پنجم ، شماره 1317 جولاي 1997 ، سال مرداد 1376 ، 31 پنجشنبه 9
|
|
قرآن از نكتههايي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
انسانساز و اعجابانگيز نكتههاي و شگفتيها از سرشار كريم قرآن:اشاره
يا تكوين كتاب عصاره و چكيده كه كتاب اين در تدبر و تامل با.است
از رازهايي به انساني انديشه و معرفت حدود در ميتوان است ، خلقت
تاملاتي زير ، مطلب در.برد پي بيهمتا خالق با آن ارتباط هستيو
براي آن مطالعه كه آمده عمل به قرآن در اعداد و اعجازعددي درباره
و بيهمتا اثر اين با آنان الفت و انس موجب فقط قرآننه به علاقمندان
هرچه نيز را الهي آيات اعجاز و شگفتانگيزي بود ، بلكه خواهد الهي
.داد خواهد آنانقرار روياروي بيشتر
حيث از شگفتي طور به كه شده تكرار مجيد قرآن در گوناگوني واژههاي
كريم قرآن در كلمهدنيا بار اگر 115 يكديگربرابرند با شمارش
توازن اين و !است آمده قرآن در واژهآخرت نيز بار بازگوشده ، 115
.ميشود ديده قرآني ، واژههاي از بسياري در تساوي و
پرسشها و رويدادها تناسب به را قرآن آيات كه (ص)اسلام ارجمند پيامبر
الهي وحي بدون نبود ممكن است ، خوانده مردم بر سال سه و بيست طي در
محال بفرض و شوند برابر كلماتش تعداد كه گويد سخن گونهاي به بتواند
امتيازات مهمترين از را آن قطعا بود ، زده دست كاري چنين به خود كه
اثري كمترين باره دراين ولي ;مينمود ابلاغ مسلمانان به و شمرده قرآن
اين از اواخر همين تا اسلام جهان و است نرسيده (ص) ازپيامبراكرم
حقا ، و است عظيم بس كشفي اين براستي و بوده بيخبر قرآني امتياز
كامپيوتر محيرالعقول ماشينهاي عصر كه روزگار اين در متعال خداوند
خود عظيم كتاب اسرار از پردهاي تكنيكي ، پيشرفتهاي تناسب به است
بر وضوح به محاسبه و عدد راه از را مجيد قرآن حقانيت و برداشته
حجت اتمام جهول ، و ظلوم انسان به ديگر بار و نموده اثبات همگان
.است فرموده
:مينويسد عنوان همين به كتابش درمقدمه نوفل استادعبدالرزاق
كريم قرآن در كه را آنچه همه توازن ، و هماهنگي اين نميدانستم من
پرداختم قرآن در پژوهش به موضوعي در كه بار هر پس!ميگيرد آمده ، فرا
در تكرار و اعداد در همانندي!شگفتي؟ چه هم آن !يافتم چيزيشگفت
خواه قرارميگرفت بحث مورد كه موضوعي هر در توازن و ياتناسب !ارقام
به نسبت يا داشت شباهتي هم يابا بود يكديگر مانند اينموضوعات
!...داشت پيوند هم يابا بود يكديگرمتناقض
كه اعجاز گوناگون صور از است صورتي !معجزهاي؟ چه است ، معجزه اين و
اعجاز اين بخواهد ياخوانندهاي دانشآموز يا پژوهشگر هيچ نيست ممكن
قرآن اين كه ميكند پيدا مطلق كامل ايمان آنكه مگر شود ، آشكار او بر
بازپسين و پيامبران آخرين بر متعال خداي وحي جز ندارد امكان
و انسان قدرت فوق است چيزي معجزه ، اين كه زيرا ;باشد فرستادگانش
.است بشري عقل حدود از دورتر و او توانايي از بالاتر
آخرت و دنيا
