پنجم ، شماره 1313 جولاي 1997 ، سال مرداد 1376 ، 27 يكشنبه 5
|
|
فراشناخت تفكر و آموزشي بازيهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اما ;ميشوند آورده خاطر به آينده در شوند ، سپرده ذهن به كه اطلاعاتي
يكي اين ، و ميشوند گرفته كار به آينده در شوند ، گرفته كهياد اطلاعاتي
است فراشناخت فلسفي ، تفكر بنيانهاي از
شمار به كردن كشف براي وسايل بهترين از يكي هدفدار ، بازيهاي اسباب
ميروند
;اشاره
عمده مكتب ازدو پس كه است يادگيري در جديد نظريه يك فراشناخت ، تفكر
عرصه وارد است چندي ،(شناختگرايي و رفتارگرايي) يادگيري موجود
به فراشناخت ، در.است شناخت شناخت فراشناخت ، .است شده تربيت و تعليم
به فراشناختي ، تفكر در.بگيرد ياد چگونه كه ميدهيم ياد دانشآموز
مهم ، بلكه ، نيستيم ، دانشآموز ذهن در اطلاعات از انبوهي انباشتن دنبال
از استفاده.مييابد دست آن به دانشآموز كه است روشي و يادگيري كيفيت
جهان ، يافته توسعه كشورهاي تربيت تعليمو در كه است چندي نظريه ، اين
آموزش كل اداره همت به نيز درايران.است شده آغاز درس كلاسهاي سطح در
تدريس برتر الگوهاي ارائه جشنواره سومين برگزاري تهران ، شهر پرورش و
شهر مناطق كليه سطح در سال76 تابستان از فراشناخت ، تفكر بر مبتني
سمينارهاي و كارگاهها هماكنون منظور ، همين به و شده آغاز تهران
تربيت و جامعهتعليم آشنايي براي.است برگزاري حال در متعددي آموزشي
گسترش كهدر -دانشآموزان والدين نيز و گرامي فرهنگيان بويژه كشورمان ،
نظريو مباني پس ، اين از -دارند عهده بر بارزتري نقش فراشناختي تفكر
ابعاد از را فراشناختي يادگيري نظريه پيرامون مختلف ديدگاههاي
.داد خواهيم قرار بررسي گوناگونمورد
سه هر واقع در هدفدار بازي يك انجام است ، زندگي كليد حركت و بازي
هم با را حركتي -روان و عاطفي شناختي ، :يعني يادگيري در موجود حيطه
متوالي طور به كه آموزشي بازيهاي ساختن فراهم با.ميسازد هماهنگ
.رساند كمك يادگيري جريان در فراگير ميتوانبه ميشوند ، داده سازمان
بپذيريم ، ومتحرك حساس متفكر ، موجوداتي عنوان به را كودكان اگر
كرد خواهيم طراحي ايشان براي را معنيداري حركتي وفعاليتهاي بازيها
و گرفته برعهده بهتر را فراشناختي فعاليتهاي آنهابامشاركتفعال ، تا
بهتري يادگيرندههاي وكلاسي ، درسي عمومي ، فعاليتهاي در نتيجه در
.باشند
يادگيري با همراه را شايستگي آوردن دست به فرصت آموزشي ، بازيهاي
اين جمله از.ميكند ايجاد ذهني تواناييهاي تمرين و آموزشي مهارتهاي
برقراري منطقي تفكر يادگيري ، در فعال مشاركت تواناييها ، و مهارتها
و حافظه تقويت رياضي ، مفاهيم و عمليات درك ،(وغيركلامي كلامي) ارتباط
ميتوان را..و ارزشيابي تركيب ، تجزيه ، چونكاربرد ، ذهني فرايندهاي
.برد نام
داستانهايي از ميتوان يادگيري فرايند در فراگيران فعال مشاركت براي
بدين.كند وادار داستانگويي و آفريني نقش به را آنها كه كرد استفاده
آموزش را (نوشتن و خواندن)كتبي حتي و شفاهي ميتوانمهارتهاي وسيله
.داد
اما ميشوند ، آورده خاطر به آينده در شوند سپرده ذهن به كه اطلاعاتي
