پنجم ، شماره 1310 جولاي 1997 ، سال تير 1376 ، 22 سهشنبه 31
|
|
است مدني جامعهء اساس مردم ، به اعتماد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(3) منتخب جمهوري رئيس وديدگاههاي برنامهها مردم ،
مدارس تقويت به دولت بيشتر توجه خواستار مردم پرورش و آموزش بخش در
ميباشند آموزشي نظام نارساييهاي رفع و درسي كتابهاي بهبود دولتي ،
اساسي وشعارهاي مردم خواستهاي
رياست انتخابات دوره هفتمين جريان در و ماه 1376 خرداد دوم روز در
معرفي كانديداهاي ميان از ما ميهن مردم از نفر ميليون جمهوري ، 20
اقبال ايندادند راي خاتمي محمد سيد والمسلمين حجتالاسلام به شده ،
نه خارجي ، و داخلي تحليلگران گفته به تعدادراي اين و انتخاباتي بزرگ
و توجه راستاي در سياسي و بزرگاجتماعي تحول بلكه معمولي رخداد يك
اساسي شعارهاي به پايبندي اسلاميو جمهوري آرمانهاي و ارزشها بر تاكيد
راي ميليونها.شمارميرود اسلاميبه جمهوري آزادي ، يعنياستقلال ، آن
طريق از خاتميكه آقاي ديدگاههاي و برنامهها از آگاهي از پس دهنده
رسميانتخاباتي تبليغات همچنين و جمعي ارتباط وسايل در گسترده انعكاس
اسلامي جمهوري رئيس هفتمين عنوان به را ايشان بود ، شده ممكن
.ايرانبرگزيدند
مقام تاكيدات به دهنده راي ميليوني تودههاي پرطنين و مثبت پاسخ اين
گسترده مشاركت و راي صندوقهاي پاي در فعال حضور بر مبني معظمرهبري
با گزارشهايي سلسله در.بود جمهوري رياست انتخابات دوره هفتمين در
اين رئوس منتخب جمهوري رئيس ديدگاههاي و عنوانمردم ، برنامهها
خواستهاي برگيرنده در كه را كارشناسان و حرفهايمردم همچنين و برنامه
منعكس ميباشد ، جديد كابينه در همكارانايشان و خاتمي آقاي از آنان
.كردهايم
توسعه بهتقويت مربوط بحثهاي هم ، به متصل بخش دو در و شماره اين در
.است شده منعكس پرورش و آموزش و مدنيقانونمند
توسعه كلان برنامه در اولويتها و راهبردها مواضع ، ديدگاهها ، در
رئيس خاتمي والمسلمين حجتالاسلام فرهنگي و سياسي اجتماعي ، -اقتصادي
و جانبه همه موزون ، قانونمند ، مدني توسعه تقويت مردم ، منتخب جمهور
توسعه همچنين و آن كردن كارامد و اجتماعي تامين خدمات گسترش درونزا ،
.است شده مطرح مهم محورهاي عنوان به ورزش ترويج و
ايران در شهرنشيني اخير ، دهههاي در كه ميدهد نشان پژوهشي يافتههاي
اكنون را كشور جمعيت از توجهي قابل بخش و داشته فزايندهاي شتاب
قانون دقيق اجراي مستلزم شهرها در زندگي.ميدهند تشكيل شهروندان
.است
مدني جامعه يك ضرورتهاي از دولت ، و مردم ميان متقابل اعتماد ايجاد
مردم تا بگذارد براعتماد را اصل بايد مردم با رابطه در دولت.است
و جامعه كردن اداره در خود نيروي تمام با متقابل اعتماد اساس بر نيز
هدفي چنين به رسيدن.جويند مشاركت تعالي و پيشرفت سوي به آن حركت
.است امكانپذير جامعه كردن قانونمند با تنها
