پنجم ، شماره 1303 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 14 دوشنبه 23
|
|
برقرار توسعه بنيان مدرسه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) پرورش براي آموزش براي مدرسه
مواد در او نمرات براساس دانشآموزتنها نهايي ارزيابي و سنجش (ه
كه است شاگردكسي بهترين واقع در.ميپذيرد آموزشيصورت
خود ذهن در را درسي مطلب از بالاتري حجم و داشته بيشتري قدرتگيرندگي
فراگيري كيفيت مبين سال پايان در دروس نمرات مجموعهسازد انباشته
.است آموزشي مواد در او تحصيلي موفقيت ميزان نشاندهنده و دانشآموز
حضور غالبا كه چرا ندارد پرورش سنجش مفهوم نيز انضباط نمره حتي
.است خوب انضباط نمره اخذ معيار كلاس در كودك تحرك بدون و ساكت
لازمه سايرين با ارتباط هرگونه از پرهيز و كودك بودن منفعل اساسا
دانشآموز انضباط و نظم معيار لذا و شده شناخته اكتساب و گيرندگي
روحيات داراي و وجوش پرجنب تحرك ، پر كودكان ندرت به.ميگردند تلقي
و سربزير خموش ، كودكان كه حالي در ميگيرند ، خوبي انضباط نمره متلاطم
.مييابند دست نمره بالاترين به راحتي به ساكت
نكات دليل به دانشآموزي فعليهرگز مدارس بر حاكم آموزشي نظام در
باز بالاتر كلاس رفتنبه از شخصيتياش و تربيتي درخصوصيات منفي
شخصيتي اخلاقيو اوصاف حيث از دانشآموز حاليكهبهترين در نميماند ،
نهايتا كند اخذ دروس از يكي در نمرهكافي نتواند بطريقي چنانچه
بر حاكم منطق بنابرايننمود نخواهد اخذ را بالاتر كلاس به ورود جواز
از حاكي بوضوح رايج نظام در دانشآموز تحصيلي ارزشيابي و سنجش
پرورشي ابعاد به نسبت تسامح و مدرسه عملكرد به نسبت آموزشي طرزتلقي
.است كودك رشد
كيفيت به نسبت مدرسه نهايي قضاوت در و تحصيلي دوره يك پايان در
مهم حقيقت اين است ، منعكس او كارنامه در كه دانشآموز ، يك تحصيلي
اولياي و معلمين تلاشهاي همه و مدرسه برنامه تمامي كه ميگردد آشكار
چيزي ازپرورش سخن و بوده متمركز او رويآموزش بر همگي مدرسه
.است نبوده رسمي غير و الزامي غير اندرز و پند از فراتر
آموزش ، آموزشي ، محيط يعنينظام مذكور اركان تمامي به نگرش نحوه
از آموزشي مطلقا تصويري نهاييهمگي وسنجش دانشآموز ، معلم
.ميدهند بدست را مدرسهمعاصر
يك حد از كودك رشد در جنبهپرورشي به توجه موارد اين از هيچيك در
آموزش براي بنيان مااز امروز مدرسهنميرود فراتر شعاربيخاصيت
غافل پرورشيكودك شكوفائي از همواره خود سيرتاريخي در و شده خلق
با وجه هيچ به مدرسه اين كالبدي و فلسفي شالوده اكنوناست مانده
است سادهانگاري حقيقتا و ندارد سازگاري بنيادي و عميق پرورشي كار
در مهمي و جدي تاثيرات پرورشي مربي چند يا يك وجود كه كنيم تصور اگر
در و ميآيند مدرسه آموختنبه براي صرفا بچهها.داشت خواهد پي
تلاش آنها برايآموزش صرفا دارند حضور مدرسه كهدر ساعاتي تمامي
موردارزيابي آنها آموزشي دريافتهاي نيزتنها پايان در و ميشود
بيثمربلكه تنها نه پرورشي تدبير روندهرگونه اين در.ميگيرد قرار
.شد خواهد تبديل آموزش راه برسر مانعي عملابه
اروپايقرن در آن از قبل بلكه ايران در نهفقط جديد مدرسه نطفه
و صنعتي نوظهور بخشهاي در ماهر نيرويانساني تامين براي نيز نوزدهم
و بهآموزش معطوف ابتدايكسره همان از لذا و شد بسته اداري
يك بعنوان كودك وتربيت پرورش به بخواهيم اگر امروز.تعليمبود
نگاه بايد صورت درآن بنگريم ، او انساني تكامل و دررشد اساسي بعد
كلاسيك جايگزيننگاه را تعليم نظام و معلم بهكودك ، تازهاي فلسفي
پذير همپرورش و همآموزشپذير كه جديدي كالبدي محيط سپس و ساخته
.نمائيم خلق است
آذر سميع عليرضا دكتر