پنجم ، شماره 1295 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 5 شنبه 14
|
|
براي مناسب فرصت تابستاني ، فراغت
جوانان گفتوشنود
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(بخش آخرين) دريابيم را تابستان بلند فرصتهاي
فعاليتهاي رابراي نوجوانان و كودكان ميتوان فراغت اوقات در
كرد آماده جامعهپذيري و اجتماعي
خانوادههاي بخصوصبراي سالم تفريحات هزينه ميگويند ، خانوادهها
است كمرشكن پراولاد
موضوع ونوجوانان كودكان تابستاني فراغت اوقات از بهينه استفاده
وسيع قشر اين كه شد اشاره گزارش بخشاين نخستين در.است حاضر گزارش
كارآموزي ورزش ، اقناعكننده ، و مناسب فرهنگي تغذيه با كشور
در برنامههايمطلوبي از ميتوانند علاقه مورد هنري و فني رشتههاي در
.باشند برخوردار تابستاني تعطيلات ايام
يادآوري راشايان نكته اين گزارش ، اين از بخش آخرين درج ضمن
ايام در ميتواند جامعه هستهاصلي عنوان به خانواده كه ميدانيم
سياسي ورزش زمينه گفتوشنود ، فضاي ايجاد مناسبيبراي فرصت تابستان ،
و بالندگي فضاييبراي چنين ايجاد واقع در و كند فراهم را برايجوانان
هم و ميشود محسوب اوقاتفراغت مطلوباز استفاده هم جوانان فكري رشد
.بود خواهد جوان نسل به مدني تفهيمجامعه براي آغازي
اوقات درباره را كارشناسان و مردم با گفتوشنود ادامه بخش اين در
:ميگذرانيم نظرتان از جوانان و تابستاني فراغت
:ميگويد باره اين در كودكان ادبيات نويسنده و شاعر رحماندوست مصطفي
.ندارد وجود فراغت اوقات شود ، شناخته رسميت به زندگي برنامههاي اگر
ديدگاهغلطي و باور متاسفانه ولي باشند خانواده بايدياوران فرزندان
پس بيكارند بچهها سهماه اين در كه دارد وجود تعطيلي ماه سه مورد در
اما.كنند فكر هم خانوادهها و دولت.فكريكرد ماه سه اين براي بايد
دست از كمبودزمانهاي مكمل ميتواند تعطيلي ماه سه اين كه نظرميرسد به
به كه است مناسبي زمان ماه سه واين باشد مانده باقي كارهاي و رفته
در مثلا.بگذرد است نياز هرآنچه و كردن وكمك نوشتن و خواندن
موكول زمانتعطيلي به را خود عقبافتاده كارهاي فرد كه غربميبينيم
بزند بيل را باغچه رنگبزند ، را خود خانه زمان اين در تا ميكند
....و
اوقات پركردن خانوادهدر نقش كه:دارد تاكيد ادامه در رحماندوست
به اگر واقع در.است جامعه وسازمانهاي ارگانها از بيشتر فراغت
كار از ميتوانيم گيريم كار به را آن و برگرديم ايراني اصالت و فرهنگ
اوقات زمان در زندگي آموختن و حرفه آموختن در موثر نقشي عنوان به
صرف باعث كه باشد كاذبي كار كار ، اين اگر حتي كنيم استفاده فراغت
با خانوادهها ميتوانند آن كنار در و ميشود جوانان اضافي انرژي
والدين ما.دارد كمتري هزينه اين و باشند خود بچههاي با وقت گذاشتن
آنها با بزنيم ، گپي خود فرزندان با داريم ، فراغت اوقات كنيم فكر هم
آموخت را حرفهها دستيميتوان هنرهاي با.بزنيم قدم يا برويم پارك به
.جست بهره شده عاطفيايجاد سود از اين كنار در و
فراغت اوقات مسئله:ميگويد آموزشي فرهنگي ، مسائل كارشناسان از يكي
مطرح وسيعي ابعاد با مدارس شدن تعطيل از بعد كه است مسائلي جمله از
با برخي هستند ، بچههايشان اوقات پركردن صدد در وخانوادهها ميشود
.آگاهي بدون برخي و آگاهي
به ميتوان ماهتعطيلي سه اين از كه است اين دارد اهميت آنچه اما
در شركت با فرزندان ماه سه اين در كه كرد استفاده مطلوب نحو
از بسياري و ميآموزند را اجتماعپذيري اجتماعي ، نقشپذيري ، فعاليتهاي
