پنجم ، شماره 1295 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 5 شنبه 14
|
|
معماري در سبكها تدريجي تكامل
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مصر اهرام
جهان معماري مهم سبكهاي به تاريخي نگاهي
دور عمومي اماكن و بناها آتن ، در آكروپليس قلعه از تقليد به رم در
ساخته شهر ميدان در نامباسيليكا به بلندي و دراز سالنهاي دور تا
ميشد
ساختمانسازي شيوههاي و مصالح و جديد سبكهاي و طرح بهدليل امروز
و گذشته هيچ داراي معاصر خانههاي كه ميكنيم تصور نوين ،
امروزه كه منازلي معماري سبك و طرح كه صورتي در.نيستند تاريخچهاي
قرون معماري پيشرفت حاصل نبودهو كاملاجديد ميكنيم زندگي آن در
شده تاكنونساخته كه ساختماني هر:گفت ميتوان درواقع.است متمادي
سبكهاي و مدرن خانههاي طرح پس.گذشتهاست ايام طرحهاي از تركيبي است ،
كه خاطرسپرد به بايد و شد خواهد منتقل آينده معماري نيزبه امروزي
از يك هر.دارد ادامه كههمواره است جرياني و فرايند معماري پيشرفت
پيشين تاثيرسبكهاي تحت يا و است اوليه سبكهاي تكاملتدريجي سبكها
-است1 ترتيب اين به معماري سبكهايمهم تاريخي نظر از.دارد قرار
،(رومشرقي) بيزانتين -رومي 4-يوناني 3 -پارسي20 مصري ، آشوري ، سبكهاي
-رنسانس 7-گوتيك 6 -5(گوتيك و كلاسيك دورههاي بين رومي سبك) رومنسك
سبكهاي-سبكالتقاطي 8 يا مختلف سبكهاي از كلاسيك ، تقليد احياء
ديگر سبكهاي اساس و مبنا حقيقتسبكمصري در.معاصر بينالمللي ،
پارسيانو آشوريان ، مصريان ، طرح و سبك از است ، يونانيها معماري
به و تقليد طرحهاييوناني از نيز روميها و گرفتند الهام فنيقيها
يافت خواهيم در معماري تاريخ بامطالعه.كردند اضافه خود طرحهاي
شده ساخته رومي يونانيو معماري از تقليد به تاريخي مشهور كهبناهاي
يا بيزانتين نوين سبك قوسدار و ساختارهايگنبدي روميان عصر در.است
موجب گذشته وسبكهاي اشكال حفظ با گوتيك سبك و گشت متداول رومشرقي
رنسانس ، دوره طي در.شد طاقهايقوسيشكل پيشرفت و گسترش
يافت ، رواج بارديگر و گرفت قرار توجه مورد كلاسيك و تمدنهايباستاني
التقاط نام به دورهاي به سرانجام باستانيكه سبكهاي به بازگشت اما
و هرگونهتوسعه عملا شد ، منجر نيز(مختلف سبكهاي تقليداز) گرايي
مقابل در معمار مهندسان و ساخت ، طراحان متوقف را معماري واقعي پيشرفت
بررسي مورد ساختساختمانها منظور به را جديدي سبك طرحهايالتقاطي ،
.شد بنا معاصر دوران در جديد اينسبك سرانجام و دادند قرار
مصري معماري
همچنان است مسيح ميلاد از قبل سال به 3500 متعلق كه مصري معماري آثار
قصر يا خانه مانده باقي معماري نوع اين از آنچه.است پابرجا و باقي
مردگان يادبود بناهاي يا و مقابر باقيمانده ، آثار بيشتر بلكه نيست
.ميشدند مشخص سنگ از تلي وسيله به گورها دوره ، اين در.است
شده ساخته آجر و سنگ از كه است اهرامي سنگ ، تودههاي اين مشهورترين
از آنها طرح و اندازه كه دارد وجود هرم صد از بيش مصر كشور در.است
تو و پيچيده دارايراهروهاي آنها از كدام هر و است متفاوت يكديگر
ورود هنگام به افراد گمراهكردن و گيج منظور به كه تويياست در
تشخيص وروديرا راه نميتوان آساني حقيقتبه در.است شده طراحي
و تونل قرارميدادند ، هرم در را موميايي جسد هنگاميكه زيرا داد
اندازههاي در اهرام اين ابتداميكردند مسدود را آن به ورود راه
قسمتهاي فراعنه ، موميايي اجساد دادن قرار از پس و ساخته كوچك بسيار
مرگ از پس اهرام اين تكميل واقع در.ميساختند برپا را آن بيروني
.ميشد انجام فراعنه
در.است گذشته دوران نهفته رازهاي از يكي مصريان معماري و ساخت روش
صدها.است شده بيان متعددي نظريههاي بناها اين ساخت چگونگي مورد
داشتند عظيمشركت بسيار يادبود بناهاي و مقبره ساخت در كارگر هزار
تن هزار وزن 30 با سنگهايي كارگران چگونه كه نيست مشخص درستي به ولي
شيب از استفاده روزگار آن رايج شيوههاي از يكي.ميكشيدند بالا را
و ساخته برپاي را شنيموقتي راهههاي شيب مصري كارگران.است شني راهه
محلخود در و ميكشيدند بالا طرف به شيبدار اينسطوح از را آجر و سنگ
.ميشدند شيوهايساخته چنين با نيز معابد.ميدادند قرار
كه صورتي در ميساختند هرم صورت به فقط را خود مقبرههاي مصر فراعنه
قرار آنان از پايينتري سطح در مقام نظر از كه فرمانرواياني
و سنگ از بزرگ بسيار و مستطيليدراز شكل به را خويش مقابر داشتند ،
بود شيب اندكي داراي مقبرهها اين بيروني ديوارهاي.ميكردند بنا آجر
صاف شكل به تكه يك و بزرگ بسيار سنگهاي تخته از نيز آنها سقف سطح و
بنا مشرق سوي به اهرام جهات از يكي كه همانگونه.ميشد ساخته يكدست و
به بناها اين داخل.ميشد ساخته شرق طرف به نيز مقبره نوع اين ميشد ،
اطاق اين در بود ، پرستشگاه اطاق اولين.ميگشت تقسيم اطاق يا قسمت سه
اطاق ، دومينميدادند قرار موميايي جسد از حفاظت براي را هدايايي
برجسته نقوش و مجسمهها كه بود محرمانه و شده موم و مهر اطاقي
در مجسمهها و برجسته نقوش دادن قرار.داشت قرار آن در شده رنگآميزي
برابر در آن قرارگيري زمان تا جسد روح كردن سرگرم منظور به اطاق اين
(قديم مصر در مردگان داور و اموات عالم بزرگ الهه) پيشگاهازيريس
به كه داشت قرار زمين زير در عميقي بسيار چاه اطاق ، آخرين در.بود
.ميشد منتهي موميايي جسد اطاق
عطاء مهرناز:ترجمه
Architecture and simple drafting: منبع
دارد ادامه