پنجم ، شماره 1307 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 19 شنبه 28
|
|
پايهگذاري خانواده در را برنامهريزي
كنيم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پيرامونبرنامهريزي كارشناسان و مردم با گو و گفت
از درست بهرهبرداري برنامهريزيضمن براساس ميتوانند خانوادهها
كنند مقابله اقتصادي خيزابهاي با زمان
:اشاره
خانواده در برنامهريزي و اگرنظم است ، جامعه هسته كوچكترين خانواده
.داشت جامعهخواهد روي بر اثربخشي و مثبت بگيرد ، پيامدهاي شكل
كنند ، استفاده درست زمان از برنامهريزيميتوانند براساس خانوادهها
در و باقينگذارند رفته ازدست زمان از ناشي وحرمانهاي حسرت جاييبراي
زنان.باشند داشته بيشتري پايداري و اقتصادي ، بردباري خيزابهاي برابر
برنامهريزي كردن نهادينه در نقشمهمي خانواده اساسي ركن يك بهعنوان
.دارند اجتماعي مهم اينهسته در
در نيز را كارشناسان زنان ، ديدگاههاي با گفتوگو ضمن حاضر ، گزارش در
.كردهايم منعكس زمينه همين
ريختن برنامه آينده وبراي آينده گرفتن نظر در يعني ، برنامهريزي
در كه عمل انجاميك براي معين روش يك انتخاب راميتوان برنامهريزي
گرچه.كرد تعريف باشد شده گرفته نظر در مكاني و زماني مشخصات آن
روشن زماني آن اهميت اما است لازم هدفدار كارهاي همه در برنامهريزي
اما كوچك كارهاي باشيم ناچار خاص هدف يك به رسيدن براي كه ميشود
در مناسب برنامه يك.دهيم پيدرپيانجام صورت به را دقيقي
براي كه است ومكاني زماني شرايط از صحيح استفاده حقيقتدربرگيرنده
.اختيارداريم در كارها انجام
كنيم تنظيم آن با را وقتخود كه باشيم نداشته منظم برنامهاي اگر
عقبماندگي ، احساس مدتي از پس و داد خواهيم ازدست زيادي زمان
نفس به اعتماد و كرد خواهد غلبه برما شكست دلهره و تنفر بيحوصلگي ،
خواهد ما از را ميشود محسوب پيشرفت و موفقيت عامل مهمترين كه را
.گرفت
موجود امكانات و شرايط به توجه با كه است برنامهاي خوب ، برنامه يك
.شود طرحريزي(فردي خصوصيات و زماني اقتصادي ، عواملاجتماعي ، كليه)
از بيش را زندگي است وقت ، ممكن و برنامه تنظيم كه ميكنيد تصور اگر
در شماميگيرد ، از را شادي و لذت و كند محدود و برنامهريزيشده حد
زندگي ضرورتهاي حذف وقت ، و برنامه تنظيم از هدف.هستيد اشتباه
از ميخواهيد كه طور بتوانيدهر تا ميدهد امكان شما به وقت نيست ، تنظيم
.بيهودهنكنيد كارهاي صرف را خود وقت و بهرهبگيريد خود زندگي
يا تفريح از و باشيم متعادليداشته زندگي ميتوانيم وقت تنظيم با
.ببريم لذت خود كار
در برنامهريزي نقش درمورد فرزند سه مادر و كارمند ت -فروع خانم
است ، بسيار پرورش و آموزش دبير كه همسرم و من:ميگويد خانواده
محدوده در برنامهريزي نوعي با را فرزندانمان و خود كه كوشيدهايم
.هماهنگكنيم خانواده
ميخوانند درس دبيرستان و راهنمايي دوره در كه پسرم تنها و دختر دو
ميخوابند ، ديرتر شبها از بعضي اگر حتي كه كودكيآموختهاند از
از را خود روزانه كارهاي برنامه و ندهند دست از را صبحگاهي بيداري
وقتي حتيباشند داشته مشخصي برنامه هفته طول در و كنند مرور قبل شب
در را روزانهشان برنامههاي كه بوديم داده ياد بهآنها بودند ، كوچكتر
عمل بيشتري دقت با كه كدام هر و كنند عمل آن وبه ثبت خاطرات دفتر يك