آخرت واژه و شده تكرار بار كريم 115 قرآن در (الدنيا)دنيا واژه
تكرار مجيد قرآن در بار يعني 115 اندازه همين عينا نيز (الاخره)
آمدهاند هم با قرآن در همواره واژه ، دو اين كه نرود گمان.است گشته
دنيا واژه پندار ، اين خلاف بر.برابراست دو ، آن شماره رو اين از و
به دنيا لفظ و نيامدهاند گرد يكديگر با قرآن در بار از 50 بيش وآخرت
واژه همچنين و است آمده قرآن از ديگر آيات در آخرت ، از جدا تنهايي
با است ، رفته كار به چند آياتي در دنيا از جدا گونهاي به آخرت
آيات سراسر در يعني است ، برابر آخرت و دنيا واژههاي تعداد اينهمه
.است شده تكرار آخرت كلمه بار و 115 دنيا كلمه بار كريم 115 قرآن
موضوعات و الفاظ در تنها كه امرنيست اين به محدود عددي اعجاز
اين بلكه ;باشد داشته وجود برابري متناقض يا و مرتبط يا و متشابه
شمارش اعتبار به نيز ديگر نوادري و شگفتيها به عددي هماهنگي و تناسب
.ميانجامد محاسبه و
كفرا 8 لفظ و واژهالكفر 17 كه است اين قرآني ، رقمهاي عجايب از
.بارميباشد رقم 25 دو اين مجموع و است شده تكرار آياتي در مرتبه
ملاحظه بهايمان نسبت كريم قرآن در آنچه با مجموعه ، و مفردات اين
مرتبه لفظايمانا 7 و بار لفظالايمان 17 كه زيرا !برابرند ميشود ،
بار نيز 25 ارقام اين مجموع و شريفهآمده آيات در بار لفظايمان 1 و
هر مشتقات وايمان واژهكفر دو در تساويعددي اين برخلاف و.است
كهايمان زيرا ;دارند بسياري اختلاف يكديگر با دو ازآن كدام
آن 506مرتبه مشتقات و كفر آنكه با شدهاند تكرار بار ومشتقاتش 811
كار به بار مشتقاتش191 و باشد (گمراهي) ضلال كه كفر مرادف و آمدهاند
لفظ كه آن ، مشتقات و ايمان يعني.ميشود مرتبه هم 697 روي كه رفتهاند
مشتقات و كهكفر حالي در گشتهاند بارتكرار ندارد 811 قرآن در مرادف
يعني مرتبه رقم ، 114 دو اين ميان وتفاوت آمدهاند بار مرادفاتش 697 و
معنا آن به اشاره تفاوت ، اين شايد و)سورههايقرآناست تعداد به
(.دارد وجود فاصله قرآن ، يك اندازه به كفر و ايمان كهميان ميكند
چند موضوع كريم ، قرآن در هماهنگيهايعددي و تناسبها جمله از
و يكديگر دوبرابر كه دارند وجود قرآنواژههايي در !است برابريها
آنها تمام و رفتهاند بهكار يكديگر برابر چند وبالاخره برابر سه
و غرض اثبات براي و است بوده وعمد قصد و ترتيب و توافق ازروي
.شدهاند استعمال هدفي توجيه
كريم 51 درقرآن ميشود ، شمرده حسني ازاسماء كه واژهالرحمن مثلا
لفظ به و لفظ همين به واژهالرحيم 95بار اما.شدهاست تكرار بار
اينلفظرحيم بنابر.است آمده آياتشريفه در مرتبه رحيما 20
(ص) اسلام پيامبرگرامي ويژه آن از بار شده ، ولي 1 تكرار بار 115
از كه لفظرحيم بدينصورتاست آمده (128-التوبه)سوره در كه
در.است شده تكرار بار ميشود ، 114 شمرده خداوند براي اسماءحسني
كار به برابررحمن دو يعنيرحيم ;آمده بار لفظرحمن 57 كه حالي
