پنجم ، شماره 1288 ژوئن 1997 ، سال تير 1376 ، 25 چهارشنبه 4
|
|
همه اين سزاوار اسلامي آزاد دانشگاه آيا
!است؟ بيمهري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عالي آموزش و فرهنگ وزارت براي برادر يك ميتواند آزاد دانشگاه
باشد
كم به جهتكمك در است برداشته كه اولينقدمي اسلامي آزاد دانشگاه
.است بوده متقاضيان و مردم اعتراض موج كردن
پنجشنبه ، روزنامههايصبح از يكي (3) درصفحه شده چاپ خبر از قسمتي
نشريههاي و كتب چهارميننمايشگاه برگزاري عنوان اسفند 1375با دوم
خانواده يكعضو عنوان به را بنده تربيتمدرس ، دانشگاه در تخصصي
.داد تكان ايران عزيز و اسلامي كشور عالي آموزش
ونشريات كتب نمايشگاه چهارمين:كه است آمده نظر مورد خبر در
از 4 بينالمللي معتبر ناشران حضور با اطلاعاتي بانكهاي و خارجي تخصصي
هيات اعضاي...برگزارميشود مدرس تربيت دانشگاه در ماه اسفند تا 9
كتب خريداين به آزادمجاز ارشددانشگاههاي كارشناسي ودانشجويان علمي
خريد براي ايندانشگاه كتابخانههاي به فرصتي روزآخر در فقط و نيستند
.شد خواهد داده كتب
از كرات به كه مشابه موارد و عمومي اعلام و نظر اظهار اين مورد در
نكات است گرديده عنوان عالي آموزش وزارت دوم و اول طراز مسئولين طرف
.مينمايم مطرح كه گذشت حقير اين ذهن از زير
صحبت بخواهيم جامعه در دولت دخالت درمورد تئوري بصورت اگر -1
عدم ميكند بروز دولت دخالت عدم با جوامع در كه مشكلاتي از يكي كنيم ،
منابع امكانات ، كمبود علت به (آموزشعالي مخصوصا) عمومي كالاي توليد
.ميباشد كالا اين برايتوليد جامعه در كافي انگيزه عدم بالا ، هزينه و
نيازمبرم ابتدا عمومي ، كالاي درتوليد دولت دخالت اصلي توجيه
آن عادلانه سپسپوشش و دولت دخالت نشدنبدون توليد و آن به جامعه
.ميباشد دولت توزيعي بخشوظايف در اجتماعي عدالت بهاصل توجه با
غيردولتي بخش در لازم انگيزه ايجاد به ابتدا دولت دخالت ميان اين در
توليد به اقدام انگيزه نبود صورت در سپس و كالا اين توليد جهت در
دو حقيقت در عالي آموزش وزارت كه ميبينيم.ميگيرد صورت دولت توسط
بخش به بخشيدن سامان و كافي انگيزه ايجاد ابتدا:دارد وظيفه
به توليد عدم صورت در سپس و عالي آموزش توليد جهت در غيردولتي
توليدي شكاف كردن پر راستاي در عالي آموزش نمودن توليد كافي ، اندازه
.جامعه در كالا اين
ضعف و عالي آموزش فزاينده وقتيتقاضاي دهه 60 سالهاي ابتداي در
شده سوگيري چارهانديشي سمت به ذهنيتها مشاهدهگرديد دولتي سيستم پوشش
واگذارندو خودش به را جامعه كار از بخشي تا شدند آن بر وقت مسئولين
بود جا به حقنيز به كه ببرند بهتري موجوداستفاده بالقوه توانهاي از
تحقق سده اول نيمه در راكه عالي آموزش و فرهنگ اولوزارت وظيفه لذا
دانشگاهگذاردند ، اين دوش به آزادياسلامي دانشگاه تاسيس با نيافتهبود ،
مناسب تحصيلي پوشش آموزشعالي ، و فرهنگ وزارت وزيرنظر همكاري با تا
.نمايند جامعهايجاد در عالي آموزش سطح رادر
بر كهعلاوه است عواملي از يكي آموزشعالي مخصوصا و آموزش -2
در نيز را توزيعدرامد ملي ، درامد آن وبهتبع درامد سطح افزايش
عالي آموزش مورد در مشهور ازنظريات يكيميكند جامعهعادلانهتر