اين ، و ميشوند گرفته كار به آينده در شوند ، يادگرفته اطلاعاتيكه
تعليم سامانه است لازم پس.است فراشناخت تفكر فلسفي ، بنيانهاي از يكي
برآيد ، فراگيران توسط يادگيري تواندرصدديادگرفتن تمام با تربيت و
.اطلاعات ذهنسپردن به و پروري حافظه نه
بتوانند است لازم بگيرند ، ياد بايد چگونه بدانند فراگيران اينكه براي
اين به نيل براي.آورند پديد را جديدي چيز خلاق ، و منطقي تفكر با
اطلاعات خود ، پيرامون متعدد پديدههاي دقيق ارزيابي بر علاوه بايد مهم ،
واقعيتي ، و مساله هر براي و كنند پديدههاارزيابي مورد در نيز را خود
.بيانديشند آن (ماهيت) بهچيستي و پرداخته ذهني و عيني كنكاش به
بهترين ميكند سعي خود ، كار روشهاي بررسي با كودك خلاق ، بازيهاي در
.بگيرد درنظر را متعددي حلهاي راه است ناگزير و برگزيند را راه
و نگرش توسعه ،(خلاقيت)واگرا تفكر پرورش به منجر روند اين ادامه
.شد خواهد ارزيابي قدرت
و (كلامي ارتباط برقراري)آموزي زبان آموزش بناي سنگ عنوان به بازيها
و حروف شناخت كه آنجايي از.دارند كاربرد قابليت مفاهيمرياضي
از مناسب استفاده با دارد ، فضا از نويني دركمعناي به نياز اعداد
درك فراگير توسط (...و فضا زمان ، دمان ، )اساسي مفاهيم بازي وسايل
پيش با جديد ميانيادگرفتههاي تا ميسازد قادر را وي و ميشود ،
.كند برقرار ارتباط خود دانستههاي
كوتاه حافظه در سهولت به حركت ، با همراه تفكر ميدهد نشان تحقيقات
بدون يا وسيله با حركت اين بسا چه و است دسترسي قابل مدت بلند و مدت
ارائه و سازيها فرضيه بررسيها ، شالوده كه تفكري ;بازيباشد وسيله
.شد خواهد راهحلها
از دارد ، وجود متقابلي و نيروبخش ارتباط نفس ، عزت و كردن كشف ميان
كردن كشف براي وسايل بهترين از يكي هدفدار اسباببازيهاي كه آنجايي
از بايد نفس عزت به رسيدن براي داشت اذعان ميروند ، ميتوان شمار به
.نمود را استفاده حداكثر تدريس از بعد حينو قبل ، آموزشي بازيهاي
كه رسيد خواهند كردن كشف در رهبري خود و تمركز به فراگيران زماني
فراشناختي عمليات و دهند تعميم را يادگرفتن چگونه مهارتهاي بتوانند
ارزشيابي و ارتباط برقراري بخشي ، اولويت برنامهريزي ، اساس بر را
كار به فراشناختي عمليات آموزشي ، بازيهاي در كلي طور به.دهند انجام
داده قرار فراگيران اختيار در لازم اهداف و زيراوسايل.ميشود گرفته
و ببينند تدارك را مناسب فعاليتهاي برنامهريزي ، با ايشان تا ميشود
امر ، اين براي.بپردازند انتخاب به واطلاعات ، قطعات دقيق ارزيابي با
با و كرده جديد اطلاعات كسب در سعي خود قبلي اطلاعات به توجه با بايد
به رهبري خود با و دهند قرار موردارزشيابي را خود كار دقيق ، نظارت
وارسي با سپس ;نمايند خود به خورد ارائهباز و يادگيري فرايند كنترل
ميزان است طبيعي.نمايند عمليات روشصحيح آموختن در سعي بازخوردها
توجه با بازيهايآموزشي انواع در مربيان و اولياء پشتيباني و هدايت
بودو خواهد متفاوت فراگيران مهارتهاي و استعداد توانايي ، به
آموزشي روشهاي كميت بر ومهارتها استعداد نظر از فردي تفاوتهاي
.تاثيرميگذارد
فضلي رخساره