پنجم ، شماره 1302 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 13 يكشنبه 22
|
|
فراغتكيفيت ، اوقات طلاي ذوب روز يادداشت
نتيجه كم كليگرايي ،
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اوقات مسئله در تقاضا و عرضه تباين به نوشتار اين پيشين بخشهاي در
و عرضهامكانات كيفيت در نكاتي به احتمالا امروز و پرداختيم فراغت
.اشارهميكنيم مسئول دستگاههاي و سوينهادها از برنامهها
قرار ومحاسبه مثال مورد كشور جمعيتدانشآموزي تنها كمي ، بخش در
نظر مورد - وخوشبيني مسامحه به چند هر - اينفرضيه زيرا.گرفت
چندان جامعه ، اقشار ديگر و دانشجويان ميليوني دو كهجمعيت بود
كه معنا بدين.باشد آن اشباع فكر به كسي اصولا كه ندارند فراغتي
اساسا كه هستند خود زندگي چرخ گرداندن سرگرم آنچنان اقشار ديگر
!بخارانند فراغتي در سري كه ندارند را آن فرصت
:برنامهها و امكانات عرضه كيفيت اما
اصلي كهظرف فراغت ازفعاليت تعريفروشني عمدتا آنكه ، اول نكته
ندرخشيده وسياستگذاران برنامهريزان نگرش در فراغتاست مظروفوقت
چند يكيا از چشمپوشي كه است اركانياستوار بر فراغت فعاليت.است
آن به مبادرت بعضا و برده سئوال زير را فعاليت اصل آنها از مورد
با مناسب مكان و زمان در بايد را فراغت فعاليت.است غرض نقض موجب
آنكه ضمن تا درآورد ، اجرا مورد به كردارانه فرحبخش ، بازي اوصافي
به را او گام به گام باشد ، برداشته در را مخاطب هدفدار مشغوليت
.بكشاند هست آنچه به نسبت برتري و بهتر مرتبت و موقعيت
نوشتاربه اين در كه است اصلياستوار بر البته اوصاف اين
مفقودهداستانفوق حلقه كه اصلي.تعبيرميكنيم آن از هدفگزيني
برنامه فوق امور كارگزاران و مسئولان هست نيز ما جامعه در برنامه
كلينگري آنچنان اساسا يا و نميانديشند اصل اين اطراف در بعضا
معيني و مشخص هدف چه با برنامه هر كه نيست معلوم بواقع كه ميكنند
;كنيد دقت تعابير اين نمونه به.است شده ديده تدارك
...اعتقادي مباني تحكيم -
...جوان نسل پرورش -
...آشناسازي و دادن سوق -
...اخلاقي ذمائم پاكسازي -
ملي و معارفديني با كودكان آشناسازي -
... -
براستي.شنيدهايم مجريان و زبانمسئولان از بارها را تعابير اين
با ميشود ، برگزيده كلان و كلي اندازه بدين تا فعاليتها هدف كه هنگامي
و بودجه وانفساي اين در كه - برنامه هر كه سنجيد ميشود معيار كدام
خود هدف به اندازه چه تا - ميشود برگزار فرهنگي و تربيتي امكانات
است؟ شده نزديك
ميشود ، برنامهها اثناي در عارضهايديگر منشاء خود كلينگري اين
ميشودكه متوقع ناخودآگاه وتربيتي فرهنگي كار مجري كه معنا بدين
پايبند و اعتقادات ، آشنا و معارف به برنامه ، مخاطب گرفتن پايان با
!باشد شده
زمينه هر در مشخص هدف دو يا يك برنامه هر براي كه نيست آن بهتر آيا
براي را آن ثمين و غث و سنجيده را برنامه كار آخر در و برگزينيم
شناساييكنيم؟ آينده برنامه
مبحث اين از ديگري ابعاد به را ما ديگر پرسش چند براي پاسخ جستجوي
ميسازد؟ آگاه
برايفعاليت الگو كدام از وقتفراغت اشباع متوليان و مسئولان -
ساده و وصريح گام به گام فعاليت پيرويميكنند؟ تربيتي و فرهنگي
يا و (ص)تبليغيپيامبر رازهاي و رمز يادبياوريم به) - اسلامي
پيروي يا - (قرآن در خمر شرب ممنوعيت مراتب قبيل از نمونههايقرآني
خارجي؟ و وطني پندارباف روانشناسان برخي الگوي از ناخودآگاه
باكدام داريم؟ را فردي چگونه قصدساختن ما اجرا و برنامه در -
الگو؟
!صدف؟ رنگ رنگ؟به كدام به
ايجاد در بايد همه و همه و مردم دستگاهها ، و سازمانها كه ميپذيريم -
كيست؟ اصلي متولي و مسئول اما شوند ، سهيم فرهنگي امكانات
را خاكاجرا خود تربيتي ، فرهنگيو امور سياستگذاران آيا -
برنامههاي و محصولات از اهلاستفاده خود اساسا آيا خوردهاند؟
از غير) هستند؟ -...و تابلو تئاتر ، فيلم ، كتاب ، - هنري و فرهنگي
(!دارد بسيار پيشقدمان كه جهانگردي و توريسم
كارآزمودههاو ميان از را امورفرهنگي كارگزار و مسئول آيا -
بخشها؟ ديگر نيروي مازاد از يا ميكنيم گزينش درسخواندهها
;آنكه حاصل
بسيار بافاصلههاي - تقاضا و عرضه ازمباينت غير فراغت دراوقات
مجموعهاي كه هستيم مشكلاتيرودررو و مسائل با نيز بعدكيفيت در ،-
.است آورده حاصل را وكمنتيجه كليگرا فعاليت از نابسامان