داروخانه به مراجعهكننده يك وقتي:ميگويد تهران در داروخانه يك مدير
روبرو من منفي پاسخ با كمياب داروي قلم چند يا يك خواستن درازاي
ناياب داروي من تا ميشود متوسل ديگري شيوههاي به ميگردد ، ناباورانه
!بدهم او به و بياورم بيرون پنهانگاه از را
دامن را توهمات قبيل اين اجتماعي روابط در نابرابري و تبعيض وجود
.ميدهد گسترش جامعه در را آن ميزندو
و تشويش بدون مردم باشد ، حاكم جامعه در قانون وقتي:ميگويد معلم يك
قانون.ميشوند قانونپذير متقابل صورت به احتمالي تبعيضهاي سوءظناز
انديشه ، تبادل آزادي ، از اعم را جامعه حقوق همه فراگير صورت به بايد
دولت و مردم ميان پيوند تا كند تامين درست رساني اطلاع از برخورداري
نميشود ، آنهامنتقل به صحيح اطلاعات كه دريابند اگر مردم.يابد تحكيم
.نميبينيد متقابل همكاري به مقيد را خود
گذشته سال كه جمعيت به مربوط آمارگيريهاي جريان در:ميافزايد وي
به اطلاعات دادن خصوص در مردم كه بوديم شاهد عمل در شد ، انجام
كنيم اعتماد مردم به اگر ، .داشتند واكنشهايگوناگوني چه آمارگران
براي ملي عظيم نيروي از نيزميتوانيم ناگزير بحرانهاي بروز هنگام به
اصولي چنين بر مدني ، جامعه اساسبگيريم كمك تنگناها كردن برطرف
.است استوار
بر مبني او ديدگاههاي بر منتخب ، جمهور رئيس به دهنده راي ميليون 20
جمهوري رئيس كه دارند توقع و گذاشته صحه قانونمند ، مدني توسعه تقويت
اگر.بپوشانند عمل جامه مردم خواستهاي به راستا اين او ، در همكاران و
در گوناگون سوءاستفادههاي براي زمينه اجرانشوند ، درستي به قوانين
.فراهمميشود مردم حقوق تضييع جهت
قانون چارچوب در فقط
به جامعه قانونمندي براي مناسبي و سالم بستر مدني واقعجامعه در
فساد ، عاملان براي گريزگاهها قانون درست اجراي با و ميآورد وجود
قانون فشار گروههاي همچنين و گوناگون سوءاستفادهكنندگان و ارتشاء
معني به مدني جامعه پندارها ، بعضي خلاف بر وميشود بسته گريز
بند ، و بيقيد آزادي ، ابتذال رواج نه است جامعه شدن قانونمند
يك در !.مردم قبول مورد و فرهنگي ارزشهاي با مقابله يا غربزدگي
كند رفتار اوست ميل مطابق كه طور هر ندارد ، حق فرد قانونمند جامعه
و رفتار هر وباشد مقررات و قوانين از مجموعهاي تابع بايد بلكه
هيچ حال عين درشود انجام قانون چارچوب در ميبايستي اجتماعي برخورد
مدني ، جامعه در.كند عمل قانون از فراتر ندارد ، حق وگروهي فرد
بلكه نبوده جامعه عادي افراد و مردم به منحصر وقانونپذيري قانونمندي
باشد قانون چارچوب در بايد نيز جامعه مديران و عملكردمسئولان و رفتار
سياسي شخصيتهاي و گروهها دولت عملكرد و اعتباررفتار همين به و
.گيرد صورت ضوابطقانوني طبق بايد الزاما
پرورش و آموزش
كلانتوسعه برنامه در اولويتها و راهبردها مواضع ، ديدگاهها ، از بخشي
خاتميرئيس سيدمحمد حجتالاسلام فرهنگي و سياسي اجتماعي ، اقتصادي ،
