پنجم ، شماره 1320 آگوست 1997 ، سال مرداد 1376 ، 4 دوشنبه 13
|
|
و حمل ساماندهي براي ساله تدبيرهاي 30
شهري نقل
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آوردهاند روي بهتراموا ديگر بار فرانسه جمعيت كم شهرهاي برخي
تغييرات دستخوش فرانسه در نقل و حمل نظام سو ، اين به سال 1960 از
با ابتدا در ميبايست شهري ، عمومي نقل و حملاست اساسيشده
آن از پس و ميكرد مقابله خصوصي نقليه وسايل از فزاينده استفاده
رشد روبه عادت و زندگي جديد روشهاي از ناشي تحولات با را خود ميبايست
.كند هماهنگ شهري ، جديد ساختارهاي نيز و شهري برون و درون مسافرتهاي
و آزادراهها و زيربناييبزرگراهها ساختارهاي گسترده توسعه پي در
به شهري بين نقل و حمل راهآهن ، شبكه در بالا بهسرعت نيزدستيابي
و ملي محلي ، ابعاد در مناطق ، ساماندهي جهت در مهم عنوانابزاري
نيز كالاها نقل و حمل زمينه در ديگر ، سوي از.شناختهشد اروپايي
با انعطاف قابليت و انتقال و نقل در اطمينان سرعت ، مانند اهدافي
.دارد قرار بخش اين فعاليتهاي سرلوحه در مراجعان ، خواستهاي
فرانسوي خانواده هر 2 از كه زماني از يعني طرف اين به سال 1967 از
است نشده سپري چنداني زمان بود ، شخصي نقليه وسيله داراي يكي تنها
سال در.هستيم شخصي نقليه وسايل مداوم افزايش شاهد مدت اين در اما
و 4/1 شد شمارش شخصي نقليه وسيله از 420 بيش نفر هر 1000 براي 1996 ،
را افزايش اين دلايل.بودند نقليه وسيله چند تا داراي 2 خانوادهها
موارد ميتوان جمله آن واز كرد جستوجو ساختاري تحولات برخي در ميتوان
:شمرد بر را زير
و صنعتي مناطق مانند شهر مختلف قطبهاي و حومهها در شهرنشيني توسعه
شخصي خودرو از استفاده بينش...و مسكوني بزرگ مجموعههاي اقتصادي ،
جابهجايي به تنها عمومي نقل و حمل خطوط كه چرا ميكند ، ترويج را
.ميكنند بسنده برعكس و شهر مركز حومههابه از افراد
دارد ارتباط تحصيل زمان شدن طولانيتر با خود كه فرهنگ سطح افزايش
محسوب جابهجايي در شخصي خودرو از استفاده افزايش عوامل ازديگر
.ميشود
نقليه وسايل از آنها روزافزون استفاده و شاغل زنان عده افزايش
.شخصي
خود شخصي نقليه وسايل از مداوم طور به كه بازنشستگاني عده افزايش
.ميكنند استفاده
كارگيري به نيز و زمان براي شدن قائل اهميت به ميتوان ديگر عوامل از
.كرد اشاره (غيره و همراه تلفن همچون)خودروها در رفاهي عوامل
به را كارشناسان نقليه ، وسايل تعدد از ناشي مشكلات دهه 60 اواسط از
ساختارهاي اول وهله در.واداشت معضل اين براي يافتنچارهاي
اين از تعدادي ساختن و شد بررسي آزادراهها و بزرگراهها زيربنايي
نقل و حمل مشكل حل براي حال ، عين در.گرفت قرار كار دستور در راهها ،
مارسي و ليل ليون ، مانند شهرهايي در مترو ايجاد طرح شهري ، درون
از قسمتي فرانسه ، در بار اولين سال 1964براي در.شد اجرا و بررسي
و سال 1969 در.يافت اختصاص اتوبوسها تردد به تنها پاريس خيابانهاي
مسافر نقل و حمل براي تندرو مترو يا RER خط اولين پاريس ، در هم باز
سال 1971 از ديگر ، سوي ازشد گرفته كار به آن حومههاي و پاريس بين
واگذار دارند كارمند نفر از 9 بيش كه موسساتي و شركتها به وامهايي
.شود انجام گروهي صورت به افراد اين نقل و حمل تا شد
مبدا هر از مسافرت گونه هر انجام قابليت بودن دسترس در بودن ، راحت
