پنجم ، شماره 1313 جولاي 1997 ، سال مرداد 1376 ، 27 يكشنبه 5
|
|
چيست؟ نوجواني دوران دوستيهاي ويژگي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و متقابل مسئوليت احساس از گذشته نوجواني دوران دوستيهاي در
ميشود مشاهده نيز رقابت و حسادت چون مواردي علائق ، اشتراك
پسر و دختر نوجوانان بين در دوستان از انتظارات نوع و ميزان
كمك آنها به مشكلات در دارند انتظار خود دوستان از پسران.است متفاوت
اعتماد قابل و وفادار دارند انتظار خود دوستان از دختران اما.كنند
باشند
دوران اوايل از كه ميباشد اشخاص مابين متقابل ارتباط نوعي دوستي
پيدا را گستردهاي تغييرات زندگاني طول در بتدريج و ميگيرد كودكيشكل
در و نبوده ثابت دوستي مورد در اشخاص نگرشهاي كلي طور به.مينمايد
در تغييرات اين گستردهترين ميكند؟ تغيير كاملا زندگاني دورههايمختلف
.ميگردد مشاهده دوراننوجواني
در بخصوص و زندگي مراحل تمام در دوست داشتن روانشناسان نظر به
اين مهمترين از.ميباشد بيشماري فوايد داراي نوجواني و كودكي دوران
.نمود اشاره زير موارد به ميتوان فوايد
خود به اطمينان و نفس عزت احساس رفتن بالا موجب دوست داشتن:الف
.ميگردد درشخص
و معني با را خويش زندگاني شخص كه ميگردد موجب دوست داشتن:ب
.كند پيدا رهايي نوميدي و پوچي احساس از نتيجه در و بداند هدفدار
بسياري پيدايش منشا كه تنهايي احساس از را شخص دوست وجود:پ
ميزان در كاهش با و ميدهد رهايي ميباشد رواني و جسماني ازبيماريهاي
.ميبخشد شادابي و طراوت وي زندگي به انزواياجتماعي
كودكي دوران دوستيهاي خصوصيات
كودكان ، ميزان مابين دوستيها برقراري در كه دارند اعتقاد روانشناسان
.دارد عهده بر را اساسي نقش آنان شناختي و اجتماعي رشد
بتدريج ميگذارد سر پشت را زندگيخود اول سال كودك كه زماني
عنوان كودكبه گفتن سخن آغاز.پيدامينمايد را گفتن سخن توانايي
اين مخصوصا و ميباشد مطرح وي شناختي و رشداجتماعي در عطفي نقطه
و گرديده كودكان ساير با كودك ارتباطات در جهشي ايجاد موجب پديده
صورت سالگي سه اوايل از كه دوستيها اولين برقراري براي را لازم زمينه
.ميكند فراهم ميگيرد
به شناختيقادر رشد عدم خاطر به سهسالگي سن تا كودكان كلي طور به
همبازي بهعنوان را كودكاني تنها و دوستينميباشند مفهوم ادراك
همچون محيطي عوامل از وجودبرخي ديگر سوي از.انتخابمينمايند خود
ما شكلگيريدوستيها در تسهيل امنموجب خانوادگي محيط در زندگي
رشد در را نقشمهمي كودكان دوستيهاي همچنين.ميگردد كودكان بين
موثر عوامل از عنوانيكي به عامل اين و دارد برعهده آنان شخصيتي
به ميباشدو مطرح كودكان وشناختي اجتماعي رشد به تداومبخشيدن در
.دارد اهميت زير موارد لحاظ به كودكان دوستيهاي روانشناسان نظر
موجبميگردد دوست داشتن:كودك همدمبراي و يار نمودن فراهم -الف
سايه در كودك.نمايد پيدا را مناسبي همدم يارو خود براي كودك كه
ابراز مناسبي بهنحو را خود هيجانات است همدمقادر و يار اين
واسطه به كودك ديگر سوي از.گردد بهرهمند وي همدلي احساس از و نموده
ميتواند وي كه دارد وجود شخصي تنها نه مينمايد احساس دوست وجود
آن براي مناسبي راهحلهاي و بگذارد ميان در او با را خود مسائل
مسائل براي را راهحلهايي كه است قادر نيز وي خود بلكه نمايد دريافت
.نمايد پيدا ديگران مشكلات و
شديد افزايش موجب دوستي كلي طور به:كودك فعاليتهاي افزايش -ب