يك همچون عالي آموزش كه دارد را ادعا اين مخصوصا.است سرند نظريه
كرده جدا را قويتر و هوشمندتر استعدادتر ، با افراد غربال ، و سرند
.مينمايد تربيت اجتماعي مهمتر پستهاي تصدي جهت
رشد با انقلاب اول سالهاي از آموزشعالي براي تقاضا ما كشور در
ثبتنام نفر هشتصدهزار و ميليون يك حدود تا و يافته شدت چشمگيري
.است رسيده سراسري دركنكورهاي
پاسخگوئي عاليتوانايي آموزش وزارت كهآيا است اين اصلي سئوال حال
و نور پيام و شبانه دانشگاه چقدر هر دارد؟ را تقاضاها تمامياين به
وزارت عرضه برابر بيست حداقل تقاضا هم باز درستكند ، هم مكاتبهاي
.بود خواهد عالي آموزش و فرهنگ
در برداشتهاست كه قدمي اولين آزاداسلامي دانشگاه كه ميبينيم لذا
بودجه و حقوق كه متقاضيان و مردم اعتراض موج كردن كم به كمك جهت
.است بوده ميكنند ، تامين را عالي آموزش وزارت
عضو كه وقتاست نيمه نيروهاي از آزاداستفاده دانشگاه بعدي قدم
كار اين با.ميباشند آموزشعالي و فرهنگ وزارت تماموقت علمي هيات
منتفع كشور و ميشود استفاده آنها بالقوه توان و مرده اوقات از هم
واقعي خريد قدرت كاهش با انقلاب از بعد كه درامدي شكاف هم و ميگردد
.مينمايد پر حدودي تا را است داده رخ دانشگاهها علمي هيات اعضاي
از علمي ، هيات اعضاي مالي تامين و اضافي اشتغال فضاي ايجاد با يعني
غيرمستقيم صورت به حقيقت در و است كاسته معلمي شغل از آنها سرخوردگي
علوم وزارت به همواره كار اين جانبي اثرات و رفته عالي آموزش كمك به
.است رسيده
بين ساده مقايسه يك و داده خاتمه بحثها اين به اينكه براي-3
چند به فقط باشيم داشته عالي آموزش وزارت و اسلامي آزاد دانشگاه
.ميكنيم اكتفا سئوال
فضاي چقدراست؟ عالي آموزش گردشوزارت در سرمايه و سرمايهها
در ديگر امكانات و علمي هيات اعضاي تعداد پشتيبانيدولتي ، آموزشي ،
است؟ چقدر عالي آموزش وزارت
چقدراست؟ اسلامي آزادي گردشدانشگاه در سرمايه و سرمايهها
وامكانات علمي هيات اعضاي تعداد دولتيو پشتيباني آموزشي ، فضاي
است؟ چقدر اسلامي آزاد دردانشگاه ديگر
اسلامي دانشگاهآزاد در فارغالتحصيلان دانشجويانو تعداد كميت ، آيا
عالي آموزش ازوزارت... و امكانات و كهسرمايه اندازه همان به
نياز به پاسخ يعني است؟ آموزشعالي وزارت از دارد ، پائينتر كمتر
چگونه وامكانات سرمايهها نسبت به هركدام را عالي آموزش مورد در مردم
ميگويند؟ پاسخ
كه اندازه همان به اسلامي آزاد دانشگاه فارغالتحصيلان متوسط كيفيت آيا
سرمايه بودجه ، كتاب ، علمي ، هيات اعضاء پشتيباني ، امكانات ، سرمايهها ،
فارغالتحصيلان ازكيفيتمتوسط پائينتر دارد ، كمتر..و گردش در
عالي آموزش و فرهنگ وزارت مثلااگر يعني ميباشد؟ دولتي دانشگاههاي
هم فارغالتحصيلانآن كيفيت دارد ، بيشتر وامكانات سرمايه برابر بيست
است؟ آزادياسلامي دانشگاه برابر بيست
شود ، جايگاه داده سئوالات اين به وبغضي حب بدون پاسخ كه صورتي در
عالي آموزش ازدوش كه را باري و اسلامي دانشگاهآزاد كار و آموزش
.شد خواهد معلوم بهتر كشوربرميدارد
مناطق سهميه مردم براي عالي آموزش تقسيمامكانات در ما كشور در -4
