پنجم ، شماره 1289 ژوئن 1997 ، سال تير 1376 ، 28 شنبه 7
در همگاني ترابري بر موثر سياستهاي
شهرها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
بخش واپسين -جهان شهرهاي در همگاني نقل و حمل
در همگاني نقل و حمل گزارشهاي سلسله از بخش آخرين و پنجمين:اشاره
بهبود و اصلاح براي است توصيههايي و تاكيدها جهان ، شامل بزرگ شهرهاي
و فعلي مشكلات به بازنگري.آينده شهرهاي كلان در درونشهري جابهجاييهاي
ميتواند شهري ، نقل و حمل سامانههاي در تحرك ايجاد براي برنامهريزي
.باشد درازمدت در معضلات اين گرهگشاي
درحال جمعيتكشورهاي از نيمي تقريبا سال2010 تا كه ميشود براورد
حاضر درحال رقم خواهندكرد ، اين زندگي شهري درمناطق اسكاپ توسعه
حدود192 سال 2000 تا كه مشاهدهميشود همچنين.است ازيكسوم كمتر
شهرهايي در منطقه توسعه درحال كشورهاي جمعيت درصد يا 13 نفر ميليون
.يعنيكلانشهرها).خواهدكرد زندگي جمعيت نفر ميليون هشت حداقل با
(متحد ملل سازمان جمعيت امور متخصص تعريف طبق
شهرها عمده برمنابع جمعيت آينده در كه است حاكي مذكور پيشبينيهاي
منابعي خواهدكرد ، وارد سنگيني فشار آنها نقل و حمل امكانات بهويژه
.گرفتهاند قرار استفاده مورد شده پيشبيني ظرفيت از بيش هماكنون كه
شهر درنتيجهازدحامخيابانهاي و نقليهشخصي وسايل حد از بيش رشد
ميزان بالاترين كه شهرهايي.است شده شهري زيادمحيطزيست افت باعث
رنج در نيز بيشتري ازراهبندانهاي دارند را شخصي اتومبيلهاي
حدي تا و مانيل جاكارتا ، بانكوك ، :عبارتنداز شهرها اين.هستند
تقريبا داراي فعلا مانيل يعني شهرها اين از يكي فقط.كوالالامپور
ظرفيت ازنظر هم سيستم يك همين حتي و هستند كلان عمومي حملونقل سيستم
تفاوت مقداري با شهر تماماست محدود جغرافيايي گسترش و فيزيكي
مانيل مورد در) مينيبوس و اتوبوس خصوصي ، حملونقل وسايل بر شديدا
.متكياند (برجيپني
وباظرفيت سريع شهري ترابري ازسيستمهاي استفاده شهرها اين براي
نيز آنها وبيشتر است برخوردار حياتي ازاهميت درازمدت در بالا
سيستمهايي چنين ايجاد اما.كردهاند آغاز را آنها كارساختن هماكنون
سبكي راهآهن كيلومتري سيستم 5/14 مثال براي -است پرهزينه فوقالعاده
به است مذكور سيستم سه كمهزينهترين و گرفتهاند درنظر بانكوك براي كه
زماني به نيز آنها ساخت.خواهدداشت نياز سرمايهگذاري دلار ميليون 800
از نقل و حمل خطوط به منتهي بايد استثناء بدون و دارد نياز طولاني
حملونقل مشكل براي خود ، كيفيت بهترين در سيستمها اين.بشود ديگر نوع
ازدحام رفع در آنها موفقيت و فراهمميكنند مدتي متوسط حل راه شهري
عمدتا مردم توانايي و آنها پوشش ميزان به صورت درهر شهري ترافيك
شهرهاي مورد در.خواهدداشت بستگي آنها از استفاده در كمدرامد
دستاندركاران به دولتي سوبسيد پرداخت به مسلما كار اين فوقالذكر
.است نيازمند بالا باظرفيت حملونقلشهري سيستمهاي
