پنجم ، شماره 1289 ژوئن 1997 ، سال تير 1376 ، 28 شنبه 7
|
|
موثر و خوشطعم دارويي خواندن كتاب
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تربيتي فعاليتهاي در كتابخواني راهبرد بررسي
مدارس تعطيلاتدانشآموزان و تابستان ايام با همزمان
با تا كنيد مطالعه را آن بخوانيد ، بچهها براي را كتابي كه آن از قبل
بچهها براي دستميآوريد ، به كه احساسي تمام با بتوانيد و آشناشويد آن
كنيد قرائت
به عمل در كه برگزيند را شيوههايي بايد ياددهنده هر يا معلم هر
.ببرد لذت خود ازياددادن و برسد خشنودي
كه شيوههايي بهترين با ميتواند ديگر ، ياددهنده هر و معلم هر
بيشتر هرچه.برسد مهارت به ميكنند ، تقويت را موفقيتآميز ياددادنهاي
حرفهاي ياددهندگان مرز به و ميشود ماهرتر بردارد ، گام راه اين در
ابداع تازهتري شيوههاي توانست خواهد خود كه آنجا تا ;ميشود نزديكتر
.بگذارد تجربه به را منحصربهخود و بكر روشهاي و كند
اين مادران و پدران مسئوليتهايمعلمان ، و وظيفهها عمدهترين از يكي
تشويق وخواندنكتاب بهمطالعه را نوجوانان و كهكودكان است
.آورند بهوجود آنها در را مطالعه به تاعادت كنند
برآمد؟ مهم اين عهده از ميتوان چگونه
شدهاند ، حرفهاي و مهارترسيدهاند به خود كار در كه ياددهندگاني
و گفتهاند برايديگران را آنها و كردهاند پيدا راهحلهايگوناگوني
.نوشتهاند
مورد در را خودش ارزشمند اخيراتجربه كه است آنها از يكي كوك جيمي
حرفهاي مجله درمعروفترين كتابخواني و مطالعه به تشويقبچهها
رسالتاصلي را نوجوانان و كودكان به شيوههايياددادن كه معلمان
.است داده شرح ميداند ، خود
مادران و پدران معلمان ، استاز نوشته كه كوتاهي مقاله بالاي در او
عهد خود ميخوانيد؟با كتاب بچهها براي بار يك هرچندوقت:ميپرسد
.بخوانيد آنهاكتاب براي روز هر ببنديد
ميكند ، وشما من كهاز تقاضايي و كنجكاوانه پرسش اين از پس
آن.نميكنم فراموش را خودم معلمي سالهاي اولين وقت هيچ:مينويسد
بچههاي از ما مدرسه دانشآموزان.بودم ابتدايي دوم كلاس معلم روزها
در مهرباني با كه بودند سالهاي شانزده پانزده نوجوانان تا كودكستاني
خود حمايت زير كوچكترهارا بزرگتر ، بچههاي.ميكردند همتحصيل كنار
در.كمكميكردند آنها به ميتوانستند كه هرطريق به و ميدادند قرار
همواره كه بودند شده خانواده يك مثلاعضاي مدرسه ، اين جمعيت واقع
.نميماندند غافل همديگر به كمك از
.داشت وجود هم مدرسه سايركاركنان و معلمين بين صميمي روحيه اين
اساس بر كتابها.بود دانشآموز از پر هميشه كه كتابخانهايداشتيم
مجاز تماميدانشآموزان ولي.بودند شده دانشآموزانقفسهبندي سن
آشنا كتابها وبا كنند مراجعه كهميخواستند قفسهاي هر به بودند
به را كلاسم بچههاي وقت هر بود ، شده گذاشته كه سنتي همين طبق.شوند
ميخواهند كه قسمت هر به ميگذاشتم آزاد را آنها ميبردم كتابخانه
ميزجمع يك گرد را همه مطالعه شدنساعت تمام به نزديك.بروند
خواندن يا ديدن براي كه را ميخواستمكتابهايي آنها از و ميكردم
كتابهاي به كوتاه نگاهي.بياورند خود با بودند ، كرده انتخاب
اين با و كلاسميكردم روانه را آنها سپس بچههاميانداختم انتخابي
.ميدانستم تمامشده را وظيفهام كار
انتخاب كه را كتابهايي كردمتا جمع ميز دور را بچهها وقتي روز ، يك
به وقت كههيچ زيركي دخترك ديدمسارا بگذرانم ، ازنظر بودند كرده
از كه را قطوري كتاب.آمد من نزد ندادهبود ، نشان علاقهاي مطالعه
را كتاب عنوان.داد نشانم بود كرده انتخاب بزرگسال نوجوانان قفسه
.خانواده زندگي آغاز عسل ، ماه:ديدم كتاب جلد روي درشت حروف با
را بزرگي اين به چراكتاب:پرسيدم او از و زدم سارا به لبخندي
بدانم ميخواهم:وگفت انداخت من به معصومانهاي كردهاي؟نگاه انتخاب
.ميكنند درست عسل چگونه زنبورها
شنيده زمان آن تا كه جملهايبود خندهدارترين او پاسخ.زد بهتم
.بودم