اطمينان ميتوان باز كه اينجاست سئوال اما.است شده گرفته نظر در
سهميه آيا كرد؟ خواهند استفاده امكانات از يكسان به همه كه داشت
در.ميزنيم گول را خودمان فقط و است تكليف رفع يا است؟ كافي مربوطه
فرهنگ وزارت و اسلامي آزاد دانشگاه بين مقايسه يك سئوال اين به پاسخ
با عالي آموزش و فرهنگ وزارت آيا.ميخورد چشم به مناسب عالي آموزش و
در ديگر نصف تمركز و تهران در كشور دانشگاههاي نصف از بيش تمركز
كه باشد داشته را ادعا اين ميتواند استانها مراكز و گران نقاط
آموزش به ميتوانند كنكور سهميه از استفاده با حتي مردم فقيرترين
را آن از استفاده مادي توانايي حتي يا و يابند راه دولتي عالي
دارند؟
نقاط دورترين در دانشگاهي باتاسيسواحد اسلامي آزاد دانشگاه آيا
كشور اقشار فقيرترين براي عالي تحصيلات پوشش جهت در گامي كشور
.برنداشتهاست
كم بعضيها بقول چند هر) عالي آموزش دادن با اسلامي آزاد دانشگاه آيا
موثر افتاده دور مناطق و شهرها اقتصاد و فرهنگ توسعه در (كيفيت
براي را آنها و ميدهد آموزش كم هزينه با را افراد محل در كه نيست؟
.ميكند تربيت محل همان
كوچك درشهرهاي دانشگاهي واحدهاي باايجاد اسلامي آزاد دانشگاه آيا
آن فرهنگ و مردم زمان طول در كه نميآورد رابوجود جانبي اثر اين
سازد؟ متحول را منطقه
بندهدانشگاه كه شود ايجاد ذهنيت شايداين فوق مسائل بيان از پس
آزاد دانشگاه !ميدانمخير مطلوبيت كمال و كعبهآمال را اسلامي آزاد
خودش خاص ساختاري مشكلات داراي ولي است حسنهايي داراي اگرچه اسلامي
تا باشند داشته خاص توجه آنها به امر مسئولين دارد ضرورت كه هست هم
دهد؟ نشان گذشته از بهتر را خود آينده
اسلامي آزاد دانشگاه در زماناستخدام از كه سئوالاتي از يكي -1
آن سربازي خدمت طرح مشمول علمي هيات عضو كه بنده براي تاكنون
دانشگاه اگر كه است بوده اين همواره داشته وجود هستم دانشگاه
اول تراز مسئولين چرا است ، اميدواركننده آيندهاش و است آزادخوب
واحدها روساي از بسياري وحتي مناطق روساي و معاونين رئيس ، همچون
دارند دست در را سيستم اين مهار و حركت كه آنها چرا.هستند نيمهوقت
در وقت تمام بصورت و نميگذارند دل خود شغلهاي و دانشگاهها از
.نميشوند استخدام اسلامي ، آزاد دانشگاه
موارد از خيلي در تقريبا واحدهايدانشگاهي كه ميشود ديده -2
با واحدهاي عملكرد در را فاحشي تناقض همين و ميكنند عمل تامالاختيار
واحد يك رفتار نميتوان تقريبا كه بگونهاي است ، آورده بوجود همديگر
دستمزد ، و حقوق غيبت ، استخدام ، نام ، ثبت مورد در مثلا را دانشگاهي
مسئله ايندانست ديگر واحدهاي همسان را... و كاري ساعات پاداش ،
آيندهدانشگاه و شده انسجام و رفتنيكپارچگي بين از به منجر درآينده
.ميكند مبهم را
تماموقت علمي هيات يك مزاياي حقوقو اسلامي آزاد دانشگاه در -3
كمتر عالي آموزش در خودش همرديف از تومان هزار بيست حداقل
متوسط مثلا.است كمتر فاحشي بصورت نيز ساعت هر حقالتدريس.است
در كه حالي در است تومان دولتي 1500 دانشگاه در ساعتي حقالتدريس
تا ميشود منجر مسئله اين.ميباشد تومان تا 900 آزاد 850 دانشگاه
يك همواره نيز و كند جذب را بالاتر استعدادهاي نتواند آزاد دانشگاه