كرده عادت برنامهريزي به آنها حالاذهن ميگرفتند هم جايزه ميكردند ،
كار اين نميتوان خانواده دو يا يك در برنامهريزي انجام با اما.است
در زمان مطلوباز استفاده و برنامهريزي هنوز.جامعهكشاند سطح به را
قبل زمان كه شاهديم اغلب و است درنيامده عادت يك صورت به ما كشور
زمينه اين در من نظر به.ميشود تلف بگيرد ، قرار استفاده مورد ازآنكه
جبران هيچقيمتي به نميتوان را رفته دست از زمانكاركنيم بايد خيلي
بايد خانواده و خانه محيط در كهكار معتقدم حال عين در اما.كرد
هدف به رسيدن گامبراي نخستين اين.باشد برنامهريزي و تابعانضباط
.جامعهاست سطح در بالاتر
بيرون و خانه انجامكارهاي براي:ميگويد ساله طاهرزاده 26 خانم
گاهي مثلتهران بزرگي شهر در اما ميكنم ، راپيشبيني برنامههايي
برنامههاي انجام...غيره و ترافيكسنگين نشده ، پيشبيني حوادث
.ميكند روبهرو مشكل و مانع با را شده پيشبيني
مراجعه كتابخانه به درهفته نوبت دو برنامه طبق نمونه عنوان به
هيات يك بازديد بدليل را كتابخانه قبلي اطلاع بدون روز يك اما ميكنم ،
اينحال با نشدم كتابخانه از استفاده به منموفق و بودند بسته ميهمان
.ضرورتاست يك زندگي امور در برنامه داشتن
و ديد نكردهايم عادت كههنوز است اين ما مشكلات از:ميافزايد وي
نتيجه در انجامبدهيم ، برنامهريزي براساس را وميهمانيها بازديدها
دگرگون را خانواده يك برنامههاي ميتواند ، ناگهاني ميهمانان رسيدن
.كند
.شود انجام بايد شرايطي هر در كه بچههاست درسي برنامههاي ديگر ، مثال
.ميشود فاميلي ملاحظات گاهيدستخوش اما ،
هنوز ما كشور كلان سطحبرنامههاي در:ميگويد جامعهشناسي مدرس يك
حاضر حال در.باشيم قايل مناسبي ارزش زمان و وقت نكردهايمبراي عادت
بالاخره.است بيشتر ديگري كشور هر مااز تقويمهاي در تعطيلات جدول
.شود انجام دقيقتري بررسيهاي مورد اين بايددر
است ، پايدار توسعه به ابزارهايدستيابي مهمترين از يكي برنامهريزي
شدن نهادينه براي باشد ، اجتماعي عدالت و آزادي مبناي بر كه توسعهاي
هسته اصليترين حال عين ودر كهكوچكترين خانواده در برنامهريزي
.جامعهاست
طور به سياسي و اقتصادي نهادهاي:ميگويد برنامهريزي كارشناس يك
و اقتصادي ثبات كه زماني تا و هستند ارتباط در برنامهريزي با مستقيم
نام به مهمي مساله به باشدنميتوان نيامده وجود به سياسي
(ملي و كشوري)كلان سطح در چه و (خانواده) خرد سطح در برنامهريزيچه
.پرداخت
شيوههايي چه با را نوجوانان و كودكان كه سوال اين به پاسخ در وي
:ميگويد كرد جلب خانوادگي و شخصي امور در برنامهريزي سوي به ميتوان
اولين كه زماني ميكنند ، لمس را دنيا و باز را چشم وقتي كودكان اگر
گرسنگي ، :مانند اوليهشان نيازهاي برنامهريزي با ميدهند سر را گريه
اين يابد ادامه و شود تامين برنامه براساس..و پوشاك تشنگي ،
از بسياري مثل و ميشود تبديل عادت به آنها در برنامهريزي و زمانبندي
.ميبرند ارث به والدين از را آن خانوادگي خصوصيات
براي امكانات آوردن در نظم به معني به برنامهريزي اينكه به توجه با
در را آن ميتوان است ، (بلندمدت يا مدت كوتاه) اهداف به رسيدن
است ، اجتماعي هسته مهمترين حال عين در و كوچكترين كه خانواده
بخشي صورت به جامعه در را برنامهريزي به آوري روي و كرد پايهگذاري
.آورد عموميدر فرهنگ از