پنجم ، شماره 1315 جولاي 1997 ، سال مرداد 1376 ، 29 سهشنبه 7
|
|
پژوهشي اعتبارات كمبود با دانشگاهها
هستند روبهرو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دانشگاهها در پژوهش كاستيهاي و مشكلات به نگاهي
دانشگاهها در اساسي تحقيقات روند آزمايشگاه ، مثل لازم امكانات نبود
است كرده كند را
يا دارد درخوري جايگاه كشور عالي آموزش نظام در پژوهش براستي آيا
سطحي ، بيبرنامگيهاروندي و بيتوجهيها برخي و ابهام غبار در همچنان
شمار سالبر هر.ميكند طي را غيركاربردي و يافته غيرسازمان
تازهاي وپاياننامههاي طرحها علمي ، مراكز و دانشگاهها دانشآموختگان
غبارآلود قفسههاي راهي كهدرنهايت درميآيند تحرير به و ميشوند دنبال
نياز توسعه حال در كشورهاي كه حالي در.ميشوند دانشگاهي بايگانيهاي
تحولات زيربناي پژوهش درواقع و دارند وكاربردي علمي پژوهشهاي به جدي
.ميآيد بهشمار فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، كليهعرصههاي در جامعه
كشور ، پژوهشهايعلمي شوراي نشريه تحقيقات ، ملي گزارش سومين براساس
سالانه رشد متوسط عاليبا آموزش موسسات و دانشگاهها پژوهشي اعتبارات
ريال ميليارد به 27 سال 71 در ريال ميليارد از 5/9 درصد حدودا 5/68
اعتبارات سالانه رشد با مقايسه در كه است ، يافته افزايش سال 73 در
بالاتري رشد از اجرايي دستگاههاي و سازمانها و تحقيقاتي مراكز پژوهشي
نياز با متناسب اعتبارات ، رشد اين آيا اما.است بوده برخوردار
.خير يا است بوده نيز دانشگاهها در تحقيقات اعتباري
ارتباطتنگاتنگ و توسعه در كاربردي پژوهشهاي اهميت درباره البته
و درسمينارها اجرايي دستگاههاي با دانشگاهيان و دانشگاه
و گفتهاستادان به اما است رفته بسيار سخن متعدد ، سخنرانيهاي
حاصل زمينه اين سازمانيافتهدر و جدي تغييرات نوع هيچ هنوز دانشجويان
ارتباط نبود تحقيق ، باروشهاي دانشجويان آشنانبودن آنان.است نشده
كمبود روشها ، اين آموختن استادبراي و دانشجو بين مستمر و لازم
بودن اجرايي دستگاههاي تابع و پژوهشيدانشگاهها اعتبار قابلتوجه
دانشگاهي تحقيقات انجام عمده موانع راازجمله دانشگاهي پژوهشگران
.ميدانند
پژوهش انواع
تقسيم گروه سه به فني و علمي پژوهشهاي تحقيقات ملي گزارش سومين در
:است شده
منظور به بديع و اصيل كاوشهاي از است عبارت كه بنيادي پژوهشهاي -1
اجتماعي طبيعي ، انساني ، پديدههاي بهتر درك و علمي اندوختههاي افزايش
كه محض بنيادي پژوهشهاي گروه دو به خود بنيادي پژوهشهاي.فرهنگي و
دانش مرزهاي گسترش منظور به و علمي كاربردهاي به توجه بدون
ساختن فراهم منظور به كه راهبردي بنيادي پژوهشهاي و صورتميگيرد
.تقسيمميگردد ميشود ، انجام آتي و جاري مسايل حل براي لازم علمي زمينه
علمي كسبدانش منظور به كه اصيل كاوش هرنوع كه كاربردي پژوهشهاي -2
.بردارد در را ميگيرد صورت ويژه كاربردهاي با جديد فني و
مبتنيبردانش منظم فعاليت هرگونه شامل كه توسعهاي پژوهشهاي -3
مواد ، توليد بهمنظور كه است تجربيات يا و تحقيقات از حاصل موجود
صورت آنها بهبود يا جديدو روشهاي و فرايندها ابزار ، فراوردهها ،
.ميباشد ميگيرد ،
صورت دانشجويانبه تحقيقاتي توان از كه است براين سعي دنيا تمام در
عمدهاي سهم بسياريكشورها در دانشگاهي تحقيقات و شود استفاده موثر
تكميلي تحصيلات دانشجوياندورههاي ما كشور در.دارد پژوهشها كل در
تعداد اين از كه ميدهند تشكيل را كشور پژوهشگران كل درصد حدود 55
چه دانشجويان اما.هستند كارشناسيارشد دانشجويان درصد حدود 90
ميگويند؟
توليد جاي به مصرف