ميشود حل درونگراييفرزندان افسردگي ، انزواطلبي ، مثل روانشناسي مسائل
برقرار ارتباط ديگران با چگونه كه ميآموزد جوان و نوجوان تدريج به و
و سازد وسيعتر را آن چگونه و بخشد تداوم را ارتباط اين چگونه.كند
است مطرح اوقاتفراغت عنوان به امروز كه آنچه اما.ديگر مسائل خيلي
والدين از بسياري.نيست اهداف اين دادن شكل و رسيدن ثمر به پاسخگوي
حاصل آن از مطلوبي نتيجهء اما ميپردازند را زيادي هزينههاي هرساله
تعداد از نيز هرروز و ميشود تكرار كار اين سال هر و نميشود
.ميشود كاسته مشتاقان و هنرآموزان
و گامها كجاست؟آيا مشكل ببينيم بنشينيم ، بايد كه ميرسد نظر به
خير؟ يا است داشته فرزندانما روي بر اثري شده ارائه طرحهاي
و جوانان برنامهريزيها ، از بعضي با:ميگويد ادامه در كارشناس اين
.ساختهايم دور خلاقيت و انديشيدن از.كردهايم محصور را نوجوانان
دور از بگذاريم آزاد كمي.نرود راه اين.برود راهرا اين گفتهايم
و ميكنند فكر بهچه چيست؟ اينها اصلي خواسته ببينيم بنشينيم بهمطالعه
به كه كنيم القاء آنها به تفكراتخودمان با كه اين نه ميخواهند چه
نياز امروز جوانبياموزد مختلف چيزهاي و كلاسبرود آن و كلاس اين
دور چندان نه درگذشتهاي.كند تجربه را زندگي تا دارد خطا و بهآزمايش
چند اقامت و سفر اين با و ميرفتند شهرهاياطراف يا شهرستان به بچهها
رسيدن در كهميتوانست ميگرفتند ياد چيزها خيلي ماهانه يا ياهفته روزه
خالي اوقات در كه ميشناختم را يانوجواني و باشد موثر اهدافشان به
ميرفت ور كارافتاده از برقي لوازم با و ميرفت خانهشان بهزيرزمين خود
.است فنيشده موسسه يك گرداننده امروز و
بازي بكشند ، فرزندانماننفس بگذاريم:افزود صحبتهايش خاتمه در وي
اين به دوباره جاني خود وهياهو شور با و بكشند فرياد كنند ،
.نشويم حركات از برخي مانع بيجا نهيهاي و باامر.ببخشند زندگيها
شلوغ نكن ، را كار اين بكن ، را كار اين نگوييمنكنيم سركوب را آنها
براي.دارند پويايي و تحرك به نياز ما امروز فرزندان.نكن بازي نكن ،
را خود تفكرات و نكنيم حبس ديواريها چهار در را آنها خود خاطر رضايت
بازي بدوند ، بروند ، راه باشند آزاد بگذاريم.نكنيم القاء آنها به
.شوند خسته تا كنند بازي ساعتها بازي توپ يك با و كنند
اوقات براي:ميگويد است ، جامعهشناسي فارغالتحصيلان از كه اسدي
پربار برنامههايي هزينه باكمترين ميتوان.كرد كلان خرج نبايد فراغت
در را مختلف كلاسهاي و شعر تئاتر ، گروه بچهها خود از.كرد فراهم
چرا.خرجيندارد اصلا كه كرد ايجاد فرهنگ خانههاي و مساجد مدارسو
برنامهها اجراي در.باشد بچههاستبسته دوم خانه كه مدارس در بايد
صدها و خياباني تئاترهاي پاركها يا ميدانكوچهها وسط در ميتوان
آن سن و آسمانآبي آن سقف كه كرد اجرا هزينه و انرژي اتلاف برنامهبدون
چگونه كه ببينيد را وشبيهگردانها تعزيه نقالهخوانها ، .باشد خدا زمين
ميكنند ، زنده اذهان در را تاريخي اثر هزينهايبزرگترين كمترين با
ميتوان درپاركها.هستيم ناتوان خود بچههاي برنامه اجراي در پسما
هيچ كه داد ترتيب والدين و خودبچهها كمك با گروهي ورزشهاي و مسابقات
در ميشود كه هست پاركي محلهاي هر در الحمدالله نداردو را هزينهاي
حداقل تعيين بايدبا دولت زمينه اين در و پرداخت فراغت اوقات آنبه
اين از بيشتر استفاده براي وسيلهايرا بيشتر خدمات ارائه و هزينه
وضعيت اين به خصوصي بخش به يارانه با ويا كند فراهم امكانات
.بهبودبخشد