پنجم ، شماره 1309 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 21 دوشنبه 30
|
|
معاصر جهان ناگزير نياز ;سازي برج
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(1)بزرگ شهرهاي در برجسازي رهيافتهاي و تنگناها
آن مخالفان و موافقان جدي بحثهاي براي دستمايهاي هميشه سازي برج
در ميليوني جمعيتهاي اسكان براي كه است اين واقعيت بوده ، اما
ندارد وجود برجسازي راهيجز بزرگ ، شهرهاي
:اشاره
مقتضيات.است معاصر شهرسازي در پديده اساسيترين بهبرجسازي رويكرد
را دستاندركاران شهرنشيني ، رشد و جمعيت افزايش ويژه به و نو دنياي
ايجاد شهري ، محدودههاي در افزونتر جمعيتي استقرار براي است واداشته
عبارت به يا و (ميشوند ايرانبرجناميده در كه)بلندمرتبه ساختمانهاي
دستمايهاي هميشه سازي برج اما.كنند تشويق ا عموديشهرهار رشد ديگر ،
انبوهي سكونت عدهاي.است بوده مخالفان موافقانو جدي بحثهاي براي
نه از افزونتر ساختمانهاي به برج ، اغلب)بلند ساختمانهاي در را انسان
رويكردي را آن ديگر وعدهاي انسان شخصي حريم نقض(ميشود گفته طبقه
.ميدانند جهانكنوني در اسكان مشكلات به پاسخگويي براي ناگزير
كتابي ، مهمترين انتشار با تازگي به معمارسرشناس شولر ولفگانگ
نخستينبخش.است شمرده بر را سازي برج رودرروي رهيافتهاي و تنگناها
محترم خوانندگان نظر از پي در كتاب اين سرفصلهاي مهمترين از
.ميگذرد
.پيچيدهترند بقيه از سازهاي نمادهاي ايجاد لحاظ از بلند ، ساختمانهاي
ايجاد براي را آن داخل كه متخلخل است لولهاي شبيه بلند ساختمان يك
عمودي طور به را طبقات آن ، در تا كردهاند خالي استفاده قابل فضاي
.بچينند هم روي
:رودررواست متعددي دشواريهاي و مسائل با ساختماني برج هر
و باد نيروهاي اثر بر ساختمان حركات اينكه و جانبي سختي مسئله (1
.رساند(حداقل)كمينه به ميتوان چگونه را زلزله
شدت به ساختمان بلندترشدن با زلزله و باد جاذبه طبيعي نيروهاي شدت(2
.مييابد افزايش
در مهمي جنبه به نيروها اين با مقابله براي سازهاي اقدام بنابراين
بلند ساختمان يك شكل نتيجه ميشود ، در تبديل بلند ساختمان طراحي
مسائل با شدت به هم آن كه دارد سازه كارآيي با زيادي بسيار ارتباط
باربري ظرفيت اساس بر مورد اين در سازه كاركرد.ميشود مربوط اقتصادي
.ميكند تعيين را ساختمان حجمهاي تركيب و شده معين ساختمان
برجها مشكل
پذيرفته اجتماع سوي از نباشد دلپذير و منظم ساده ، تا سازهاي ، فرم يك
است عبارت و ميگويند شناختي زيبايي كيفيت آن به اصطلاح در كه نميشود
آگاهي در انتظاراتي ايجاد براي محيط توانائي بر مبتني ازكيفيتي
به ساختمان بدانند ، زيبا را ساختماني مردم اغلب وقتي جامعه ، حسي
يافتن پس دارد ، را شناختي زيبايي كيفيت يقين به قريب احتمال
.است دشوار كاري باشد هم زيبا ضمن در كه سازهاي فرم كارآمدترين
اقدامات:كه است اين شناختي زيبايي كيفيت با سازهاي اقدامات تفاوت
بيان را آنها فرمول با ميتوان كه مكانيكاند علمي قوانين تابع سازهاي
هيچ از شناختي زيبايي كيفيت آنكه حال اثبات ، قابل و عينياند كردو
.است عاطفي و ذهني و نميكند تبعيت ثابتي قانون
ملاحظات بنابر پس ميكند ، تداعي را سادگي زيبايي ، ما عصر در چون
شوند گرفته كار به سازهاي عناصر دسته آن است بهتر اقتصاديمعمولا
.ميكنند مصرف را ميزانمصالح كمترين كه