تاچه كه ايندارد به بستگي همچنين حملونقلعمومي از استفاده توسعه
هزينه آوردن پائين حملونقلو نيازهاي صحيح طريقمديريت از حد ،
استفاده شخصي ، علاقه هزينهوسايل درقبال عمومي وسايل استفادهاز
نظير راهها ، منطقهاي نرخگذاري از استفاده.يابد كاهش شخصي وسايل از
قيمتگذاري همچنين و سنگاپور در منطقهاي پروانه دادن معروف طرح
از استفاده ميتواند كه است ابتكاراتي از نمونهاي پاركينگها ترجيحي
حملونقل و كند محدود شهري پرازدحام مناطق در را شخصي نقليه وسايل
است موثرتر بسيار احتمالا دست اين از اقداماتي.كند ترويج را عمومي
ميشود انجام منطقه توسعه درحال كشورهاي در معمولا كه اقداماتي از
و آنها فروش و ورود ماليات وسيلهنقليه ، پروانه عوارض افزايش مانند
را پرازدحام مناطق درست مذكور ابتكاري اقدامات زيرا سوخت ، ماليات يا
درحال كشورهاي در دستكم پيشگفته ، اقدامات ديگر مزيت.ميدهد قرار هدف
تنها) بوده كمهزينه نسبتا آنها اجراي كه است اين منطقه ، توسعه
.است عملي كوتاهي درمدت و (است عوارض اخذ باجه به نيازمند
شهري ازدحامترافيك رفع باعث است كهممكن كوتاهمدتي اقدامات ساير
به راه حق دادن درحقيقتنوعي كه است نقليه جداسازيوسايل شود ،
باعث اتوبوس مسير جداسازي برزيل در مثلا.است عمومي نقليه وسايل
.ميشود ساعت در دستگاه سطح 20000 تا ترافيك بيشتر جريان
آسيايي درشهرهاي جامعي كاربرد موارداستثنايي در جز اقدامات اين
.است نداشته
ازوسايل بيشتر استفاده با كوتاهمدتميتواند اقدامات درحاليكه
بهاتخاذ باشد ، ترافيكموثر ازدحام با برايمبارزه عمومي نقليه
شهريدر عمومي ترابري تلفيقبرنامهريزي بهمنظور سياستهايدرازمدت
.ميباشد زيادي نياز نيز شهري زمينهاي از استفاده طرحهاي چهارچوب
استفاده برنامهريزي در كوتاهي نتيجه زيادي تاحد شهري ترافيك ازدحام
منطقه عمده شهرهاي از بسياري در كه مساله اين.است درگذشته زمين از
درصد هشت فقط بانكوك در مثلا) شده داده اختصاص راهها به كمي فضاي هم
كشورهاي شهرهاي در حاليكه در شده داده اختصاص بهراهها زمينها
كافي نقليه وسايل هم و (است درصد تا 20 رقم 18 اين جهان پيشرفته
اشكال ميان اختلاف كه است موثري مكانيسم فقدان نشانه ندارد ، وجود
در را زمين از استفاده نحوه و كرده حل را زمين از استفاده گوناگون
.كند تلفيق حملونقل برنامههاي
شهرهايمنطقه از بسياري در چنينمكانيسمي نبودن پيامدهاي از ژكي
با يا و توجه بدون ديگر ، فضاهاي به تراكمساختماني نسبت كه است اين
درجذب شهري عمومي حملونقل سيستمهاي و راهها موجود ظرفيت به كم توجه
درنظر شهر محدود فضاهاي در ساختمانها زياد تراكم از حاصل ترافيك
برنامهريزي و زمين از استفاده برنامهريزي تلفيق.شدهاست گرفته
در بيشتر تحرك ايجاد و زمين از استفاده مشكلات رفع بهمنظور حملونقل
.ميرسد بهنظر حياتي اقدامي درازمدت ، در منطقه شهرهاي
اسكاپ دبيرخانه:منبع
شهرداريتهران بينالملل امور و روابطعمومي كل اداره:ترجمه