پنجم ، شماره 1314 جولاي 1997 ، سال مرداد 1376 ، 28 دوشنبه 6
|
|
برگهء هزار حاصل 90 ;راهنما تفسير
پژوهشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آن ويژگيهاي و راهنما تفسير
و تفسير است ، گشته عرضه راهنما تفسير نام به اكنون هم كه مجموعهاي
تاريخي سير به اشاره ويژه ، نتايجي و اهداف تامين براي است پژوهشي
.ضروريمينمايد اهداف توضيح در پژوهش اين
آقاي معاصرجناب اسلامشناس و مفسر و انديشمند مقدمه در كه همانگونه
و ايشان نگاري موضوع اوليهاز غرض است آمده عزه زيد رفسنجاني هاشمي
براي جامع كليدي تهيه قرآن ومعارف فرهنگ مركز در كار ادامه سپس
.است بوده قرآن مفاهيم و موضوعات به دسترسي
و 60000 رژيمطاغوت زندان در له معظم تلاش حاصل كه فيش حدود 30000
بوده هدف اين تامين براي معارفقرآن و فرهنگ مركز در شده تهيه فيش
.است
ازطبقهبندي است ، شده نگاشته قرآن بر موضوعي معجم دهها تاكنون گرچه
تا لابوم ژول سره ، تفصيلالايات قدس مجلسي علامه بحارالانوار در قرآن آيات
كه نيست تلاشي اين شد اشاره كه همانگونه ولي...و القرآن معاني معجم
كه است مداوم نياز و مستمر سيري.باشد داشته وجود آن براي پاياني
يك هر در قرآن ديدگاه تا.پذيرد صورت بايد آن وپيشرفت زمان همراه
وصول طالبان براي راه و گرديده مشخص موضوعي و معنايي حوزههاي ازاين
.شود هموار آن به
مجموعه كهانتشار گرديد ملاحظه قرآن آيات از برداري فيش با همزمان
برخي در حتي و فايدهنيست و لطف از خالي خود نيز برداشتها اين
تفسيري كتب بين در سو ازيك زيرا.ميرسيد نظر به ضروري موارد
باشد پرداخته قرآن مفاهيم و موضوعات بهگردآوري تخصصا كه مجموعهاي
در ميشد ادعا كه مفاهيمي و موضوعات براي ديگر سوي از نداشتو وجود
آن به نياز صورت در نظر اهل تا بود لازم پشتوانهاي دارد وجود قرآن
و دريافته بتوانند را خصوصيات ديگر و استفاده نحوه و نموده مراجعه
يك آنكه از بيش راهنما تفسير عبارتديگر به.كنند حاصل اطلاع آن از
.است تحقيق اهل براي مرجعي و منبع متعارفباشد تفسيري مجموعه
و نظر اهل بر كه است مسالهاي زمينه اين در مستند منبعي تهيه ضرورت
اندك بسيار جامع زمينهمنابع اين در كه خصوصا.نيست پوشيده تحقيق
.است
ديگر تفاسير با راهنما تفسير تفاوت
تفسير تفاوتاين ولي شد ، اشاره تفسير اين ويژگيهاي از برخي به گرچه
.خلاصهنمود ميتوان بخش چند در را ديگر تفاسير با
ارايه شيوه -الف
آيات از كه مفهوم و موضوع هر كه است بوده برآن سعي تفسير اين در
به لذا گردد ، مستقلذكر قضايايي صورت به ميشود استفاده قرآن شريفه
نيز مواردي در و گرفته آنقرار ذيل در برداشت چندين آيه هر تناسب
.است شده آورده آيه استفادهاز نحوه تبيين در توضيحي
نهائي هدف زيرا نمود ، جستجو كار اين غايات در بايد را روش اين فلسفه
ايجاب چنين است قرآن موضوعات براي جامع فرهنگي تهيه كه طرح اين
مشكلي طبقهبندي هنگام در تا شده تفكيك يكديگر از موضوعات كه ميكند
طبقهبنديبتوانند و تفكيك از پس موضوع هر آيات مجموعه و.ننمايد بروز
.گيرند قرار خود مناسب جايگاه در
تفسيري روايت به پرداختن -ب
اسلام قروناوليه از مانده جاي به اسلامي تراث از بخشي ماثور تفسير
ائمه و (ص)ازپيامبر وارده احاديث مجموعه اين بين در است ،
مقام داراي آنان كه برخوردارندچرا ويژه جايگاهي از (ع)معصومين
رواياتي از دسته آن تفسير اين در.قرآنند اصلي مخاطبان نيز و عصمت
است ميكرده ياري آيه مقصود فهم در را وما داشته تفسيري جنبه كه
سند و متن نظر از معيارهايي روايات گزينش براي گرديده ، البته ذكر
هر پايان در روايات از گروه اين.است بوده ملحوظ ديگري ويژگيهاي
تفسيري روايات به آيه هر به مراجعه ضمن خواننده تا گرديده ذكر آيه
.باشد داشته دسترسي نيز آن
قرآن تفسير در كلاسيك و نو روشي ارائه (ج
ارائه كه ميآيد بر چنين آمده بدست تجارب و اظهارنظرها مجموع از
به مقرون قرآني مطالب تفهيم و تدريس در سبك ، اين به قرآن تفسير
مدرسان كار برنامهء در ميتواند نيز روش اين لذا.است بيشتري موفقيت
روش ، اين در كه بهويژه.شود تجربه و گرفته قرار قرآني پژوهشگران و
آشنا آن از استفاده كيفيت و آيه موضوعات و مفاهيم با گام به گام فرد
.ميشود
متنوع فهرستهاي -د
فهرست و هرآيه پاياني فهرست دارد ، وجود فهرست نوع دو تفسير اين در
.مجلد هر پاياني
صورتعنوانهاي به برداشتها و آيه در موجود عناوين آيه هر پايان در
به مراجعه با ميتواند كننده مراجعه شدهاند ، طبقهبندي فرعي و اصلي
شماي است ، آيه هر براي شناسنامهاي همانند كه آيه هر پاياني فهرست
آن از چشماندازي و آورد دست به را آيات مفاهيميكايك و موضوعات كلي
نمايههايهر مجموعه نيز مجلد هر پايان درباشد داشته اختيار در را
بتواند مراجعهكننده تا است شده ردهبندي موضوعي الفبايي شكل به مجلد
.كند مراجعه آن آدرس به بيابدو را خود فرعي و اصلي موضوعات راحتي به
كه است مترادفات و ارجاعات سيستم فهرست اين ديگر ويژگيهاي از
.ميدهد قرار پژوهشگر اختيار در را لازم راهنماييهاي