قرآن سورههاي كه است عددي همان رقم 114 ، كه است شگفت و است رفته
.است سوره داراي 114 قرآن يعني ;شدهاند نازل آن ، تعداد به كريم
قرآن در عدد 7
پيوند باعدد 7 كريم قرآن در آنچه ضمن عددي ، هماهنگيهاي از برخي
و است هفت آسمانها ، عدد كه داشته مقرر كريم قرآن.ميشود يافته ، آشكار
و آسمانها آفرينش از كه هنگامي و.نموده تكرار بار را 7 اينحقيقت
در بار نيز 7 را حقيقت اين ميكند ياد (دوره شش يا) روز درشش زمين
.مينمايد شريفهتكرار آيات
متعال و منزه خداوند بر را آفريدگان شدن عرضه كريم قرآن كه هنگامي و
بار نيز 7 را حقيقت اين ;ميشوند عرضه زده ، صف ايشان كه است كرده ياد
:است نموده بازگو شريف نص اين چون آياتي در
(28/الكهف) صفا ربك علي غرضو و ـ
.است نموده تكرار آياتي در بار نيز 7 را مشتقاتصف
از بسياري نظر به) المثاني سبع ،(ص)اكرم پيامبر به خداوند همچنين
چنانكه بخشيده است ، فاتحهالكتاب يعني آيهاي هفت سوره مراد (مفسران
:ميفرمايد آيهكريمه در
(87/الحجر).العظيم القرآن و المثاني من سبعا اتيانك ولقد ـ
انفاق او راه در را خود كهاموال كساني زده مثل خداوند ـو
.برآورد خوشه هفت دانهاي كه آنميماند به ايشان عمل ;ميكنند
(261/البقره)
شوند آن مركب دريا هفت اگر كه (الهي معلومات) خدا كلمات از ـو
را دوزخ كه داشته مقرر كريم قرآن ـو (27/لقمان).نميپذيرند پايان
(الحجر/44).است باب نيز 7
و آياتش 7ميباشد عدد كه است سورهفاتحه كريم ، قرآن سوره نخستين و
.است نيز ، 7 شهادتين الفاظ عدد
كلمات تكرار و معجزه 19
غير كه آناست در ويژه شمارشي نظام كريم ، وجود قرآن معجزات از يكي
به قادر بشر.باشد داشته ديگري سرچشمه خداوندي ، نميتواند منشا از
زيرا ;نيست آمد ، ذيلاخواهد كه نوزده عدد اساس آن ، بر مبادي تنظيم
تقسيم يك معادل است رقمي شده ، محاسبه كامپيوتر وسيله به آن احتمال
بر
xx626102626/6
.است صفر عمل در يعني سپتيليون ،
.است شده تشكيل حرف از 19 الرحمنالرحيم حرفبسمالله 1ـ
.است در 6 ضرب كه 19 است سوره داراي 114 قرآن 2ـ
.است شده تشكيل كلمه از 19 مباركهالعلق سوره آيه پنج اولين 3ـ
.است كلمه در 4 ضرب يعني 19 كلمه از 76 سورهالعلق وحي اولين 4ـ
سورهالعلق وحي اولين دارد60ـ آيه سورهالعلق 19 وحي اولين 5ـ
.است سوره نوزدهمين آخر 19 ، از
.است حرف در 15 ضرب يعني 19 سورهالعلق ، 285 حروف جمع 7ـ
.دارد كلمه كريم ، 19 قرآن سوره آخرين 8ـ
.است شده تشكيل حرف از 19 كريم قرآن سوره آخرين اول آيه 9ـ
در 2 ضرب يعني 19 كلمه وحيالقلم ، 38 سوره دومين اول آيه نه 10ـ
.كلمهدارد
در 3 ضرب يعني 19 كلمه وحيالمزمل ، 57 سوره سومين اول آيه ده 11ـ
.دارد كلمه
.(عشر تسعه عليها) است مطابق عدد 19 با سورهالمدثر آيه 30 ، 12ـ
قرآن علمي اعجاز
بالا مسلمين كليه و اعراب نزد را دانش منزلت و ارزش كريم قرآن تعاليم
