاي ، گوانگزهو ، پكن ،
.تاشكند و سنگاپور سئول ، پوسان ،
:عبارتنداز دارند مترو سيستمهاي ارتقاء براي برنامههايي كه شهرهايي
.بانكوك و چنگدو دهلينو ، مدرس ،
دهند گسترش را خود سبك راهآهن سيستمهاي دارند قصد كه شهرهايي
.مانيل و هنگكنگ:عبارتنداز
دهند ارتقاء را خود سبك راهآهن سيستمهاي دارند قصد كه شهرهايي
لاهور كوالالامپور ، اسكندرآباد ، كراچي ، حيدرآباد ، :عبارتنداز
.وبانكوك
و ميدهند گسترش را خود برقي اتوبوس سامانههاي تهران و شانگهاي
خط يك دارد درنظر داليان.ميدهد توسعه را خود ترام سيستم هنگكنگ
.كند خود سبك راهآهن شبكه بخش اولين به تبديل را خود ترام سيستم
مرحله به كار موارد دربعضي و شده تعهد رسما پروژه اين همه انجام
مالي ، مشكلات بهعلت مواردي در امااست رسيده طراحي از پيشرفتهاي
پيشبيني قابل برنامه رسمي شروع درزمان كه قراردادي يا زيستمحيطي
در.است شده تاخير مواجهبا اجراء يا طرح مرحله در پروژه نبودندانجام
آن كاهشفوائد و پروژه هزينه افزايش باعث تاخيرات اين مورد چند
كوالالامپور و بانكوك(مالي درحدامكان هزينه كاهش بهخاطر) شدهاست
.هستند قبيلموارد ازاين
ترافيك شرايط و پيوسته سالرشداقتصادي پنج از بيش پي در بانكوك در
ترابري سيستم بهيك آمد پيش شخصي نقليه وسايل افزايش كهدراثر سنگيني
سال خلالپنج در كه ميشود تخمينزده).است شده مبرمپيدا نياز بزرگ شهري
پروژه سه از.(است داشته سالوجود در درصد معادل 20 رشدي گذشته
سيستم يك) تنهايكي شد تصويب دولت توسط سال 1990 تا كلانكه ترابري
به (شد هولدينگزطراحي هوپول شركت توسط كه سنگينحومهاي و برقي راهآهن
دوپروژهديگر شروع تاريخ مورد در و است اجراييرسيده مقدماتي مرحله
.دارد وجود ترديد هنوز
طراحي كوالالامپور در خصوصي بخش توسط سبك راهآهن پروژه يك سال 1987 در
بههمين.است افتاده تاخير به آن اجراي مالي اشكالات علت به اما شد
در كوالالامپور تجاري منطقه براي [ريلي يك خطآهن] منوريل سيستم يك نحو
مشكلاتقراردادي بهعلت قرارداد نوشتن هنگام شداما اعلام رسما سال 1990
.شد متوقف مالي و