.باشد فعاليتي هر پشت در اعضاء طرف از شكايت زبان
دانشجو يكحد از كه دارد اين به آموزشاعتقاد تئوريهاي از يكي -4
.دارد وجود معكوس رابطه آموزش جذب كيفيت و تراكم بين بالا به كلاس در
تئوري ابتداييترين اين دانستن با آزاد دانشگاه مسئولين چرا نميدانم
در حتي دارند ، نفري هشتاد هفتاد ، كلاسهاي بر تاكيد همواره آموزش
آزاد دانشگاه آيا.ميخواهند كلاس يك در را نفر عمومي 200 درسهاي
عمل جامه خويش اهداف به مطلوبي نحو به رفتار شيوه اين با ميتواند
بخشد؟ گسترش را كارش حيطه و بپوشاند
فرود واستاد دانشجو سر بر را بايدچوبش است كم شهريه اگر آيا
.كنيم ديگر جائي از كمبود جبران در سعي يا و بياوريم
حاضر به دادن ، تنها درس بجاي كه سليمينميپسندد عقل هيچ حال هر به
استراحت وقت تمام يا پرداختو سركلاس در كردندانشجويان غايب و
اختصاص دانشجويان ورقههاي و خواندنگزارشها و تصحيح به را مدرس
كلاسها تراكم از آينده موقعيت كردن بهتر براي بايد كه است اين.داد
دانشجو هر كار به بتواند مدرس هم و شود تحملتر قابل همكلاس تا كاست
.نمايد بهتر آينده ضامن را بالاتر كيفيت و برسد تنهايي به
.است سربهسري نقطه در كردن عمل خصوصي بخش فعاليت توجيهات از يكي -5
در.كمتر نه و بيشتر نه بگيرد دانشجويان از ميكند هزينه چه هر يعني
كه است كرده تعيين را شهريه مقدار يك آزاد دانشگاه تشكيل اول سالهاي
.باشد داشته خاص قانون طبق مشخصي افزايش سال هر
شهريهخيلي رشد نرخ و افزايش هموارهميزان كه اينجاست در نكته
دانشگاه استكه حالي در اين.است درجامعهبوده تورم نرخ از كمتر
هيات اعضاء به كمپرداختكردن جز راهي لذا.گرداناست خود آزاد
و است كوتاهتر همه از آنها ديوار كه چرا نميماند كارمندان و علمي
كمتر دستمزد و حقوق سر بر دانشگاهي معلمان يعني قشر اين عموما نيز
.ميكنند چانهزني
مشخص سازمانميشود در كاركنان بهدلگرمي منجر كه عواملي از يكي -6
كاركنان.است اجتماعي دعويهاي در مرضيالطرفين قاضي يا عامل بودن
كسي چه به را ، خود شكايات نميدانند كه آنجايي از اسلامي آزاد دانشگاه
دانشگاه كه چرا.اضطرابند در همواره دهند ، ارجاع بايد مرجعي چه و
قانون از نه اسلامي جمهوري قانون نظام در چرا نيست معلوم اسلامي آزاد
يك خود براي بلكه كار ، قانون از نه و ميكند تبعيت كشوري استخدام
.است كرده ايجاد (هست هم بر هزينه كه)جديد سازمان
اسلامي آزاد كهدانشگاه است ذكر به لازم پايان پايانيدر سخن
در مسئولين لطفي كم تا است لازم.دارد را بسيار رونق و گسترش توانائي
دانشجويان و علمي هيات اعضاء به ارزي سهميه دادن اختصاص خصوص
.شود بازنگري مطلوبي نحو به آزاد دانشگاه
آموزش و فرهنگ وزارت براي برادر ميتوانديك اسلامي آزاد دانشگاه
بعضي يا و عالي آموزش و فرهنگ وزارت كه نيست صحيح و باشد عالي
.كنند نگاه آن به (رقيب) يك مانند مسئولين
بهدانشگاه مسئولين نگاه بنده شدننوشته چاپ صورت در اميدوارم
مشكلات بر نيز اسلامي آزاد دانشگاه مسئولين و منطقيترشده اسلامي آزاد
.باشند داشته بيشتري توجه دانشگاه اين
دلانگيزان سهراب
اسلاميواحد آزاد دانشگاه مشمولانمتخصص طرح علمي هيات عضو
كرمانشاه