را دوستاني كودك كه زمانيميگردد كودك رواني و جسماني فعاليتهاي
خاطر به بلكه مييابد افزايش او فعاليتهايجسماني تنها نه ميكند پيدا
كاملا نيز وي رواني رشد در مينمايد كسب ازآنان كه بيشماري اطلاعات
.ميگردد ايجاد تسهيل
به كودك كه پاداشهايي و تشويقها:كودك نفس عزت ميزان بالارفتن -پ
عزت ميزان رفتن بالا موجب مينمايد دريافت خود دوستان از مداوم طور
كودك نفس عزت افزايش ديگر سوي از.ميگردد وي در بخود واعتماد نفس
امر در نتيجه در و بنمايد خود از مطلوبتري ارزيابي وي كه موجبميگردد
.باشد موفقتر اجتماعي وارتباطات تحصيل
را دوستاني كودك كه زماني:بزرگسالان با ارتباطات برقراري فراگيري -ت
با مناسب ارتباطات برقراري شيوههاي و اصول آنان كمك به مينمايد پيدا
.ميگيرد فرا نيز را بزرگسالان
كودكان دوستيهاي رشد
يك معيارهاي دوستي ، مفهوم كودكان ، بهسن توجه با روانشناسان نظر به
.ميباشد متفاوت كاملا دوستيها ثبات و دوام ميزان و خوب دوست
مراحلرشد طي در كودكان كهدوستيهاي است شده معلوم كلي طور به
:از عبارتند مراحل اين.مييابد
تا سنين 3 مابين مرحله اين معمول بهطور:گذرا دوستيهاي مرحله -الف
رشد از مرحلهاي در سنين اين در كودكانميگردد مشاهده سالگي 7
ادراك به قادر لذا ميباشند محور خود شديدا كه دارند قرار شناختي
ديگران نگرشهاي و افكار نظرها ، نكته دارد احتمال كه موضوع ، اين
.نيستند باشد آنان با متفاوت
كيفيتدوستي روي بر محورانه ، تفكراتخود بودن حاكم كلي طور به
دوستيها ايننوع بيثباتي موجب و منفيگذاشته تاثيرات كودكان
انتخاب اشخاصي ازبين را خود دوستان كودكان اينمرحله در.ميگردد
همجنس هم با.هستند هم مشابه قد و وزن ميزان لحاظ از مينمايندكه
.ميباشد هم به نزديك آنان زندگاني محل و بوده
دربر را سالگي تا 9 سنين 4 اينمرحله:طرفه يك ياري مرحله -ب
ميداندكه شخصي عنوان به را كودكدوست مرحله اين در.ميگيرد
عمده خصوصيات از.ميسازد برآورده احسن نحو به را او درخواستهاي
كه نگرديده روشن كودك براي هنوز كه است امر اين دوران اين دوستيهاي
خود دوستان از او همچنانكه و باشد دوجانبه ارتباط يك بايد دوستي
از.دارند او از انتظاراتي نيز وي دوستان درمقابل ، دارد انتظاراتي
آنها بودن شكننده و بيثباتي دوره اين دوستيهاي عمده خصوصيات
.ميباشد
مشاهده تا 12سال كودكان 6 در مرحله اين:دوجانبه مشاركت مرحله -پ
تصور قرارداد يك صورت به را دوستي دوره دراين كودك.ميگردد
گروهي منافع به نسبت بيشتري ارجحيت فردي منافع آن ، در كه مينمايد
.دارد
صورت دوستيبه كه است پيبرده حدي كودكتا مرحله اين در كلي طور به
و علائق به احترامگذاشتن آن دوام لازمه كه متقابلميباشد ارتباط يك
شناختي رشد از مرحلهاي به وي هنوز اما.است مقابل شخص نگرشهاي
خود فردي منافع از بخشهايي از مشترك منافع خاطر به كه است نرسيده
.نمايد چشمپوشي
تا 15سالگي سني 9 سطوح در مرحله اين:صميمانه ارتباطات مرحله -ت
ارتباط يك صورت به دوستي به كودك مرحله اين درميباشد مشاهده قابل
غالب فردي علائق بر مشترك علائق بايد آن دوام براي كه مينگرد نظامدار
.گردد
مفهومدوستي ادراك به قادر سهسالگي از قبل كودكان كلي طور به
.مينمايند انتخاب خود همبازي عنوان به كودكانيرا تنها و نيستند
را مفهومدوستي دارند قرار سالگي الي7 سنين 3 در كودكان كه زماني