.است يافته اختصاص پرورش و آموزش به اجتماعي مقوله در منتخب جمهور
زير محورهاي منتخب جمهور رئيس ديدگاههاي و برنامه از بخش اين در
:است گرفته قرار تاكيد مورد
پرورش و آموزش نظام عادلانه توسعه -
فرهنگيان اجتماعي امنيت تامين -
پرورش و آموزش نظام در تحول -
پرورش و آموزش مديريت نظام نوسازي -
تربيتي -فرهنگي امكانات كيفي و كمي توسعه -
تربيتي -آموزشي فنآوري كيفي و كمي ارتقاء -
ملي توسعه نظام در پرورش و آموزش جايگاه و منزلت بازسازي -
از تاكنون كه پيشنهادهايي و انتقادها خواستها ، اعتبار به بخش اين در
يافته ، بازتاب همشهري روزنامه صفحات در كارشناسان و مردم سوي
.است ارائه قابل كلي نظرهاي نقطه عنوان به زير جمعبندي
ايران ، اسلامي جمهوري اساسي قانون اصول براساس ميگويند ، مردم
تا دبستان از آموزشي مقاطع تمام در رايگان تحصيلات از برخورداري
به پرورش و آموزش وزارت اگر حال.است مردم مسلم حقوق از دانشگاه
ضمن آموزشي ، فضاي كمبود و اقتصادي تنگناهاي جمله از گوناگون دلايل
با تازهاي مدارس ايجاد به مبادرت دولتي ، مدارس در شهريه برقراري
به ناگزير رويكرد اين است ، كرده وغيرانتفاعي مردمي نامهاينمونه
مدارس تدريجي شدن ضعيف به نبايد (غيرانتفاعي مدارس ايجاد) خصوصي بخش
درس مدارس اين در كمدرآمد اقشار فرزندان كه چرا شود ، منجر دولتي
و اجتماعي تعهدات به هنوز كه آموزگاراني از زيادي گروه و ميخوانند
خود ميل به ميدهند ، بها اقتصادي رفاه به دستيابي از بيشتر خود مردمي
امكانات لحاظ از دولتي مدارس اگر حال.شدهاند ماندگار مدارس اين در
آن دگرخواهي و نوعدوستي حس حتي شوند ، حقيرتر روزبهروز تجهيزات و
كه كساني عمل در و بود نخواهد كار چاره نيز فداكار معلمان از گروه
غيرانتفاعي مدارس در را خود فرزندان برخوردارند ، بيشتر مالي وسعت از
نوعي و ميآورند روي مردمي نمونه مدارس به حداقل يا و ميكنند ثبتنام
.ميشود تحميل جامعه به طبقاتي آموزش
قوا تمام با دولت ، كه ميكنند پيشنهاد پرورش و آموزش كارشناسان
در مدرسهها اين تا دهد قرار خود حمايت تحت را دولتي مدارس
مدارس و مردمي نمونه مدارس با رقابت عرصه وارد بهتري شرايط
.شوند غيرانتفاعي
سوءتفاهم نوعي
وپرورش آموزش در شاغل افراد مشاركت چگونگي بعضيها ، ديگر سوي از
نگاهي رابا غيرانتفاعي مدارس در سهامدار صورت به مديران بهويژه
قبيل اين وميگويند ميكنند بررسي اعتراض حتي و نقد موضع از و ژرف
با غيرانتفاعي مدارس گردانندگان از بعضي كه ميشود موجب وابستگيها
از كه را بناهايي و ساختمانها بيشتر ، درآمد كسب منظور به جهتگيري
كرده خريداري مدرسه احداث براي كافي ، تسهيلات و بانكي وامهاي محل
بهرهبرداريها قبيل اين البته.كنند پرسود معاملات جرگه وارد بودند ،
.شد متوقف جديد ، مصوبههاي پارهاي با و بود غيرفراگير و مقطعي
از بعد مدرسه آن ، بودن جوان و كشور جمعيت سني تركيب به توجه با