آنجا تا ستود ، را دانشمندان و علم موقعيت چيز هر از قبل قرآن.برد
:ميفرمايد آيه 49 سورهعنكبوت ، در مثلا كه
از كه آناني سينه لوح در است روشنالهي آيات قرآن ، اين ـبلكه
.يافتند دانش و علم نور خدا ،
:ميفرمايد و 5 و 4 آيات 3 سورهجاسيه ، در و
ادله و آيات ايمان ، اهل براي زمين و آسمانها آفرينش در ـهمانا
بيشمار انواع و آدميان شما خود آفرينش در و -.است پديدار الهي قدرت
و آيات هم است زمينپراكنده روي در كه (عجيب خلقتهاي با) حيوان
و شب آمد و رفت در نيز و -است يقينآشكار اهل براي حق قدرت براهين
و برف از خلق روزي براي آسمان از خدا آنچه و زمين آسمانو گردش و روز
(نفسبهار به) بار ، ديگر ،(خزان) مرگ از پس را زمين و بارانميفرستد
خردمندان براي اينموجودات همه در عالم بادهاي وزش در و ميسازد زنده
.پيداست صانع قدرت آيات جهان
آن ميدهد ، با شرح چنين را علم گوناگونوحي ، مراحل در خدا كتاب
و هيات:مانند است شده داده علم به عصر اين كهدر تخصصهايي تقسيمات
و زمينشناسي جانورشناسي ، شناسي ، گياه رصدخانهها ، شيمي ، فيزيك ، نجوم ،
و ملتها قدرت و نيرو مراتب آن شكوفايي با كه اساسي علوم اين.غيره
.مييابد افزايش تعالي باري به نسبت خشيتشان و تقرب و ايمان درجات
:آيه 28 سورهفاطر ،
دارند اطاعت و ترس خدا از دانشمندان فقط خدا ، بندگان ميان ـاز
.است بخشاينده و مقتدر البته خداوند كه
كه ايناست كرد ، اذعان بايستي اينمقام در كه را حقيقتي جالبترين
سطح بردن وبالا علم آموختن مورد در مطلق بهطور قرآن آيات نخستين
بلند به و طلوعفجرشناخت الهي وحي نخستين.شدهاست نازل شناخت ،
پرچم بشري عقل زودي به كه واين ميكند اعلام را دانش مرتبتي ،
آخرين وسيله به خدا كلام آنكه از ميكندبعد حمل زمين در را رسالت
نخستين آنكه حال و نباشد چنين وضع چگونه گرديد ، ختم مرسل انبياي
اين شده ، نازل تا 5 آيات 1 سورهعلق ، در كريم قرآن در كه آياتي
:است
را كهانسان كس همان.آفريد را كهجهان پروردگارت نام به ـبخوان
.است بزرگوارتر همه از پروردگارت كه بخوان.كرد خلق بستهاي خون از
را آنچه انسان به و.فرمود تعليم قلم ، وسيله به كه كسي همان
.داد ياد نميدانست
محض ازعلم مسائلي به -آيه حدود 750-بسياري آيات در كريم قرآن
اين و ذكرميكند كلي قضاياي مانند را حقايقعلمي و ميپردازد
به دارند ايمان بهعلم جوامع و افراد كه عصري دراين آيات مجموعه
به را ملتها توان و قدرت قرآن ، و اعجاز ازاست كشفمرحلهاي عنوان
اختراعاتشان و ابتكار و شناخت فرهنگو و تكنولوژي و علم وسيله
كه كتابي آن است ، قرآن شگفتانگيز ويژگيهاي از يكي اينها و ميسنجند
قلم.ندارد بستگي تنها ، فرهنگ اساسا و معين عصر و زمان به آن اعجاز
كرده ياد سوگند آن به قرآن در جهان آفريدگار كه است چيزي نخستين
مجموعههايي بزرگ ، انگيزه اين با مسلمين.علم نوشتافزار اولين است ،
.كردند تاليف گوناگون معارف و علوم در