عواملي جمله از آرامي به يا سرعت به نزديك چه و دور چه مقصد ، بههر
دليل همين به.دادهاند افزايش را شخصي نقليه وسايل تعداد كه هستند
نيز عمومي نقل و حمل وسايل تا است شده سعي هشتاد دهه اواسط از
.كنند ارائه شهروندان به مشابه خدماتي
راهآهن ، شبكههاي افزايش و بهبود در انتقال ، و نقل سرعت براي
از يكي.است شده سعي آبي نقل و حمل نيز و آزادراهها فرودگاهها ،
بالا سرعت با قطارهاي يا TGV راهآهن ، زمينه در ممكن تحولات بهترين
در كيلومتر تا 300 از 250 سرعتي با ويژه ريلهاي روي قادرند كه هستند
هنگام از.كنند حركت عادي سرعت با معمولي ريلهاي روي همچنين و ساعت
به را پاريس كه سال 1971 ، در قطارها نوع اين خطوط اولين برقراري
شهرها ديگر و پاريس مابين متعددي خطوط احداث شاهد ميكرد ، متصل ليون
.هستيم
تنها كه كرد اشاره سبك اتوماتيك خودرو يا VAL موفقيت به بايد همچنين
شده گرفته خدمت به ليل شهر در سال 1983 ، از و ميكند حركت ريل يك روي
شهرهاي از تعدادي نيز و فرانسه شهرهاي از بسياري حاضر حال در.است
و حمل مشكل حل در Tailei و جاكسنيل شيكاگو ، شهر مانند كشورها ديگر
.ميكنند استفاده وسيله اين از خود شهري درون نقل
و حمل وسايل به (نفر ميليون نيم) فرانسه جمعيت كم شهرهاي از تعدادي
قرن اول نيمه در كه روشي.آوردهاند روي مانندتراموا نقلقديمي
خط برپايي 2 سال 1994 به شده تصويب طرح در.است شده منسوخ حاضر
سعي طرحها اين دراست شده گنجانده پاريس پيرامون محدوده در تراموا
وسايل اين حركت از مانع نقليه ، وسايل ديگر آمد و رفت تا است شده
از دسته آن نياز به پاسخگويي نحوه موجود ، مشكلات ديگر از.نشوند
اين در.ميكنند زندگي كم جمعيت با حومههاي در كه است شهرونداني
در جابهجاييها و نبوده مشخص شهروندان اين آمدهاي و رفت جاهامسير
شهر چند در راهحلهايي دهه 80 اواسط از.نميگيرد صورت مشخصي ساعات
ميتوان ميان اين از كه است شده گرفته كار به مشكل اين براي فرانسه
مختلف ، مسيرهاي به رفتن براي خودرو يك از نفر چند استفاده به
مشخص ايستگاه چند به را افراد كه مينيبوسهايي يا تاكسيها از استفاده
.كرد اشاره شهرداريها از دوچرخه كرايه يا ميرسانند اتوبوس
از تعدادي نيز و عمومي نقل و حمل وسايل از بهينه استفاده براي
است شده اجرا فرانسه در Billettiqueنام به جديدي روش خدماتشهري ،
.برگزيد آن براي را منظوره چند ياكارت نامبليت شايدبتوان كه
.ميگردد باز نارنجي كارگيريكارت به با و سال 1975 به روش اين شروع
ميداد را امكان اين آن دارنده به بود ، مشخص قيمتي داراي كه كارت اين
و مترو اتوبوس ، از متناسب بهطور نيز و دلخواه به سهولت ، به تا
مبلغي پرداخت به مجبور بيآنكه.كند استفاده حومهاي تندرو قطارهاي
است قرار نزديك ، بسيار آيندهاي در.باشد اضافه بليتي ارائه يا اضافه
بتوانند آنها صاحبان و شوند تبديل مغناطيسي كارتهاي به كارتها اين
استفاده ميشود نيز تاكسيها شامل كه عمومي نقل و حمل وسايل تمامي از
استفاده خود شخصي خودرو از ميتوانند همچنين كارت دارندگان.كنند
همچنين.كارگيرند به پاركومتر هزينههاي پرداخت جاي به را آن و كرده
غيرمرتبط شهري خدمات تجهيزات برخي از بتوان كارتها اين با است قرار
.جست بهره نيز نقل و حمل امر با