ظهور با بويژه ارتباطات انقلاب و اطلاعات انفجار با كه جهاني در
است ، داده نشان رخ جامعه مختلف عرصههاي در پرشتابي تغييرات اينترنت
آن در سهمي چه دانشجويان و كجاست؟ ما كشور در پژوهش جايگاه واقع به
چون اوليه امكانات كمبود دانشجويان ، از بسياري گفته به دارند؟
مشكلات دانشجو ، و استاد بين مستمر و لازم ارتباط نبود آزمايشگاه ،
زمينه اين در تحقيقي -آموزشي برنامهريزي نبود و دانشجويان اقتصادي
.ميكنند ايفا كشور در پژوهشي كردنروند كند در مهمي نقش
باره اين در تاريخ رشته ارشد كارشناسي دانشجوي كاشاني ، سعيد
كافي تسلط خارجي زبان به معمولا دانشجويان چون متاسفانه:ميگويد
پژوهش تهيه براي تكراري مطالب و شده انجام تحقيقات از بيشتر ندارند ،
ارتباط مربوطه استاد با دانشجو چون بويژه.ميكنند استفاده خود درسي
غني منابع و تحقيق روشهاي از نميتواند ندارد متناسبي و لازم
مورد تكليف رفع صرفا پژوهشها نوع اين در اين بنابركند بهرهبرداري
اصلا است كارپژوهشي لازمه كه نوآوري و خلاقيت و انگيزه و است نظر
كه ارشد كارشناسي مقطع در حتي.ندارد شده تهيه مطالب در نمودي
درزبان ضعف دليل به كار اين ميشود ، خواسته مقالات ترجمه ازدانشجويان
حاضر نيز ازاستادان بسياري و نميشود انجام دانشجو خود توسط انگليسي
منابع بكارگيري و روشتحقيق زمينه در چه و ترجمه مورد در چه نيستند
از خارج را كار اين اساسا و هدايتكنند و راهنمايي را دانشجو مناسب
مصرف بيشتر ما كه گفت بايد بهجرات ازاينرو.ميدانند خود وظايف حوزه
براي بزرگي ضعف اين و آنها توليدكننده تا هستيم مطالبپژوهشي كننده
.ميآيد شمار به يكدانشگاهي
اطلاعاتي بانك نبود:ميگويد نيز معماري رشته دانشجوي پوردانش مهناز
ميشود تكراري موضوعات در پژوهش به منجر شده ، انجام تحقيقات براي
و شاخصها و گرفته صورت قبلا كه تحقيقاتي از دانشجو ترتيب بدين زيرا
از را خود كار اجبار به پژوهشگر اين بنابر.نمييابد اطلاع آنها نتايج
پژوهش رشد اجازه تنها نه كاريها ايندوباره بيترديد.ميكند شروع صفر
دانشجويان انرژي اتلاف باعث بلكه نميدهد علميرا و تخصصي صورت به
.ميشود
...اما وسيع گستره با انساني علوم
تعداد بيشترين دانشگاهي پژوهشگران كه ميدهد نشان آماري يافتههاي
آن دنبال به و دادهاند انجام (درصد /33) پزشكي گروه در را پروژهها
با 3/18 انساني علوم درصد ، با 2/25 مهندسي و فني گروههاي ترتيب به
درصد با 8/0 هنر و درصد با 3/6 كشاورزي درصد ، با 16 پايه علوم درصد ،
.گرفتهاند قرار
رشتههاي در كه باورند براين علومانساني رشتههاي دانشجويان
به جدي توجه چندان تحقيق براي وسيع گستره وجود با علومانساني
.نميشود زمينه اين در پژوهش
كارهايپژوهشي به اجرايي سازمانهاي بيتوجهي از كه كرماني سيمين
به تنها نه كه است اين واقعيت:ميگويد دارد ، گله سخت دانشجويان
نيز اجرايي سازمانهاي بلكه نميشود توجهي دانشگاهها در پژوهش چندوچون
آنها روي و بگيرند جدي را دانشجويان پژوهشي طرحهاي نيستند حاضر
در زيرا باشد آنها با حق شايد متاسفانهكنند سرمايهگذاري
نيز پژوهشي كار درس هر براي بايد دانشجو اينكه رغم به ما دانشگاههاي
مشكل ايننميآموزد را تحقيق روشهاي درستي به هيچگاه اما باشد داشته
گستردهتري زمينههاي اما و خاص پيچيدگيهاي كه انساني علوم رشتههاي در
از دانشجو هم و استاد هم چون.مييابد نمود بيشتر دارد تحقيق براي
كافي فرصت نيز استادان و نيستند برخوردار كار اين براي لازم انگيزه
ما بههرحال كه ميگويند و نميگذارند دانشجويان معضلات حل براي
.كنيم فعاليت مختلف مراكز در زندگيمان تامين بايدبراي
دارد ادامه