خود دوستان بهعنوان را خود همبازيهاي اغلب مينمايندو درك حدي تا
پايدار و شكننده دوره اين مهمدوستيهاي خصوصيات از.انتخابميكنند
.ميباشد آنها نبودن
آنان عقايد مدارس به كودكان ورود بدنبال و سالگي سن 7 از بعد
دوره اين در كودك براي.مينمايد پيدا عمدهاي تغييرات دوستي پيرامون
و راحتي احساس او كنار در وي كه ميگردد مطرح شخصي عنوان به دوست
.ميكند ابراز او به را خود هيجانات و احساسات مينمايدو امنيت
نوجواني دوران دوستيهاي خصوصيات
شخص اجتماعي رشد تسريع در مهمي نقش دوستي نوجواني دوره در
نسبت زيادي توجه خود دوستان انتخاب هنگام به نوجوانان.مينمايد بازي
مهمترين كلي طور بهمينمايند آنها شخصيتي خصوصيات و بهويژگيها
ميكنند توجه آن به خود دوستان انتخاب هنگام به نوجوانان خصوصيتيكه
.ميباشد آنان ميزانوفاداري
از را آن كه ميباشد دارا را خاصي ويژگيهاي نوجوانان دوستيهاي
به ميتوان ويژگيها اين مهمترين از.ميسازد متمايز دوستيهايكودكان
همچنين نمود اشاره دوستيها نوع اين بودن پايدار و داشتن استحكام
آن به و داشته توجه كاملا خود دوستان عقايد و نگرشها به نوجوانان
همچون مواردي نوجوانان دوستيهاي در ديگر سوي از.ميگذارند احترام
آنكه آخر سخن و ميگردد مشاهده اندكي بهميزان رقابت و حسادت احساس
.ميكنند احساس خود دوستيهاي حفظ رابراي زيادي مسئوليت نوجوانان
شيوهاي عنوان به ميتواند نوجواني دوران دوستيهاي روانشناسان نظر به
دوستيها نوع اين.گيرد قرار استفاده مورد هيجاني شديد مشكلات حل براي
كامل طور به را خود اضطراب و خشم احساسات كه ميدهد اجازه بهنوجوان
را مفيدي راهنماييهاي و نمايد ابراز ميباشد وي همدم و يار كه بهشخصي
.دارد دريافت خود هيجاني مشكلات و مسائل با برايمقابله
خود دوستان از نوجوانان انتظارات
و دختر نوجوانان بين در دوستان از انتظارات نوع و ميزان كلي طور به
الي سنين 11) نوجواني دوران اوايل در كه دختراني.ميباشد متفاوت پسر
باشند ، مهربان كه دارند انتظار خود دوستان از دارند قرار (سال 13
و اعمال در و دهند ياري هستند روبهرو آن با كه مسائلي درحل را آنان
در كه نوجواني دختران ديگر سوي ازنمايند رعايت را خودعدالت رفتار
وفادار كه دارند انتظار خود دوستان از دارند قرار سال سنين 14الي 16
حمايت آنان از هيجاني بحرانهاي برابر در و باشند قابلاعتماد و
انتظار خود دوستان از دختران نوجواني دوران اواخر بالاخرهدر و نمايند
قدرت و نموده درك را آنها افكار و احساسات وفادارباشند ، كه دارند
پسران دوستيهاي ديگر سوي از.باشند داشته آنانرا با نمودن همدلي
كه دارند انتظار خود دوستان از آنان.سطحيتريميباشد صورت به نوجوان
كاملا همچنين.نمايند مشاركت ايشان با انجامكارها در و بوده مهربان
.باشند داشته را آنان به عاطفي ارائهحمايتهاي قدرت و بوده وفادار
لطفينيا حسين
:منابع
Company.- Hetherington, E.M.& Parke, R.S(). Child
New- Mussen, P.H.&Psychology. Newyork: Mc Graw-Hill
Publishers. etatl (). Child Development and Personality.
Papalia,D.E.& Olds. W.S.(). Human Development. York: Harper
Friendships New York: McGraw-Hill Company.-
Peer acceptance.- Pisaruk,H.L.& foster, S.L.()(Adolescent
Children. Wm Brown PClinicalPsychology.,-.- and
Santrock,J.W.().