را عسل معنيماه كه ميداد نشان سارا كودكانه نگاههاي
بزرگ كه است جواناني مخصوص كتاب اين:توضيحدادم برايش.نميداند
.بدهند خانواده تشكيل ميخواهند و شدهاند
قفسه در را كتاب.كردم چشمتعقيبش با شد دور من از و دويد سرعت به
.شد ديگر يككتاب كردن پيدا براي جستجو مشغول و خودشگذاشت
به كنيم ترك را كتابخانه ميخواستيم وقتينيامد سارا و گذشت دقايقي
.است شده آن تماشاي غرق و كرده انتخاب ديگري كتاب ديدم.رفتم سراغش
نگاهم مشكوكي لبخند با عسل زنبوران زندگي:بود نوشته كتاب جلد روي
.كردم تاييد را انتخابش و دادم تكان را سرم.كرد
.كنم صحبت مدرسه باكتابدار تا رفتم كتابخانه به بعد روز چند
يكبار وقت هرچند:پرسيد من از.كردم تعريف برايش سارارا داستان
كتابميخوانيد؟ شاگردانتان براي
كتاب من براي بچههابايد ميكردم فكر زمان آن تا شدم دستپاچه
وقتي.دادم ادامه كتابدار با را صحبتم.برايآنها من نه بخوانند ،
:گفت و داد بغلم زير كتاب كنم ، تعدادي ترك را كتابخانه ميخواستم
قول من از آخر در ومناسبهستند شما كلاس بچههاي براي اينكتابها
.بخوانم كتاب بچهها براي دقيقه چند براي حتي روز ، گرفتهر
حتي.ميگرفتم كتاب و مدرسهميرفتم كتابدار نزد مرتب بعد ، به آن از
ا آنهار دومنميتوانستند كلاس بچههاي كه ميبردم كلاس به كتابهاييرا
.ميبردند لذت آنها تصاوير ازتماشاي اما بخوانند ،
زود خيلي.بوديم شده كتابهايجوراجور خواندن و مطالعه غرق كلاس همه
بچهها شدن برايسرگرم هم كه است ابزاري بهترين شدمكتاب متوجه
.ميبرد بالا سرعت به را آنها سطحآگاهي هم و است مناسب
كتاب آنها براي دقيقه پانزده و ميكردم شروع را تازه كتاب يك روز هر
هنگام كرد وادارم كتابخواني به بچهها شديد علاقه كم كم.ميخواندم
فهرست به وقتي.بخوانم كتاب برايشان نيز كلاس وقت شدن تمام از پس ظهر ،
متعجب ميكردم نگاه بودم خوانده بچهها براي ماه چند ظرف كه كتابهايي
ادبيات در كه بودم خوانده شاگردانم براي داستانهايي مرور به.شدم
.بودند كتابها مشهورترين و شدهترين شناخته جزو نوجوانان و كودكان
بارها.بود شگفتآور منگذاشت شاگردان روي خواندن كتاب كه تاثيري
از كه ميديدم كتابي بچهها دفترهاي و درسي كتابهاي ميان افتاد اتفاق
مدرسهدوست كتابدار با من كلاس دانشآموزان.بودند گرفته كتابخانه
.ميداد آنها به ميخواستند كه را كتابي هر و بودند شده صميمي
خودش همسن بچههاي مخصوص قفسه در كه را كتابهايي تقريباتمام سارا
حيوانات به كه كتابهايي و شعر كتابهاي به حتي.بود خوانده بود ،
شدم بزرگ وقتي:گفت من به روز يكبود شده علاقهمند بودند ، مربوط
.بپردازم حشرات زندگي مطالعه به ميخواهم
را Entomologist حشرهشناس و Entomology علميحشرهشناسي واژه
.شد خواهم حشرهشناس حتما:گفت غرور با.نشانشدادم
.شدهباشد قابلي حشرهشناس حالا سارا اميدوارم
دانشآموزان سال پايان نمرههاي:مينويسد مقالهاش انتهاي در كوك جيمي
هيچ پيشرفت اين ميدانم.بود كرده پيشرفت توجهي قابل بهطور من كلاس
من كه بود اين خاطر به فقطنداشت من حرفهاي بااستعداد ارتباطي
خودشان و شدند علاقهمند كار اين به آنها.خواندم كتاب آنها براي
را آن نام ميتوانم فقط كه چيزي.گرفتند ياد و خواندند و خواندند
.بگذارم موثر داروي
ميكنيم؟ استفاده دارويموثر اين از چقدر شما و من راستي
ميخوانيم؟ كتاب خود ياشاگردان فرزندان براي بار يك وقت چند هر
.بخوانيد كتاب بچهها براي روز هر كنيد عهد خود با نداريد مشكلي اگر
.بخوانيد فقط ميخوانيد چقدر نيست مهم
تا كنيد مطالعه را آن بچههابخوانيد ، براي را كتابي كه اين از قبل
براي ميآوريد بهدست كه احساسي تمام با بتوانيد و آشناشويد باآن
.كنيد قرائت بچهها
براي بچهها علاقه در را آن واثرات دهيد ادامه هفته شش را روش اين
.قراردهيد بررسي مورد بيشتر يادگيريهاي
.كرد خواهيد رضايت احساس مطمئنا
رووف علي