ساختماني شكلهاي تحولات
رهبر ساليوان لوئيس زمان از بلند ساختمانهاي شكل اينكه به توجه با
از قبل درست است ، كرده اساسي تغييرات تاكنون معماري ، در شيكاگو مكتب
نشده پيدا فلورسنت چراغهاي و مطبوع تهويه هنوز كه دوم جهاني جنگ
را مرتبه بلند ساختمانهاي شكل طبيعي ، تهويه و نور به نياز بود ،
:ميبايست و ميكرد تعيين
نور بيشترين از تا بسازند راهروهايي دور به را اداري فضاهاي (1
.كنند هوااستفاده و طبيعي
.ميشد محدود متر حدود 3/18 به هم ساختمانها عرض (2
.هم به نزديك ستونهاي از استفاده (3
حال عين در و ميبخشيد استحكام آنها به كه بنائي مصالح سنگين پوشش (4
دوم مكتب.نبود كار در سازهاي بياني نتيجه در ميكرد ، رامخفي سازه
را بلند ساختماهاي سازهاي شكلهاي بنيادي تغيير معماري در شيكاگو
و سرشار تخيل با كه مشهوري معمار فصلورخان ميان اين در.ميدهد نشان
حيات و ميدانها به علاقهاش و ساختمانها ، بصري و اجتماعي تاثير دغدغه
است شده شناخته سازهاي يكپارچگي به علاقهاش با همراه خيابان در جاري
و بزرگترين از طرح دو.كرد خلق ساختمانها براي تازهاي فرمهاي
:از عبارتند او طرحهاي معروفترين
هنكاك جان مركز (1
.ميدهند نشان را شكل از متفاوت مفهوم دو كه شيكاگو در سيرز برج(2
شباهتهاي.سلولي لوله دستهاي ديگر و شده مهاربندي است يكيلولهاي
:از عبارتاست آنها
است پيدا وضوح به سازه بنا دو هر در(1
.شناسياند زيبايي و سازه شكل دوباره تفسير نشانگر دو هر (2
سازه در مصالح بهينه توزيع و تنش منطقي حركت بر طراحي مفاهيم(3
.استوارشدهاند
:بلند ساختمانهاي در دريافتهايفصلورخان
.كنند تبعيت سازه شكل از بايد سهمگين نيروهاي (1
را آخر حرف معماري و هنر وسيع چارچوب در علمي روش و منطق بايد(2
.بزند
.معماري هنر نه و است هنر معماري نه (3
.نيست علم منطقي كاربرد صرفا هم سازه مهندسي (4
طراحي در دخيل خلاقيت و دارد ، دخالت زيادي ميزان به هنر واقعيت در (5
.ميماند پنهان تصوري چنين اثر بر سازه
شكل مفاهيم بين توانست سازه ، مهندسي و معماري از دركي چنين با او
.بزند پلي بلند ، ساختمانهاي شناسي وزيبايي سازه
(مدرن پست)فرانوگرا گرايش
تاكيد فلز و شيشه شبكههاي بر كه مدرن معماري از دلزدگي ادامه با
كردندكه آغاز را جنبشي هفتاد دهه اوايل در معماران گروهياز ميكرد ،
چنين در ساختمانها اين تفاوت.شد معروف (پستمدرنيسم)فرانوگرايي به
:است مواردي
پلكان شكل (1
افقي زواياي (2
شيبها (3
خطها (4
بيانهايي نتيجه در و دارند را هندسي جديد شكلهاي ساير و شكافها (5
خاص سازهاي سامانه نوع هيچ در منطقا كه ميكنند غيرسنتيايجاد
شيشهاي سازههايجعبه به حساس است واكنشي نوعمعماري ، اين.نميگنجد
.كوبيسم دوره
سنتي معماري با جديد فرانوگراي ساختمانهاي چشمگير تفاوتهاي دليل به
با جديد بام خطوط)متنوع بامي خطوط ويژه به متنوع شكلهاي ايجاد و
اينها همه از تركيبي يا نامتقارن شيب با هرمها ، بامهاي گنبدها ، احداث
مييابد ، خاص جلوهاي شهر مسطح درچشماندازبامهاي كه (ميشوند ايجاد
عبارتند فرانوگرا معماري جنبههاي ساير.ميكشاند خود سوي به را چشم
:از
بناها وسعت و وروديها -
بسياري و تراسها پخها ، شكافها ، كنسولها ، با نما در زياد كار -
.عناصرديگر
درجه در گويي سازهاي بيان و منطق فرانوگرا ، معماري قلمرو در:نكته
.ميگيرند قرار اهميت دوم