پنجم ، شماره 1296 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 6 يكشنبه 15
|
|
شهادت سالگرد مناسبت روزبه يادداشت
تشيع سرزمين در (ع)رضا امام (ع)امامرضا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
منشاء ايران ، كهنسال و وسيع سرزمين در امامت ، سپهر ستاره هشتمين
كه انديشيد ميتوان بهواقع ، .است بوده عاشقانه دينداري و بركت و محبت
و نماد سرزمين ، اين در ايشان شهادت و ايران به (ع)رضا امام ورود
به فرزندانش و (ع)علي معنوي ورود و امامت روح پذيرش از خلاصهاي
.ميشود محسوب ما مردم قلبهاي
حقيقتدارد ، همين از نشاني نيز رضوي قدس حرم و بارگاه داشتن گرامي
آن امامت پذيرش و شدند وارد ايران به (ص)پيامبراسلام عترت همه زيرا
و.است بوده ائمه ربانيت و عصمت و حقانيت بر تاكيدي بيهمتا ، اختران
- شيعيان جبين بر آن قبول افتخار كه است ، ژرف و باريك نكتهاي اين
.است شده ثبت - ايرانيان بهويژه
وهجرت فرمود ايران به سفر قصد(ع)موسيالرضا عليبن كه هنگامي
.نهاد خويشگام معنوي وطن به حقيقت كرد ، در آغاز را خود تاريخي
آغاز ، همان از اما ;بود مستولي تحميلي خلافتي بهظاهر اگرچه اينجا ، در
عصبيتهاي كه آنجا ازميتپيد (ص)پيامبر عترت گرومحبت در مردمان دلهاي
چشمهاي لذا وجودنداشت ، ايراني فرزانگان درميان قبيلگي
در را عترت و گرانمايهنبويقرآن يادگار دو ژرفبينتوانستند
.بيمانندنبندند و رهاييبخش اينميراث بر چشم و بازيابند كناريكديگر
معطر خويش قدوممبارك به را ايران ،(ع)امامرضا آنكه از پيش باري ،
بيمانند مفسران آن گوهرتعليمات و علوي مذهب وحقيقت روح سازد ،
رايافته خويش پايگاه و مامن وتشيع كرده هجرت ديار اين به وحي ،
.بود
اصيل پيروان برترين و يافتند حضور اينسرزمين در (ص)پيامبر خاندان
و اخبار آنكه ، بهويژه.نمودند چهره سرزمين همين در نيز اسلام
و گروهها كربلا ، خونبار فاجعه از پس كه ميگويند تاريخي صحيح روايتهاي
حتيتا و شدند متالم عظما اينمصيبت از نوعي به هريك ايراني اقوام
را غمبار اينجنايت نميتوانستند نيز وقوعواقعه از پس مديد مدتهاي
.كنند باور
را سراسرايران كلامي ، -فلسفي و مذهبي ، عرفاني نهضت سه پس ، آن از
سلسلههاي نخستين ميان در بعد مدتي اندك كه مذهبشيعه.گرفت دربر
كوچك فرقههاي حتي و..و آلبويه و ديلميان جمله از - ايراني حكومتگر
آغاز همان از بلكه نيافت ، درخشش يكشبه و يكباره شد ، پيدا - سياسي
و فتوت نهضت سپس.بود گرفته صورت (انتخاب اين واقع در و) گرايش اين
شد بهانهاي ميكرد ، منتسب (ع)علي به را خود اصل و نسب كه عرفان
.بزرگوارش فرزندان و الموحدين مولي ساحت به عشق اظهار براي
سپس و معتزلي گرايش صورت مدتي كه نيز كلامي و فلسفي عقلگرايي حتي
به پيوستگيمستحكمي كرد ، پيدا را بلندپايه فلسفي مكاتب به تعلق
.شيعهداشت امامان عالمانه شيوهاستدلال و خردگرايي
آن ، مناظرات از پس و (ع)صادق وامام (ع)باقر امام فرهنگي دانشگاه
اين در تشيع آموزههاي بخشياز ،(ع)رضا امام فلسفي-مباحثاتكلامي و
.آورد فراهم را ايرانيان اسلامي تفكر رشد بستر كه است زمينه
كه خصايصاست همين به باتوجه بزرگاسلامي ، دانشمند خلدون ، ابن
است اين دارد كهواقعيت شگفتيهايي از:ايرانميگويد ملت درباره
دانشهاي در چه و فرعي علوم در اسلام ، خواه ملت دانشوران كهبيشتر
يافت هم آنان از كساني اگر و عربند غير نادري موارد در بهجز عقلي ،
و مشايخ و تربيت مهد و زبان لحاظ از عربند ، نژاد حيث از كه شوند
خود معروف مقدمه از ديگري جاي در دانشمند همين.هستند عجمي استادان
دولت تشكيل آغاز از كه راسخي تمدن علت به ايرانيان چه ، ..:ميگويد
بيشتر همچنين...بودند توانا و استوار امور اين بر داشتهاند ، فارسي
بودند ايراني بودند ، كرده حفظ اسلام براي را آنها كه حديث دانندگان
عالمان همه و بهشمارميرفتند ايراني تربيت مهد زبانو لحاظ از يا
مفسران بيشتر و كلام علم كليهعلماي هم و ميدانيم كه فقهچنان اصول
علمقيام اين تدوين و حفظ به ايرانيانكسي بهجز و بودند ايراني
اگر:فرمود كه آمد پديد (ص)پيامبر مصداقگفتار اينرو از و نكرد
و ميآيند قائل بدان فارس مردم از قومي درآويزد ، آسمان گردن بر دانش
.(صص 11511152 خلدون ، ابن مقدمه).ميآورند بهدست آنرا
تيزبينپنهان عالمان چشم از ويژگيهايايرانيان كه ميشود ديده پس
مردم اسلامي ، بلاد ساير همچون نيز اينجا در كه نبود ممكن لذا و نمانده
تا شد سبب ايرانيان وحقطلبي فردگرايي.كنند عمل روش و نهج همان به
شيعه امامان سنت در يكسره كه را اسلام دين در اصالت و حقيقت ريشههاي
نهاد ، ايران خاك به پاي (ع)هشتم امام كه هنگامي.برگزينند بود متجلي
و پيروان به تاريخي ، هجرت اين با و نهاد گام بيگانهاي سرزمين به
.شد پيوستهتر و نزديكتر خويش دوستداران
ايرادفرمود نيشابور در حضرت كه عميقنيز و بلند خطابه آن معناي
دژي ،(ع)عليابنابيطالب ولايت پذيرش.شد خواهد روشنتر آفاق همين در
اين شرط و بود خواهد مصون عذابي هر از شود داخل بدان كس هر كه است
امامت به نهادن گردن و محمدي دين گوهر و ذات پذيرش همانا ايمني ،
...است
و شدند وارد دژ بدين آغاز از كه بس ، ما نياكان براي بزرگ افتخار اين
بر را ولايت حريم از پاسداري كه بود قلعهاي همواره نيز ايران سرزمين
...كرد ثبت خويش بيرق
جهان برمسلمانان (ع)موسيالرضا ثامنالائمهعليبن حضرت شهادت سالگرد
.باد تسليت