از مهمي بخش زيرا.ميشود محسوب اجتماعي هسته مهمترين خانواده
همين به.ميگيرد شكل سالها اين طول در نوجوانان و كودكان شخصيت
اجتماعي هسته در جامعه قشر مهمترين مربيان عنوان به معلمان دليل
كودكان پرورش و ارزشها انتقال براي لازم ويژگيهاي از خود بايد مدرسه
.باشند برخوردار نوجوانان و
اغلب در:ميگويد زمينه اين در پرورش و آموزش بازنشسته دبير اميني
دشوارترين و مهمترين از يكي معلمي شغل به ورود آزمون جهان كشورهاي
يك در رواني مشكلات و شخصيتي نارسايي هرگونه وجود زيرا آزمونهاست ،
مينهد جاي به نوجوانان و كودكان ضمير و شخصيت در را مخربي آثار معلم
.مييابد انتقال بعد بهنسلهاي آسيبديدگان ، طريق از سنگين زيان اين و
سليقهاي قالبهاي پارهاي و ظواهر صرف به اگر را معلم انتخاب معيارهاي
زيان كنيم ، محدود داوطلبان رواني و شخصيتي خصوصيات دقيق شناخت نه
.ميكنيم پرورش و آموزش متوجه را جبراني غيرقابل و سنگين
شرايط واجد علاقهمندان ميان از دقت با بايد معلمان:ميافزايد وي
كاملقرار حمايت تحت رفاهي نيازهاي و معيشت لحاظ از و شوند انتخاب
.كنند عمل خود حساس وظيفه به دغدغه ، بدون تا بگيرند ،
درسي كتابهاي
بوده برانگيز بحث اخير سالهاي در نيز درسي كتابهاي محتواي مشكل
.است
خصوص اين در دبيرستان و راهنمايي دوره دانشآموز دو پدر محبي
دوره در بهويژه درسي كتابهاي غيرمتعارف و سنگين حجم:ميگويد
.است دانشآموزان مشكلات از يكي راهنمايي ،
دانشآموزان و است شده تكرار دوره اين كتابهاي در موضوعات از بسياري
افت علت همين به.ميباشند طولاني و سنگين بسيار متنهاي بهحفظ موظف
هدف.است بيشتر راهنمايي دوره در مدرسه از گريزدانشآموزان و تحصيلي
شكوفايي و بروز به كمك كشور ، آموزشي نظام راهنماييدر دوره ايجاد از
آنها علاقه مورد رشتههاي در ادامهتحصيل براي دانشآموزان استعدادهاي
.دورشدهايم هدف اين از امروزه ، اما است ، بوده
مطلوبي و جامع برنامه به هنوز:ميگويد نيز راهنمايي دوره دبير يك
نظام وي گفته به.نيافتهايم دست راهنمايي دوره درسي كتابهاي براي
موانع با هنوز آن ، يافته تحول و مثبت جنبههاي باوجود آموزشي جديد
.روبروست جدي
از بعد دوران در كشور آموزشي فضاي رشد پرورش ، و آموزش كارشناسان
وزير كه ميگويند و ميدانند بخش اين مهم دستاوردهاي از يكي را انقلاب
جمهوري رئيس سوي از نزديك آينده در كه كابينهاي در پرورش و آموزش
نظام بغرنجيهاي حل جهت در مهمي ميشود ، وظايف معرفي مجلس به منتخب
و كودكان وسيع قشر نيازهاي وتامين معلم گزينش درسي ، كتابهاي آموزشي ،
تاييد با كه مردم وهمكاري همراهي با بايد و دارد رو پيش نوجوانان
و آموزش در خواستارتحولات منتخب جمهور رئيس خاتمي آقاي برنامههاي
سازگار اجرايبرنامههاي و تدوين و تهيه جهت در ميباشند ، كشور پرورش
.گمارد همت ملت ، برحق خواستهاي با