پنجم ، شماره 1293 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 2 چهارشنبه 11
|
|
روز يادداشت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
2- فراغت اوقات طلاي ذوب
اوقات مسئله اجتماعي مباحث در.. و آزاد وقت ساعت ميليارد 14
از يكي مقوله اين ميگيردكه قرار اعتنا محل در جهت اين از فراغت
كه معنا بدين است ، جامعه فرهنگي منش شناخت ابزارهاي دقيقترين
سرگرميهاي به او گرايش طريق از را اجتماعي گروه يا فرد جامعهشناس ،
.ميدهد قرار شناسايي مورد فراغتش زمان
است انتخاب همين و ميزند انتخاب به دست فراغت ، هنگام به فرد واقع در
.ميكند آشكار را او فرهنگي كهمن
قبول مورد شيوههاي و اشكال در آزاد وقت گذران امكان جامعهاي در اگر
زمينههايي در را خود فرهنگي فردمن نباشد ، موجود مطابقمعيارها ، و
.نيست جامعه مطلوب و مقبول لزوما كه ميكند ظاهر
كه دهد پاسخ پرسشها اين به بايد اول فراغت ، اوقات مبحث در ما جامعه
;اولا
.است كرده فراهم خود نوين نسل فرهنگي ظهورمن براي را امكاني چه ـ
;ثانيا
و حق كدامين به ندارد ، اول پرسش براي معقولي پاسخ ما جامعه اگر ـ
.ميشمارد جرم مزموم زمينههاي به را نسل اين حكم ، لغزش كدامين
و عناوين برخي در تامل و وقت اول ، سئوال بيشتر چه هر شدن روشن براي
:نيست لطف از خالي گذشته ماه از هفته يك در تنها شده اخبارمنتشر
.شد تعطيل دوگنبدان سينماي تنها:17/3/76
فراغت اوقات سرانه كرد اعلام تهران پرورش و آموزش مديركل:روز همان
.است (تومان صد) ريال هزار از كمتر دانشآموزان
.محرومند تفريحي امكانات از گناوه در دانشآموز هزار 22/3/7622
كرجي دانشآموز هزار كرد 400 اعلام كرج پرورش و آموزش رئيس:24/3/76
از را كرج فراخ ويلاهاي و هوا و آب).هستند تابستاني اردوگاه يك فاقد
(نبريد ياد
پوشش تحت دانشآموز هزار تنها 3 كردستان استان كل در:روز همان
.هستند برنامههايتابستاني
درصد براي 6 تنها كرد اعلام شهرري ناحيه 2 پرورش و آموزش رئيس
.داريم فراغت اوقات امكانات دانشآموزان
اندازههاي و ابعاد در مناطق اين خروار نمونه مشت كه است اين داستان
.ميكشاند دردآوري ارقام به كشورسر كلان
هر فراغت اوقات متوسط كه است داده نشان پرورش و آموزش تحقيقات آخرين
تعطيلات زمان در و ساعت تا 4 بين 3 روزانه مدرسه زمان در دانشآموز
!است ساعت تا 11 بين 8 روزانه
كنيم ، ضرب دانشآموزان ميليوني رقم 18 در را ساعت متوسط 10 اينك
در 80 ساعت ميليارد و 14 روز در ساعت ميليون بهعبارت 180 ميشود
!را خرزويل بقال كنيد اينكپيدا تابستاني روز
بخش ، اين فقر همه با و نيست خالي ساعات اين كل كه نميگذاريم ناگفته
در و ميگيرد صورت مسئول نهادهاي و سازمانها سوي از تلاشهايدرخشاني
.پرداخت خواهيم برنامهها اين چندوچون به نوشتارالبته اين ادامه
ارقام به امكانات تقاضاي و عرضه شكاف كه شد اين اول نكته حاصل پس
.است كننده نگران غايت به ولي نرسيده نجومي
كه دارند نظر اتفاق تربيتي مسائل در راي صاحبان تمام آنكه دوم نكته
سكوي كلام يك در و است پرورش زمان ارزشمندترين و فراغتبهترين زمان
.است پرش
پاسخ ديگري پرسش به بايد اسلامي جمهوري مقدس نظام مجموعه كل اينك
;دهد
؟...يا ميكند صعود ما نو نسل پرش سكوي اين از ـ
همان به فراغت كهزمان ميكنيم يادآوري را نكته اين پاسخ اخذ از قبل
مواجه امكانات بساط خلوت با اگر است ، ارزشمند تربيت كهبراي اندازه
شيوع براي است آمادهاي عرصه فراغت ، اوقات زيرا است آفرين خطر شود ،
خطر به را نو نسل جان و جسم سلامت وحشتباري گونه به كه ويروسهايي
.ميافكند